پاسخ فعالیت درس ۷ جغرافیا (۲) پایه یازدهم انسانی : برای مشاهده گام به گام سوالات درس «درس نواحی اقتصادی بخش کشاورزی و صنعتی» در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.
مطلب پیشنهادی: جواب فعالیت های درس ششم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب گفتوگو کنید صفحه ۸۳ درس هفتم جغرافیا یازدهم انسانی
تصاویر زیر فعالیتهای اقتصادی را در نواحی مختلف جهان نشان میدهد.
۱- هر تصویر کدام عنصر تعریف اقتصاد را که در متن بالا گفته شده است، نشان میدهد؟
۱- تولید
۲- تولید
۳- تولید
۴- خدمات
۵- توزیع
۶- تولید
۷- توزیع
۲- با توجه به پیش دانستههایتان، فعالیتهای اقتصادی را که در تصاویر زیر میبینید، به چند گروه یا بخش طبقهبندی کنید.
فعالیتهای اقتصادی: ۱- کشاورزی ۲- صنعت ۳- خدمات
۳- الف) آیا همواره هر جامعه دارای یک نظام اقتصادی است؟ چرا؟
بله، زیرا تمام بخش های نظام اقتصادی (تولید، توزیع، مبادله و مصرف کالا و خدمات) در هر جامعه ای فعالیت می کنند.
ب) چرا شکلگیری نظام اقتصادی در جوامع، همواره به رابطه انسان و محیط طبیعی وابسته است؟
زیرا در نظام اقتصادی انسان برای انجام فعالیتهای مختلف اقتصادی (کشاورزی و صنعت و…) به مواد اولیه و منابع محیط وابسته است و آن را تغییر میدهد و محیط طبیعی هم روی رفتار و عملکرد انسان، شکل و نحوه بهرهبرداری از این منابع تأثیرگذار است.
پ) آیا ممکن است در آینده، انسان از وابستگی به محیط طبیعی بینیاز شود؟
خیر، مردم همیشه برای رفع نیازهای خود به منابع طبیعی متکی هستند.
جواب گفتوگو کنید صفحه ۸۶ جغرافیا یازدهم انسانی درس ۷
۱- در هر یک از تصاویر زیر کدام نوع کشاورزی معیشتی نشان داده شده است؟ با استفاده از اطلاعات جدول بالا پاسخ دهید.
۱- کشت برنج غرقابی
۲- کشت غله روستایی و دامداری
۳- گلهداری و شبانی
۴- کشت نوینی (کوچنده)
۵- زراعت بدون ساکن
۲- به نظر شما، آیا امروزه فراهم کردن مواد غذایی مانند میوه و سبزیجات، گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و لبنیات برای ساکنان شهرها از طریق کشاورزی معیشتی (غیر تجاری) در روستاها امکانپذیر است؟ درباره چند نمونه از محصولات کشاورزی و دامی که روزانه مصرف میکنید، پرسوجو کنید. این محصولات در کدام نوع کشاورزی تولید شده و به دست شما رسیدهاند؟
خیر؛ گوشت (دامداری تجاری) – مرغ و تخم مرغ (دام داری تجاری) – میوه (کشاورزی معیشتی)
۳- یک مورد از محاسن و معایب هر یک از انواع کشاورزی معیشتی و تجاری را بیان کنید.
کشاورزی معیشتی:
معایب: تولید و سود اقتصادی کم است.
محاسن: استفاده کمتر از منابع و حفظ بیشتر امکانات طبیعی و تولید محصولات عمدتاً ارگانیک کشاورزی تجاری.
کشاورزی تجاری:
معایب: کاهش کیفیت محصولات، نیاز به سرمایه زیاد.
محاسن: سرعت بالا در تولید محصولات.
۴- فعالیت های بخش کشاورزی علاوه بر تأمین مواد غذایی، نیازهای بخش صنعت را نیز بر طرف می کند. دست کم سه محصول کشاورزی مرتبط با بخش صنعت را نام ببرید؛ مثال: ابریشم.
دانه های روغنی مانند سویا و تخمه آفتاب گردان، پنبه برای تولید نخ و پوست حیوانات مانند گاو در تولید پوشاک و…
جواب فعالیت صفحه ۹۰ جغرافیا یازدهم انسانی
نمودارها و جدولها را مطالعه کنید و به پرسشها پاسخ دهید.
