مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره بیماری وبا ☑️ کوتاه و خلاصه برای کلاس ششم

تحقیق درباره بیماری وبا، راه های انتقال و روش های پیشگیری از آن برای کلاس ششم

تحقیق درباره بیماری وبا کلاس ششم : وبا یک بیماری عفونی و واگیردار است که عامل این بیماری یک باکتری است که سم آن در روده باریک انسان ترشح می شود و باعث بیماری می شود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره روش های غلبه بر استرس

تحقیق درباره بیماری وبا

تحقیق درباره بیماری وبا خلاصه و کوتاه

بیماری وبا علایمی مثل اسهال خفیف و بدون درد و تب گاهی همراه با استفراغ و گاهی بدون استفراغ دارد و دوره پنهان بیماری وبا از لحظه ورود میکروب به بدن تا بروز بیماری از چند ساعت تا پنج روز می‌باشد ولی به طور معمول در یکی دو روز بیماری آشکار می‌شود. به محض شروع اسهال شدید بایستی مایعات فراوان و ORS مورد استفاده قرار گیرد و سریعا به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی یا خانه بهداشت مراجعه شود.

روش های درمان بیماری وبا

از آنجایی که وبا باعث کم آبی شدید می شود، نخستین مرحله درمان نوشیدن آب و الکترولیت ها هستند و گام بعدی مصرف آنتی بیوتیک می باشد تا مدت بیماری کوتاه تر شود.

برای نوشاندن آب و  مایعات توجه به شدت اسهال و وضع کم آبی بیمار لازم است. در اسهال‌های خفیف و کم آبی خفیف (زیر ۵٪) دادن آب و الکترولیت خوراکی (ORS) کافی است اگر موجود نبود و یا بیمار تحمل نکرد می‌توان از لعاب برنج (۵۰ گرم در لیتر)، نوشابه با نمک و… استفاده کرد.

در بیماران با  کم آبی شدید (که بیش از ۱۰٪ آب از دست داده‌اند:دارای چشم‌های کاملاً گودرفته، خواب آلوده، فشار خون و نبض ضعیف،) و همچنین در بیمارانی که استفراغ دارند و یا در بیمارانی که در اغما هستند و همچنین بیماران دارای فلج روده باید سرم تزریق شود. آنتی بیوتیک ها نقش مهمی در کاهش مدت و شدت بیماری وبا دارند.

علائم بیماری وبا

راه های انتقال بیماری وبا

این بیماری به دو روش تماس مستقیم و غیر مستقیم انتقال می یابد. انتقال ‌این بیماری به دو روش تماس مستقیم و غیرمستقیم است. وبا می‌تواند از طریق تماس با چیزهای آلوده به میکروب وبا مانند دست دادن با دست‌های آلوده بیمار، تماس با استفراغ یا مواد دفعی بیمار، ملحفه و لوازم آلوده او مثل لیوان، ظروف و حوله و…. منتقل شود که همه این موارد، روش مستقیم انتقال بیماری است.

در روش تماس غیرمستقیم بیماری وبا می‌تواند از طریق خوردن آب آلوده به مدفوع مانند استفاده از چاه ها، استخرها، جویبارها و دریاچه‌های آلوده منتقل شود.

خوردن سبزیجات و میوه‌های خام آلوده، استفاده از غذاهای پخته آلوده که توسط دست آلوده و یا حشرات آلوده شده باشد، تغذیه کودکان با بطری به جای شیر مادر، استفاده از شیر و بستنی آلوده که از منابع غیر مطمئن تهیه شده باشد، از دیگر راه های انتقال وبا است.

راه های پیشگیری از بیماری وبا

1- نخوردن ماهی خام یا کم پخته
2- شنا نکردن در استخر های آلوده
3- شستن دست ها قبل غذا و بعد دستشویی رفتن
4- استفاده از غذا های طبخ شده در منزل
5- نگه داری مواد غذایی دور از حشرات
6- استفاده از آب لیمو یا لیمو ترش بعد از غذا

به پایان تحقیق تحقیق درباره بیماری وبا برای کلاس ششم دبستان، رسیدیم؛ اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

تحقیق های پیشنهادی:
تحقیق در مورد چرا انسان باید به غذایش دقت کند
و
تحقیق در مورد آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫10 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =