اخبارعلمی

جواب فعالیت های درس ۳ جغرافیا دهم 🛰️ موقعیت جغرافیایی ایران

گام به گام درس 3 جغرافیا پایه دهم کلیه رشته های انسانی، تجربی و ریاضی و پاسخ فعالیت های صفحه 14 - 15 - 16 - 18 - 20 و 21 درس موقعیت جغرافیایی ایران

گام به گام فعالیت های درس سوم کتاب جغرافیا دهم برای کلیه رشته های ریاضی، تجربی و انسانی که شامل فعالیت های صفحه ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۸، ۲۰ و ۲۱ درس «موقعیت جغرافیایی ایران» می باشد را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا به صورت کامل بیان کرده ایم.

پاسخ درس بعدی: جواب سوالات درس ۴ جغرافیا دهم

جواب فعالیت های درس سوم جغرافیا دهم
جواب فعالیت های درس سوم جغرافیا دهم

جواب فعالیت ۱ صفحه ۱۴ جغرافیا دهم

۱- با استفاده از کتاب استان شناسی حدود تقریبی موقعیت ریاضی استان خود را در نقشه بالا مشخص کنید.

شکل سوال فعالیت ۱ صفحه ۱۴ جغرافیا دهم

جواب: با کمک گرفتن از نقشه بالا موقعیت استان خود را پیدا کنید سپس آن را روی عکس کتاب مشخص کنید. مثلا مشهد در طول جغرافیایی ۶۰ درجه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۷ درجه شمالی قرار دارد و تهران بین ۳۵ تا ۳۶ درجه عرض شمالی و ۵۱ تا ۵۳ درجه طول شرقی قرار دارد.

۲- در صورت امکان با استفاده از نرم افزار Google Earth موقعیت ریاضی مدرسه و منزل خود را مشخص نمایید.
جواب: به عنوان مثال:
مدرسه: ۳۴٫۶۳ درجه شمالی و طول جغرافیایی ۵۰٫۸۷ درجه شرقی
منزل: ۳۴٫۵۳ درجه شمالی و طول جغرافیایی ۵۰٫۸۲ درجه شرقی

جواب فعالیت ۲ صفحه ۱۵ جغرافیا دهم

۱- با توجه به مطالب یاد شده، مختصات جغرافیایی ایران را در نقشە زیر پیدا کنید.

جواب سوال ۱ فعالیت ۲ صفحه ۱۵ جغرافیا دهم
جواب سوال ۱ فعالیت ۲ صفحه ۱۵ جغرافیا دهم

جواب: ۲۵ تا ۴۰ درجه عرض شمالی و ۴۴ تا ۶۳ درجه طول شرقی.

۲- فرض کنید بتوانیم موقعیت جغرافیایی ایران را تغییر دهیم. با توجه به موقعیت های ریاضی جدید، شرایط آب و هوایی و … را در این دو حالت بررسی، و موارد را با یکدیگر مقایسه کنید. در هر گروه یکی از موقعیت های فرضی را با موقعیت واقعی ایران مقایسه کنید.
جواب: اگر موقعیت کشور ما نزدیک به منطقه قطب شمال بود، زمستان های بسیار سرد و طولانی داشت و خاک آن برای کشاورزی نامناسب بود. اگر موقعیت کشور ما نزدیک خط استوا بود، بارندگی، دمای هوا و رطوبت نسبی زیادی داشتیم، همچنین بیشتر خاک ما از جنگل های بارونی پوشیده شده بود و از تنوع آب و هوایی و شکل گیری چهار فصل محروم بودیم.

جواب فعالیت ۳ صفحه ۱۶ جغرافیا دهم

برای درک بهتر این مفهوم به نقشە زیر توجه کنید. موقعیت نسبی ایران را بررسی، و نتایج آن را در کلاس ارائه کنید.

جواب سوال فعالیت ۳ صفحه ۱۶ جغرافیا دهم
جواب سوال فعالیت ۳ صفحه ۱۶ جغرافیا دهم

جواب: ایران در منطقه جنوب غربی آسیا واقع شده است. ایران از طرف شمال و غرب و شمال غرب و شمال شرق با کشورهای افغانستان،‌ پاکستان، ترکیه، عراق و ترکمنستان مرز زمینی مشترک دارد. درجنوب ایران تنگه هرمز و خلیج فارس و دریای عمان قرار دارد و در شمال آن دریای خزر قراردارد .

جواب فعالیت ۴ صفحه ۱۸ جغرافیا دهم

با توجه به اطلاعات جدول مقابل، جدول زیر را کامل کنید تا با موقعیت ایران در منطقە خلیج فارس بیشتر آشنا شوید.

رتبه در وسعتعربستان – ایران – ترکیه – افغانستان – عراق – امارات و کویت
رتبه در جمعیتایران – ترکیه – عراق – افغانستان – عربستان و بحرین
رتبه در تولید نفتعربستان – عراق – ایران – امارات – کویت و بحرین

جواب فعالیت ۵ صفحه ۱۸ جغرافیا دهم

در قیاس با کشورهای منطقه، تراکم جمعیتی آنها این موضوع را به ما یادآوری می‌کند که ایران به لحاظ وسعت و شاخص تراکم جمعیتی، ظرفیت بالایی را برای رشد جمعیت دارا است و با توجه به تأثیر متقابل جمعیت و پیشرفت، افزایش جمعیت و مقابله با روند کاهشی آن، امری ضروری است. به نظر شما جهت جلوگیری از روند کاهشی جمعیت در نواحی کم‌تراکم چه باید کرد؟

جواب: برای جلوگیری از روند کاهشی جمعیت در نواحی کم‌تراکم، می‌توان از راهکارهای زیر استفاده کرد:

  1. توسعه اقتصادی: توسعه اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی در نواحی کم‌تراکم می‌تواند جذابیت این مناطق را برای جوانان و خانواده‌ها افزایش دهد و از جمعیتی که به دنبال کار و درآمد هستند، جلب کند.
  2. ارائه خدمات عمومی: ارائه خدمات عمومی مانند بهداشت، آموزش و حمل و نقل در نواحی کم‌تراکم می‌تواند زندگی در این مناطق را جذاب‌تر کند و از جمعیتی که به دنبال این خدمات هستند، جلب کند.
  3. توسعه فن‌آوری: توسعه فن‌آوری و ارتباطات در نواحی کم‌تراکم می‌تواند از جمعیتی که به دنبال این فناوری‌ها هستند، جذب کند و از آنها برای زندگی در این مناطق، جذب کند.
  4. ترویج گردشگری: ترویج گردشگری در نواحی کم‌تراکم می‌تواند از جمعیتی که به دنبال تجربه‌ی زندگی در طبیعت هستند، جذب کند و از آنها برای زندگی در این مناطق، جذب کند.

به طور کلی، توسعه اقتصادی، ارائه خدمات عمومی، توسعه فن‌آوری و ترویج گردشگری می‌تواند به جذب جمعیت در نواحی کم‌تراکم کمک کند.

جواب فعالیت ۶ صفحه ۲۱ جغرافیا دهم

با توجه به درس یازدهم کتاب استان شناسی در مورد زندگینامه یکی از شهدای دفاع مقدس که از مرزهای ایران اسلامی دفاع نموده اند تحقیق کرده و در کلاس ارائه دهید.
جواب:
معرفی شهید
شهید مهدی باکری یکی از فرماندهان بزرگ دوران دفاع مقدس بود که در جبهه‌های جنوب و غرب ایران با شجاعت تمام از مرزهای کشور اسلامی‌مان دفاع کرد. او به‌عنوان فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا نقش مهمی در عملیات‌های بزرگ مانند بدر و خیبر ایفا کرد.

تولد و تحصیلات
شهید باکری در سال ۱۳۳۳ در شهر ارومیه متولد شد. پس از پایان دوران دبیرستان، وارد دانشگاه صنعتی شریف شد و در رشته مهندسی مکانیک به تحصیل پرداخت. در دوران دانشجویی نیز فعالیت‌های انقلابی داشت.

حضور در جبهه
با آغاز جنگ تحمیلی، شهید باکری به‌سرعت به جبهه اعزام شد و به‌عنوان یکی از نیروهای فعال و فرماندهان خوش‌فکر شناخته شد. او در عملیات‌هایی مانند بیت‌المقدس، خیبر و بدر حضور فعال داشت. شجاعت و مدیریت بی‌نظیر او باعث شد که بسیاری از عملیات‌ها با موفقیت به پایان برسند.

شهادت
شهید مهدی باکری در اسفند ۱۳۶۳ در جریان عملیات بدر در منطقه هورالهویزه به شهادت رسید. پیکر مطهرش به دلیل شرایط منطقه به دست نیامد و تا امروز جاویدالاثر باقی مانده است.

ویژگی‌های اخلاقی
شهید باکری فردی متواضع، مؤمن، مردمی و بسیار ساده‌زیست بود. او هیچ‌گاه از موقعیت فرماندهی برای خود امتیاز خاصی قائل نمی‌شد و همیشه در کنار نیروهایش بود.

جواب فعالیت ۷ صفحه ۲۱ جغرافیا دهم

۱- مرزهای آبی شمال و جنوب ایران چه مزیت هایی برای کشور ما به وجود آورده است؟ با یکدیگر گفت و گو و نتایج آن را در کلاس ارائه کنید.
جواب: مرزها آبی شمالی ارتباط ها مختلف دریایی و تجاری را با کشورهای همسایه برای ایران به وجود آورده است و مرزهای آبی جنوبی نیز کشور ما را به آب ها آزاد جهان وصل می کند که این مسئله خیلی مهم است. از نظر اقتصادی باعث تجارت بهتر و توسعه صنعت کشتی سازی و شیلات می شود و همچنین موقعیت دفاعی ایجاد نموده است.

۲- چرا تنگه ها، آبراهه های مهم و استراتژیک محسوب می شوند؟
جواب: به دلیل اینکه تنگه ها گلوگاه و تنها مسیر برای عبور کشتی ها در آبهای آزاد آن منطقه می باشند. همچنین تنگه ها باعث برقراری ارتباط بازرگانی بیشتر می شود و امکان دستیابی به منابع غذایی، معدنی و سوخت های فسیلی را فراهم می کند.

پاسخ درس قبلی: جواب سوالات درس ۲ جغرافیا دهم

🔔 در این نوشته جواب فعالیت های درس سوم جغرافیا دهم را برای رشته های انسانی، تجربی و ریاضی فیزیک بررسی کردیم. جهت مشاهده گام به گام سایر درس های جغرافی کافیست شماره آن را به همراه عبارت «ماگرتا» در گوگل جست و جو کنید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

یک دیدگاه

  1. همه چیییییی عالی فقط اینکه چاپ جدید این کتاب امسال تغییرکرده برای فعالیت شماره 4 و یک سری کشورهای جدید اضافه شده، اگر میشه لطفا سایت تون رو بروز کنید. ممنون تون میشم و عالیی تر میشهههههههه مرسیییییییییییی از همگیییییییییتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 11 =