اخبارعلمی

جواب درس ۴ علوم پنجم ☑️ برگی از تاریخ زمین

گام به گام درس 4 علوم پنجم، پاسخ سوالات صفحه 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 و 34 درس چهار

پاسخ سوال های درس چهارم و فصل ۴ علوم کلاس پنجم که شامل کاوشگری ها، فکر کنید و گفت و گو صفحه ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳ و ۳۴ بخش برگی از تاریخ زمین می باشد را در ادامه در آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده ایم.

مطلب پیشنهادی: سوالات متن درس ۴ علوم پنجم

جواب فصل چهارم علوم پنجم ابتدایی

جواب کاوشگری صفحه ۲۷ و ۲۸ علوم پنجم فصل چهارم

از اثر دست و پای یک جاندار چه چیزهایی می توان یاد گرفت؟
اندازه و نوع جاندار، حدس زدن شکل آن، نوع غذا و شکل زندگی و…

وسایل و مواد موردنیاز: گل مجسمه سازی، ظرف، لیوان آب، قاشق، ذره بین و خط کش.
روش اجرا:
۱- مقداری گل مجسمه سازی را در یک ظرف قرار دهید. سطح آن را با قاشق صاف کنید.
۲- دست خود را با کمی آب مرطوب کنید. کف دستتان را روی گل بگذارید و فشار دهید. سپس دست خود را به آرامی بردارید. نمونه‌ی به دست آمده را کنار پنجره قرار دهید تا خشک شود.

۳- با دقت به کف دست خود و اثر آن روی گل نگاه کنید؛ چه چیزی مشاهده می کنید؟
جای دستمان روی گل شبیه به خود دستمان می باشد.

۴- این بار، با ذره بین به دست خود و اثر آن نگاه کنید و بگویید چه چیزهای تازه ای مشاهده می کنید.
۵- طول هریک از انگشتان خود را اندازه بگیرید و روی اثر انگشت خود بنویسید.

۶- دست شما و اثر دستتان چه شباهت ها و چه تفاوت هایی دارند؟
از نظر اندازه، شکل، تعداد انگشتان شبیه به هم هستند اما دست ما نرم و انعطاف پذیر است ولی اثر دستمان روی گل خشک و سخت می باشد.

ویژگی های آنها را در جدول زیر بنویسید.

پاسخ جدول کاوشگری صفحه 27 علوم پنجم ابتدایی
پاسخ جدول کاوشگری صفحه 27 علوم پنجم ابتدایی

۷- اثر دست خود را با اثر دست هم گروه های خود مقایسه کنید. چه تفاوت ها و شباهت هایی را مشاهده می کنید؟

شباهت: به طور کلی، اثر دست همه افراد یک ساختار مشترک دارد. وجود خطوط کف دست، انگشتان و برآمدگی‌های کف دست در همه افراد دیده می‌شود. ممکن است برخی الگوهای کلی مانند وجود خطوط قلب، سر و زندگی در اکثر افراد مشاهده شود. تغییرات در اثر دست افراد مختلف اغلب تدریجی و به صورت تفاوت‌های جزئی در اندازه، شکل و تعداد خطوط است.

✅ تفاوت: جزئیات خطوط کف دست، مانند تعداد انشعابات، طول و عمق خطوط، بین افراد مختلف متفاوت است. شکل و اندازه انگشتان افراد با هم متفاوت است. اندازه کف دست افراد مختلف متفاوت است. برخی جزئیات خاص مانند خطوط اضافی یا نشانه‌های خاص ممکن است در برخی افراد وجود داشته باشد و در برخی دیگر وجود نداشته باشد.

۸- این فعالیت را در منزل به کمک بزرگ تر ها انجام دهید؛ اما این بار، پشت دست خود را روی گل قرار دهید و اثر آن را بررسی کنید.

اثر دست یکی از دانش آموزان را به طور تصادفی انتخاب کنید. آیا می توانید مشخص کنید که این اثر به کدام دانش آموز تعلق دارد؟
خیر، تشخیص آن فوق العاده سخت و تقریبا نشدنی می باشد.

پاسخ فکر کنید صفحه ۲۹ علوم پنجم درس ۴

در گذشته های خیلی دور، خزندگان بزرگی به نام دایناسورها روی زمین زندگی می کردند. این جانوران در حدود ۶۵ میلیون سال پیش از بین رفتند. تصویر روبه رو، اثر پای یک دایناسور را نشان می دهد. این اثر در معدن زغال سنگ کرمان یافت شده است؛ از آن چه اطلاعاتی می توان به دست آورد؟

پاسخ: می توان فهمید که دایناسورها از این محل گذر کرده اند و به نوعی محل زندگی آن ها بوده است، دارای وزن سنگین و اندازه بزرگی بوده اند که چنین رد پای بزرگی با عمق زیاد به جای گذاشته اند. همچنین می توان تعداد انگشت های آن ها را نیز شمرد.

طول این رد پا تقریبا برابر با …۳۰… سانتی متر است.

پاسخ سوالات صفحه 29 درس 4 علوم پنجم دبستان
پاسخ سوالات صفحه 29 درس 4 علوم پنجم دبستان

جواب گفت‌وگو صفحه ۲۹ علوم پنجم ابتدایی

در این تصویر، اثر قسمتی از بدن انسان را می بینید. از این اثر، چه اطلاعاتی می توان به دست آورد؟ در این باره گفت و گو کنید.
پاسخ: نوع حرکت انسان و تخمین وزن تقریبی، سن و شمارش تعداد انگشتان.

جواب کاوشگری صفحه ۳۰ و ۳۱ علوم پنجم

وسایل و مواد موردنیاز: دستکش، ذره بین، دفترچه یادداشت و مداد، انواع خاک، خاشقک، بقایای موجودات زنده، قیچی، آب و لیوان یونولیتی.

۱- یک لیوان یونولیتی (کاغذی) بردارید و سوراخ های ریزی در ته آن ایجاد کنید.
۲- یک قاشق خاک معمولی را در لیوان بریزید.
۳- یک قطعه‌ی باقی مانده از موجود زنده را انتخاب کنید و روی خاک داخل لیوان قرار دهید. سپس با یک قاشق از خاک معمولی، روی آن را بپوشانید.
۴- یک قاشق ماسه روی خاک داخل لیوان بریزید.
۵- قطعه‌ی دیگری از باقی مانده‌ی موجود زنده را بردارید و روی ماسه داخل لیوان قرار دهید. روی آن را هم با ماسه بپوشانید.
۶- حالا دو قاشق خاک رس هم در لیوان بریزید و نصف لیوان آب روی آن بریزید.
۷- لیوان را در کناری بگذارید تا خاک آن خشک شود.
۸- پس از چند روز، لیوان یونولیتی را مانند شکل با قیچی از کناره ببرید و لایه های خاک را از آن خارج کنید.

۹- لایه‌هایی را که می بینید، نقاشی کنید.
پاسخ این بخش به عهده دانش آموز می باشد.

۱۰- با یک برس یا قاشقک، لایه های خاک را به دقت بکنید و باقی مانده‌ی موجود زنده‌ی درون آن را پیدا کنید (مواظب باشید باقی مانده‌ی جاندار از بین نرود).
۱۱- نقاشی خود را با کشیدن فسیل لایه‌ها، کامل کنید.

۱۲- مشاهده های خود را در جدول زیر بنویسید.

لایه های خاکبقایای موجودات زنده
وجود دارد – ندارد
شکل بقایای موجودات زنده
بالاوجود دارددندان
وسطوجود داردصدف
پایینوجود ندارد———-

⭐ همچنین می توانید از جدول زیر نیز برای پاسخ به این سوال استفاده کنید:

لایه های خاکبقایای موجودات زنده
وجود دارد – ندارد
شکل بقایای موجودات زنده
بالاوجود ندارد———-
وسطوجود دارداستخوان های ریز
پایینوجود دارداستخوان های درشت

جواب گفت و گو صفحه ۳۲ علوم پنجم درس برگی از تاریخ زمین

شکل زیر نمونه ای از لایه های رسوبی زمین را نشان می دهد.

شکل گفت و گو کنید صفحه 32 علوم پنجم ابتدایی
شکل گفت و گو کنید صفحه 32 علوم پنجم ابتدایی

۱- در این تصویر، چند لایه می بینید؟ آنها را شماره گذاری کنید.
هشت لایه مشاهده می کنیم که باید آن ها را از پایین به بالا به ترتیب شماره گذاری کنیم.
۲- در کدام لایه یا لایه ها، باقی مانده ی جانداری دیده نمی شود؟
لایه های پنجم، سوم و هشتم.
۳- باقی مانده‌ی جاندار در کدام لایه، قدیمی تر است؟
لایه های زیرین مخصوصا لایه اول.

