اخبارعلمی

جواب درس سیزدهم علوم ششم ⭐️ پاسخ فصل ۱۳ سالم بمانیم

پاسخ تمام سوالات درس سیزدهم ۱۳ کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی ، جواب گفت و گو و آزمایش کنید و جمع آوری اطلاعات درس سیزده علوم پایه شش ابتدایی

جواب درس سیزدهم 13 علوم پایه ششم :  در این نوشته جواب فکر کنید ها و آزمایش کنید های داخل متن درس سیزدهم علوم ششم درس سالم بمانیم از صفحه ۹۴ ، ۹۵ ، ۹۷ ، ۹۸ ، ۹۹ و ۱۰۰ به همراه پاسخ سوالات متنی مربوط به درس 13 علوم ششم را برایتان آماده کردیم. با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

پاسخ فصل بعدی: جواب درس چهاردهم علوم ششم

جواب درس سالم بمانیم علوم ششم

پاسخ تمرین های درس سیزدهم علوم ششم

در علوم چهارم با زنجیره‌ی غذایی و چگونگی نشان دادن آن آشنا شدید.

جواب سوال صفحه ۹۴ علوم ششم

پزشک به فردی که سرماخورده است، می‌گوید از دست دادن یا روبوسی کردن با دیگران پرهیز کند؛ امّا به فردی که دیابت (بیماری قند) دارد چنین توصیه‌ای نمی‌کند؛ چرا؟

پاسخ: زیرا سرماخوردگی مسری است. و این بیماری از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. اما دیابت مسری نیست و با رو بوسی یا دست دادن منتقل نمی شود.

جواب گفت و گو صفحه ۹۴ علوم ششم ابتدایی

میکروب سرماخوردگی از چه راهی وارد بدن ما می‌شود؟

پاسخ: ویروس سرماخوردگی از طریق دهان و بینی وارد دستگاه تنفسی انسان می شود. ویروس ها از طریق سرفه ، عطسه و تماس فرد آلوده یا توسط دست ها یا اشیای فرد آلوده منتقل می شوند. اگر فردی در این محیط در معرض ویروس قرار گیرد یا این ویروس ها وارد دستگاه تنفسی وی شوند ، وی به بیماری مبتلا می شود.

پاسخ جمع آوری اطلاعات صفحه ۹۴ علوم ششم

با مراجعه به خانه بهداشت محله خود درباره بیماری وبا اطلاعات جمع آوری کنید و به کلاس گزارش دهید.

شکل جمع آوری اطلاعات صفحه ۹۴ علوم ششم

پاسخ: وبا، نوعی بیماری واگیردار است که توسط باکتری ایجاد می‌شود این باکتری نوعی سم در روده انسان تولید می‌کند که باعث اسهال شدید می‌شود.
نشانه‌های این بیماری عبارتند از: اسهال، استفراغ، تشنگی فراوان، گرفتگی و درد عضلات ساق پا، کم شدن یا قطع ادرار.

این بیماری در فصل تابستان، شیوع بیشتری دارد و از راه های زیر منتقل می‌شود: مصرف آب آلوده به مدفوع، شست و شو ی سبزی‌ها و میوه‌ها با آب آلوده، استفاده از یخ و غذاهای آلوده، غذاهای دریایی خام مانند ماهی و صدف دریایی و …

پاسخ فکر کنید صفحه ۹۵ علوم ششم

به تصویر نگاه کنید. به نظر شما آیا این محیط میتواند سبب گسترش بیماری های واگیردار شود؟ اگر جواب شما مثبت است، چگونه؟

شکل فکر کنید صفحه ۹۵ علوم ششم

پاسخ: این مکان ها محل زندگی حشرات (مانند مگس ها و پشه ها) و حیواناتی مانند سگ و گربه هستند که از آنها تغذیه می کنند، همه اینها می توانند بیماری را منتقل و گسترش دهند.

جواب سوال های متن صفحه ۹۵ علوم ششم

چه جانوران دیگری می‌شناسید که ناقل بیماری هستند؟

پاسخ: سگ: بیماری هاری
موش : بیماری طاعون
پشه: بیماری مالاریا
خرخاکی: بیماری سالک

آیا می توان جایی پیدا کرد که میکروب آنجا نباشد؟

پاسخ: خیر.

چرا فقط بعضی مواقع بیمار می شویم؟

پاسخ: چون فقط بعضی موارد میکروب ها از سد های دفاعی بدن عبور می کنند و باعث ایجاد بیماری در بدن فرد می شوند.

جواب گفت و گو صفحه ۹۷ کتاب علوم تجربی پایه ششم

بیماری ها ، نشانه ها و علامت‌هایی دارند. بوی بد دهان، درد ماهیچه‌ها و سوزش ادرار نشانه‌های بعضی بیماری‌ها هستند. شما چند نشانه‌های دیگر از بیماری‌ها می‌شناسید؟

پاسخ: تب ، لرز ، درد شکم ، سرگیجه ، حالت تهوّع ، پریدگی رنگ و …

فرد بیمار در صورت داشتن چند نشانه‌هایی چه کارهایی را باید انجام دهد و چه کارهایی را نباید انجام دهد ؟

پاسخ: فوراً به پزشک مراجعه کند و تحت مداوا قرار گیرد و از مصرف دارو بدون تجویز پزشک پرهیز کند.

جواب سوالات متن صفحه ۹۸ علوم ششم

چرا بعضی افراد بیشتر سرما می‌خورند و یازود به زود بیمار می‌شوند؟

پاسخ: چون مقاوت بدن آنها در برابر عوامل بیماری زا کم است.

چه کارهایی برای افزایش مقاومت بدنتان انجام می‌دهید؟

پاسخ: ورزش کردن و خوردن غذای کافی و متنوّع

جواب کاوشگری صفحه ۹۹ علوم ششم ابتدایی

با راهنمایی معلم خود به‌صورت گروهی، فهرستی از چند بیماری غیرواگیر و علت آنها تهیه کنید و در کلاس گزارش دهید.

پاسخ: پوکی استخوان ← کمبود کلسیم در بدن موجب پوکی استخوان می شود.
ناراحتی قلبی ← غذاهای پرچرب و پرنمک موجب بروز خطرات بیماری فشار خون و ناراحتی قلبی می شوند.
پیر چشمی ← کم شدن توانایی تطابق عدسی چشم در سنین بالای ۴۰ سال
سنگ کلیه ← رسوب های سخت ایجاد شده توسط مواد معدنی و نمک ها در غلیظ شدن ادرار

پاسخ گفت و گو صفحه ۱۰۰ علوم ششم دبستان

گفته می شود که پیشگیری بهتر از درمان است . نظر شما چیست ؟ نظر خود را با استدلال بیان کنید.

پاسخ: درمان ناخوشایند است ، اما پیشگیری می تواند نیرو آور باشد. هزینه درمان آن در مدت زمان کوتاه بسیار زیاد است. اما در پیشگیری ، فرد در طولانی مدت هزینه می کند.

درمان باعث اتلاف وقت می شود. اگر پیشگیری به صلاحدید فرد و به مرور زمان انجام شود. پیشگیری در دسترس تر و آسان تر است.

به عنوان مثال، پیشگیری با مصرف میوه ها و سبزیجات امکان پذیر است ، اما درمان با داروهای گران قیمت شیمیایی انجام می شود.

درمان خاص بیماری است، اما پیشگیری می تواند از چندین بیماری پیشگیری کند. پیشگیری یک فرهنگ است و درمان یک علم است. فرهنگ پیشگیری بالاتر از علم درمان است.

چه راه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های واگیر می‌شناسید؟

پاسخ: افزایش مقاومت بدن: هرچه مقاومت بدن بیشتر باشد سرعت میکروب ها را با سرعت بیشتری از بین می برد. مانند ورزش و خوردن غذاهای مقوی

واکسن: با ورود واکسن به بدن ، گلبول های سفید خون آنتی بادی علیه میکروب ها و بیماری ها تولید می کنند. هر بیماری واکسن خاص خود را دارد.

پاسخ فصل قبلی: جواب درس دوازدهم علوم ششم

💥 دانش آموزان پایه ششمی تا اینجا گام به گام تمام فعالیت ها و تمرین های درس سیزدهم علوم ششم را برایتان گذاشتیم. اگر سوالی داشتید در قسمت دیدگاه، نظر خود را برای ما بنویسید. در ضمن برای پیدا کردن بهتر در گوگل می توانید آخر عبارتی که جستجو میکنید عبارت ماگرتا را اضافه کنید. این طوری زودتر به ما میرسید.🧐👌

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۶۱ دیدگاه

  1. سلام من از این اپلیکیشن خیلی راضی هستم و تمام جواب فعالیت های دروس خود رو از این اپلیکیشن می‌نویسم از نظر من ماگرتا رطبه ی خیلی بالاتری از مای درس و سایر داره
    واقعا خیلی عالیه 🎀♥️

      1. چون از راه دهان تمام میکروب ها داخل ریه میره ولی از بینی اون مواد داخل بینی میکروب ها را جذب میکند و بدن هیچ اسیبی نمیبیند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =