مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب درس ۱۱ علوم پنجم ❤️ فصل بکارید و بخورید

گام به گام فعالیت های درس یازدهم علوم پنجم و حل سوالات درس بکارید و بخورید

پاسخ سوال های فصل یازدهم (۱۱) علوم کلاس پنجم ابتدایی که شامل کاوشگری، جمع آوری اطلاعات، فکر کنید و فعالیت صفحه ۹۱، ۹۲، ۹۳، ۹۴، ۹۶، ۹۷ و ۹۸ درس بکارید و بخورید می باشد را در ادامه در آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده ایم.

جواب درس ۱۱ علوم پنجم

جواب کاوشگری صفحه ۹۱ و ۹۲ و ۹۳ علوم پنجم

آب چه اثری بر رشد گیاه دارد؟

روش اجرا :
پنچ گلدان پلاستیکی کوچک و هم اندازه تهیه کنید.
در همه‌ی گلدان ها به مقدار مساوی خاک باغچه بریزید.
درون هر گلدان، پنج دانه عدس سالم، درشت و هم اندازه را با فاصله و در عمق یکسان (تقریبا یک سانتی متر) درون خاک قرار دهید و روی آن ها را با خاک بپوشانید.
گلدان ها را پشت پنجره بگذارید و هر روز به آنها مقدار یکسانی آب بدهید.
پس از آنکه گیاهان سر از خاک درآوردند، فعالیت را در دو بخش زیر انجام دهید.

قسمت اول:

۱- دو تا از گلدان ها را انتخاب و مانند شکل شماره گذاری کنید.

حل سوالات درس 11 علوم پنجم

۲- به گلدان اول هر سه روز یک بار نصف لیوان آب بدهید ولی به گلدان دوم آب ندهید.
۳- این کار را ۱۰ تا ۱۳ روز ادامه دهید.
۴- مشاهده های خود را در جدولی مانند جدول زیر یادداشت کنید.

حل سوالات و جدول کاوشگری صفحه 91 علوم پنجم دبستان

از مشاهده های خود نتیجه گیری کنید. در پایان این فعالیت، به گلدان ها به طور یکسان آب بدهید تا گیاهان بتوانند به زندگی و رشد خود ادامه دهند.

قسمت دوم:

۱- سه گلدان باقی مانده را شماره گذاری کنید. به یکی نصف لیوان آب مقطر، به گلدان دوم نصف لیوان آب معمولی و به گلدان سوم نصف لیوان آب شور بدهید.
۲- آب دادن به این گلدان ها را ۱۰ تا ۱۳ روز به همان ترتیب بالا با آب مقطر، آب معمولی و آب شور ادامه دهید.
۳- طول ساقه های هر گلدان را اندازه بگیرید. میانگین آنها را حساب کنید.
۴- نتایج را در جدولی مانند جدول زیر بنویسید.

پاسخ سوال های کاوشگری صفحه 91 و 92 و 93 علوم پنجم ابتدایی

۵- برای مقایسه‌ی رشد گیاه عدس در سه گلدان، نتایج به دست آمده در جدول را به صورت نمودار ستونی رسم کنید.
پاسخ این قسمت به عهده دانش آموز می باشد.

رشد عدس در کدام گلدان بیشتر از بقیه است؟ کمتر از بقیه است؟
پاسخ : رشد عدس در گلدانی که با آب معمولی آبیاری شده بیشتر از بقیه و رشد عدس در گلدانی که با آب شور آبیاری شده است از بقیه کمتر است.

حل سوالات درس 11 علوم پنجم

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۹۴ علوم پنجم

در یک فعالیت گروهی، درباره‌ی اینکه چه گیاهانی می توانند در آب شور یا نسبتا شور رشد کنند، اطلاعات جمع آوری کنید و نتایج را با استفاده از داده نما یا پرده نگار به کلاس ارائه دهید.

بیشتر گیاهان برای رشد خود به آب شیرین نیاز دارند اما گونه ای از گیاهان وجود دارند که با آب شور نیز رشد می کنند. ساختار فیزیکی این گیاهان دارای یک پوشش ژلاتینی می باشد که آن ها را در برابر نمک و شوری آب مقاوم می کند. در واقع سلول های ویژه موجود در بدنه این گیاهان به دفع شوری شوری آب کمک می کند و آن ها را مقاوم نیز می سازد.

البته اگر مقدار شوری آب خیلی زیاد باشد این گیاهان نیز شانس کمی برای رشد دارند. گیاهان کمی مانند انواع کاج ها ایلان، گل ابریشم، زبان گنجشک و … می توانند در آب خیلی شور مانند دریا رشد کنند که اصطلاحا به آن ها شور پسند گفته می شود و مناسب نگه داری در آکواریوم نیز می باشند.

درختان حرا : علاوه بر اینکه در آب شور رشد می کنند نیاز به میزان آب کمی نیز دارند. این گیاه به علت داشتن ریشه های هوایی اکسیژنی که نیاز دارد را از طریق هوای اطراف به دست می آورد.

گیاه کاهویی روشن : برای رشد به نور متوسط رو به زیاد احتیاج دارد و برای نگهداری در آکواریوم های آبشور بسیار خوب می باشد.

گیاه راک وید : نوعی جلبک قهوه ای رنگ است و در مناطق ساحلی می توان آن ها را مشاهده کرد.

گیاهان سی گرس : این گیاهان بسیار زیبا تشابه خیلی زیادی با گل های چمندار زمینی دارند. حیوان هایی مانند جوجه تیغی و خرچنگ دریایی می توانند از این گیاهان تغذیه کنند.

فیتوپلانگتون ها : گیاهانی که ابعادی بسیار کوچک و در حد میکروسکوپی دارند و بر روی آب زندگی می کنند.

جواب کاوشگری صفحه ۹۴ علوم پنجم

روش اجرا :
۱- سه گلدان پلاستیکی هم اندازه را بردارید و شماره گذاری کنید.
۲- در گلدان اول مقداری خاک رس بریزید. در گلدان دوم به اندازه‌ی گلدان اول ماسه بریزید. در گلدان سوم به مقدار مساوی با دو گلدان دیگر، خاک باغچه بریزید.
۳- در هر گلدان، پنج دانه عدس سالم، درشت و هم اندازه را با فاصله و عمق مساوی (تقریبا یک سانتی متر) در داخل خاک قرار دهید. گلدان ها را پشت پنجره بگذارید.
۴- به گلدان ها به مقدار مساوی آب بدهید.
۵- چند روز از گلدان ها مراقبت کنید.
۶- طول ساقه‌ی گیاهان هر گلدان را اندازه بگیرید.
۷- میانگین طول ساقه ها را حساب کنید و در جدولی مانند جدول زیر بنویسید.

حل کاوشگری صفحه ۹۴ درس ۱۱ علوم پنجم دبستان

۸- با استفاده از عددهای جدول، در روز دهم نموداری رسم کنید.

پاسخ سوالات کاوشگری درس بکارید و بخورید علوم پنجم

نتیجه گیری خود را از این فعالیت در یک یا دو جمله بنویسید. از این کاوشگری، گزارشی تهیه کنید و آن را به کلاس ارائه دهید.

جواب: از این آزمایش نتیجه گیری می کنیم که خاک خوب یک عامل بسیار مهم برای رشد گیاهان می باشد. خاک خوب خاکی است که حاوی مواد معدنی کافی بوده و بتواند آب و رطوبت را برای زمانی کافی نگه داری کند. با توجه به آزمایش هایی که انجام دادیم فهمیدیم که خاک باغچه نسبت به سایر خاک ها برای رشد گیاه مناسب است.

جواب فکر کنید صفحه ۹۶ علوم پنجم

برای کشاورزی در مناطق کم باران، چه خاکی مناسب تر است؟

جواب: در اینگونه مناطق باید خاکی را انتخاب کرد دانه های ریزی داشته باشد تا بتواند رطوبت را مدت زمان بیشتری در خود نگه دارد. بهترین خاکی که این ویژگی را دارد خاک رس می باشد. زیرا رس خاکی طبیعی است که مواد آن دانه ریز و عموماً از گروهی کانی های متبلور ها تشکیل شده است.

جواب فعالیت صفحه ۹۷ علوم پنجم

هوا چه اثری بر رشد گیاهان دارد؟

۱- دو گلدان کوچک که در هر کدام یک گیاه عدس رشد کرده باشد، تهیه کنید. (می توانید از گلدان هایی که در فعالیت های قبلی در آنها عدس کاشته اید استفاده کنید یا چند روز قبل در دو گلدان دانه‌ی عدس بکارید.)
۲- گلدان ها را در دو ظرف پلاستیکی شفاف و دردار قرار دهید اما فقط در یکی از ظرف ها را ببندید.
۳ مشاهده های خود را به مدت چند روز یادداشت کنید. از این فعالیت چه نتیجه ای می گیرید؟

جواب: گیاهی که در ظرف در باز قرار گرفته است رشد بهتر می کند اما گیاهی که در ظرف در بسته قرار دادیم بعد از گذشت چند روز خشک شده است.

جواب کاوشگری صفحه ۹۷ علوم پنجم

نور چه اثری بر رشد گیاهان دارد؟ اگر به گیاه نور نتابد، برگ‌ های آن زرد می‌شوند و پس از مدتی از بین می ‌روند. برای اینکه بررسی کنید نور چه تأثیری بر رشد گیاه دارد، آزمایشی را طراحی و اجرا کنید.

جواب: گیاهی مثل شمعدانی را انتخاب می کنیم که وضعیت خوبی داشته باشد و رشد طبیعی داشته باشد. روی یکی از برگ های این گیاه را با یک تکه فویل کاملاً بپوشانید تا به نور برخورد نکند. بعد از چند روز می بینیم که برگ زرد شده و از بین می رود.

جواب فکر کنید صفحه ۹۸ علوم پنجم

در هر یک از جا های زیر برای کاشتن یک گیاه و رشد مناسب آن چه راه‌ حل ‌ هایی پیشنهاد می‌کنید؟

جایی که خاک آن رس زیادی دارد.
این خاک حاوی مقدار زیادی آب است. بنابراین گیاهانی در این خاک که به آب بیشتری نیاز دارد بهتر رشد می کنند. با کاهش تعداد آبیاری در این زمین می توان رطوبت خاک را تنظیم کرد. با واژگونی خاک و قرار دادن زیر زمین در معرض هوا، همچنین با افزودن کمی ماسه به این خاک می توان آن را به خاک مناسب تبدیل کرد و همچنین مقداری از رطوبت آن را کاهش داد.

جایی که خاک آن نسبتا شور است.
گیاهان مقاوم باید در این نوع خاک کاشته شوند. همچنین می توان آن را با استفاده از مواد شیمیایی اصلاح کرد تا شوری آن را به شدت کاهش دهد.

جایی که بارندگی کم است.
بهتر است گیاهانی را بکارید که به آب کمتری نیاز دارند زیرا در این خاک رشد بهتری دارند. البته می توان کمبود بارندگی را با آبیاری قطره ای در این مناطق جبران کرد. همچنین می توان با افزودن خاک رس به خاک در این مزارع، توانایی خاک در حفظ رطوبت را افزایش داد.

دانش آموز عزیز برای دیدن پاسخ سایر فعالیت های کتاب کافیست آن را به همراه عبارت «ماگرتا» در گوگل سرچ کنید. شما این کار را برای همه درس هایتان نیز می توانید انجام دهید.

همچنین مشاهده کنید: جواب فصل ۱۰ علوم پنجم

⭐️ در این نوشته جواب درس ۱۱ علوم پنجم فصل بکارید و بخورید را به صورت کامل مرور کردیم، اگر سوالی دارید از بخش دیدگاه بپرسید. همچنین جهت مشاهده گام به گام سایر فصل های کتاب کافیست آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 15 =