جواب فعالیت های فصل یازدهم علوم نهم ؛ در این مطلب با پاسخ و جواب سوالات خود را بیازمایید ، گفت و گو کنید ، جمع آوری اطلاعات ، فکر کنید و فعالیت های صفحه ۱۲۳ ، ۱۲۵ ، ۱۲۶ ، ۱۲۷ ، ۱۲۸ ، ۱۲۹ و ۱۳۰ درس فصل ۱۱ یازدهم گوناگونی جانوران کتاب علوم پایه نهم متوسطه اول آشنا می شوید. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
جواب فصل بعدی: پاسخ فصل دوازدهم علوم نهم
جواب فعالیت صفحه ۱۲۳ فصل ۱۱ علوم نهم
با در نظر گرفتن صفت های ظاهری، جانوران زیر را طبقه بندی و کلید دوراهی برای شناسایی آنها طراحی کنید.
پاسخ: در تصویر می توانید جواب این فعالیت را مشاهده کنید.
جواب خود را بیازمایید صفحه ۱۲۳ فصل یازدهم علوم نهم
امروزه در گروه بندی جانداران، افزون بر صفت های ظاهری، شباهت مولکول های تشکیل دهنده یاخته ها را نیز بررسی می کنند. به نظر شما برای این منظور چه مولکولی مناسب است؟
پاسخ: مولکول DNA (دی ان ای) که حاوی صفات پنهان جانداران می باشد.
جواب گفت و گو کنید صفحه ۱۲۵ فصل ۱۱ علوم نهم
نظر خود را با ارائه دلیل درباره درستی یا نادرستی عبارت زیر بیان کنید:
از گروه های بزرگتر به گروه های کوچک تر، تفاوت های افراد بیشتر می شود؛ در حالی که شباهت های آن ها کمتر می شود.
پاسخ: نادرست است. چون از بالا به پایین شباهتهای اعضای گروه بیشتر و اختلاف آنها کمتر میشود به طوری که در یک گونه افراد آنقدر شبیه هم هستند که فقط با هم می توانند زاد و ولد کنند.
پاسخ خود را بیازمایید صفحه ۱۲۶ فصل یازدهم علوم نهم
الف) ماده وراثتی در یاخته برخی جانداران، درون پوششی قرار دارد و در نتیجه هسته تشکیل می شود. این جانداران را هو هسته ای (یوکاریوت) می نامند. در یاخته برخی جانداران، پوششی در اطراف ماده وراثتی وجود ندارد و در نتیجه هسته تشکیل نمیشود. این جانداران را پیش هسته ای (پروکاریوت) می نامند. براین اساس باکتری ها در کدام گروه قرار می گیرند؟
پاسخ: در گروه پیش هستهای یا پروکاریوت قرار میگیرند.
ب) باکتری ها دیواره یاخته ای دارند. این ویژگی، آنها را به کدام یک از سلسله های جانداران شبیه می کند؟
پاسخ: شبیه گیاهان – چون سلول های گیاهان هم دارای دیواره سلولی هستند. یاخته های گیاهی، دیواره دارند؛ توجه کنید که قارچ ها و بعضی آغازیان نیز دیواره دارند.
پاسخ فعالیت صفحه ۱۲۶ فصل ۱۱ علوم نهم
این باکتری ها را بر چه اساسی گروه بندی می کنید و براین اساس چه نام هایی به آنها می دهید؟
پاسخ: باکتری ها را بر اساس شکل: از چپ به راست به سه گروه مارپیچی (اسپریل) ، میلهای (باسیل) و کروی (کوکسی) تقسیم می کنند.
جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۱۲۶ فصل یازدهم علوم نهم
روی قوطی کنسرو مواد غذایی نوشته شده است: «قبل از مصرف به مدت ۲۰ دقیقه آن را بجوشانید.» با مراجعه به منابع معتبر، علت آن را پیدا کنید.
پاسخ: زیرا مواد غذایی کنسرو شده ممکن است حاوی باکتری باسیل کلستریدیوم بوتولونیم باشد که در شرایط بی هوازی سم بسیار کشنده ای به نام سم بوتولینوم تولید می کند. اگر ۲۰ دقیقه آن را حرارت دهیم این سم بسیار کشنده که پروتئینی است بر اثر حرارات از بین می رود و خوردن کنسرو مشکلی ندارد.
پاسخ دیگر: دستور “قبل از مصرف به مدت ۲۰ دقیقه آن را بجوشانید” به این دلیل است که برخی از کنسروها ممکن است حاوی میکروبها یا باکتریهایی مانند کلستریدیوم بوتولینوم باشند که میتوانند در محیط بسته و بدون اکسیژن رشد کنند. جوشاندن کنسرو به مدت ۲۰ دقیقه باعث از بین رفتن این باکتریها و سموم تولید شده توسط آنها میشود و ایمنی مصرف کنسرو را تضمین میکند.
جواب فعالیت صفحه ۱۲۷ فصل یازدهم علوم نهم
این جلبک ها را بر چه اساسی گروه بندی می کنید و بر این اساس چه نام هایی به آنها می دهید؟
پاسخ: بر اساس رنگدانه موجود در آنها، از راست به چپ به سه گروه سبز، قرمز و قهوه ای (طلایی – قهوهای) گروه بندی می کنیم.
پاسخ فعالیت صفحه ۱۲۸ فصل یازدهم علوم نهم
آب های راکد محیط مناسبی برای رشد انواعی از آغازیان اند. نمونه هایی از این آب ها را در ظرف های کوچکی جمع آوری و روی هر ظرف مشخصاتی مانند محل و زمان نمونه برداری را یادداشت کنید. با استفاده از میکروسکوپ (ابتدا با بزرگ نمایی کم و سپس زیاد) نمونه ها را با توجه به پرسش های زیر مشاهده کنید.
الف) آیا تک یاختهای های سبزینه دار (کلروفیل دار) می بینید؟
پاسخ: بله، تکیاختههای سبزینهدار مانند اِولِگِلِنَا و کلرلا میتوانند در آبهای مختلف وجود داشته باشند.
ب) آیا انواع یکسانی در آب محل های متفاوت وجود دارد؟
پاسخ: برخی جلبکها در همه نمونههای آب دیده میشوند ولی برخی نمونههای آب دیده میشوند ولی برخی نمونههای آب جلبکهای خاص خود را دارد.
پ) اگر این جانداران متحرک اند؛ حرکت آنها چگونه است؟
پاسخ: برخی با حرکت سیتوپلاسمی (ایجاد پاهای کاذب) (آمیب ها)، برخی با مژک ها (پارامسیها) و برخی با تاژک (کراتیم) حرکت می کنند.
جواب خود را بیازمایید صفحه ۱۲۹ فصل ۱۱ علوم نهم
گاه شنیده میشود که از قارچها به عنوان نوعی سبزی نام می برند. مثلاً می گویند: «قارچ از سبزی ها است» به نظر شما چرا این جمله نادرست است؟
پاسخ: خیر درست نیست، چون اولا سبزینه ندارد و غذا درست (غذاسازی) نمیکند، دوم اینکه قارچ ها خود سلسله ای جدا هستند.
جواب فعالیت صفحه ۱۲۹ فصل یازدهم علوم نهم
با مراجعه به منابع معتبر مثالهایی از استفاده باکتری ها، قارچ ها و آغازیان در صنعت غذایی، کشاورزی، محیط زیست و… جمع آوری و گزارش آن را در کلاس ارائه دهید. هر گروه می تواند بخشی از این کار را انجام دهد.
پاسخ: استفاده و فواید باکتری ها:
۱) تولید ماست و سرکه
۲) تولید استون و بوتانول از باکتری کلیستریدیوم
۳) خالص سازی عناصری مانند مس و اورانیوم توسط باکتری های شیمیواتوتروف
۴) تولید و ساخت ویتامین توسط باکتری های روده
۵) ساخت آنزیم های مفید مانند ساخت آنزیم آمیلاز از باکتری باسیلوس
۶) تولید واکسن ها
۷) تجزیه و پوسیدگی اجسام زنده و …
۸) پاکسازی آب و خاکهای آلوده به مواد نفتی و شیمیایی
استفاده و فواید قارچ ها:
۱) مصرف به صورت غذا
۲) تقویت سیستم ایمنی با تحریک گلبول های سفید.
۳) به دلیل وجود ماده لنتیان از رشد تومورهای بدخیم جلوگیری می کند.
۴) به دلیل داشتن ویتامین C، لیتیوم و آنتی اکسیدان از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند.
۵) کاهش کلسترول خون به دلیل کیتین و بتا گلوکان.
۶) ساخت آنتی بیوتیک پنی سیلین.
۷) تولید اسید سیتریک، اسید گلوکوئیک، بتاکاروتن و غیره.
استفاده و فواید آغازیان:
۱) تولید آب از جلبک ها
۲) تولید مکمل های غذایی
۳) تولید جلبک اسپیرولینا برای تقویت سیستم ایمنی
۴) تولید سوخت پاک از جلبک ها
۵) تولید لوازم آرایشی و بهداشتی.
۶) تولید مکمل های دارویی
۷) تولید آگار از جلبک ها برای سفت شدن بستنی و شکلات.
۸) تولید غذا و اکسیژن با فتوسنتز و ….
جواب فکر کنید صفحه ۱۳۰ فصل یازدهم علوم نهم
چه ویژگیای از ویروس ها آنها را شبیه جانداران می کند؟
پاسخ: فقط ویژگی تولید مثل. چون ویروس ها به لحاظ تکثیر به جانداران شبیه هستند. (توجه شود که تولید مثل با تکثیر متفاوت است.)
پاسخ فعالیت صفحه ۱۳۰ فصل ۱۱ علوم نهم
استفاده مشترک از وسایل تیز و برنده مانند تیغ، از راه های انتقال ویروس ایدز است. با مراجعه به منابع معتبر، گزارشی درباره راه های دیگر انتقال ویروس ایدز، تهیه کنید و در کلاس ارائه دهید.
پاسخ: ۱- انتقال خون یا فرآورده های خونی آلوده به ویروس ایدز
۲- استفاده از وسایل آلوده به ایدز مانند مسواک، ابزار حجامت، ابزار تاتو، سرنگ
۳- انتقال ویروس از طریق تماس جنسی از فرد مبتلا به ایدز به فرد سالم
۴- انتقال ویروس از مادر مبتلا به ایدز در نوزادان در دوران بارداری، زایمان و شیردهی
توجه: ویروس ایدز از طریق هوا – آب – غذا – نیش حشرات – دست دادن – صحبت کردن – یاقوت سرخ – بزاق – اشک و ادرار فرد مبتلا به فرد سالم منتقل نمیشود.
پاسخ دیگر: ویروس HIV که باعث بیماری ایدز میشود، از طریق چندین روش مختلف قابل انتقال است. علاوه بر استفاده مشترک از وسایل تیز و برنده، راههای دیگر انتقال ویروس HIV شامل موارد زیر است:
- انتقال از طریق خون آلوده: وقتی که فردی با خون آلوده به ویروس HIV تماس پیدا میکند، مانند تزریق دارو با سرنگ آلوده یا انتقال خون آلوده، ویروس میتواند منتقل شود.
- انتقال از طریق رابطه جنسی: ویروس HIV از طریق تماس جنسی محافظتنشده با فرد آلوده، مخصوصاً از طریق مایعات بدن مانند اسپرم و مایعات واژن، منتقل میشود.
- انتقال از مادر به کودک: در دوران بارداری، زایمان یا شیردهی، مادر آلوده میتواند ویروس HIV را به کودک خود منتقل کند.
- انتقال از طریق پیوند اعضای آلوده: در صورتی که اعضای بدن پیوندی از فرد آلوده به HIV گرفته شوند، ویروس میتواند منتقل شود.
نتیجهگیری: برای پیشگیری از انتقال HIV، باید از روشهای ایمن استفاده کرد، مانند استفاده از وسایل یکبار مصرف، استفاده از کاندوم در روابط جنسی و آزمایشهای منظم خون.
جواب فصل قبلی: پاسخ فصل دهم علوم نهم
توجه: شما دانش آموز پایه نهم متوسطه اول می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به پاسخ نامه فعالیت های کتاب علوم تجربی نهم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله جواب فعالیت های فصل 11 یازدهم کتاب علوم نهم متوسطه اول ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش دیدگاه بیان کنید. 😊
عالی
عالییییییه
عالی بود
مثل همیشه عالی
خیلی متشکرم مطالب خیلی کامل بود
خیلی خوبه ممنونم ازتون