اخبارعلمی

تحقیق درباره طاق شاه عباسی ⚜️ و بررسی طرح بنای آن

مقاله جامع و کامل درباره سد و طاق شاه عباسی مناسب تمامی پایه های تحصیلی

تحقیق درباره طاق شاه عباسی و نحوه عملکرد آن : طاق شاه عباسی یکی از آثار باستانی در شهر طبس است که در این نوشتار از بخش تحقیق ماگرتا می خواهیم درباره ساختار آن مطالبی را ارائه بدهیم، پس با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره طاق بستان

تحقیق درباره طاق شاه عباسی

طرح بنای طاق شاه عباسی

یکی از دیدنی‌ترین آثار تاریخی شهر طبس طاق شاه عباسی است در واقع این طاق سدی است که حدود ۶۰ متر ارتفاع دارد و قدمت آن حدود ۵۵۰ سال است این طاق در روستای ۷۰۰‌ ‌‌ساله خرو در فاصله ۲۷ کیلومتری شهر طبس قرار دارد.

قدمت طاق شاه عباسی به دوران صفویه باز می‌گردد، این سد قدیمی‌ترین و بزرگترین سد قوسی دنیا محسوب می‌شود و بخاطر عرض تاج بالای آن به عنوان نازک‌ترین سد جهان رکوردار است، طاق آجری زیر بند، روی پایه کوه و دو طرف ان قرار دارد.

این طاق آجری ۱۱ متر بلندی دارد، این سد در دره‌ای تنگ احداث شده که برای مقابله به سیلاب‌ها و استفاده حداکثری از حجم آب ذخیره شده در پشت سد مناسب است. به علت موقعیت قرارگیری خروجی سد هیچ رسوبی در پشت آن جمع نمی شود و این بنا تاریخی نیازی به بازسازی ندارد.

ساختار سد

طاق بندی بلند که از دو سوی رودخانه به سمت بالا رفته حدود ۱۷ متر ارتفاع دارد، این طاق قدیمی‌ترین قسمت سد است، قرار گرفتن آجرها به صورت گرد و شعاع مانند تا بدنه کوه ادامه دارد که مقاومت این سازه را زیاد می‌کند، در قسمت تاج بندی به شکل قوسی درآمد که عرض پهن دهانه دره را پوشش می‌دهد.

همچنین روی دیوار های سد نقش چند بز به صورت سنگ نگار وجود دارد که قدمت آن ۷ هزار سال است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این سد نازک بودن تاج بالای سد است، این قسمت دارای شکل قوسی و دارای مقاومت کافی در مقابله با سیلاب‌های شدید رودخانه می‌باشد.

همچنین استفاده از قلوه سنگ‌های بزرگ در این قسمت سازه به استحکام آن کمک می‌کند امروزه معماران این صنعت این نمونه سد را یک نمونه مهندسی ساز در عرصه معماری سدهای آبی یاد می‌کنند.

نحوه عملکرد طاق شاه عباسی

ایرانیان در گذشته سدها را بر روی طاق‌های آجری می‌ساختند و هر ۱۰ ساله سیلاب‌ها از زیر طاق آزادانه عبور می‌کردند، هنگامی که سیلاب بزرگ می‌شد، بخشی از آن زیر طاق عبور می‌کرد و بخشی دیگر پشت سد ذخیره می‌شد. طاق شاه عباسی به گونه‌ای ساخته شده است که هیچ رسوبی در پشت آن ذخیره نمی شود.

چه زمانی به سد شاه عباسی طبس سفر کنیم؟

بهترین فصول برای سفر به طبس بهار و پاییز است، معمولا گردشگران دو ماه اول فصل پاییز را برای سفر به عروس کویر های ایران انتخاب می‌کنند.

پاییز طبس معتدل و دلچسب است و برای سفر و بازدید از سد شاه عباسی مناسب است، علاوه بر فصل پاییز تعطیلات نوروز نیز زمانی مناسبی برای سفر به طبس است.

برای سفر به طبس می‌توانید از خودروی شخصی، هواپیما، اتوبوس یا قطار استفاده کنید اما بهترین و کوتاه‌ترین مسیر این است که از تهران به سمنان بروید سپس مسیر را به سمت طبس ادامه دهید.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره رصدخانه سمرقندی
و
تحقیق درباره ارگ بلقیس

☑️ به پایان تحقیق درباره طاق شاه عباسی رسیدیم، امید است این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. اگر سوال یا پیشنهادی دارید حتما آن را از بخش نظرات بپرسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 9 =