مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب درس ۱۲ علوم پنجم ❤️ از ریشه تا برگ

گام به گام فعالیت های درس دوازدهم علوم پنجم و حل سوالات درس از ریشه تا برگ

پاسخ سوال های فصل دوازدهم (۱۲) علوم کلاس پنجم ابتدایی که شامل کاوشگری، فکر کنید و فعالیت صفحه ۱۰۰، ۱۰۱، ۱۰۲، ۱۰۳، ۱۰۴ درس بکارید و بخورید می باشد را در ادامه در آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده ایم.

جواب درس ۱۲ علوم پنجم

جواب کاوشگری صفحه ۱۰۰ و ۱۰۱ علوم پنجم

۱- ظرف ها را شماره گذاری کنید و در ته هر کدام یک قطعه پارچه ی نخی خیس قرار دهید.
۲- در هر ظرف، روی پارچه پنج دانه گندم بگذارید و در ظرف را ببندید.
۳- ظرف ها را کنار هم، پشت پنجره قرار دهید.
۴- هر روز به ظرف ها سر بزنید و مراقب باشید که پارچه ی زیر دانه ها خشک نشود.

تدریس کاوشگری صفحه 100 علوم پنجم دبستان

۵- وقتی دانه ها جوانه زدند، آن ها را با ذره بین مشاهده کنید؛ چه می بینید؟
پاسخ: جوانه های کوچک و نازک سفید رنگ – تعداد زیادی تار

۶- تارهای ریزی را که روی ریشه های گیاه ظرف شماره ی ۲ روییده است، با انگشت به آرامی جدا کنید ولی مراقب باشید که به ریشه آسیبی نرسد.

۷- در ظرف شماره ی ۲ را ببندید و بار دیگر آن را در کنار ظرف شماره ی ۱ قرار دهید.
پاسخ: گیاهی که در ظرف دوم است رشده نکرده و در حال مرگ کامل می باشد.

پس از چند روز، گیاهان دو ظرف را با هم مقایسه کنید. از این فعالیت چه نتیجه ای می گیرید؟
پاسخ: از این آزمایش نتیجه می گیریم که سالم ماندن تارهای ریز روی ریشه گیاه خیلی مهم می باشد و در صورتی که آسیب ببینند گیاه قادر نیست که آب و مواد محلول در آن را از خاک دریافت کند.

جواب فکر کنید صفحه ۱۰۲ علوم پنجم

وقتی می خواهیم گلدان یک گیاه را عوض کنیم، چرا آن گیاه را با خاک اطراف ریشه اش به گلدان دیگر منتقل می کنیم؟
پاسخ: بر روی ریشه گیاهان تارهای ریزی وجود دارد که آسیب ندیدن آن ها برای رشد گیاه خیلی مهم است پس هنگام انتقال گیاه به گلدانی دیگر خیلی باید مراقب این مسئله باشیم.

جواب فعالیت صفحه ۱۰۲ علوم پنجم

وسایل و مواد موردنیاز : گلدان یا لیوان شیشه ای، آب، چند ساقه‌ی برگ دار جعفری و قند.

ساقه های برگ دار جعفری را تمیز بشویید. انتهای ساقه ها را به طور مایل ببرید و آنها را درون محلول آب قند بگذارید. پیش بینی کنید که مزه‌ی برگ های جعفری تغییر می کند یا نه؟ برای بررسی درستی پیش بینی خود، مزه‌ی این برگ ها را با برگ های جعفری معمولی مقایسه کنید.
پاسخ: مزه برگ های جعفری شیرین شده است، برگ های جعفری معمولی شیرین نیست ولی برگ های جعفری که در آب قند قرار دادیم شیرین شده است.

جواب فکر کنید صفحه ۱۰۳ علوم پنجم

فرض کنید می خواهید به جشن تولد دوستتان بروید و برای او گل هایی رنگارنگ هدیه ببرید اما گل فروشی فقط گلهای سفید دارد. برای اینکه گل های رنگی داشته باشید، چه می کنید؟
پاسخ: اول جوهر رنگ هایی که می خواهیم را تهیه می کنیم و آن ها را در لیوان های جداگانه ای می ریزیم. ته ساقه گل های سفید را به صورت مورب می بریم و سپس گل ها را داخل لیوان قرار می دهیم. بعد از مدتی رنگ جوهر از طریق ساقه جذب گلبرگ ها میشه و به رنگ جوهری که در داخل لیوان ریختیم در می آید.

جواب فعالیت صفحه ۱۰۳ علوم پنجم

وسایل و مواد موردنیاز : میکروسکوپ، تیغه و تیغک، قطره چکان، آب معمولی و چند برگ تره.

۱- برگ تره را بشکنید.
۲- لایه‌ی نازک روی برگ را جدا کنید و روی تیغه بگذارید.
۳- یک قطره آب روی این لایه بریزید. تیغک را روی آن قرار دهید.
۴- این نمونه را زیر میکروسکوپ مشاهده کنید.
۵- مشاهدات خود را نقاشی کنید.

پاسخ : این قسمت به عهده شما می باشد اما در نقاشی شما باید برگ های تره را طوری نقاشی کنید که در پشت و روی آن سوراخ های ریزی باشد، سپس اکسیژن هایی را نقاشی کنید که از این سوراخ ها وارد گیاه می شوند.

جواب فکر کنید صفحه ۱۰۴ علوم پنجم

اگر بر رو و پشت برگ های گیاه شمعدانی مقداری وازلین بمالیم، آن برگ پژمرده می شود. چرا؟

فکر کنید های صفحه ۱۰۲، ۱۰۳ و ۱۰۴ علوم پنجم

پاسخ: بر رو و پشت برگ گیاه شمعدانی سوراخ هایی وجود دارد که توسط آن ها به گیاه هوا می رسد تا رشد کند، هنگامی که بر روی برگ گیاه وازلین می مالیم این سوراخ ها مسدود می شوند و به علت نرسیدن هوا گیاه کم کم پژمرده می شود.

جواب فعالیت صفحه ۱۰۴ علوم پنجم

یک داستان علمی – تخیلی با عنوان “از ریشه تا برگ” بنویسید. برای این داستان شکل هم بکشید.

داستان اول : در روزگاران قدیم در یکی از روستاهای پرجمعیت، گل بسیار زیبایی با رنگ های قرمز و زرد رشد کرده بود و همه زیبایی او را دوست داشتند. گل که میدید بقیه چقدر به او زیبا می گویند به خود مینازید و کاری می کرد که بقیه گل های روستا به اون حسودی کنند. گذشت و گذشت تا اینکه یک روز آفتاب شدیدی به روستا تابید و باغبان سریعا به پیش گل ها آمد و به آن ها آب داد تا پژمرده نشوند اما باغبان یادش رفت که به گل زیبا هم آب بدهد.

همینطور که زمان می گذشت برگ ها و ریشه گل زیبا خشک تر و پژمرده تر می شد و بقیه گل ها با اون قهر بودند و کمکی بهش نمی کردند. گل زیبا بخاطر رفتار گذشته اش پشیمان شده بود و از همه گل ها معذرت خواهی کرد تا به اون کمک کنند وقتی گل ها به اون کمک کردند او دوباره شاداب شد چون ریشه هایش آب را به خود جذب کردند و از ساقه بالا بردند و بعد به برگ رساندند و بعد آب بالا رفت تا گل زیبای ما دوباره مثل قبلش شاداب شود.

داستان دوم : سال پیش پسرک کوچکی با درخت کوچک سیبی که در حیاط خانه شان بود بازی می کرد. او همیشه از شاخه و برگ درخت بالا می رفت و درخت نیز به اون کمک می کرد و با یکدیگر دوست بودند. گذشت و گذشت تا اینکه پسر کوچولو بزرگ شد و کم کم درخت را فراموش کرد و به شهر دیگری رفت. در یکی از روزها پسرک ناراحت بود و به همین دلیل برای دیدن خانواده به خانه برگشت. درخت که او را غمگین می دید بهش گفت بیا با من بازی کن.

پسر جواب داد: من دیگر یک پسر کوچولو نیستم و دوست دارم تفریح های بهتری داشته باشم ولی پولی ندارم. درخت گفت : من پولی ندارم اما می توانی سیب ها مرا بچینی و بفروشی و پول آن را برای خودت برداری.

همچنین مشاهده کنید: جواب درس ۱۱ علوم پنجم

⭐️ در این نوشته جواب درس ۱۲ علوم پنجم فصل از ریشه تا برگ را به صورت کامل مرور کردیم، اگر سوالی دارید از بخش دیدگاه بپرسید. همچنین جهت مشاهده گام به گام سایر فصل های کتاب کافیست آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =