اخبارعلمی

تحقیق دانش آموزی در مورد نجوم ☄️و ستاره شناسی

بهترین مقاله درباره نجوم و ستاره شناسی برای دانش آموزان کلاسی و تمامی پایه ها

تحقیق درباره نجوم: علم نجوم در واقع علم بررسی اجرام آسمانی است که در این نوشتار از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم درباره آن مطالبی را بیان کنیم.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق در مورد منشور

تحقیق درباره نجوم

تحقیق علم نجوم

علم نجوم به دانش و علم بررسی موقعیت‌ها، حرکت و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی پدیده‌های آسمانی از جمله سیاره‌ها، کهکشان‌ها، ستاره‌ها و دنباله دار‌ها می‌گویند.

تاریخچه علم نجوم

در اوایل قرن هفدهم قبل از اختراع تلسکوپ نجوم بر پایه چشم غیر مسلح پایه گذاری شد و مردم از محل ستاره‌ها و سیارات نقشه تهیه می‌کردند.

در حقیقت نجوم از نظریات یونان باستان سرچشمه میگیرد و در سال ۱۵۰ میلادی یک منجم کلیودیس بطلمیوس یک رساله درباره نجوم نوشت او ۴۸ گروه ستاره که صورت فلکی داشتند را نام برده است، بطلمیوس در گروه بندی ستارگان اشکال آشنا را رسم می‌کرد.

بطلمیوس بیان کرد که ستاره‌ها و اجرام آسمانی به دور زمین که مرکز بی حرکت است می‌چرخند اما نظریه بطلمیوس قرن‌ها بعد پذیرفته شد.

شاخه‌های علم نجوم

اختر شناسی خورشیدی

خورشید یک ستاره کوتوله از رده G است و حدود ۶/۴ میلیارد سال عمر دارد، فعالیت‌های خورشید متغییر است و در هر ۱۱ سال یکبار لکه‌های خورشیدی رخ می‌دهد که نوساناتی دارند.

دمای لکه‌های خورشیدی کمتر از دمای میانگین خورشید است و فعالیت مغناطیسی زیادی دارند.

به سطح قابل رویت و خارجی خورشید نورسپهر و بالای این لایه منطقه باریکی به نام فام سپهر وجود دارد که توسط یک منطقه که دمای ان به سرعت افزایش می‌یابد احاطه شده است.

سیاره شناسی

 در این شاخه از نجوم سیاره‌ها، سیارک‌ها، قمرها، سیاره‌های کوتوله، دنباله دار‌ها و سیاره هوی خورشیدی مورد مطالعه قرار میگیرد.

منظومه شمسی با استفاده از تلسکوپ و فضاپیما‌ها اطلاعات به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته اند و از نحوه پیدایش و تکامل سیاره‌ها اطلاعات خوبی در اختیار ما قرار داده اند اما هنوز اکتشافات زیادی در حال انجام هستند.

ستاره شناسی

مطالعه ستارگان و نحوه تکامل و پیدایش آن تا حدودی ضروری استبا استفاده از مشاهدات رصدی، داده‌های نظری و شبیه سازی‌های کامپیوتری می‌توان به ویژگی‌های فیزیکی ستاره‌ها دست پیدا کرد.

در واقع ویژگی ستاره‌ها به جرم اولیه آن بستگی دارد هر چه جرم اولیه بیشتر باشد سرعت مصرف سوخت هیدروژن بیشتر است.

اختر شناسی کهکشانی

منظومه شمسی درون کهکشان راه شیری که یک کهکشان مارپیچی و بسته است در حال چرخش می‌باشد، منظومه شمسی مجموعه از غبار، گاز و ستارگان است که به وسیله نیروی جاذبه در کنار هم قرار گرفته اند و دلیل گرد و غبار‌ها بخش بزرگی از این کهکشان از دید ما پنهان هستند.

اختر شناسی فراکهکشانی

در این نوع اخترشناسی چندین جرم حلقه مانند آبی رنگ را مشاهده می‌کنید که تصاویر همان کهکشان هستند که با استفاده از اثر عدسی‌های گرانشی از خوشه کهکشان زرد رنگ در وسط قرار دارند.

 در واقع این عدسی‌ها با استفاده از میزان گرانش خوشه نور را خم کرده و تصویر اجرام دورتر را بزرگ نمایی می‌کند.

کیهان شناسی

مشاهده ساختار عالم در علم کیهان شناسی بیان شده است و به درک بهتر از پیدایش و تکامل کیهان کمک می‌کند در کیهان شناسی نظریه انفجار بزرگ مورد پذیرش قرار گفته است و اعلام شده است که یک انفجار بزرگ رخ دوده است تا زمین به شکلی فعلی درآمده است.

تحقیقات پیشنهادی : تحقیق درباره مشکلات فضانوردان در فضا
و
تحقیق در مورد زیست بوم
و
تحقیق در مورد اتمسفر یا هواکره

 سخن پایانی: به پایان تحقیق درباره علم نجوم رسیدیم منتظر نظرات و پیشنهادات شما در بخش دیدگاه هستیم.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 2 =