جواب فعالیت های فصل 10 دهم علوم نهم ؛ در این نوشته به پاسخ و جواب سوالات جمع آوری اطلاعات ، آزمایش کنید ها ، فکر کنید ها و فعالیت های صفحه ۱۰۸ ۱۰۹ ۱۱۱ ۱۱۲ ۱۱۳ ۱۱۵ ۱۱۶ ۱۱۷ و ۱۱۹ درس فصل ۱۰ دهم نگاهی به فضا کتاب علوم نهم متوسطه اول پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
همچنین بخوانید: جواب فعالیت های فصل 9 علوم نهم
جواب فعالیت صفحه 108 و 109 فصل 10 علوم نهم
شکلی از اسطرلاب را بسازید.
وسایل و مواد لازم: کاغذ مقوایی به ابعاد ۱۲ در ۱۲ سانتیمتر – نی نوشابه به طول ۱۲ سانتیمتر – نخ ضخیم به طول ۲۰ سانتیمتر – وزنه چند گرمی – پرگار – مداد – قیچی – چسب مایع و نواری – نقاله – خطکش.
روش ساخت:
۱- دو خط عمود بر هم با فاصلهٔ یک سانتیمتر از لبه کاغذ رسم کنید.
۲- با استفاده از پرگار، ربع دایرهای به شعاع ۱۰ سانتیمتر و ۱۱ سانتیمتر از تقاطع دو کمان رسم کنید و با قیچی مقوا را از روی کمان ۱۱ سانتیمتر ببرید.
۳- با استفاده از نقاله، ربع دایره را به ۹ قسمت ۱۰ درجهای تقسیم کنید و از ۰ تا ۹۰ را در کنار هر خط بنویسید.
۴- با چسب، نی را بر روی خط ۹۰ درجه بچسبانید.
۵- وزنه را به یک سر نخ گره بزنید و سر دیگر نخ را با چسب مایع روی تقاطع دو خط یا مرکز ربع دایره بچسبانید.
۶- با استفاده از اسطرلابی که ساختهاید، زاویه ارتفاع چند ستاره را اندازه گیری نمایید. برای این کار، اسطرلاب را در دست بگیرید و از داخل نی به ستاره مورد نظر نگاه کنید. زاویه ارتفاع را به وسیله نخ و وزنه بخوانید.
پاسخ: این فعالیت بر عهده دانش آموزان می باشد.
پاسخ فکر کنید صفحه 111 فصل دهم علوم نهم
وجود خورشید در زندگی ما اهمیت زیادی دارد. چند مورد از آنها را بیان کنید.
پاسخ:
۳) نور تأمین کنندهٔ؛ عمل فتوسنتز
۲) انرژی پاک و رایگان
۳) ویتامین D بدن
۴) ایجاد چرخهٔ آب
۵) ایجاد موج برای تصفیه آب دریاها
۶) گرم کردن کرهٔ زمین
۷) ایجاد چرخهٔ فصول
۸) ایجاد بادها و طوفانها
جواب فعالیت صفحه 112 فصل دهم علوم نهم
هدف: تعیین جهت شمال و جنوب جغرافیایی در شب
در محلی که ستارگان به خوبی در شب قابل رؤیت هستند، صورت فلکی دب اکبر را پیدا کنید، سپس ستارهٔ ششم را به ستارهٔ هفتم با یک خط وصل کنید و خط را حدود ۵ برابر فاصله بین دو ستاره امتداد دهید. به ستارهای خواهید رسید که چندان هم پرنور نیست. آن ستارهٔ قطبی است. وقتی رو به آن بایستید، به سمت قطب شمال زمین ایستادهاید. ستارهٔ قطبی، دم صورت فلکی دب اصغر است. در صورت امکان تصویر و فیلم تهیه و به کلاس ارائه نمایید.
پاسخ: ستاره قطبی (ستاره جُدّی) در شب در نقطه شمال آسمان و شمال جغرافیایی قرار دارد. پس از يافتن آن و تعيين شمال با ايستادن رو به شمال، دست راست، شرق و دست چپ، غرب و عقب، جنوب خواهد بود.
پاسخ فعالیت صفحه 112 فصل دهم علوم نهم
هدف: تعیین جهت شمال و جنوب جغرافیایی در روز
۱- میله ای به طول ۰/۵ متر را در مكانی آفتابی به طور عمود روی زمین نصب و دایره ای به شعاع یک متر و به مرکز میله رسم کنید.
