اخبارعلمی

تحقیق در مورد پرورش ماهی ❤️ و نحوه نگهداری آن ها

مقاله درباره نحوه نگهداری و پرورش ماهی کاروفناوری هشتم

تحقیق در مورد پرورش ماهی و انواع آن ها ؛ پرورش ماهی در کشور ایران بسیار مهم است، زیرا ماهی یکی از غذاهای محبوب ایرانیان می‌باشد، در این نوشته از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم در خصوص پرورش ماهی مطالبی را ارائه بدهیم پس با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره اولین گوساله شبیه سازی شده

تحقیق در مورد پرورش ماهی

پرورش ماهی چیست؟

پرورش ماهی برای تولید و تامین پروتئین مورد نیاز یکی از راه‌های رسیدن به خود کفایی اقتصادی و مصرف بهینه آب می‌باشد برای پرورش ماهی کمیت و کیفیت آب و تاسیسات فنی مناسب دارای اهمیت زیادی است، بدین ترتیب آماده ساری اصولی محل پرورش و تهیه آبزی مناسب و ماهی دارد کردن محل پرورش از اقدامات مهم در راه اندازی محل پرورش ماهی است.

انتخاب محل پرورش ماهی

قبل از شروع پرورش ماهی باید امکانات منطقه را بررسی کنید و اگر مناسب بود فعالیت خود را برای پرورش ماهی آغاز نمایید، برای انتخاب محل پرورش ماهی باید به نکات زیر توجه بسیاری کنید:

  • شرایط اب و هوایی
  • ویژگی‌های اقلیمی که در زیست محیطی ماهی موثر هستند.
  • تبخیر و ساعات آفتابی
  • دمای هوا که اثر مستقیم بر دمای آب دارد.
  • وضعیت زمین
  • امکان تامین آب با کمیت و کیفیت مناسب
  • دوری و نزدیکی مزرعه به شهر ها
  • جاده قابل دسترسی مناسب به مزرعه

انواع محل پرورش ماهی

یکی از روش‌های تقسیم بندی پرورش ماهی بر اساس نوع سازه نگهداری و تولید ماهی است، انواع محل برای پرورش ماهی شامل مزارع منفرد، مزارع مجتمع پرورش ماهی، مزارع مداربسته، پرورش ماهی در مخازن ذخیره آب کشاورزی، محیط مصور، استخر خاکی و شالیزار است.

⭕️ مزارع منفرد، مزارع منفرد جهت پرورش ماهیان سردابی و گرمایی با توجه به ظرفیت و تناسب با مقدار آب و زمین احداث می‌شود، شکل این مزارع معمولا مستطیلی دراز و از جنس بتن می‌باشد.

⭕️ مزارع مجتمع پرورش ماهی، این مزارع برای پرورش ماهیان سردابی مورد استفاده قرار می‌گیرد و منابع آب در این مزارع معمولا آب‌های روان مانند رودخانه است.

⭕️ مزارع مدار بسته پرورش ماهی، سیستم‌های مدار بسته یک سامانه کاملا مکانیزه برای تولید ماهی می‌باشد که برای تولید انواع گونه‌های ماهی استفاده می‌شوند.

⭕️ پرورش ماهی در مخازن ذخیره آب کشاورزی، این استخرها در کنار چاه‌های آب به منظور ذخیره آب برای فعالیت‌های کشاورزی احداث می‌شوند که برای پرورش ماهی نیز مناسب می‌باشند، از مزایای مهم این روش می‌توان به استفاده بهینه از آب کشاورزی، کمک به اقتصاد خانوار کشاورزی، ورود ماهی به سبد غذایی کشاورزان اشاره کرد.

⭕️ محیط مصور، یکی دیگر از روش‌های پرورش ماهی استفاده از محیط‌های مصور است این محیط‌های مصور شامل قفس، پن یا سواحل مصور، کانال‌های آب رسانی می‌باشد. در حقیقت این محیط‌ها بخشی از مکان‌های آبی مانند دریا، مرداب‌ها، تالاب‌ها و رودخانه‌ها هستند که با تور محصور می‌شوند و در آن ماهی‌ها پرورش می‌یابند.

⭕️ استخر خاکی، با ساخت استخر در اراضی بایر و با آب شور می‌توان حداکثر استفاده از این مزارع را انجام داد.

⭕️ شالیزار، یکی دیگر از روش‌های دیگر پرورش ماهی شالیزار است که هم برای ماهی هم برای برنج مفید می‌باشد.

تخلیه آب استخر و پرورش ماهی

تخلیه آب استخر و پرورش ماهی

یکی از کار‌های مهم برای آماده‌سازی قبل از پرورش ماهی تخلیه اب استخر است که باید قبل آن به نکاتی توجه کنید که به شرح زیر است:

  • بهترین زمان تخلیه آب استخر صبح می‌باشد.
  • سرعت تخلیه استخر به شکل، مساحت، عمق و نوع خروجی استخر بستگی دارد.
  • روش‌های تخلیه استخر معمولا به دو صورت ثقلی و پمپاژ انجام می‌شود.

تحقیق های پیشنهادی:
تحقیق دانش آموزی در مورد کرم ابریشم
و
تحقیق درباره حشرات مفید

☑️ به پایان تحقیق درباره پرورش ماهی رسیدیم، امید است این مطلب برای شما مفید واقع شود. نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =