مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب درس ۱۰ علوم پنجم ✍️ خاک با ارزش

گام به گام فعالیت های درس دهم علوم پنجم و حل تمرینات درس خاک با ارزش

پاسخ سوال های فصل دهم (۱۰) علوم کلاس پنجم ابتدایی که شامل فعالیت، کاوشگری، گفت‌وگو و اطلاعات جمع آوری کنید صفحه ۸۰، ۸۱، ۸۳، ۸۴، ۸۵، ۸۶، ۸۷ و ۸۸ درس خاک با ارزش می باشد را در ادامه در آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده ایم.

جواب فعالیت های درس دهم علوم پنجم

جواب درس ۱۰ علوم پنجم

جواب فعالیت صفحه ۸۰ علوم پنجم

۱- سنگ های مختلفی تهیه کنید.
۲- شکل ظاهری آنها را مشاهده کنید.
۳- سنگ ها را در یک قوطی فلزی بریزید. در آن را ببندید و سعی کنید با تکان دادن قوطی، سنگ ها را به قطعه های کوچک تری تبدیل کنید.

پاسخ سوال های درس 10 علوم پنجم

۴- پیش بینی کنید که کدام سنگ ها تغییر می کنند.
جواب: تمامی سنگ ها
۵- در قوطی را باز کنید و مشاهدات خود را بیان کنید. کدام سنگ ها بیشتر خرد شده اند؟
جواب: سنگ هایی که استحکام آن ها نسبت به بقیه کمتر بود، زیرا بخاطر ساییدگی زودتر خورد می شوند.
آیا قطعه های به دست آمده از نظر رنگ و اندازه یکسان اند؟
جواب: خیر

جواب کاوشگری صفحه ۸۱ علوم پنجم

چگونه گیاهان موجب تشکیل خاک می شوند؟
وسایل مورد نیاز : خاک رس، قاشق، ماسه، آب، خاک باغچه، گلدان کوچک، دستکش، کاسه و دانه لوبیا
۱- با آب و خاک رس، گل رس درست کنید.
۲- از گل رس گلوله های کوچکی درست کنید و بگذارید خشک شوند.
۳- حدود یک سوم گلدان را از گلوله ها رسی پر کنید.
۴- سپس یک لایه ماسه و بعد از آن، مقداری خاک باغچه روی گلوله های رسی بریزید. در آخر، دانه‌ی لوبیایی را که از شب قبل خیس کرده اید، در گلدان بکارید.
۵- هر روز با آب فشان مقدار کمی آب به لوبیا بدهید.
۶- بعد از چهار هفته، گلدان را بشکنید. مشاهدات خود را یادداشت کنید.

پاسخ درس دهم  علوم پنجم ابتدایی

از این فعالیت چه نتیجه ای می گیرید؟
جواب: هدف از این آزمایش این بود که ببینیم آیا ریشه های لوبیا داخل گلوله های رسی نفوذ کرده اند یا نه، پس از شکستن گلدان مشاهده می کنیم که ریشه های گیاه داخل گلوله های رسی نفوذ کرده اند و این نفوذ باعث می شود تا سنگ ها متلاشی و خرد شوند و به خاک تبدیل شود. نتیجه می گیریم گیاهان می توانند باعث خرد شدن سنگ ها شوند.

جواب فعالیت صفحه ۸۳ علوم پنجم

یک بطری پلاستیکی را از آب پر کنید. در آن را محکم ببندید. سپس آن را در فریزر بگذارید تا آب درونش کاملا یخ ببندد. آن گاه بطری را از فریزر خارج کنید و مشاهده های خود را بنویسید. از این فعالیت چه نتیجه ای می گیرید؟
جواب: بدنه بطری باد کرده است، نتیجه می گیریم با یخ زدن آب حجم آن بیشتر می شود.

جواب گفت و گو صفحه ۸۳ علوم پنجم

در شکل های زیر، اثر تغییر دما بر روی سنگ ها نمایش داده شده است. با بررسی این شکل ها درباره‌ی چگونگی تشکیل خاک در جاهای سرد و کوهستانی، گفت و گو کنید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید.

پاسخ گفت‌وگو کنید صفحه 80 و 83 علوم پنجم دبستان - فصل 10 خاک با ارزش

جواب: در جاهای سرد و کوهستانی شب های وقتی دمای هوا کمتر می شود، آب های موجود در شکاف سنگ ها یخ زده و حجم بیشتری می گیرند. این بالا رفتن حجم یخ ها باعث می شود که به اطراف سنگ ها فشار وارد شده سپس آنها متلاشی شده و به سنگ تبدیل شوند.

جواب فعالیت صفحه ۸۴ علوم پنجم

وسایل موردنیاز : خاک رس، ذره بین، ماسه، ۱ لیوان آب، خاک باغچه، قاشق و لیوان یک بار مصرف شفاف.
۱- مقدار خاک رس، خاک باغچه و ماسه را به صورت جداگانه روی کاغذ بریزید. آنها را مشاهده و جدول زیر را کامل کنید.

گام به گام سوالات درس 10 علوم پنجم

۲- مقداری از هر سه نمونه خاک را در لیوان هایی که (مانند شکل زیر) تا نیمه آب دارند، بریزید. سعی کنید خاک از سطح آب بالاتر نیاید. مخلوط خاک و آب را خوب به هم بزنید و در جایی بگذارید که تکان نخورد.کدام لیوان گل و لای بیشتری دارد؟ لیوان خاک رس
مواد موجود در کدام لیوان زودتر ته نشین می شود؟ لیوان ماسه
۳- اگر روی آب هر لیوان چیزی جمع شده است، آنها را با قاشق جدا کنید و هر کدام را روی کاغذ جداگانه ای بریزید. سپس با ذره بین خوب نگاه کنید؛ چه چیزهایی در آنها می بینید؟ تکه های کوچک برگ، گیاهان و جانوران تجزیه شده
۴- آیا اجزای همه‌ی خاک ها مشابه اند؟ خیر
۵- چیزهایی را که در نمونه‌ی خاک دیده اید، به کلاس گزارش دهید.

جواب فعالیت صفحه ۸۵ علوم پنجم

گلدانی را بردارید و کمی خاک در آن بریزید. روی آن مقداری برگ یا باقی مانده سبزیجات (بهتر است ریز شود) بریزید و آن را با خاک بپوشانید. خاک را مرطوب نگه دارید. پس از 2 تا 3 هفته خاکِ روی برگ ها را کنار بزنید. برگ ها چه تغییری کرده اند؟ برگ ها تغییر رنگ داده و پوسیده اند. از این فعالیت چه نتیجه ای می گیرید؟

جواب: رنگ برگ ها تغییر کرده است و به نوعی پوسیده اند. نتیجه می گیریم رنگ برگ ها با قرار گرفتن زیر خاک مرطوب در طول زمان تغییر می کند.

جواب فعالیت صفحه ۸۶ علوم پنجم

وسایل و مواد لازم: خاک رس، مداد و دفترچه یادداشت، ماسه، میخ، خاک باغچه، لیوان آب، لیوان یک بار مصرف شفاف بزرگ، دستکش و خط کش.

۱- ۳ لیوان یک بار مصرف شفاف بردارید.
۲- ته لیوان ها را با میخ سوراخ کنید.
۳- برچسب ها را به لیوان ها بچسبانید و نام خاک ها را روی آنها بنویسید.
۴- در هر سه لیوان به مقدار مساوی خاک رس، ماسه و خاک باغچه بریزید.
۵- در زیر هر لیوان ظرفی را که قبلا با خط کش نشانه گذاری کرده اید، قرار دهید.
۶- روی خاک لیوان ها به طور هم زمان و به مقدار مساوی آب بریزید. ۱۵ و ۲۰ و ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس مشاهده های خود را در جدول زیر بنویسید.
۷- مقدار آب خارج شده را اندازه گیری کنید و در جدول زیر بنویسید.

حل سوالات درس 10 علوم پنجم
حل سوالات درس 10 علوم پنجم

سپس نتیجه را روی یک نمودار ستونی نمایش دهید.

گام به گام فعالیت های درس 10 علوم پنجم

جواب گفت و گو صفحه ۸۷ علوم پنجم

آب در کدام خاک بیشتر نفوذ می کند؟
جواب: آب در ماسه به راحتی فرو می رود و خاک باغچه خیس می شود.
کدام خاک آب بیشتری در خود نگه می دارد؟
جواب: خاک رس.
کدام خاک برای کشاورزی مناسب تر است؟
جواب: خاکی که به مقدار مساوی دارای ماسه، خاک رس و گیاخاک باشد، برای کشاورزی مناسب است مانند خاک باغچه.

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۸۸ علوم پنجم

در مورد تصویر های زیر و نقش آنها در فرسایش خاک، اطلاعات جمع آوری کنید و به کلاس گزارش دهید.

جمع آوری اطلاعات صفحه 88 فصل خاک با ارزش علوم پایه پنجم ابتدایی

شکل سمت راست : در اینجا شخم زدن نامناسب زمین را مشاهده کنیم که حاصل آن فرسایش خاک می باشد. شخم زدن صحیح به گونه ای است که در جهت شیب زمین باشد زیرا در غیر اینصورت با هر بارشی آب به سرعت در خاک عبور می کند و سبب فرسایش آن می شود.

شکل وسط : چرای بی رویه دام ها می تواند به خاک آسیب برساند، زیرا بعضی بعضی دام ها علاوه بر گیاهان سبز از ریشه آن ها تغذیه می کنند که با انجام این کار خاک به تدریج فرسایش پیدا می کند.

شکل سمت چپ: قطع درختان و از بین رفتن پوشش گیاهی یکی از مهم ترین دلایل فرسایش خاک می باشد. قطع درختان به این دلیل مضر است که ریشه درختان باعث نزدیک شدن ذرات خاک به یکدیگر شده و از عمل فرسایش جلوگیری می کند.

جواب فکر کنید صفحه ۸۸ علوم پنجم

با چه روش هایی می توانیم از فرسایش خاک جلوگیری کنیم؟
۱-جلوگیری از نابودی پوشش گیاهی
۲- استفاده از انرژی های پاک
۳-کاشتن درختان و گیاهان
۴- کنترل و بهره وری از سیلاب ها
۵- مدیریت صحیح منابع آب و خاک
۶- جلوگیری از چرای بی رویه ی دام ها

دانش آموز عزیز برای مشاهده جواب سایر بخش های کتاب علوم کافیست قسمت موردنظر را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو نمایید.

همچنین مشاهده کنید: جواب درس ۹ علوم پنجم

⭐️ در این نوشته جواب درس ۱۰ علوم پنجم درس خاک با ارزش را به صورت کامل مرور کردیم، اگر سوالی دارید از بخش دیدگاه بپرسید. همچنین جهت مشاهده گام به گام سایر فصل های کتاب کافیست آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

  1. با سلام
    صفحه 87 یه سوالی بود که در پاسخنامه ماکرتا موجوپ نبود
    سوال: در کدام زمین اب زودتر خاک را میشوید و با خود برد؟
    ممنون میشم این سوال هم موجود کنید🙃💗

    با تشکر فراوان از ماگرتا
    🌻مثل همیشه عالی🌻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =