مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب درس ۸ علوم پنجم ✍️ کارها آسان می شود (۱)

گام به گام درس هشتم علوم پنجم و حل سوال های کاوشگری و فکر کنید درس کارها آسان می شود (1)

پاسخ سوال های فصل هشتم (۸) علوم کلاس پنجم ابتدایی که شامل کاوشگری، آزمایش کنید و فعالیت صفحه ۶۴ – ۶۵ – ۶۶ – ۶۷ و ۶۸ درس کارها آسان می شود (۱) می باشد را در ادامه در آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده ایم.

جواب درس ۸ علوم پنجم

جواب کاوشگری صفحه ۶۴ علوم پنجم

وسایل و مواد لازم: دو لیوان یک بار مصرف – خط کش به طول ۵۰ سانتی متر – دو عروسک با جرم های مختلف و پاک کن.

پاسخ کاوشگری صفحه ۶۲  علوم پنجم دبستان

۱- وسط خط کش را روی پاک کن (تکیه گاه) قرار دهید. محل پاک کن را تغییر ندهید.
۲- دو عروسک با جرم های مختلف را در دو لیوان یک بار مصرف یکسان بگذارید.
۳- دو لیوان را در فاصله یکسان از تکیه گاه قرار دهید؛ چه چیزی مشاهده می کنید؟
طرفی که لیوان سنگین تر قرار دارد پایین می رود.
۴- لیوان سنگین را از تکیه گاه دور کنید؛ چه مشاهده می کنید؟
لیوان سنگین تر پایین قرار می گیرد.
۵- لیوان سنگین را کم کم به تکیه گاه نزدیک کنید تا بالاتر از لیوان سبک تر قرار بگیرد.
۶- مشاهده های گروه خود را در جدول زیر یادداشت کنید.

گام به گام درس هشتم علوم پنجم

با توجه به نتایج این فعالیت، توضیح دهید که فراز چگونه می تواند مشکل بازی با نوید را حل کند.
در این فعالیت، چه چیزی را ثابت نگه داشتیم و چه چیزی را تغییر دادیم؟
پاک کن و تکیه گاه را ثابت نگه داشتیم و لیوان سنگین را تغییر دادیم.

پاسخ کاوشگری صفحه ۶۵ علوم پنجم ابتدایی

اگر فراز و نوید در فاصله ای یکسان از تکیه گاه نشسته باشند، در صورتی که محل نشستن نوید تغییر نکند، چگونه می توانند به بازی ادامه دهند؟ مراحل پژوهش گروه خود را به طور کامل یادداشت کنید و گزارش دهید.

جواب: نوید سنگین تر از فراز است. اگر محل نشستن نوید تغییر نکند، فراز باید دورتر از تکیه گاه قرار بگیرید تا بتواند به بازی با نوید ادامه دهد.

جواب کاوشگری صفحه ۶۶ علوم پنجم دبستان

وسایل و مواد لازم: دو لیوان یک بار مصرف – دفترچه یادداشت و مداد – پاک کن – خط کش ۵۰ سانتی متری و یک بسته گیره‌ی کاغذی.

گام به گام کاوشگری صفحه ۶۴  علوم پنجم ابتدایی

۱- وسط خط کش ۵۰ سانتی متری را روی پاک کن (تکیه گاه) قرار دهید.
۲- لیوان ها را در فاصله‌ی ۱۵ سانتی متری از تکیه گاه قرار دهید.
۳- در یکی از لیوان ها ۴ گیره‌ی کاغذ قرار دهید.
۴- در لیوان دیگر، آن قدر گیره‌ی کاغذ قرار دهید تا خط کش کاملا به حالت افقی (تعادل) قرار گیرد. تعداد گیره ها را در جدول یادداشت کنید.

جدول لیوان سمت:

فاصله تا تکیه گاه به سانتی مترتعداد گیره ها
۱۵۴
۱۵۸
۳۰۴

جدول لیوان سمت چپ:

فاصله تا تکیه گاه به سانتی مترتعداد گیره ها
۱۵۴
۱۵۸
۱۵۸

۵- در یکی از لیوان ها تعداد گیره ها را دو برابر کنید؛ چه اتفاقی می افتد؟
لیوان سمت چپ پایین رفته و تعادل خط کش به هم می خورد.

برای به تعادل رسیدن خط کش چه راه هایی را پیشنهاد می کنید؟ آنها را آزمایش کنید و نتیجه را گزارش دهید.
لیوان سمت راست را ۳۰ سانتی متر به تکیه گاه نزدیک کنیم یا ۴ گیره به لیوان سمت را اضافه کنیم.

بین فاصله‌ی لیوان ها از تکیه گاه و تعداد گیره ها چه ارتباطی وجود دارد؟

۴ گیره دیگر به لیوان سمت راست اضافه کنیم تا تعداد گیره های هر دو لیوان یکسان (۸ عدد) شوند یا لیوان سمت راست را در فاصله‌ ی ۳۰ سانتی متری تکیه گاه قرار دهیم.

جواب فعالیت صفحه ۶۷ علوم پنجم

وسایل و مواد لازم: دو لیوان یک بار مصرف ـ یک بسته گیره کاغذ – مداد تراش – پاک کن ـ خط کش ۵۰ سانتی متری.

چگونه می توانید با اهرمی که دارید، جرم جسم هایی مانند مداد تراش و پاک کن را اندازه گیری کنید؟
۱- لیوان ها را در فاصله مساوی از تکیه گاه قرار دهید.
۲- در یکی از لیوان ها یک مداد تراش بگذارید. در لیوان دیگر آن قدر گیره کاغذ بریزید که خط کش به تعادل برسد. چند گیره لازم است تا خط کش به تعادل برسد؟ پنج گیره
۳- به جای مداد تراش، یک پاک کن بگذارید و مرحله ۲ را تکرار کنید.
اگر جرم هر گیره کاغذ ۲ گرم باشد، جرم مداد تراش و جرم پاک کن چند گرم می شود؟ ۱۰ گیره

جواب گفت‌وگو صفحه ۶۸ علوم پنجم

درباره‌ی کاربرد هر یک از اهرم‌های شکل بالا و اینکه چگونه انجام کارها را آسان می‌کنند، در گروه خود گفت‌وگو کنید.

پاسخ سوالات درس هشتم علوم پنجم

درباره کاربرد هر یک از اهرم های شکل بالا و اینکه چگونه انجام کارها را آسان می کنند، در گروه خود گفت و گو کنید.

درب باز کن نوشابه: سبب راحت تر باز کردن درب از طریق کمک به افزایش نیرو می شود.
گردو شکن: سبب شکستن راحت تر گردو از طریق کمک به افزایش نیرو می شود.
میخ کش: سبب بیرون کشیدن راحت تر میخ از طریق کمک به افزایش نیرو می شود.
منگنه: سبب وصل کردن کاغذها به یکدیگر از طریق کمک به افزایش نیرو می شود.

جواب فعالیت صفحه ۶۸ علوم پنجم

رای جواب فعالیت صفحه 68 علوم پنجم ابزارهای گوناگون مانند شکل بالا را به کلاس بیاورید و با آنها کار کنید. محل تکیه گاه (قرمز)، محل جسم (زرد) و محل نیرو (آبی) را در هر ابزار مشخص کنید. این اهرم ها را در سه گروه مانند جدول زیر طبقه بندی کنید.

جواب فعالیت صفحه 68 علوم پنجم ابتدایی

به نظر شما، فرغون و میخ کش که هر دو اهرم هستند، در کدام ستون جدول قرار می گیرند؟ میخ کش در ستون سمت راست جدول قرار می‌گیرد. یعنی تکیه گاه بین نیرو و جسم قرار دارد. اما فرغون در ستون وسط جدول قرار می‌گیرد یعنی جسم بین تکیه گاه و نیرو قرار دارد.

همچنین مشاهده کنید: جواب فصل ۷ علوم پنجم

⭐️ در این نوشته جواب درس ۸ علوم پنجم فصل کارها آسان می شود (۱) را به صورت کامل مرور کردیم، اگر سوالی دارید از بخش دیدگاه بپرسید. همچنین جهت مشاهده گام به گام سایر فصل های کتاب کافیست آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

  1. کنیچیوا اریگاتو از این سایت که من دیروز مدرسه نرفته بودم و جواب هیچ کدوم از فعالیتا علوم رو نداشتم ولی اومدم الان تو این سایت نوشتم و خوندمشون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 5 =