اخبارعلمی

جواب فعالیت های درس دوم جغرافیا یازدهم انسانی ✏️ صفحه ۱۵ تا ۱۸

گام به گام فعالیت های درس 2 جغرافیا (2) پایه یازدهم انسانی ، درس انسان و ناحیه

پاسخ فعالیت درس ۲ جغرافیا (۲) پایه یازهم انسانی : برای مشاهده گام به گام سوالات درس «انسان و ناحیه» در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: جواب فعالیت های درس اول جغرافیا یازدهم انسانی

جواب فعالیت های درس دوم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس دوم جغرافیا یازدهم انسانی

جواب گفت و گو کنید صفحه ۱۵ جغرافیا یازدهم انسانی

۱- الف) برای موضوع متن شماره ۱ مثال دیگری ارائه کنید. 

در منطقه خلیج فارس، انسان با استفاده از صنایع مختلف گاز و پتروشیمی و بهره برداری از منابع نفت موجود در دریا، محیط طبیعی را به گونه ای متفاوت و با توجه به نیاز اقتصادی خود ایجاد کرده است.

ب) تصاویر متن شماره ۲ را تفسیر کنید و بگویید شرایط طبیعی هر ناحیه چگونه بر فعالیت‌های انسان تأثیر گذاشته است.

۱- ساختن تونل و پل برای تردد قطارها در مناطق کوهستانی و برفی سوئیس : ساخت جاده و راه‌آهن در کشورهای کوهستانی مانند سوئیس سخت‌تر و گران‌تر از کشورهای پست است، ولی انسان یاد گرفته چگونه خودش را با شرایط محیط طبیعی وفق دهد و مشکلات ارتباطی و حمل و نقل را در نواحی مرتفع و کوهستانی کاهش دهد.

۲- استفاده از دستگاه برف روب جاده ای مجهز به GPS برای پاکسازی جاده های کانادا : کانادا به دلیل قرار گرفتن در عرض های جغرافیایی بالا دارای آب و هوای طولانی و سرد است. هوای سرد منجر به اختراعات دست بشری مانند ماشین های برف روب مجهز به GPS و سایر وسایل مشابه شده است که اکثر مشکلات را حل کرده و به شما امکان می دهد در شرایط آب و هوایی منطقه بمانید.

۳- استفاده از صفحه های خورشیدی اداره برق سمنان : در استان سمنان به دلیل موقعیت خاص این منطقه (گرم و خشک) و به دلیل ساعات زیاد تابش نور خورشید، مردم خود را با محیط وفق داده و خود را با ساخت و سازهای خورشیدی وفق داده اند و از این مزیت برای ساخت صفحه‌های خورشیدی و نیروگاه‌های خورشیدی استفاده کرده است که نشان‌ دهنده‌ تأثیر محیط روی رفتار و عملکرد و استفاده انسان از محیط طبیعی به نفع خود است.

۴- ماهیگیری در فیلیپین : فیلیپین مجموعه ای از جزایر در جنوب شرقی آسیا است و به دلیل دسترسی به دریاها و اقیانوس ها، صنعت ماهیگیری در آن رواج یافته است و با توجه به این مزایا و خصوصیات مردم ماهی صید و استفاده می کنند. به عبارت دیگر محیط بر اقتصاد و نوع معیشت انسان تاثیر گذاشته است.

۲- الف) در متن شماره ۳ بریده روزنامه‌ها را بخوانید و چند مورد از مبادلات و روابط اقتصادی نواحی را توضیح دهید. 

رابطه اقتصادی اروپا با کشورهای تولید کننده‌ٔ نفت و گاز یک نوع رابطه‌ٔ متقابل نواحی مختلف جهان برای استفاده از منابع محیطی یک دیگر است؛ به عنوان مثال ایران به ژاپن نفت صادر کرد و در سال ۲۰۱۴ به ۲۶۰ بشکه در روز رسید. نمونه دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند که هزینه های زیادی را صرف واردات نفت و گاز از کشورهای دیگر می کنند و این مبلغ روزانه بیش از یک میلیارد دلار است.

ب) آیا در گذشته‌های دور نیز نواحی از نظر اقتصادی با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند؟ 

بله، اما در گذشته به دلیل عدم گسترش خطوط ارتباطی و وسایل حمل و نقل، جمعیت کم و سطح پایین تکنولوژی، مبادلات اقتصادی بین مناطق ضعیف بود.

پ) آیا کنش متقابل و وابستگی نواحی در جهان امروز نسبت به گذشته شدت بیشتری یافته است؟ چرا؟ 

بله، امروزه با توجه به رشد سریع جمعیت جهان و افزایش نیازها و همچنین توسعه فناوری و تکنولوژی، گسترش روش های ارتباطی و وسایل حمل و نقل، تعامل و وابستگی مناطق جهان افزایش یافته است و حتی دور افتاده‌ترین آنها از نظر اقتصادی تحت تأثیر یک دیگرند.

۳- باتوجه به دانسته‌های خود از پایه نهم، بگویید تغییر در یک ناحیه طبیعی مانند جنگل‌های بارانی آمازون چه تأثیری بر سایر نواحی دارد. 

جنگل‌های آمازون بزرگ‌ترین جنگل‌های جهان هستند و «ریه‌های تنفسی» جهان نامیده می‌شوند. تخریب این جنگل ها باعث کاهش سطح اکسیژن در سایر نقاط جهان می شود. جنگل زدایی این جنگل ها منجر به پر شدن سدها از رسوبات در مناطق دیگر می شود. همچنین تخریب جنگل های بارانی منجر به تغییرات آب و هوایی در سایر مناطق نیز می شود.

۴- الف) با مشاهده نقشه‌های طبیعی یک اطلس، توضیح دهید که احداث راه‌آهن در افغانستان و نپال دشوارتر است یا آلمان و فرانسه. چرا؟ 

افغانستان و نپال؛ از آنجایی که کشورهای افغانستان و نپال در رشته کوه های مرتفع هندوکش و هیمالیا قرار دارند، هر دوی این کشورها عمدتاً دارای سرزمین های مرتفع و کوهستانی هستند. اما آلمان و فرانسه بیشتر سرزمین‌های پست و جلگه‌ای هستند.

ب) با توجه به این موضوع، از تأثیر نواحی طبیعی بر فعالیت های انسانی چه برداشتی دارید؟ 

مناطق طبیعی تأثیر دو سویه ای بر فعالیت های انسانی دارند. می‌توانند موجب رونق و تسهیل این فعالیت‌ها شوند یا آنها را محدود و دشوارتر کنند.

۵- الف) با مطالعه متن (۴) چه نکاتی را دریافتید؟ 

دولت ها و تصمیمات سیاسی تأثیر زیادی بر مناطق دارند. برنامه ریزی یا تصمیمات دولت ها برای ایجاد مناطق گردشگری، پارک های ملی و صنعتی، توسعه کشاورزی در یک منطقه و یا وقوع جنگ بین دولت ها و کشورها و … می تواند منجر به حفاظت یا تغییر و حتی تخریب طبیعی و انسانی شود.

ب) تصمیم‌های حکومتی ممکن است موجب حفظ، تغییر یا تخریب نواحی طبیعی و انسانی شود. برای هر یک، مثالی ارائه کنید. 

حفظ : تصمیم دولت ایران برای حفاظت از جنگل هایی مانند مناطق حفاظت شده سراوان در گیلان و پارک ملی گلستان.

تغییر : ساخت جزایر مصنوعی در آب های خلیج فارس توسط دولت امارات متحده عربی به محیط زیست دریایی آسیب وارد کرده است.

تخریب : کشتار مردم مسلمان میانمار و اعمال خشونت بر آنها موجب پاک سازی قومی و مهاجرت صدها هزار نفر از مردم این منطقه شده است.

جواب فعالیت صفحه ۱۷ درس دوم جغرافیا یازدهم انسانی

۱- الف) در نقشه شماره (۱)، استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی چگونه از هم جدا شده‌اند؟ 

استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی بر اساس عوامل اداری و سیاسی از هم جدا شده‌اند و معیارهای طبیعی و انسانی در تعیین مرز این نواحی مورد توجه قرار نگرفته است.

ب) کدام ناحیه طبیعی در این سه استان گسترده شده است؟ بیابان لوت

۲- الف) در نقشه شماره (۲)، کشورهای افغانستان و پاکستان چگونه از هم جدا شده‌اند؟ 

به دلیل مرزبندی (عوامل) اداری و سیاسی، مرز عمومی دیورند بین افغانستان و پاکستان در سال ۱۸۹۳ میلادی تعیین شد و در نتیجه این مرزبندی در دو سوی این مرز مستقر شدند.

ب) کدام ناحیه انسانی در هر دو کشور گسترده شده است؟ قوم پشتون

۳- آیا لزوما مرزهای نواحی طبیعی و انسانی با مرزهای اداری و سیاسی منطبق‌اند؟

خیر، مرزهای اداری و سیاسی با انتخاب مردم و دولت ها تعیین می شود و معمولاً با مرزهای مناطق جغرافیایی منطبق نیست. گاهی اوقات یک آب و هوا، زبان یا منطقه قومی، ایالت ها و استان ها و حتی چندین کشور را در بر می گیرد.

جواب فعالیت صفحه ۱۸ جغرافیا یازدهم انسانی

بیندیشیم : به‌نظر شما، آیا می‌توانیم قاره‌ها (مثلاً قاره آسیا یا آفریقا) را یک ناحیه بدانیم؟ چرا؟ دلیل بیاورید و پاسخ خود را توضیح دهید.

خیر، زیرا طبق تعریف منطقه، قسمتی از سطح زمین که به آن منطقه می گویند باید از نظر طبیعی، اقتصادی، فرهنگی و… همگون باشد. اگر در هر قاره مناطق مختلفی وجود داشته باشد که این معیارها در آنها متفاوت است. به عبارت دیگر، هر قاره می تواند دارای تعداد زیادی منطقه باشد که ویژگی های جغرافیایی هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت است.

پاسخ مهارت های جغرافیایی صفحه ۱۸ جغرافیا یازدهم انسانی

۱- الف) با استفاده از یک اطلس و مشاهده موقعیت نسبی کشور سوئیس و کشورهای مجاور آن، توضیح دهید چرا در سوئیس چهار ناحیه زبانی وجود دارد. به دلیل نزدیکی کشورهای همسایه و نفوذ آنها شکل گرفته است.

ب) با بررسی نقشه‌های ۱ تا ۷ درس اول، درباره وسعت و مرزهای نواحی چه می‌فهمید؟ توضیح دهید.

قلمرو و اندازه محل اقامت متفاوت است. گاهی اوقات یک منطقه می تواند بخشی از یک روستا، شهر، استان یا کشور باشد و گاهی اوقات می تواند چندین کشور را پوشش دهد و وسعت جهانی داشته باشد.

۲- همفکری کنید و با مراجعه به یک اطلس، دست کم دو نمونه مرزهای نواحی طبیعی را که با مرزهای اداری و سیاسی (در ایران یا جهان) منطبق نیستند، مشخص و در کلاس بیان کنید. 

ناحیه‌ معتدل خزری در ایران از نظر اداری و سیاسی به سه استان تقسیم می شود و محدوده مناطق طبیعی با حدود اداری و سیاسی منطبق نیست. مناطق عرب زبان با مرزهای اداری و سیاسی مطابقت ندارند و در سراسر قاره آسیا و شمال آفریقا و در بسیاری از کشورها پراکنده شده اند. یا رودخانه هیرمند که مرز ایران و افغانستان است اگر مسیر تغییر کند تنش های سیاسی ایجاد می کند.

✅ به پایان جواب فعالیت های درس دوم جغرافیا یازدهم انسانی رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − سیزده =