مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره ابوریحان بیرونی ⭕️ زندگینامه و آثار + PDF

تحقیق درباره زندگینامه، کتاب ها و اختراعات ابوریحان بیرونی به همراه فایل پی دی اف

ابوریحان بیرونی یکی از بزرگترین و ارزشمندترین دانشمندان ایرانی می باشد که در طول زندگی خود اختراعات و آثار زیادی را در ادامه در بخش تحقیق ماگرتا زندگینامه، کتاب ها و اختراعات ابوریحان بیرونی را مطالعه می کنیم.

مطلب پیشنهادی: تحقیق در مورد جابر بن حیان

تحقیق درباره ابوریحان بیرونی، زندگینامه و آثار

تحقیق درباره ابوریحان بیرونی ریاضیدان و منجم

ابوریحان محمد بن احمد بیرونی خوارزمی دانشمند قرن چهارم و اوایل قرن پنجم می باشد. او صاحب آثار پرشماری در موضوعات مختلف مثل ریاضیات، نجوم، داروشناسی، کانی شناسی و جغرافیا است و در میان دانشمندان دوره اسلامی بیشتر با کنیه خوارزمی شناخته می شود.

سخنان او در کتاب و اشعارش نشان می دهد که از خوانده ای اشرافی نبوده است. ابوریحان علاوه بر سخنان علمی و فلسفی، یک ادیب و شاعر هم بود. او در دوران خود داستان یونانی شادبهر و عین الحیات را به عربی درآورد.

این داستان ها که به نظم بیان شده بود از بین رفته و تنها دو بیت از آن باقی مانده است. از دیگر منظومه های ابوریحان، می توان به داستان «خنگ بت و سرخ بت» اشاره کرد که بیرونی آن را با نام حدیث صنمی بامیان آورده است.

ابوریحان بیرونی در آذرماه سال ۴۲۷ هجری خورشیدی در شهر غزنه وفات یافت. علت مرگ او مشخص نیست و به احتمال زیاد به دلیل کهولت سن بوده است. منابع تاریخی سن ابوریحان در زمان مرگ را متفاوت ذکر کرده‌اند؛ اما ابوریحان خود در مقدمه کتاب الصیدنه نوشته است که چون سن او از ۸۰ گذشته و شنوایی و بینایی‌اش مشکل پیدا کرده، در نوشتن کتاب‌ها از دستیار بهره می‌برد.

بنابراین سن وی در هنگام مرگ از ۸۰ سال بیشتر بوده است. منابع تاریخی بر این عقیده‌اند که وی در شهر غزنه دیده از جهان بست. مقبره ابوریحان بیرونی را در شهر غزنه دانسته‌اند. در سال‌های اخیر مقبره جدیدی برای وی در نظر گرفته شده است. طرح مقبره ابوریحان بیرونی یک ترکیب از معماری عصر غزنوی با شاخصه‌هایی از طرح‌های اسلامی است که به صورت یک ستاره هشت ضلعی طراحی شده است.

در این طرح از برخی شاخصه‌های معماری منار بهرام شاه و سلطان مسعود غزنوی الهام گرفته‌اند. در طراحی این مقبره تلاش شده تا از آثار ابوریحان بیرونی استفاده شود؛ از این‌رو، سعی شده تا شکل منظومه شمسی در سقف بنا به کار رود. این مقبره در شهر غزنه هنوز به طور کامل ساخته نشده است.

ابوریحان بیرونی از دانشمندانی است که ابعاد شخصیت علمی متنوعی داشت. او از نظر علمی به بیشتر علوم زمانه خود احاطه داشت و کاربرد عنوان «حکیم» برای او صادق است. ابوریحان بیرونی جزو اولین کسانی بود به‌دنبال یافتن وزن اجسام بود. محاسبه دقیق وزن اجسام توسط او اختراع شد. این محاسبه در مقایسه با وزن‌هایی که دانشمندان اخیر در عصر حاضر، با داشتن امکانات و تجهیزات محاسبه، به آن رسیدند تفاوت بسیار اندکی داشت.

ابوریحان بیرونی در طول عمر خود، سفرهای زیادی به شهرهای مختلف کرد. از مهم‌ترین اختراعات ابوریحان بیرونی در این سفرها، اندازه‌گیری طول و عرض جغرافیایی مکان‌های مختلف و مشخص کردن موقعیت آن‌ها روی کره جغرافیایی بود. ابوریحان بیرونی در این راه، وقت زیادی صرف کرد تا اینکه پس از مدت‌ها توانست موقعیت تمامی شهرها را روی نقشه جغرافیایی مشخص و تعیین کند.

دانلود فایل PDF تحقیق درباره ابوریحان بیرونی

✅ در این مقاله تحقیق درباره ابوریحان بیرونی و آثار و زندگی نامه وی را مطالعه کردیم، اگر سوالی داشتید حتما آن را از بخش نظرات بپرسید.

تحقیق های پیشنهادی:
تحقیق در مورد شهید بهنام محمدی
و
تحقیق درمورد چند مورد از تبدیل علم به فناوری

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 10 =