اخبارعلمی

جواب فعالیت های درس سوم جغرافیا دهم ؛ ۱۴ تا ۲۱

گام به گام درس سوم جغرافیا دهم انسانی، تجربی و ریاضی فیزیک و حل سوالات صفحه 14 - 15 - 16 - 18 - 20 و 21

گام به گام درس سوم (3) جغرافیا دهم و پاسخ فعالیت های صفحه ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۸، ۲۰ و ۲۱ درس سه «موقعیت جغرافیایی ایران» کتاب جغرافیا پایه دهم کلیه رشته ها را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز عزیز آماده کرده ایم.

پاسخ سوالات فعالیت درس ۳ جغرافیا دهم

جواب فعالیت های درس سوم جغرافیا دهم
جواب فعالیت های درس سوم جغرافیا دهم

جواب فعالیت ۱ صفحه ۱۴ جغرافیا دهم درس سه

۱- با استفاده از کتاب استان شناسی حدود تقریبی موقعیت ریاضی استان خود را در نقشه بالا مشخص کنید.

گام به گام درس 3 جغرافیا پایه دهم
گام به گام درس 3 جغرافیا پایه دهم

✔️ با کمک گرفتن از نقشه بالا موقعیت استان خود را پیدا کنید سپس آن را روی عکس کتاب مشخص کنید. مثلا مشهد در طول جغرافیایی ۶۰ درجه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۷ درجه شمالی قرار دارد و تهران بین ۳۵ تا ۳۶ درجه عرض شمالی و ۵۱ تا ۵۳ درجه طول شرقی قرار دارد.

۲- در صورت امکان با استفاده از نرم افزار Google Earth موقعیت ریاضی مدرسه و منزل خود را مشخص نمایید.
پاسخ این بخش به عهده دانش آموز می باشد.

جواب فعالیت ۲ صفحه ۱۵ درس سوم جغرافیا دهم

۱- با توجه به مطالب یاد شده، مختصات جغرافیایی ایران را در نقشە زیر پیدا کنید.

حل فعالیت های درس 3 جغرافیا کلاس دهم
حل فعالیت های درس 3 جغرافیا کلاس دهم

✔️ ۲۵ تا ۴۰ درجه عرض شمالی و ۴۴ تا ۶۳ درجه طول شرقی.

۲- فرض کنید بتوانیم موقعیت جغرافیایی ایران را تغییر دهیم. با توجه به موقعیت های ریاضی جدید، شرایط آب و هوایی و … را در این دو حالت بررسی، و موارد را با یکدیگر مقایسه کنید. در هر گروه یکی از موقعیت های فرضی را با موقعیت واقعی ایران مقایسه کنید.

✔️ اگر موقعیت کشور ما نزدیک به منطقه قطب شمال بود، زمستان های بسیار سرد و طولانی داشت و خاک آن برای کشاورزی نامناسب بود. اگر موقعیت کشور ما نزدیک خط استوا بود، بارندگی، دمای هوا و رطوبت نسبی زیادی داشتیم، همچنین بیشتر خاک ما از جنگل های بارونی پوشیده شده بود و از تنوع آب و هوایی و شکل گیری چهار فصل محروم بودیم.

پاسخ فعالیت ۳ صفحه ۱۶ کتاب جغرافیا دهم

برای درک بهتر این مفهوم به نقشە زیر توجه کنید. موقعیت نسبی ایران را بررسی، و نتایج آن را در کلاس ارائه کنید.

پاسخ سوالات فعالیت صفحه 14 تا 20 جغرافیا کلاس دهم
پاسخ سوالات فعالیت صفحه 14 تا 20 جغرافیا کلاس دهم

✔️ ایران در منطقه جنوب غربی آسیا واقع شده است. ایران از طرف شمال و غرب و شمال غرب و شمال شرق با کشورهای افغانستان،‌ پاکستان، ترکیه، عراق و ترکمنستان مرز زمینی مشترک دارد. درجنوب ایران تنگه هرمز و خلیج فارس و دریای عمان قرار دارد و در شمال آن دریای خزر قراردارد .

حل فعالیت ۴ صفحه ۱۸ جغرافیا پایه دهم

با توجه به اطلاعات جدول مقابل، جدول زیر را کامل کنید تا با موقعیت ایران در منطقە خلیج فارس بیشتر آشنا شوید.

رتبه در وسعتعربستان – ایران – ترکیه – افغانستان – عراق – امارات و کویت
رتبه در جمعیتایران – ترکیه – عراق – افغانستان – عربستان و بحرین
رتبه در تولید نفتعربستان – عراق – ایران – امارات – کویت و بحرین

پاسخ فعالیت ۵ صفحه ۱۸ جغرافیا دهم

در قیاس با کشورهای منطقه، تراکم جمعیتی آنها این موضوع را به ما یادآوری می‌کند که ایران به لحاظ وسعت و شاخص تراکم جمعیتی، ظرفیت بالایی را برای رشد جمعیت دارا است و با توجه به تأثیر متقابل جمعیت و پیشرفت، افزایش جمعیت و مقابله با روند کاهشی آن، امری ضروری است. به نظر شما جهت جلوگیری از روند کاهشی جمعیت در نواحی کم‌تراکم چه باید کرد؟

✔️ برای جلوگیری از روند کاهشی جمعیت در نواحی کم‌تراکم، می‌توان از راهکارهای زیر استفاده کرد:

  1. توسعه اقتصادی: توسعه اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی در نواحی کم‌تراکم می‌تواند جذابیت این مناطق را برای جوانان و خانواده‌ها افزایش دهد و از جمعیتی که به دنبال کار و درآمد هستند، جلب کند.
  2. ارائه خدمات عمومی: ارائه خدمات عمومی مانند بهداشت، آموزش و حمل و نقل در نواحی کم‌تراکم می‌تواند زندگی در این مناطق را جذاب‌تر کند و از جمعیتی که به دنبال این خدمات هستند، جلب کند.
  3. توسعه فن‌آوری: توسعه فن‌آوری و ارتباطات در نواحی کم‌تراکم می‌تواند از جمعیتی که به دنبال این فناوری‌ها هستند، جذب کند و از آنها برای زندگی در این مناطق، جذب کند.
  4. ترویج گردشگری: ترویج گردشگری در نواحی کم‌تراکم می‌تواند از جمعیتی که به دنبال تجربه‌ی زندگی در طبیعت هستند، جذب کند و از آنها برای زندگی در این مناطق، جذب کند.

به طور کلی، توسعه اقتصادی، ارائه خدمات عمومی، توسعه فن‌آوری و ترویج گردشگری می‌تواند به جذب جمعیت در نواحی کم‌تراکم کمک کند.

جواب فعالیت ۶ صفحه ۲۱ جغرافیا دهم درس ۳

با توجه به درس یازدهم کتاب استان شناسی در مورد زندگینامه یکی از شهدای دفاع مقدس که از مرزهای ایران اسلامی دفاع نموده اند تحقیق کرده و در کلاس ارائه دهید.

✔️ در مورد شهدایی مثل شهید یوسف کلاهدوز، کمیل ایمانی، ولی مزارعی، هاشم کلهر و … در اینترنت جست و جو کنید.

پاسخ فعالیت ۷ صفحه ۲۱ جغرافیا دهم

۱- مرزهای آبی شمال و جنوب ایران چه مزیت هایی برای کشور ما به وجود آورده است؟ با یکدیگر گفت و گو و نتایج آن را در کلاس ارائه کنید.

✔️ مرزها آبی شمالی ارتباط ها مختلف دریایی و تجاری را با کشورهای همسایه برای ایران به وجود آورده است و مرزهای آبی جنوبی نیز کشور ما را به آب ها آزاد جهان وصل می کند که این مسئله خیلی مهم است. از نظر اقتصادی باعث تجارت بهتر و توسعه صنعت کشتی سازی و شیلات می شود و همچنین موقعیت دفاعی ایجاد نموده است.

۲- چرا تنگه ها، آبراهه های مهم و استراتژیک محسوب می شوند؟

✔️ به دلیل اینکه تنگه ها گلوگاه و تنها مسیر برای عبور کشتی ها در آبهای آزاد آن منطقه می باشند. همچنین تنگه ها باعث برقراری ارتباط بازرگانی بیشتر می شود و امکان دستیابی به منابع غذایی، معدنی و سوخت های فسیلی را فراهم می کند.

همچنین مشاهده کنید:
جواب سوالات درس ۱ جغرافیا دهم
جواب سوالات درس ۲ جغرافیا دهم
جواب سوالات درس ۴ جغرافیا دهم
جواب سوالات درس ۵ جغرافیا دهم
جواب سوالات درس ۶ جغرافیا دهم
جواب سوالات درس ۷ جغرافیا دهم
جواب سوالات درس ۸ جغرافیا دهم
جواب سوالات درس ۹ جغرافیا دهم
جواب سوالات درس ۱۰ جغرافیا دهم

✔️ در این نوشته جواب فعالیت های درس سوم جغرافیا دهم را به صورت کامل مرور کردیم، جهت مشاهده پاسخ سایر فعالیت های کتاب کافیست شماره صفحه آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید. همچنین اگر سوالی دارید از بخش نظرات بپرسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

  1. همه چیییییی عالی فقط اینکه چاپ جدید این کتاب امسال تغییرکرده برای فعالیت شماره 4 و یک سری کشورهای جدید اضافه شده، اگر میشه لطفا سایت تون رو بروز کنید. ممنون تون میشم و عالیی تر میشهههههههه مرسیییییییییییی از همگیییییییییتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =