اخبارعلمی

تحقیق در مورد جابر بن حیان ☑️ زندگینامه، اختراعات و مهارت ها

خلاصه ای از زندگینامه جابر بن حیان و مهارت های دانشمند و فیلسوف بزرگ تاریخ ایران

تحقیق در مورد جابر بن حیان : یکی از دانشمندان و فیلسوفان ایرانی که در دهه ۱۰۰‌ هجری متولد شده ابوموسی جابر بن حیان است، او از اعضای دارالحکمه بود است. جابر بن حیان را پدر علم شیمی نامیده اند، او موفق شده انواع روش‌های تقطیر و ابزار‌های اساسی شیمی را کشف کند.

در این نوشتار از بخش تحقیق ماگرتا می خواهیم در خصوص این کیمیاگر معروف یعنی جابر بن حیان مطالبی را ارائه دهیم پس با ما همراه باشید.

تحقیق در مورد جابر بن حیان

زندگی نامه جابر بن حیان

جابر بن حیان به گفته برخی از مورخان در سال ۱۰۰‌هجری در شهر توس از توابع خراسان متولد شد، پدر جابر یک داروساز موفق در زمان خود بوده است، پدر او شیعه بوده است و به دلیل نقشی که در براندازی حکومت اموی داشت به قتل رسید.

جابر به نوشته‌های پدر خود علاقه مند شد و به ادامه حرفه‌ی او پرداخت او برای کسب علم بیشتر از توس به کوفه هجرت کرد شکوفایی علمی جابر بن حیان در اواخر قرن دوم هجری بود.

آثار جابر بن حیان

۶۰۰ اثر متعلق به جابر بن حیان شناسایی شده است که تنها ۲۱۵ کتاب او موجود می‌باشد و بقیه آثار او پیدا نشده است.

کتاب‌ها و رسالات جابر بن حیان نقش مهمی در تغییر و تصحیح دیدگاه کیمیاگران غربی داشته است و نگاه ان‌ها را به خود جلب کرده و سال از ان به عنوان یک منبع استفاده می‌کردند.

برخی از آثار جابر بن حیان:

  • صندوق الحکمه
  • کتاب المجردات
  • کتاب الاجساد الاربعه
  • خواص موازین
  • مجسطی اقلیدس
  • السبعین

عقیده جابر بن حیان درباره فلزات

جابر بن حیان فلزات اصلی را طلا، نقره، جیوه، قلع، مس، آهن، سرب می‌دانست به تعبیر او این فلزات صنعت کیمیا را تشکیل می‌دهند به عبارت ساده‌تر قوانین علم کیمیا بر اساس این فلزات است.

او معتقد است که این فلزات از ترکیب کانی‌های جیوه و گوگرد بوجود می‌آیند که در زمین با یکدیگر ترکیب می‌شوند.

منزلت جابر بن حیان در علم شیمی

نخسین شیمیدان ایرانی جابر بن حیان است او را پدر علم شیمی می‌نامند و بی تردید نخستین مسلمانی که شایستگی کسب عنوان شیمیدان را داشت جابر بن حیان بود.

دستاورد‌های جابر بن حیان

دستاورد‌های جابر بن حیان

جابر موفق به نوآوری‌های زیادی از جمله انبیق شده است، جابر بن حیان موفق به کشف مواد شیمیایی مانند نیتریک اسید، هیدرو کلریک اسید، سیتریک اسید( جوهر لیمو)، استیک اسید( جوهر سکه) شده است همچنین او فرایند‌هایی مانند تبلور و تقطیر را نیز معرفی کرد.

از دیگر یافته‌های جابر بن حیان می‌توان ب روش‌های استخراج و خالص‌سازی طلا، جلوگیری از زنگ زدن آهن، حکاکی روی طلا‌، نم نپذیری کردن پارچه ‌ها و تجزیه و تحلیل مواد شیمیایی اشاره کرد.

اختراع دیگر جابر بن حیان قلم شب نماست که جوهر در تاریکی نور می‌دهد که با استفاده از خاصیت فسفرسانس این اختراع را انجام داده است.

شاگرد امام جعفر صادق، در متون قدیمی شیعه بیان شده است که جابر بن حیان یکی از شاگردان بزرگ امام جعفر صادق بوده است و آنچه که مسلم است جابر بن حیان خود را شاگرد این امام بزرگوار می‌دانست، البته برخی از مستشرقین غربی شاگردی او در محضر امام ششم را رد می‌کنند.

در این نوشتار ماگرتا مطالبی را در مورد فیلسوف و کیمیاگر بزرگ جابر بن حیان ارائه دادیم امید است این مطلب برای شما مفید باشد شما کاربران عزیز می‌توانید نظرات خود را برای ما کامنت بگذارید.

همچنین بخوانید:
تحقیق در مورد چند مورد از تبدیل علم به فناوری
و
تحقیق در مورد تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫9 دیدگاه ها

  1. سلام من فاطمه علیپور هستم از کلاس ششم من این انشا را به درس آزاد نوشتم حالا میخوام درک مطلب آن را بنویسم میشه به من بنویسید در اینجا سوال و طرح جواب هاشو ممنون
    ❤❤👌👌👌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − یازده =