اخبارعلمی

تحقیق درباره رصدخانه سمرقندی ☄️ + معماری و تاسیس آن

اطلاعاتی درباره بنای رصدخانه و معماری رصدخانه سمرقند

تحقیق درباره رصدخانه سمرقندی: این رصدخانه به دستور الغ بیگ یکی از شاهان تیموری ساخته شد او به علوم نجوم و ستاره شناسی علاقه زیادی داشت و برای پیشرفت آن کارهای بسیاری را انجام داد. در این نوشتار از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم درباره تاسیس و معماری رصدخانه سمرقند مطالبی را ارائه بدهیم با ما همراه شوید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره ارگ بلقیس

تحقیق درباره رصدخانه سمرقندی

تاسیس رصدخانه سمرقند

علوم نجوم و ستاره شناسی جایگاه ویژه‌ای در میان دانشمندان دارد و نام دانشمندان علم نجوم از جمله خیام، ابوریحان بیرونی، خواجه نصیرالدین طوسی در یادها مانده است این دانشمندان برای پیشرفت علم نجوم تلاش‌های زیادی کرده اند.

بنا کردن رصدخانه‌ها به پیشرفت علم نجوم کمک بسیاری کرد که یکی از مهم‌ترین رصدخانه‌ها الغ بیگ سمرقند در کشور ازبکستان است. رصدخانه الغ بیگ در شهر سمرقند متعلق به کشور ازبکستان قرار دارد این رصدخانه در سال ۱۴۲۴ به دستور الغ بیگ تیموری، نوه تیمور بنیانگذار سلسله تیموریان در سمرقند ساخته شده است.

او از ستاره شناسان و منجمان دوران خود بود، الغ بیگ پسر شاهرخ میرزا و گوهرشاد پادشاه ایران بود اما در گسترش علم نجوم در ایران با ساخت دانشگاه نجوم و رصد خانه الغ بیگ در سمرقند نقش مهمی داشت.

اطلاعاتی درباره رصدخانه سمرقند

رصدخانه سمرقند بزرگترین رصدخانه آسیای میانه است و بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان این رصدخانه بهترین رصدخانه جهان اسلام بود. نام این رصدخانه از موسس آن الغ بیگ تیموری گرفته شده است، الغ بیگ به دلیل علاقه زیادی که علوم نجوم و ستاره شناسی داشت.

دانشگاهی تاسیس کرد که بعد از مدتی به بزرگترین مرکز علم ستاره شناسی در جهان دوران خود تبدیل شد سپس دستور ساخت رصدخانه سمرقند را صادر کرد. حدود ۷۰ محقق در رصدخانه سمرقندی مشغول تحقیق بودند در واقع او قصد داشت با تاسیس دانشگاه نجوم و رصدخانه به گسترش و پیشرفت رشته ستاره شناسی کمک کند.

بنای رصدخانه و معماری آن

الغ بیگ در ساخت رصدخانه سمرقند از چند تن از ستاره شناسان و دانشمندان مشهور زمان خود دعوت کرد تا علاوه بر مطالعه و تحقیق و تدریس در دانشگاه علم نجوم به او کمک کنند این افراد قوشچی، غیاث الدین جمشید کاشانی و قاضی زاده رومی بودند.

ساخت رصدخانه سمرقند حدود پنج سال طول کشید، این رصدخانه دایره‌ای شکل و دارای دو طبقه ۴۸ متری است که محوری در وسط آن بر نصف النهار سمرقند منطبق است.

یک زاویه یاب به نام فخری بر روی محور شمال به جنوب برای رصد ماه و خورشید نصب شده است، هر طبقه رصدخانه دارای اسطرلابی بزرگ است که هدف از تعبیه آن رصد ستارگان است، این بنا از آجر پخته ساخته شده و نمای درونی آن به وسیله لعاب کاری و کاشی‌های معرق تزئین شده است، در طبقه همکف این ساختمان تالاری برای پژوهشگران وجود داشت، همچنین این رصد خانه از برجسته بناهای علمی در جهان بوده است.

بنا بر گفته عبدالرزاق سمرقندی نقوش روی دیوار زاویه یاب و صفحه خورشیدی طرحی از آسمان، سیاره‌ها، کره خاکی و کوهستان، دریا و صحرا می‌باشد.

در قرن پانزدهم رصدخانه الغ بیگ تخریب شد و در نهایت در سال ۱۴۴۹ توسط افراطیون و متعصبین مذهب شیعه به طور کامل تخریب شد، بقایای این رصدخانه توسط کاوشگر روسی به نام ویاتکین کشف شد.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق دانش آموزی در مورد نجوم
و
تحقیق در مورد سانتریفیوژ

✅ به پایان تحقیق درباره رصدخانه سمرقند رسیدیم، امید است از مطلب لذت برده باشید. چنانچه در این خصوص نظری دارید حتما آن را در بخش دیدگاه برای ما بنویسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − یک =