۲- هنگام طلوع خورشید، طول سایهٔ میله، بزرگتر از شعاع دایره است. به مرور زمان، طول سایهٔ میله به شعاع دایره نزدیک می شود. زمانی که طول سایه با شعاع دایره برابر شد، بر روی دایره علامتی بگذارید.
3ــ در هنگام ظهر، طول سایهٔ میله به کوتاهترین مقدار خود میرسد و بعدازظهر، به مرور زمان طول سایه میله افزایش مییابد. وقتی سایهٔ میله مجدد برابر با شعاع دایره شد، بر روی دایره علامت بگذارید.
۴- دو نقطهٔ علامت گذاری شده بر روی دایره را با استفاده از خط کش به هم وصل كنید.(خط چین آبی)
5 ــ وسط خط مذكور را تعیین نمایید و از آن نقطه خطی به میله وصل كنید. خط حاصل جهت شمال و جنوب جغرافیایی را نشان می دهد. سمتی كه سایه تشكیل میشود، جهت شمال و سمت مقابل، جهت جنوب جغرافیایی می باشد.
پاسخ: این فعالیت بر عهده دانش آموزان می باشد.
جواب فعالیت صفحه 113 فصل 10 علوم نهم
نام شهر | زاویهٔ میل قبله (درجه) از جنوب به سمت غرب | نام شهر | زاویهٔ میل قبله (درجه) از جنوب به سمت غرب |
اراک | 37 | اردبیل | 26 |
ارومیه | 17 | اصفهان | 46 |
اهواز | 41 | ایلام | 27 |
بجنورد | 48 | بندر عباس | 72 |
بوشهر | 55 | بیرجند | 61 |
تبریز | 20 | تهران | 38 |
خرم آباد | 34 | رشت | 31 |
زاهدان | 72 | زنجان | 29 |
ساری | 41 | سمنان | 44 |
سنندج | 26 | شهرکرد | 44 |
شیراز | 57 | قزوین | 33 |
قم | 39 | کرج | 37 |
کرمان | 64 | کرمانشاه | 28 |
گرگان | 43 | مشهد | 54 |
همدان | 32 | یاسوج | 51 |
یزد | 54 |
با استفاده از جدول بالا، فعالیت زیر را انجام دهید.
۱- کمترین و بیشترین زاویه میل قبله مربوط به کدام استان هاست؟
پاسخ: بیشترین انحراف به شهرهای جنوب به سمت جنوب شرق ایران مانند بندرعباس و زاهدان و کمترین انحراف به شهرهای شمال غرب ایران مانند ارومیه مربوط است.
۲- زاویه میل قبله در استان محل سکونت شما چقدر است؟
پاسخ: به عنوان مثال زاویه میل قبله در استان تهران حدود ۳۹ درجه است. زاویه میل قبله استان خود را می توانید در جدول مشاهده کنید.
۳- با جستوجو در منابع معتبر و اینترنت، زاویه میل قبله سایر شهرستان های استان محل سکونت خود را پیدا کنید و با استفاده از روش بالا، جهت قبله مدرسه یا منزل خود را تعیین کنید.
پاسخ: میله ای را در حیاط به صورت عمودی قرار می دهیم و به روشی که در کتاب درسی توضیح داده شده است، جهت قبله به دست می آید.
جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 114 فصل دهم علوم نهم
دربارهٔ تفاوت سیاره و ستاره اطلاعاتی را جمع آوری کنید و در کلاس ارائه نمایید.
پاسخ:
۱) سیاره حرکت دارد ولی محل ستاره تقریباً ثابت است.
۲) سیاره از خود نور ندارد ولی ستاره دارای نور است.
۳) سیاره نور انعکاسی ستاره را نشان می دهد و چشمک نمی زند ولی ستاره چشمک می زند.
پاسخ فعالیت صفحه 115 فصل دهم علوم نهم
با توجه به جدول ویژگی سیارات، در شکل زیر نام سیاره های واقع در محدوده های الف، ب، پ و ت را بنویسید.
پاسخ:
قسمت الف: مشتری، اورانوس، زحل و نپتون
قسمت ب: مشتری، اورانوس، زحل و نپتون
قسمت پ: مریخ، مشتری، اورانوس، زحل و نپتون
قسمت ت: مشتری، اورانوس، زحل و نپتون
جواب فعالیت صفحه 116 فصل 10 علوم نهم
وسایل و مواد لازم: خط کش، مداد، پرگار، یک برگه کاغذ
روش اجرا:
۱- یک دایره به شعاع ۳ سانتیمتر بر روی کاغذ رسم کنید.
۲- با فاصله ۴ سانتیمتر از مرکز دایره اول، یک دایرهٔ دیگر به شعاع ۳ سانتیمتر رسم کنید.
۳- دو دایره در چند نقطه یکدیگر را قطع کردهاند؟
۴- دایرهٔ سوم را با همان شعاع ۳ سانتیمتر، به فاصلهای از دو دایرهٔ قبلی به گونهای رسم کنید که، محیط آن منطبق بر یکی از نقاط تلاقی دو دایرهٔ قبلی باشد.
۵- نقطهٔ اشتراک سه دایره را علامت گذاری کنید. سازوکار سامانه موقعیت یاب (GPS) نیز این گونه است.
پاسخ: این فعالیت بر عهده دانش آموزان می باشد.
پاسخ جمع آوری اطلاعات صفحه 117 فصل دهم علوم نهم
در مورد سایر کاربردهای ماهواره ها و سرنوشت آنها پس از اتمام مأموریت اطلاعات جمع آوری کنید و به صورت تصویری به کلاس ارائه نمایید.
پاسخ: امروزه، ماهواره ها در مورد بیشتر موضوعات به ما اطلاعات می دهند؛ همچنین در زمینهٔ حوادثی مانند:
۱) طوفان و سیل
۲) حوادث و تغییرات آب دریاها و طغیان رودخانه ها
۳) محل گسل ها
۴) آلودگی آب ها
۵) نقشه برداری و …
ماهواره ها پس از اتمام مأموریت یا به وسیلهٔ سفینه ماهواره بر از مدار خارج می شوند و به زمین آورده می شوند
و یا اینکه در موارد غیرقابل استفاده بودن آنها، در همان مدار آنها را توسط موشک هایی منهدم می کنند و به صورت زبالهٔ فضایی در همان جا می مانند.
جواب فکر کنید صفحه 118 فصل دهم علوم نهم
چرا بیشتر شخانهها در اقیانوسها سقوط میکنند؟
پاسخ: زیرا ۷۵ درصد سطح زمین را آب (اقیانوس ها) در بر گرفته است و سطح اقیانوس ها از خشک ها بیشتر است. بنابراین احتمال افتادن آنها در اقیانوس ها بیشتر می باشد.
جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 119 فصل 10 علوم نهم
با مراجعه به منابع معتبر علمی دربارهٔ مشکلات فضانوردان در فضا و اقدامات علمی که برای رفع آنها انجام شده، اطلاعاتی جمع آوری کنید و در کلاس ارائه کنید.
پاسخ:
۱) مشکل بی وزنی و در نتیجه ضعف عضلانی و تحلیل استخوان به دلیل از دست دادن کلسیم از استخوان ها، فضانوردان برای رفع این مشکلات در زمان های معینی با وسایل مخصوص ورزش می کنند و از غذاهای غنی از کلسیم و قابل جذب استفاده می کنند.
۲) مشکل استفاده از خودکار: آنها از مداد مخصوص استفاده می کنند.
۳) مشکل کمبود آب: علاوه بر انتقال آب از زمین به ایستگاه فضایی، فاضلاب و بخار آب تولید شده توسط فضانوردان توسط دستگاهی مجهز به تصفیه و قابل تبدیل به آب خوراکی تصفیه می شود.
۴) مشکل آب آشامیدنی: آب در کیسه های نی است که از طریق فشار کیسه آب از طریق نی به دهان می آید.
۵) مشکل استفاده از توالت: توالت ها مجهز به مکنده های بسیار قوی هستند که مدفوع و ادرار را جمع می کنند.
۶) مشکل میز غذا خوری: ظروف غذا روی میز بسته می شود و برای افزودن نمک و فلفل به غذا از آب نمک و فلفل حل شده در نوعی روغن که داخل کیسه ای هستند استفاده می شود.
همچنین بخوانید: جواب فعالیت های فصل هشتم علوم نهم
توجه: شما دانش آموز پایه نهم متوسطه اول می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به پاسخ نامه فعالیت های کتاب علوم تجربی نهم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله جواب فعالیت های فصل 10 دهم کتاب علوم نهم متوسطه اول ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش دیدگاه بیان کنید. 😉
سلام ببخشید جواب ایا میدانید صفحه ۱۱۰ چیست
خیلی عالی است ممنون
خیلی عالی هست ممنون ازشما