۱- با توجه به جداول تولید کنندگان برنج و گندم، بین قارههای تولید کننده این دو محصول چه تفاوتی وجود دارد؟ با استفاده از دادههای جدولها توضیح دهید.
از نظر پراکندگی جغرافیایی برنج بیشتر در جنوب، جنوب شرق و شرق آسیا تولید می شود ولی گندم در بیشتر کشورها تولید می شود.
۲- کدام کشورها هم در تولید گندم و هم برنج رتبه اول و دوم جهان را به خود اختصاص دادهاند؟
چین و هند
۳-با آنکه چین بزرگترین تولیدکننده گندم جهان است، در نمودار صادر کنندگان این غله دیده نمیشود؛ چرا؟
کشورهای چین و هند بیشتر محصولات تولید گندم خود را به دلیل جمعیت بسیار زیاد مصرف می کنند.
۴- با استفاده از دادههای نمودارها، صادرات کدام غله در جهان بیشتر است؟ چرا؟
گندم بیشتر است. اساسا مهم ترین غله در دنیا گندم می باشد زیرا در اغلب کشورها قابل کشت می باشد و مهم ترین محصول غذایی کشورها محسوب می شود.
۵- میزان تولید و صدور برنج و گندم را در رتبههای اول و آخر جداول و نمودارها مقایسه کنید. چه نتیجهای میگیرید؟
کشورهای چین و هند در تولید دو محصول گندم و برنج رتبه اول و دوم را در جهان دارا هستند، به استثنای کشورهای چین و هند و پاکستان، کشورهایی که تولید کننده برنج هستند تولید کننده گندم نمی باشند.
۶- وضعیت ایران را از نظر تولید گندم در جهان چگونه ارزیابی میکنید؟
ایران دوازدهمین تولیدکننده گندم جهان است اما هنوز نمی تواند برای مصرف داخلی روی خود حساب کند. برای بهبود محیط زیست و افزایش تولید آن باید از برنامه ریزی انتقادی و علمی استفاده کرد.
۷- الف) به نظر شما، چرا مردم کشور ما مصرف برنج ایرانی را به برنجهای وارداتی ترجیح میدهند؟
زیرا اعتبار برنج ایرانی از نظر طعم، کیفیت، شرایط پخت و ارزش غذایی بهتر از برنج های وارداتی است.
ب) چند گونه معروف برنج ایرانی را نام ببرید.
هاشمی، طارم، کاظمی، دم سیاه
پ) ایران از وارد کنندگان عمده برنج است. برای افزایش تولید برنج در کشور و کاهش واردات آن چه میتوان کرد؟
حمایت از کشاورزان و ایجاد شرایط مساعد اقتصادی برای آنها، مکانیزاسیون کشاورزی در بخش برنج کاری، اصلاح بذر و استفاده از گونه های پرمحصول، جلوگیری از تغییر کاربری مزارع برنج و ….
جواب فعالیت صفحه ۹۳ جغرافیا یازدهم انسانی
۱- بخشی از کتاب «صد سال تنهایی» اثر گابریل گارسیامارکز، نویسنده مشهور امریکای لاتین، به موضوع بهرهکشی یک شرکت چندملیتی امریکایی که در کلمبیا و سایر کشورهای امریکای لاتین فعالیت میکرد، پرداخته است. گزیده متن کتاب را بخوانید و برداشت خود را از آن توضیح دهید. به موضوع رابطه شرکت چندملیتی با مردم و با حکومت کشور میزبان توجه کنید.
شرکت موز یکی از شرکت های چند ملیتی است که آقای براوان مدیر آن بود و به کارگران شرکت موز ستم های زیادی می کرد از جمله دادن کوپن به جای دستمزد به کارگران و …
۲- برخی معتقدند که بیشتر محصولاتی که در مزارع تک محصولی و خاص تولید و به کشورهای مختلف صادر میشوند، عمدتا غیر ضروری و لوکس هستند و میتوان به جای آنها محصولات غذایی ضروری پرورش داد. نظر شما در این باره چیست؟
برخی از این محصولات، برای امنیت غذایی جهان ضروری هستند، مانند تولید برنج در شرق و جنوب شرق آسیا یا تولید گندم، سویا و دانههای روغنی و… و برخی نیز ممکن است محصولات غیرضروری و لوکس باشند، مانند تولید قهوه در آمریکای جنوبی که میتوان با تغییر نوع کشت، محصولات ضروری را جایگزین آنها کرد.
۳- تعدادی از محصولات استوایی، مانند موز و آناناس را که در بازار وجود دارد شناسایی کنید. نام کشور تولیدکننده این محصولات را روی برچسب آنها بیابید. درباره شرکت چندملیتی تولید کنندهٔ آنها اطلاعاتی از اینترنت گردآوری کنید و نتیجه را در کلاس گزارش دهید.
کشورهای تولید کننده موز: اکوادور، کلمبیا، فیلیپین و کاستاریکا
کشورهای تولید کننده آناناس: تایلند، برزیل، فیلیپین، چین و کاستاریکا
برای مثال شرکت غذایی دل یکی از معروف ترین تولیدکنندگان میوه و سبزیجات است این شرکت مستقر در کالیفرنیا، بیش از ۷۵۰۰۰ کارمند دائم و پاره وقت دارد و بیش از ۳۰۰ محصول در ۹۰ کشور تولید می کند. از جمله این محصولات میتوان موز و آناناس را نام برد.
جواب فعالیت صفحه ۹۴ جغرافیا یازدهم درس ۷
۱- با همفکری با دوستانتان، راه حل های پیشنهادی اعم از راه حلهای بنیادی و راه حلهای موقت و فوری خود را برای حل بحران گرسنگی جهان روی یک برگه کاغذ فهرست کنید. سپس پیشنهادهایتان را در کلاس مطرح و نقد کنید.
کمک به احیای وضعیت اقتصادی و تولید این کشورها، راهحل بنیادی است؛ همچنین کمک کشورهای دیگر و حمایتهای مالی و غذایی از راه حلهای موقتی برای حل این بحران است.
۲- با توجه به نقشه زیر و راهنمای آن، کشورها را از نظر سوء تغذیه مقایسه و نقشه را تفسیر کنید.
بیشتر کشورهایی که دچار سوء تغذیه می باشند در قاره آفریقا قرار دارند مانند آفریقای مرکزی و زامبیا و نامبیا، در جنوب شبه جزیره عربستان به دلیل وقوع جنگ داخلی مشکل سوء تغذیه به وجود آمده است.
۳- روز جهانی غذا (۱۶ اکتبر، ۲۴ مهرماه) را در تقویم پیدا کنید. تحقیق کنید چرا این روز را چنین نامگذاری کردهاند.
روز جهانی غذا سال روزی مقارن شانزدهم اکتبر است که به افتخار تاسیس سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ نام گذاری شده و در سراسر جهان گرامی داشته می شود. این روز توسط بسیاری از سازمان های مرتبط با امنیت غذایی، از جمله برنامه جهانی غذا و صندوق بین المللی توسعه کشاورزی نیز جشن گرفته می شود.
۴- درباره وضعیت گرسنگی و مرگومیر کودکان در یمن، اطلاعاتی از اینترنت گردآوری و در کلاس بیان کنید. وظیفه ما در این زمینه چیست؟ توضیح دهید.
متاسفانه کشور یمن در زیر سایه درگیری های مسلحانه با مرگ مواجه است و نبود امنیت، رساندن مواد غذایی به مناطق خاصی از این کشور را دشوارتر می کند. این وظیفه جامعه جهانی است که از این کشور از طریق اقداماتی مانند: کمک های بشردوستانه از جمله غذا و دارو، تلاش برای برقراری صلح و پایان جنگ، کمک به حل و فصل و یافتن راه حل سیاسی برای حل تنش بین یمن و عربستان سعودی حمایت کند.
۵- یکی از ابزارهای کشورهای سلطهگر، تحریمهای غذایی و دارویی است. به نظر شما کشورها برای مقابله با این ظلم از چه راهکارهایی استفاده کنند؟ چند پیشنهاد ارائه کنید.
افزایش تولید داخل از لحاظ دارویی و غذایی، خرید دارو از طریق بازارهای سیاه جهانی، حمایت از شرکت های دانش بنیان مربوط به غذا و دارو. در حالی که درآمد سالانهی این شرکت دهها میلیارد دلار است، کارگران این شرکت که اکثراً مردمان بومی کشورهای جهان سوم هستند، جزء ارزانترین کارگران جهان به شمار میآیند.
جواب فعالیت صفحه ۹۸ جغرافیا کلاس یازدهم انسانی
۱- الف) در محل زندگی خود، چند نمونه از کالاها یا خدماتی را که محصول صنایع پیشرفته و نو هستند، شناسایی کنید و نام ببرید.
تعریف صنایع پیشرفته: صنایع دارای فناوری پیچیده در بسترهای محصول، فرآیند و ماشین آلات که دانش فنی نوآوری، خلاقیت، تحقیق و توسعه و نیروی انسانی متخصص سهم قابل توجهی در ایجاد و توسعه آن دارد. ارزش افزوده بالا و نرخ سریع تغییرات فناوری از ویژگی های بارز آن می باشد.
- فناوری های زیستی (غذایی، کشاورزی دامی و گیاهی، صنعتی محیط زیست، زیست فناوری مولکولی)
- فناوری نانو (محصولات و مواد)
- اپتیک، فوتونیک (مواد، قطعات و سامانه ها)
- الکترونیک، کنترل و سخت افزارهای رایانه ای
- فناوری اطلاعات و نرم افزارهای کامپیوتری
- تجهیزات پیشرفته ساخت، تولید و آزمایشگاهی
- داروهای پیشرفته
- وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی
- هوا فضا (پرنده ها، ماهواره ها و موشک ها)
- انرژی های نو (تجدید پذیر)
ب) ویژگیهای صنایع پیشرفته را بیان کنید.
پیشرفت آنها بر اساس نوآوری و رقابت است. این صنایع عمدتاً مبتنی بر فناوری پیشرفته هستند و متخصصان و محققان را به کار می گیرند. این صنایع مجبور به تعامل با فناوری های روز و صادرات کالاهای تولیدی به کشورهای دیگر هستند.
۲- پرسوجو کنید: مهمترین فعالیتهایی که در پارکهای علم و فناوری ایران صورت میگیرد، کدام اند؟ شرایط ورود پژوهشگران جوان به این پارکها چیست و چگونه میتوانند در آنجا فعالیت کنند؟
خدمات عمومی: اسکان، دسترسی به تلفن و دورنگار، کارپردازی و خدمات دبیرخانه ای، امکان استفاده از اتاق های کنفرانس، تجهیزات دیداری و شنیداری و سرویس رفت و آمد.
خدمات اطلاع رسانی: کتابخانه اینترنت، مراکز اطلاع رسانی و نرم افزارهای مهندسی
خدمات مشاوره ای و آموزشی: مشاوره های مدیریتی، مالی و بازرگانی خدمات حسابداری و حقوقی، برگزاری سمینار و یا دوره های آموزشی مورد نیاز برای شرکت های نوپا
خدمات فنی و تخصصی: ارائه خدمات فنی مهندسی، استفاده از امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی نظیر آزمایشگاه صنایع غذایی، بیوتکنولوژی، شیمی، مواد و سرامیک، برق و الکترونیک، مکانیک، کارگاه ماشین ابزار و پایلوت های تولید محدود
خدمات مالی و اعتباری: تسهیل امکان استفاده از اعتبارات خدماتی و تحقیقاتی، شناسایی منابع مالی و جذب سرمایه گذاران، تسهیل در جذب اعتبارات مصوب طرح ها و پروژه های تحقیقاتی
ثبت اختراعات : در پارکها و شهرک های علمی و فناوری این امکان به سادگی فراهم است که حاصل ابداعات و نوآوری های پژوهشگران به نام خود آنان ثبت و حقوق آنان
۳- در صورتی که در شهر یا منطقه محل زندگیتان پارک علم و فناوری وجود دارد، به همراه معلم خود از آن بازدید کنید و مشاهدات خود را به صورت گزارشی کوتاه بنویسید.
به عهده دانش آموز
همچنین بخوانید:
جواب فعالیت های درس پنجم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس چهارم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس سوم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس دوم جغرافیا یازدهم انسانی
جواب فعالیت های درس اول جغرافیا یازدهم انسانی
✅ به پایان جواب فعالیت های درس هفتم جغرافیا یازدهم انسانی رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.