مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب فعالیت های فصل پنجم زیست دهم تجربی

پاسخ و حل پرسش های فعالیت های فصل 5 پنج تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد زیست شناسی دهم تجربی

جواب فعالیت های فصل پنجم زیست شناسی دهم تجربی ؛ در این مقاله به پاسخ و جواب سوالات فعالیت های صفحه ۷۱ گفتار ۱ و ۲ و ۳ فصل ۵ پنجم تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد کتاب زیست شناسی پایه دهم علوم تجربی متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های فصل چهارم زیست دهم

جواب فعالیت های فصل پنجم زیست شناسی دهم تجربی

پاسخ فعالیت های گفتار ۱ و ۲ و ۳ فصل ۵ پنجم زیست شناسی دهم تجربی

در ادامه می توانید توضیح و حل فعالیت های گفتار 1 و 2 و 3 فصل 5 پنجم زیست شناسی دهم تجربی را مشاهده نمایید.

حل فعالیت صفحه ۷‍۱ گفتار ۱ فصل پنجم زیست دهم

تشریح کلیۀ گوسفند

وسایل لازم: کلیۀ گوسفند، قیچی، چاقوی جراحی، گمانه

حل فعالیت صفحه ۷‍۱ گفتار ۱ فصل پنجم زیست دهم
حل فعالیت صفحه ۷‍۱ گفتار ۱ فصل پنجم زیست دهم

۱- یک عدد کلیۀ گوسفند تهیه کنید. اگر چربی‌های اطراف آن کنده نشده باشد بهتر است.
۲- در بین چربی‌ها میزنای، سرخرگ و سیاهرگ کلیه را تشخیص دهید.
۳- کپسول کلیه با بریدن قسمتی از آن، به راحتی جدا می‌شود.
۴- با یک برش طولی در سطح محدّب کلیه، آن را باز کنید و مطابق شکل 4، بخش‌های مختلف آن را تشخیص دهید.
۵- در وسط لگنچه، منفذ میزنای مشخص است. با وارد کردن گمانه و جلو بردن آن درون میزنای، می‌توانید اطمینان پیدا کنید که میزنای را درست تشخیص داده‌اید.

پاسخ: در اغلب کلیه‌ها، که چربی‌ها اطراف آن جدا شده است. میزنای کنده شده و فقط سرخرگ از کلیه آویزان است. اگر چربی‌های اطراف کلیه برداشته نشود (کنده نشده باشد)، با احتیاط آنها را جدا کنید و در بین آن‌ها میزنای، سرخرگ و سیاهرگ کلیوی مانند شکل داده شده قابل مشاهده هستند. میزنای ضخیم تر از بقیه است توپری را از بیرون نشان می‌دهد و بافت‌های تشکیل دهنده آن نرم هستند.

سرخرگ دارای دیواره ضخیمی است که پس از فشرده شدن به حالت اولیه خود باز می گردد. سیاهرگ دیواره نازک‌تری دارد و گاهی اوقات خون در آن دیده می‌شود. پس از برش طولی و شناسایی قسمت‌های قشری و مرکزی، ستون‌های کلیوی را مشاهده کنید، در زیر آنها رگ‌های بین هرمی در کنار هم قرار گرفته‌اند که از روی ضخامت دیواره می‌توان سرخرگ یا سیاهرگ بودن آنها را تشخیص داد.

این رگ‌ها به رگ‌های قوسی و سپس به رگ‌های شعاعی متصل می شوند. با قرار دادن قیچی روی این رگ‌ها و بریدن ستون‌های کلیوی، هرم‌های کلیوی مشخص و قابل شمارش می‌شوند. تعداد هرم‌ها متفاوت و از 12 تا 18 عدد در دو قسمت کلیه دیده می‌شوند.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های فصل سوم زیست دهم

توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته علوم تجربی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب فعالیت های فصل های اول تا هفتم کتاب زیست شناسی دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله توضیح و جواب فعالیت های فصل ۵ پنجم زیست شناسی دهم تجربی ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💕

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =