اخبارعلمی

تحقیق در مورد مزایا و معایب بازی های رایانه ای

مقاله کامل و جامع درباره فایده های و ضررهای بازی های کامپیوتری

تحقیق درباره مزایا و معایب بازی های رایانه ای کاروفناوری نهم؛ بازی های رایانه ای بخش بسیار مهمی از سرگرمی های اجتماعی هستند. اگرچه در ابتدا فکر می‌کنیم که آنها بیشتر با جمعیت کودک و نوجوان مرتبط هستند، اما تعداد بزرگسالانی که این نوع بازی‌ها را انجام می‌دهند نیز کم نیست.

به همین دلیل، به لطف پیشنهادهای گسترده و متنوع مانند ورزشی، نقش آفرینی، جنگ و بازی های ماجراجویی و بسیاری موارد دیگر، رشد این صنعت در طول سال ها متوقف نشده است. برای دانستن مزایا و معایب بازی های رایانه ای، توصیه می‌کنیم به خواندن این مقاله از آموزش و پرورش ماگرتا ادامه دهید.

تحقیق در مورد مزایا و معایب بازی های رایانه ای

مقاله در مورد مزایا و معایب بازی های رایانه ای

بازی های رایانه ای راهی برای سرگرمی و حتی تعامل با افراد دیگر از هر جای دنیا هستند. آنها یک سری جنبه های مثبت را در شخصیت یک فرد ترویج می کنند، اما در ایجاد برخی جنبه های منفی نیز نقش دارند.

بازی های رایانه ای چیست؟ تعریف اینکه یک بازی رایانه ای چیست، مستلزم در نظر گرفتن تمام بخش‌هایی است که آن را تشکیل می‌دهند. این یک بازی مجازی یا الکترونیکی است که از طریق شخص به لطف یک کنترلر با دستگاهی که در آن تصاویر ویدیویی پخش می شود تعامل برقرار می کند.

کاربر همچنین می تواند با اتصال به اینترنت با افراد دیگر در همان بازی تعامل داشته باشد. دستگاه الکترونیکی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد: رایانه، کنسول، دستگاه آرکید و حتی دستگاه های قابل حمل مانند تلفن همراه.

مزایای بازی های رایانه ای

مزایا و معایب بازی های رایانه ای در نوجوانان و کودکان بسیار شبیه به آنهایی است که بر بزرگسالان تأثیر می‌گذارند، اما در جمعیت جوان، آنها قدرت بیشتری برای ترسیم شخصیت‌ها دارند. برخی از مزایای اصلی بازی های مجازی به شرح زیر است.

  1. کاربردهای درمانی

بازی های رایانه ای برای افرادی که مشکلات روحی و جسمی دارند مفید است. مثلا تاثیر مثبتی بر روی کاربرانی که تحرک کمتری در بازوهایشان دارند یا مشکلاتی در روابط شخصی دارند، می‌گذارند، مثلا در مورد افراد اوتیستیک.

  1. به بهبود توانایی های ذهنی و جسمی کمک می کند.

انجام بازی های رایانه ای روزانه موجب بهبود دامنه توجه بصری، کارایی در تغییر و انجام وظایف، سرعت در کارهای مربوط به جستجوی بصری یا تمایز اشیا و ابزارها بر اساس رنگ ها و شکل ها می شود.

افزون بر این، به مفهوم دستیابی به اهداف متعدد و اجرای وظایف مختلف در یک فضای موقت کمک می کند.

  1. پر کردن اوقات فراغت و سرگرمی

این یکی از بارزترین مزایای بازی های رایانه ای است. یکی از اهداف اصلی این بازی ها سرگرمی، کمک به مقابله با استرس روزانه و مبارزه با کسالت است. به همین دلیل، آنها یک روش بسیار مورد استقبال برای اوقات فراغت هستند و در دسترس همه مخاطبان هستند.

  1. سودمندی آموزشی

امکان یادگیری با بازی های ویدیویی بالاست. در واقع، آنها زمینه های بسیار متنوع و به طور کلی جذاب تری را ارائه می دهند، به همین دلیل است که تمایل دارند انگیزه نسل جوان را افزایش دهند. آنها همچنین به کودکان دارای ناتوانی یادگیری یا کسانی که در معرض طرد اجتماعی هستند کمک می کنند. به طور خلاصه، کوچولوها می توانند در حین سرگرمی از طریق این بازی های مجازی یاد بگیرند.

  1. کار گروهی

بازی های تیمی مجازی به بازیکنان اجازه می دهد تا مهارت های کار گروهی را توسعه دهند. در مواجهه با چالش‌های بازی های رایانه ای، اتحاد و حس جمعی دستیابی به اهداف را تسهیل می‌کند. کار کردن تحت فشار و سرعت ذهنی برای فکر کردن و عمل کردن در مواجهه با مشکلات نیز از مهارت هایی است که در بازی های ویدیویی به دست می آید.

مقاله فواید و مضرات بازی های رایانه ای کلاس نهم

معایب بازی های رایانه ای

علیرغم مزایای بی شماری که بازی های رایانه ای ارائه می دهند، دارای معایبی نیز هستند که برخی از کاربران را تا حدی تحت تاثیر قرار داده و سلامت آنها را در معرض خطر جدی قرار می دهند.

  1. پرخاشگری و خشونت

مضرات بازی های خشن آشکار است. برخی از بازی های رایانه ای با محتوای تهاجمی به وجود تهاجم فیزیکی و رادیکالیزه شدن ایدئولوژی ها در دنیای واقعی کمک می کنند. این اثرات بسته به سن و مهارت های اجتماعی هر فرد می تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد.

  1. اعتیاد

وسواس بازی های مجازی می تواند احساس اعتیاد را ایجاد کند. به همین دلیل، توصیه می‌شود تعداد ساعات انجام این بازی‌ها در روز را به‌ویژه در افراد زیر سن قانونی محدود کنید تا در روابط اجتماعی آن‌ها ناراحتی ایجاد نشود.

بازی های کامپیوتری چه فایده ها و چه ضررهایی دارند
  1. تصاویر جنسی نامناسب

رابطه جنسی بخش اساسی در داستان برخی از بازی های رایانه ای است. به تصویر کشیدن بدن های نامتناسب و نشان دادن زنان به عنوان یک شیء جنسی منفرد، در برخی موارد باعث جذب این عوامل توسط بازیکنان می شود که گویی واقعی هستند.

  1. مشکلات اجتماعی شدن

آن دسته از کودکانی که بازی های خشونت آمیز انجام می دهند می توانند در میان مدت و درازمدت تحت تأثیر تأثیرات منفی قرار بگیرند که آنها را از ایجاد احساس عدالت اجتماعی و تعلق باز می دارد. عدم وجود دیالوگ در بسیاری از بازی های رایانه ای ، خشونت را به عنوان راهی برای حل تعارضات معرفی می کند.

☑️ به پایان تحقیق در مورد مزایا و معایب بازی های رایانه ای رسیدیم، اگر دیدگاهی داشتید حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سایر مقالات:
تحقیق در مورد چرا باید پیشرفت موشکی را ادامه دهیم
تحقیق در مورد ورزش شنا و قوانین آن
تحقیق کامل درباره آهن زنگ نزن

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

  1. خیلی ممنون از مطلب مفیدتون فقط در همه ی بازی ها تصاویر نامناسب وجود نداره اگه بازی متناسب با سن خودمون رو بازی کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 16 =