مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق در مورد چهارشنبه سوری و خطرات آن

مقاله درباره مورد چهارشنبه سوری قدیم و جدید و خطرات آن برای مدرسه

تحقیق در مورد چهارشنبه سوری و خطرات آن کوتاه : چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های قدیمی ایرانیان است که در چهارشنبه آخر سال برگزار می‌شود و شامل رسوم مختلفی مانند درهمی‌های خانوادگی، آتش افروزی، آتش بازی، قاشق زنی و … می‌شود که برخی از این آداب و رسوم فراموش شده است.

در این نوشتار از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم درباره چهار شنبه سوری مطالبی را ارائه بدهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

تحقیق در مورد چهارشنبه سوری و خطرات آن

چهارشنبه سوری چیست؟

چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های ایرانی است که در شب چهارشنبه آخر سال برگزار می‌شود. معنی لغوی سور، جشن است، اما در نقاط مختلف ایران نام‌های مختلفی مانند چوارشمه کوله (کردستان)، کوله چهارشنبه (قزوین)، گول گوله چهارشنبه (‌گیلان)، چارشمبه شرخی (اصفهان) و… دارد و جالب است که بدانید هر منطقه آداب و رسوم خاص خود را در چهارشنبه سوری برگزار می‌کند.

تاریخچه چهارشنبه سوری

با توجه به متون قدیمی چهارشنبه سوری قبل از اسلام وجود نداشت به همین بیان شده که این جشن بعد از اسلام در ایران رواج پیدا کرده است. اعراب روز چهارشنبه را نحس می‌دانستند، به همین دلیل در این روز مراسم عروسی و .. را برگزار نمی کردند، احتمال دارد ایرانیان به تبعیت از این مسئله برای دوری کردن نحسی آخرین چهارشنبه سال را جشن می‌گیرند به عقیده نیکان تنور آتش خوش یمن است.

فلسفه چهارشنبه سوری

مهم‌ترین اصل آیین چهارشنبه سوری روشن کردن آتش و پریدن از روی آن است که با این کار بیماری و مشکلات را به آتش بسپارند و گرما را از آتش هدیه بگیرند.

دود کردن اسفند، ریختن خاکستر آتش به بیرون خانه، سوزاندن وسایل کهنه، زاج سوزی اقداماتی هستند که در جهت رفع چشم زخم، دفع بلا و نحسی انجام می‌شود. از فلسفه‌های مهم چهارشنبه سوری این است که برگزاری این جشن را گریز از سرما و طلب گرما می‌دانند.

آداب و رسوم چهارشنبه سوری

آداب و رسوم چهارشنبه سوری

در روز های آخر سال که مردم خود را برای سال جدید آماده می‌کنند برگزاری مراسم چهارشنبه سوری شور و حس جالبی در نقاط مختلف کشور بوجود می‌آورد. مطابق رسم در شب چهارشنبه معمولا اعضای خانواده در کنار هم جمع می‌شوند تا با یکدیگر در این شب خوش بگذرانند.

معمولا مردم بسیاری از مناطق در بعدازظهر سه شنبه هیزم‌ها را در حیاط خانه میدان روستا، خیابان جمع می‌کنند و با تاریکی هوا آن‌ها را به آتش می‌کشند، افراد دور ان جمع می‌شوند و با خواندن سرخی تو از من زردی من از تو از روی آتش می‌پرند تا غم را به آتش بدهند و سلامتی و شادی رو از سرخی آتش بگیرند.

متاسفانه امروزه چهارشنبه سوری دچار تحولاتی شده است و به جای استفاده از یک تنور آتش کوچک از انواع مواد منفجره استفاده می‌شود که باعث صدای مهیب و وحشتناک می‌شود که علاوه بر ایجاد آلودگی صوتی آسیب‌های جسمی زیادی به مردم وارد می‌کند.

در جشن چهارشنبه سوری رسم‌های جالبی متل کوزه شکنی قاشق زنی، فال گوش نشینی، شال اندازی، آتش بازی، خوردن آجیل پاگشا، آب پاشی و آب بازی، بخت گشایی، فال گرفتن با بولونی، بالن آرزوها وجود داشته است که امروزه تمام این این آداب و رسوم به فراموشی سپرده شده است.

☑️ به پایان تحقیق در مورد چهارشنبه سوری و خطرات آن رسیدیم، امید است این مطلب برای شما کاربران عزیز مفید باشد شما می‌توانید نظرات خود را برای ما کامنت بگذارید.

تحقیق های پیشنهادی:
تحقیق درمورد یاری رساندن خداوند به رزمندگان
تحقیق در مورد چگونه هوای پاک داشته باشیم
تحقیق در مورد کاهش حوادث طبیعی و غیر طبیعی

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =