اخبارعلمی

جواب درس ۷ علوم پنجم ☑️ چه خبر (۲)

گام به گام درس 7 علوم پنجم، پاسخ سوالات صفحه 54 - 55 - 56 - 57 - 58 - 59 - 60 - 61 و 62 فصل چه خبر قسمت دوم

پاسخ سوال های درس هفتم و فصل ۷ علوم کلاس پنجم که شامل کاوشگری ها، فکر کنید و گفت و گو صفحه ۵۴ – ۵۵ – ۵۶ – ۵۷ – ۵۸ – ۵۹ – ۶۰ – ۶۱ و ۶۲ بخش «چه خبر ۲» می باشد را در ادامه در آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده ایم.

جواب فعالیت های فصل هفتم علوم پنجم

جواب درس ۷ علوم پنجم، چه خبر ۲

جواب فعالیت صفحه ۵۴ درس ۷ علوم پنجم

وسایل و مواد لازم: آینه، نان، آب و شیر

۱- یک تکه کوچک نان را روی زبان خود بگذارید. آیا مزه ای را احساس می‌کنید؟
نه، هیچ مزه ای ندارد.

۲- نان را به آرامی بجوید؛ حالا چه چه مزه ای را احساس می کنید؟
کم کم با مخلوط شدن آب دهانم با نان، مزه آن را حس کردم.

۳- پس از خوردن نان، دهان خود را با آب بشویید و کمی شیر را به آرامی بنوشید؛ چه مزه ای را احساس می کنید؟ کدام مزه را زودتر احساس کردید؟
مزه شیر را در دهانم حس می کنم. مزه شیر را زودتر فهمیدم.

۴- اکنون دهانتان را دوباره بشویید. زبانتان را بیرون بیاورید و در آینه ببینید. مشاهده های خود را بیان کنید.
زبان قابلیت حرکت در همه جای دهان را دارد و روی آن پرزها و برجستگی هایی دیده می شود که توسط آن مزه غذاها را می فهمیم.

از این فعالیت چه نتیجه ای می گیرد؟
نتیجه می گیریم که ما توسط پرزهای زبان مزه غذاها را می فهمیم و چرخیدن زبان در دهان به جویدن غذا کمک می کند.

مطلب پیشنهادی: جواب درس ۶ علوم پنجم ⚡️ چه خبر (۱)

پاسخ گفت و گو صفحه ۵۵ درس ۷ علوم پنجم

درباره‌ پرسش های زیر در کلاس گفت و گو کنید.

ما کدام مزه ها را احساس می کنیم؟
مزه های تلخ، شور، شیرین، تند و ترش

کدام مزه ها برای شما خوشایندترند؟
برای هر شخص متفاوت می باشد اما من مزه های ترش را بیشتر دوست دارم.

حل آزمایش کنید صفحه ۵۶ درس هفتم علوم پنجم

روش اجرا، وسایل و مواد لازم: یک قطعه پارچه، سیب، ظرف دردار، آب، قاشق کوچک، سیب زمینی، رنده، هویج و خیار.

۱- چهار ظرف دردار را شماره گذاری کنید. در هریک از آنها به ترتیب سیب، خیار، سیب زمینی و هویج رنده شده بریزید و در ظرف ها را ببندید.
۲- با پارچه، چشم های دوستتان را ببندید و از او بخواهید با دست خود سوراخ های بینی اش را هم بسته نگه دارد.

حل صفحه 56 علوم پنجم

۳- با قاشق مقداری سیب رنده شده را روی زبان دوستتان بریزید. از او بخواهید مزه آن را بچشد و نام خوردنی را بگوید. (توجه: دوستتان از قبل نباید بداند در هر ظرف چه چیزی ریخته اند.)
۴- از دوستتان بخواهید کمی آب بنوشد.
۵- مرحله ۳ را با خیار، هویج و سیب زمینی تکرار کنید.
۶- این آزمایش را یک بار دیگر انجام دهید ولی این بار از دوستتان بخواهید بینی اش را باز نگه دارد.
۷- نتایج مشاهده هایتان را در جدول صفحه‌ی بعد یادداشت کنید.

گام به گام سوالات درس 7 چه خبر کتاب علوم پایه پنجم ابتدایی
گام به گام سوالات درس 7 چه خبر کتاب علوم پایه پنجم ابتدایی

نتایج کار گروه خود را با گروه های دیگر مقایسه کنید.
به عهده دانش آموز.

از این آزمایش چه نتیجه ای می گیرید؟ در کدام حالت راحت تر می توانیم مزه ها را تشخیص دهیم؟
نتیجه می گیریم که حس بویایی و چشایی با هم در ارتباط هستند و به یکدیگر کمک می کنند تا ما مزه ها را بهتر متوجه شویم و راحت تر آن ها را تشخیص دهیم.

جواب گفت و گو صفحه ۵۷ فصل ۷ علوم پنجم

چرا وقتی می خواهیم گلی را ببوییم آن را به بینی نزدیک می کنیم، در گروه خود در این باره گفت و گو کنید.
ذره های حاوی بوی گوش در هوا پراکنده می باشند و به همین خاطر هنگامی که می خواهیم گل را بو کنیم باید آن را به بینی نزدیک کنیم تا با بوییدن یک گل ذره های بودار همراه هوا وارد بینی شوند. این ذره ها به سلول های گیرنده بو که در قسمت بالای بینی قرار دارد میرسند. سلول های گیرنده بو به مغزپیام می فرستند و ما بوهای مختلف را تشخیص می دهیم.

پاسخ گفت و گو صفحه ۵۸ درس چه خبر ۲ علوم پنجم

درباره نقش بو در حفظ انسان از خطر، در هر یک از تصویرهای زیر گفت و گو کنید.

جواب فعالیت های درس هفتم علوم کلاس پنجم

در هنگام غذا پختن، اگر بی احتیاطی کنیم و غذا بسوزد توسط بویی که از آن بلند می شود می توانیم پی به سوختگی غذا با حس بویایی ببریم. همچنین در هنگام نشت گاز ما با کمک حس بویایی خود پی به بوی گاز و نشتی آن می بریم. فوری باید آن را قطع کنیم و گرنه باعث خفگی و یا انفجار می شود.

حل گفت و گو صفحه ۵۹ علوم پنجم فصل هفت

شکل رو به رو را مشاهده کنید و درباره پرسش های زیر گفت و گو کنید.

حل سوال های فعالیت و کاوشگری درس 7 علوم پنجم ابتدایی
حل سوال های فعالیت و کاوشگری درس 7 علوم پنجم ابتدایی

چرا پوست ما چرب می شود؟
زیرا در زیر پوست غده های چربی وجود دارند.

چرا پوست ما مرطوب می شود؟
زیرا در زیر پوست غده های عرق وجود دارند.

همچنین بخوانید: جواب درس ۵ علوم پنجم ☑️ حرکت بدن

جواب کاوشگری صفحه ۶۰ و ۶۱ درس ۷ علوم پنجم

کاوش کنید که پوست کدام بخش دست حساس تر است.

وسایل و مواد لازم: خط‌کش، مداد و کاغذ، چسب، گیره کاغذ، مقوا.

روش اجرا:
۱- به کمک معلم خود یازده گیره‌ی کاغذ را مانند شکل (۱) باز کنید.
۲- شش تکه مقوا را به طول ۶ و عرض ۳ سانتی متر ببرید.
۳- یک گیره کاغذ باز شده را در وسط یکی از مقواها قرار دهید و بچسبانید. گوشه های مقوا را به شکل اریب ببرید. (نوک گیره باید دست کم یک سانتی متر از لبه مقوا فاصله داشته باشد).
۴- دو گیره‌ دیگر را با فاصله ۲ میلی متر از هم روی مقوای دیگر قرار دهید و آنها را با نوار چسب در جای خود محکم کنید. (شکل ۲)
۵- بقیه گیره ها را دوتا دوتا با فاصله های ۴، ۶، ۸ و ۱۰ میلی متر از هم روی مقواهای دیگر بچسبانید.
۶- از یکی از دانش آموزان بخواهید چشمانش را ببندد و دستش را روی میز بگذارد.

۷- نوک گیره ها را با بخش های مختلف دست او تماس دهید و از او بپرسید که در چند نقطه آن را احساس کرده است. پاسخ های دانش آموز را در جدول زیر یادداشت کنید.

گام به گام فصل چه خبر ۲ از کتاب علوم پایه پنجم ابتدایی
گام به گام فصل چه خبر ۲ از کتاب علوم پایه پنجم ابتدایی

نتایج به دست آمده را با هم مقایسه کنید. از این آزمایش چه نتجه ای می گیرید؟ 
نتیجه می گیریم که هر پوست جاهای مختلف بدن حساسیت مختلفی دارد.

بر اساس نتایج آزمایش، هر چه فاصله‌ گیره ها کمتر شود، تعداد نقطه هایی که احساس می کنید، چه تغییری می کند؟
کم تر می شود.

کدام بخش دست حساس تر است؟ چگونه به این نتیجه رسیدید؟
نوک انگشت نشانه حساس تر می باشد زیرا در سر انگشتان گیرنده های حسی خیلی زیادی وجود دارد. از آنجایی که خیلی حساس بود به این نتیجه رسیدم.

پاسخ فکر کنید صفحه ۶۲ علوم پایه پنجم درس ۷

افراد نابینا به کمک خط بریل می توانند بخوانند. چرا این افراد برای خواندن از سرانگشتان خود استفاده می کنند؟
خط بریل خط برجسته ای است که به افراد نابینا امکان خواندن و نوشتن را می دهد. به این ترتیب این افراد از طریق حس لامسه با افراد یا افرادی مانند خود ارتباط برقرار می کنند. تعداد گیرنده های لمسی در برخی از قسمت های بدن مثل نک انگشتان بیشتر از جاهای دیگر است و افراد نابینا از انگشتان خود برای خواندن استفاده می کنند.

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۶۲ درس چه خبر دو کلاس پنجم

برای حفظ سلامت پوست چه کارهایی باید انجام دهیم؟ در این باره اطلاعات جمع آوری کنید و به کلاس گزارش دهید.
۱- حفاظت از پوست در برابر نور آفتاب
۲- داشتن رژیم غذایی سالم و مصرف ویتامین
۳- دوری کردن از عوامل استرس زا
۴- داشتن خواب کافی

همچنین بخوانید: جواب درس ۴ علوم پنجم ☑️ برگی از تاریخ زمین

✅ در این نوشته جواب درس ۷ علوم پنجم را مرور کردیم، برای مشاهده پاسخ سایر درس های کتاب کافیست آن را به همراه کلمه ماگرتا در گوگل جست و جو نمایید. همچنین اگر سوال یا پیشنهادی دارید آن را از قسمت دیدگاه برای ما بنویسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫99 دیدگاه ها

  1. سلام و عرض ادب.
    این سایت از همه لحاظ خوبه ولی لطفاً برای جواب جمع آوری اطلاعات،فکر کنید،گفت و گو و… به صورت جزئی تر پاسخ دهید.
    یعنی مطالب بیشتری برای ما به اشتراک بگذارید.
    با تشکر.
    🌹🌹🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 8 =