اخبارعلمی

جواب درس ۶ علوم پنجم ⚡️ چه خبر (۱)

گام به گام فعالیت های درس ششم علوم پنجم و حل سوال های آزمایش کنید و فعالیت و جمع آوری اطلاعات درس چه خبر؟ (1)

پاسخ سوال های فصل ششم (۶) علوم کلاس پنجم ابتدایی که شامل فعالیت، آزمایش کنید،گفت و گو و جمع آوری اطلاعات صفحه ۴۶ – ۴۷ – ۴۸ – ۴۹ – ۵۰ – ۵۱ و ۵۲ درس چه خبر (۱) می باشد را در ادامه در آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده ایم.

پاسخ فعالیت های درس ششم علوم پایه پنجم

جواب درس ۶ علوم پنجم، چه خبر (۱)

جواب فعالیت صفحه ۴۶ درس ۶ علوم پنجم ابتدایی

۱- چشم خود را در آینه مشاهده کنید. چه رنگ هایی دارد؟
سفید، قهوه ای و مشکی.

۲- در شکل رو به رو تصویر مدل کامل کره‌ چشم را می بینید.

حل سوالات فصل 6 علوم پایه پنجم ابتدایی

⁉️ شما کدام قسمت های این مدل را در آینه مشاهده کردید؟
کره چشم، عنبیه و مردمک.

⁉️ کدام قسمت ها را نتوانستید در آینه مشاهده کنید؟ چرا؟
قرنیه، چون بی رنگ است.
عدسی، شبکیه و عصب بینایی، چون پشت قرار دارند دیده نمی شوند.

⁉️ عصب بینایی در کدام قسمت کره‌ چشم قرار گرفته است؟
پشت کره چشم.

پاسخ گفت و گو صفحه ۴۷ درس چه خبر علوم پنجم

عنبیه‌ چشم شما چه رنگی است؟ در کلاس شما عنبیه‌ چشم بچه های دیگر چه رنگی است؟
مشکی، سبز و آبی.

جواب آزمایش کنید صفحه ۴۷ علوم پایه پنجم درس ششم

۱- به چشم یکی از اعضای گروه خود نگاه کنید و مردمک او را نقاشی کنید.
۲- حالا در کنار پنجره ای که نور آن بیش تر است، به چشم او نگاه کنید و مردمکش را نقاشی کنید.

۳- مشاهده های خود را مقایسه کنید؛ مردمک چه تغییری می کند؟
مردمک چشم در جایی که نور بیشتر است، کوچک تر شده است.

۴- پیش بینی کنید اگر در جایی تاریک به چشم دوستتان نگاه کنید، مردمک او چه تغییری خواهد کرد؟
فکر کنم بزرگ تر می شود.

۵- پیش بینی خود را آزمایش کنید.
⁉️ از این آزمایش چه نتیجه ای می‌گیرید؟
در این آزمایش دیدیم که نور زیاد باعث تنگ شدن مردمک چشم و نور کم باعث گشاد شدن مردمک چشم می شود پس نتیجه می گیریم که نور ورودی به چشم تنظیم می شود.

حل گفت و گو صفحه ۴۷ علوم کلاس پنجم ابتدایی

تصویر رو به رو را به دقت نگاه کنید؛ به نظر شما برای آنکه بتوانیم جسمی را ببینیم، نور باید از کدام بخش های چشم بگذرد و به پرده شبکیه برسد؟

گام به گام سوالات درس ششم علوم پایه پنجم ابتدایی

نور اول باید از قرنیه، مردمک و عدسی عبور کند تا به پرده شبکیه برسد.

مطلب پیشنهادی: جواب درس ۵ علوم پنجم

🔰 نکته : پاسخ های قرار گرفته شده در این سایت صرفا جنبه کمک آموزشی دارد لطفا قبل از استفاده از آن ها سعی کنید خودتان یکبار به سوالات پاسخ دهید سپس اگر مشکلی داشتید آن را برطرف کنید.

جواب فعالیت صفحه ۴۸ و ۴۹ درس ۶ علوم پنجم

وسایل و مواد لازم: یک صفحه روزنامه، مقوا و کاغذ، متر

۱- صفحه‌ روزنامه را روی دیوار بچسبانید.
۲- هریک از دانش آموزان گروه به نوبت در مقابل روزنامه بایستد و بعد آرام آرام از آن دور شود؛ تا جایی که خواندن کلمه ها و تشخیص نقطه های آن برایش دشوار شود. یکی دیگر از دانش آموزان، فاصله‌ هر دانش آموز از روزنامه را اندازه گیری کند و در جدول زیر بنویسد.

توجه: دانش آموزانی که از عینک استفاده می کنند، متن را بدون عینک بخوانند.

فاصله‌ی مناسب برای خواندن (به سانتی متر)

کمتر از ۳۰حدود ۳۰بیش از ۳۰
علی
مرتضی
جواد
رضا
مجید
محسن
حامد
مهدی
جعفر
علیرضا
ماهان
سجاد

⁉️ نتایج کار خود را با گروه های دیگر کلاس مقایسه کنید.
در گروه ما افراد بیشتری در فاصله کمتر از ۳۰ سانتی متر توانستند روزنامه را بخوانند.

⁉️ بیش تر دانش آموزان کلاس، نوشته را در چه فاصله ای به راحتی می خوانند؟
ده سانتی متری.

⁉️ چند نفر از دانش آموزان از فاصله نزدیک خوب می بینند؟
شش نفر.

⁉️ چند نفر از فاصله دور خوب می بینند؟
چهار نفر.

⁉️ دانش آموزانی که از عینک استفاده می کنند، فعالیت را با عینک انجام دهند. سپس، نتایج را با حالت قبل مقایسه کنند و به کلاس گزارش دهند. 

جمع آوری اطلاعات صفحه ۵۰ درس چه خبر علوم پنجم

درباره‌ کارهای دیگری که برای مراقبت از چشم هایمان باید انجام بدهیم، گزارشی تهیه کنید و آن را به کلاس ارائه دهید.

اول از همه باید هر شش ماه یکبار به دکتر چشم پزشک مراجعه کنیم، سپس باید یکسری نکات را رعایت کنیم که عبارتند از :
۱- نگاه نکردن مستقیم به نور خورشید.
۲- استفاده از عینک آفتابی در روزهای آفتابی تابستان
۳- از فاصله نزدیک به تلویزیون و گوشی نگاه نکردن
۴- نمالیدن چشمان با دست
۵- قرار نگرفتن در معرض چیزهایی که برای چشم مضر است
۶- استفاده از موادغذایی مفید برای چشم مثل هویچ

پاسخ فعالیت صفحه ۵۰ و ۵۱ درس ۶ علوم پنجم

فعالیت اول، گوش دوست خود را مشاهده کنید. کدام بخش های گوش او را می توانید با چشم ببینید؟
لاله‌ٔگوش و سوراخ گوش.

فعالیت دوم، وسایل و مواد لازم: لیوان کاغذی بزرگ و قیچی

۱- ته یک لیوان کاغذی بزرگ را ببرید.
۲ از یکی از اعضای گروهتان بخواهید که جمله ای را با صدای معمولی نزدیک گوش شما بگوید.
۳- مانند شکل، لیوان را روی گوش خود قرار دهید و دوباره از دوستتان بخواهید جمله ای را با صدای معمولی نزدیک گوش شما بگوید.

⁉️ شنوایی شما در این دو حالت چه تفاوتی دارد؟
هنگام استفاده از لیوان صدا واضح تر به گوش می رسد.

⁉️ از این فعالیت چه نتیجه ای می گیرید؟
این فعالیت نشان می دهد که لاله‌ گوش انسان مانند لیوان عمل ‌می کند.

⁉️ لاله گوش در شنیدن صدا چه نقشی دارد؟
صدا را جمع آوری می کند و جهت صدا را نیز تشخیص می دهد.

⁉️ چرا برخی از افراد برای اینکه بهتر بشنوند دستشان را پشت لاله‌ٔ گوش خود قرار می دهند؟
زیرا می خواهند با این کار امواج و صدا را در یک جا جمع کنند تا صدا را بهتر و واضح تر بشنوند.

پاسخ جمع آوری اطلاعات صفحه ۵۲ علوم پایه پنجم

۱- سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می کند؟
سمعک صدایی را که قرار است فرد کم شنوا بشنود را به میزان کم شنوایی آن شخص تقویت می کند و به گوش داخلی می فرستد تا آن فرد صدا را بشنود.

۲- برای مراقبت از گوش، چه کارهای دیگری باید انجام دهیم؟ در این باره گزارشی تهیه کنید و به کلاس ارائه دهید.

۱- نباید گوش را با اشیای خارجی مثل کلید، چوب کبریت و … تمیز کرد.
۲- قرار نگرفتن در معرض سر و صدای خیلی زیاد
۳- جدی گرفتن دردها و عفونت های گوش
۴- مراجعه به پزشک در زمان مناسب
۵- از گوش پاک کن برای تمیز کردن گوش ها استفاده نکنیم.

همچنین نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت این است که باید از ورود عمدی آب و مواد شوینده مانند شامپوها به داخل مجرای گوش در حین استحمام اجتناب کنیم.

همچنین بخوانید: جواب درس ۴ علوم پنجم، برگی از تاریخ زمین

⭐️ در این نوشته جواب درس ۶ علوم پنجم فصل چه خبر (۱) را به صورت کامل مرور کردیم، اگر سوالی دارید از بخش دیدگاه بپرسید. همچنین جهت مشاهده گام به گام سایر فصل های کتاب کافیست آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.