جواب گفت و گو صفحه ۳۳ علوم پنجم

در این تصویرها مراحل تشکیل فسیل را می بینید. درباره‌ی چگونگی تشکیل این فسیل ها در گروه خود گفت و گو کنید.

پاسخ صفحه 33 علوم کلاس پنجم دبستان
پاسخ صفحه 33 علوم کلاس پنجم دبستان

پاسخ: بعد از مرگ جانداران به کف دریا می افتند و با گذشت زمان خاک های کف دریا و رسوبات روی آن جاندار را می پوشانند و جسد جاندار پنهان می شود. به مرور زمان قسمت های نرم بدن جاندار از بین می رود اما قسمت های سخت باقی می ماند و تبدیل به فسیل می شود.

پاسخ فکر کنید صفحه ۳۳ علوم پنجم

تعداد حشره ها بیشتر از بقیه جانداران است. با وجود این، تعداد فسیل های حشره ها خیلی کمتر است. علت را توضیح دهید.
پاسخ: چون بدن حشرات استخوان ندارد و بسیار نرم می باشد امکان تشکیل فسیل از آن ها وجود ندارد و پس از مرگ به سرعت تجزیه می شوند.

جواب گفت و گو صفحه ۳۴ علوم پنجم ابتدایی

در شکل زیر، رد پای چند جانور نشان داده شده است. آنها را به دقت بررسی کنید و پس از گفت و گو درباره‌ی پرسش های زیر، به آنها جواب دهید.

جواب گفت و گو صفحه 34 علوم پنجم دبستان
جواب گفت و گو صفحه 34 علوم پنجم دبستان

در این شکل، چند نوع رد پا وجود دارد؟
چهار نوع : ۱- گاو ۲- عقاب ۳- گربه ۴- اردک
چند رد پرنده را می بینید؟
دو تا، شماره ۲ و ۴
کدام رد پا مربوط به پرنده ای است که در کنار آب زندگی می کند؟
ردپای شماره ۴ یعنی اردک.

حل فکر کنید صفحه ۳۴ علوم پنجم

فسیل های زیر در سه منطقه متفاوت پیدا شده است. با مطالعه‌ی این فسیل ها درباره‌ی گذشته‌ی این مناطق چه اطلاعاتی می توانیم به دست آوریم؟

حل فکر کنید صفحه 34 کتاب علوم پنجم ابتدایی
حل فکر کنید صفحه 34 کتاب علوم پنجم ابتدایی

پاسخ: فسیل گیاه و سرخس یعنی در گذشته در آن جا محیطی جنگلی و مرطوب بوده است و فسیل صدف و ماهی یعنی در گذشته دور در آن منطقه دریا بوده است.

جمع آوری اطلاعات صفحه ۳۴ علوم پنجم

در گروه خود درباره‌ی کاربردهای دیگر فسیل ها اطلاعات جمع آوری کنید و آن را به صورت تصویری یا استفاده از پرده‌نگار (پاورپوینت) گزارش دهید.

پاسخ: فسیل‌ها، به عنوان بازمانده‌هایی از حیات گذشته، کاربردهای متنوعی در علوم زمین‌شناسی و زیست‌شناسی دارند. از جمله این کاربردها می‌توان به تعیین سن لایه‌های رسوبی، شناسایی محیط‌های باستانی نظیر خشکی‌ها، بیابان‌ها، جنگل‌ها و دریاها، و همچنین تعیین عمق و شوری آب‌های گذشته اشاره کرد. علاوه بر این، فسیل‌ها به عنوان شاخص‌هایی برای تشخیص تغییرات آب و هوایی در طول تاریخ زمین و تعیین ترتیب زمانی پیدایش گونه‌های مختلف جانداران مورد استفاده قرار می‌گیرند. سوخت‌های فسیلی مانند زغال‌سنگ و نفت نیز از جمله مهم‌ترین کاربردهای اقتصادی فسیل‌ها هستند که به عنوان منابع انرژی به طور گسترده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

بعدی: جواب فصل پنجم علوم پنجم
قبلی: جواب فصل سوم علوم پنجم

✅ در این نوشته به فعالیت ها و پرسش های درس چهارم علوم پنجم ابتدایی که مربوط به فصل برگی از تاریخ زمین بود، پاسخ دادیم. جهت مشاهده پاسخ بقیه صفحه های کتاب علوم کافیه شماره آن را به همراه عبارت «ماگرتا» در گوگل جست و کنید و یا از قسمت دیدگاه همین مطلب با ما در ارتباط باشید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫۱۱۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 9 =