مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب درس ۹ علوم پنجم ✍️ کارها آسان می شود (۲)

گام به گام درس نهم علوم پنجم و حل تمرینات درس کارها آسان می شود (2)

پاسخ سوال های فصل نهم (۹) علوم کلاس پنجم ابتدایی که شامل گفت‌وگو، فکر کنید، مقایسه کنید و فعالیت صفحه ۷۰ – ۷۱ – ۷۲ – ۷۳ – ۷۴ – ۷۵ – ۷۶ – ۷۷ و ۷۸ درس کارها آسان می شود (۲) می باشد را در ادامه در آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده ایم.

جواب فعالیت های درس نهم علوم پنجم

جواب درس ۹ علوم پنجم

جواب گفت و گو صفحه ۷۰ علوم پنجم

برای ساختن یک ساختمان از چه وسایل و ابزاری استفاده می شود؟ با استفاده از هر وسیله چه کاری انجام می گیرد؟

گام به گام درس نهم علوم پنجم

بالستر : برش دقیق آجر
میله T : اندازه گیری عمق حفره در طول
دستگاه برش : برش ناهمواری های سطوح بتونی
زنجیر و میخ لوئیس : بلند کردن سنگ های سنگین
اره گرد : برش تخته های چوبی، قاب ها و غیره
مخلوط کن بتون : ترکیب کردن آب، سیمان و …
دیلم : حفاری زمین ، زدودن ریشه های درختان
مته : ایجاد سوراخ در دیوار و …
شناور : صاف کردن سطوح بتونی
نردبان : برای ساخت و ساز
سیم و میخ : هم تراز کردن آجرها
جعبه اندازه گیری : اندازه گیری مقدار شن و ماسه
متر : اندازه گیری ضخامت، طول و عرض
کلنگ : حفاری درون خاک
دستگاه پولیش : تمیز کردن سطوح
عینک ایمنی : محافظت چشم ها
کلاه ایمنی : محافظت سر از آسیب دیدگی و حوادث
بیل : حفاری در خاک مورد
دستگاه برش کاشی : بریدن دقیق کاشی ها
ماله کش : برداشتن سیمان
ویبراتور : فشردن بتون
فرقان : حمل مواد و مصالح ساختمانی

جواب کاوشگری صفحه ۷۱ و ۷۲ علوم پنجم

استفاده از سطح شیب دار، نیروی لازم برای بالا بردن اجسام را کاهش می دهد یا افزایش؟ در این باره کاوش کنید.

وسایل و مواد لازم: چند کتاب، دفترچه یادداشت و مداد، تخته چوبی صاف، کش نازک، مقداری نخ کلفت، کیسه‌ی نایلونی و متر نواری.

روش اجرا:
۱- سطح شیب داری درست کنید.
۲- دو جلد کتاب یا دفتر را درون یک کیسه نایلونی قرار دهید و مانند شکل به هم ببندید. سپس کش را در محل نشان داده شده به نخ گره بزنید.
۳- کتاب ها را با کش به آرامی تا ارتفاع معینی از سطح زمین بالا ببرید. طول کش را اندازه بگیرید و در جدول بنویسید.
۴- کتاب ها را پایین سطح شیب دار قرار دهید. با استفاده از کش آنها را به آرامی روی سطح شیب دار بالا ببرید. طول کش را اندازه بگیرید و در جدول بنویسید.

گام به گام درس 9 علوم پایه پنجم

۵- مرحله های ۳ و ۴ آزمایش را دو بار دیگر تکرار کنید و نتیجه‌ی مشاهده های خود را در جدول بنویسید.

۶- طول کش را در دو حالت حرکت با هم مقایسه کنید و به پرسش ها پاسخ دهید:
الف) در کدام حالت، طول کش کمتر است؟
پاسخ : روی سطح شیب دار
ب) در کدام حالت، نیروی بیشتری برای جا به جا کردن کتاب لازم است؟
پاسخ : در حالت عمودی

۷- پیش بینی کنید که اگر ارتفاع سطح شیب دار را تغییر دهیم، طول کش چه تغییری می کند؟
پاسخ : احتمالا طول کش افزایش پیدا می کند.

برای بررسی درستی پیش بینی خود، آزمایش بالا را با سطح شیب داری که در اختیار دارید، در ارتفاع های مختلف تکرار کنید و نتایج را در این جدول بنویسید.

گام به گام تمرین های درس نهم علوم پنجم

از این آزمایش چه نتیجه ای می گیرید؟
پاسخ : سطح شیب دار به ما می تواند کمک کند که اجسام را با نیروی کمتری حرکت داده یا بالا ببریم.

جواب فکر کنید صفحه ۷۳ علوم پنجم

فکر کنید اول – در هر تصویر، سطح شیب دار چگونه به آسان شدن کارها کمک می کند؟

تدریس فصل 9 علوم پنجم دبستان

۱- شیب دار بودن راه پله باعث می شود که راحت تر بتوانیم از آن بالا و پایین برویم.
۲- در سرسره بازی هر چه شیب بیشتری باشد شخص راحت تر سر می خورد و سریع تر پایین می آید.
۳- سقف های شیروانی در زمان بارش باران و بالا بردن وسایل به ما کمک می کند.
۴- برای رفت و آمد معلولین محل حرکت ویلچر را شیب دار می سازند.
۵- علت پیچ دار و شیب دار بودن جاده ها این است که خودرو در زمانی که در دنده سنگین است راحت تر جا به جا شود.
۶- برای راحت تر بالا رفتن از نردبان آنرا به حالت شیب دار قرار می دهند.

فکر کنید دوم – چرا کف آشپزخانه و حمام و سطح خیابان ها را کمی شیب دار درست می کنند؟
پاسخ: چون در این مکان ها امکان جمع شدن آب وجود دارد و سطح شیب دار آب ها را به آرامی به سمتی که باید آب از آن جا خارج شود هدایت می کند و به این ترتیب از جمع شدن آب و آب گرفتگی جلوگیری می شود.

جواب مقایسه کنید صفحه ۷۴ علوم پنجم

۱- یک سیب را بردارید و با چاقو به آن نیرو وارد کنید تا بریده شود.
۲- یک سیب دیگر را بردارید و با دسته‌ی قاشق به آن نیرو وارد کنید تا بریده شود.
۳- بریدن سیب را در این دو حالت با هم مقایسه کنید و بگویید در کدام حالت سیب راحت‌تر و با نیروی کمتری بریده می‌شود.

جواب: می توان سیب را به راحتی و با کمترین نیروی لازم با کارد برید. زیرا لبه کارد باریک و تیزتر است و به طور مشابه با یک سطح شیب دار عمل می کند که کار را برایمان آسان می کند. اما این اتفاق برای دسته قاشق صدق نمی کند.

جواب فکر کنید صفحه ۷۵ علوم پنجم

به شکل رو به رو توجه کنید و توضیح دهید که با چه ابزاری می توان نته‌ی ضخیم و مقاوم درختی را خرد کرد.

پاسخ فکر کنید صفحه ۷۳ علوم پنجم ابتدایی

جواب: با استفاده از تبر، لبه‌ی تبر نوعی گوه است که برای خرد کردن تنه ی ضخیم و مقاوم درخت کمک می کند.

جواب فعالیت صفحه ۷۶ علوم پنجم

الف) در یک بطری آب معدنی را که پیچ دارد، باز کنید و سپس آن را محکم ببندید.
ب) در یک بطری را که پیچ ندارد، باز کنید و سپس آن را محکم ببندید.

گام به گام سوالات درس نهم علوم پنجم

پ) دهانه‌ی بطری‌ها را مشاهده و با هم مقایسه کنید؛ چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟
پاسخ : پیچ موجود روی در بطری و سر بطری آب معدنی سطح شیب دار کوچکی است باعث راحت باز و بسته شدن آن می شود.

از این فعالیت چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟
پاسخ : پیچ ها نیز نوعی سطح شیب دار هستند که کارها را آسان می کنند.

جواب فعالیت صفحه ۷۷ علوم پنجم

در گروه خود، قرقره ای درست کنید و با استفاده از آن، چند شی را تا ارتفاع های گوناگون بالا ببرید. نتیجه‌ی فعالیت گروه خود را به کلاس گزارش دهید.
پاسخ : انجام این فعالیت به عهده شما می باشد.

جواب فعالیت صفحه ۷۸ علوم پنجم

در هر گروه، حداقل با سه ماشین ساده (قرقره، سطح شیب دار و …) وسیله ای بسازید و با آن وسیله کاری انجام دهید.
پاسخ : انجام این فعالیت به عهده شما می باشد، به عنوان مثال می توانید با سخت یک قرقره اجسام را به راحتی از جایی بالا ببرید.

همچنین مشاهده کنید: جواب فصل ۸ علوم پنجم

⭐️ در این نوشته جواب درس ۹ علوم پنجم فصل کارها آسان می شود (۲) را به صورت کامل مرور کردیم، اگر سوالی دارید از بخش دیدگاه بپرسید. همچنین جهت مشاهده گام به گام سایر فصل های کتاب کافیست آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫2 دیدگاه ها

  1. عالی فقط اگه سوال های بین درس هم جواب بدین دیگه واقعا عالی می شود*************************

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =