اخبارعلمی

تحقیق در مورد تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی + فایل PDF

دانلود رایگان مقاله ای درباره تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی

تحقیق در مورد تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی: تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی از جمله موضوعاتی هستند که امروزه فکر بسیاری از مردم را به خود مشغول کرده‌اند. هر فردی که پیرو این فرهنگ و تمدن باشد موظف است تا در مورد آن اطلاعاتی داشته باشد. ملتی که در مورد تاریخ فرهنگ و تمدن خود چیزی ندانند، محکوم به تکرار آن هستند.

افرادی که در زمان‌های قدیم زندگی می‌کردند، هریک در ساخت بنای تاریخ فرهنگ و تمدن آن نقش داشته‌اند. در حقیقت تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی به معنای این است که هریک از افراد در مورد مجموعه اتفاقاتی که رخ داده اطلاع و آگاهی داشته باشند. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

تحقیق در مورد تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی

تعریف فرهنگ

کلمه فرهنگ در زبان انگلیسی به شکل culture و در زبان عربی به شکل ثقافه خوانده می‌شود. فرهنگ تعاریف گوناگونی به خود اختصاص داده است ولی به شکل کلی می‌توان بیان کرد که فرهنگ مجموعه‌ای از آداب و رفتار جامعه، نحوه زندگی، عادات انسان‌ها و بسیاری از موارد دیگر هستند که گروهی از افراد در پدید آمدن آن‌ها تأثیر داشته‌اند. فرهنگ در زمان بسیار قدیم به وجود آمده و تا به الان از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است. در واقع هر فرد، فرهنگ دین و جامعه خود را به فرزندانش آموخته و این روال به این شکل ادامه یافته است.

تعریف تمدن اسلامی

تمدن نیز در زبان انگلیسی به شکل civilization و در زبان عربی به شکل حصاره خوانده می‌شود. تمدن اسلامی به معنای گروهی از آثاری است که پس از پیدایش دین اسلام و همچنین پیوستن مردمان زیادی از هرکجای جهان به وجود آمده است. نقطه مبدأ این تمدن شام و محل بالیدن آن بغداد بوده است. فکر نکنید که چون این تمدن اسلامی است پس مظهر آن فقط قرآن و دین اسلام می‌باشد. خیر به‌هیچ ‌وجه این‌طور نیست، بلکه تمدن اسلامی از ترکیب ‌شدن چند عنصر پیدایش یافته است. این عناصر و میزان نقش آن‌ها در پیدایش تمدن بسیار مهم بوده‌اند. عناصر آن شامل عنصر تملیکی، عنصر تقلیدی و عنصر تأسیسی هستند. تأثیرات این عناصر به شکل ذیل هستند:

  • عنصر تملیکی دارای 70 درصد
  • عنصر تقلیدی دارای 20 درصد
  • عنصر تأسیسی دارای 10 درصد

ترکیب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی

باتوجه ‌به مطالب بیان شده می‌توان فهمید که فرهنگ و تمدن اسلامی مجموعه‌ای از باور و ارزش‌هایی هستند که برخی از افراد زمان قدیم در پیدایش آن نقش داشته‌اند. تمدن از جمله واژگانی است که گاهی از آن به ‌جای فرهنگ نیز استفاده می‌کنند. حتی ممکن است گاهی از آن‌ها به شکلی استفاده کنند که معنای دیگری را بدهند و فرد موردنظر متوجه آن شود. وقتی که این دو را کنار هم ببینید باید قادر باشید تا معنای آن‌ها را نیز تشخیص دهید.

تمدن به شکل و ظاهر زندگی افراد دقت و توجه دارد اما زمانی که پای معنا به وسط می‌آید با معنای فرهنگ یکسان می‌باشد. در این صورت افراد قادر هستند تا در مواقع ضروری از آن‌ها به‌جای یکدیگر استفاده کنند. می‌توان گفت نسبتی که میان فرهنگ و تمدن به وجود آمده، نسبتی عام و خاص است.

دانلود فایل PDF تحقیق در مورد تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی

به پایان تحقیق در مورد تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، رسیدیم؛ اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتماً آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

همچنین بخوانید:
تحقیق در مورد چرا به مقررات و قوانین نیاز داریم
تحقیق در مورد راهیان نور و روایتگری دفاع مقدس
تحقیق در مورد کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت خام

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − یک =