اخبارعلمی

جواب فعالیت های فصل دوم زیست دهم ⚡️ گوارش و جذب مواد

پاسخ و حل پرسش های فعالیت های صفحه 19 ، 22 ، 23 ، 24 ، 26 ، 28 و 32 فصل 2 دوم زیست شناسی دهم تجربی

جواب فعالیت های فصل دوم زیست شناسی دهم تجربی ؛ در این مقاله به پاسخ و جواب سوالات فعالیت های صفحه ۱۹ ، ۲۲ ، ۲۳ ، ۲۴ ، ۲۶ ، ۲۸ و ۳۲ گفتار ۱ و ۲ و ۳ فصل ۲ دوم گوارش و جذب مواد کتاب زیست شناسی پایه دهم علوم تجربی متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های فصل اول زیست دهم

جواب فعالیت های فصل دوم زیست شناسی دهم تجربی
جواب فعالیت های فصل دوم زیست شناسی دهم تجربی

پاسخ فعالیت های گفتار ۱ و ۲ و ۳ فصل ۲ دوم زیست شناسی دهم تجربی

در ادامه می توانید جواب فعالیت های صفحه 19 ، 22 ، 23 ، 24 ، 26 ، 28 و 32 گفتار 1 و 2 و 3 فصل 2 دوم زیست شناسی دهم تجربی را مشاهده نمایید.

حل فعالیت صفحه ۱۹ گفتار ۱ فصل دوم زیست دهم

مری یک گوسفند یا گاو را تهیه، و لایه‌های آن را مشاهده کنید.

حل فعالیت صفحه ۱۹ گفتار ۱ فصل دوم زیست دهم
حل فعالیت صفحه ۱۹ گفتار ۱ فصل دوم زیست دهم

پاسخ: مری گاو و گوسفند همانند مری انسان از بیرون به داخل شامل لایه پیوندی سست، لایه ماهیچه‌ای، لایه زیر مخاط، لایۀ پوششی است.

پاسخ فعالیت صفحه ۲۲ گفتار ۱ فصل دوم زیست شناسی دهم

آزمایشی طراحی کنید که نشان دهد آنزیم پپسین در حضور کلریدریک اسید، پروتئین سفیدۀ تخم مرغ را گوارش می‌دهد. توجه کنید که آنزیم‌ها دردمای ویژه‌ای فعّالیت می‌کنند.

پاسخ: در یک لوله آزمایش 10 سی‌سی آنزیم پپسین وارد می‌کنیم؛ سپس به آن قطره قطره کلریدریک اسید اضافه می‌کنیم تا PH آن به حدود 2 یا 3 برسد؛ سپس یک قطعه سفیده‌ی تخم مرغ را به لوله اضافه کرده و آن را به مدت 24 ساعت در دمای 37 درجه سلسیوس (دمای بدن) درون دستگاه انکوباتور قرار می‌دهیم چون آنزیم پپسین در دمای 37 درجه سلسیوس به بدن فعالیت می‌کند. در ادامه خواهیم دید که سفیده تخم‌مرغ تجزیه شده است. در آزمایش‌های دیگری همین مراحل را تکرار می‌کنیم منتهی به لوله آزمایش کلریدریک اسید اضافه نمی‌کنیم پس از مدتی خواهیم دید که سفیده تخم‌مرغ بسیار کم تجزیه شده است.

نتیجه: آنزیم پپسین در حضور کلریدریک اسید در زمان کوتاه‌تر و باسرعت بیشتری سفیده تخم مرغ را تجزیه می‌کند.

جواب فعالیت صفحه ۲۳ گفتار ۱ فصل ۲ زیست دهم

پروتئازهای لوزالمعده قوی و متنوع‌اند و می‌توانند خود لوزالمعده را نیز تجزیه کنند. فکر می‌کنید بدن چگونه از این مسئله جلوگیری می‌کند؟

پاسخ: آنزیم‌ها در کیسه‌های غشایی خاصی (لیزوزیم) نگهداری می‌شود. اغلب پروتئازهای لوزالمعده در درون یاخته‌های لوزالمعده به شکل غیرفعال هستند. به همین دلیل نمی‌توانند خود یاخته‌های لوزالمعده را تجزیه کنند، این آنزیم‌ها وقتی وارد فضای دوازدهه (اول روده باریک) می‌شوند در PH خاص قرار می‌گیرند، یا تحت تأثیر مواد دیگر غیر فعال می‌شوند.

حل فعالیت 24 صفحه گفتار ۱ فصل 2 زیست دهم

اثر آمیلاز بزاق بر نشاسته

مواد و وسایل لازم: یک گرم نشاسته، محلول لوگول، آب، 3 لولۀ آزمایش، جا لوله‌ای، سه ظرف شیشه‌ای با حجم 150 ، 100 و 50 میلی‌لیتر، دماسنج، شعلۀ‌گاز آزمایشگاه، توری و سه‌پایه

روش کار

۱- یکی از افراد گروه، دهان خود را دو یا سه مرتبه با آب بشوید و سپس بزاق خود را درون ظرف شیشه‌ای تمیزی بریزد.
۲- در یک ظرف شیشه‌ای 150 میلی‌لیتری، یک گرم نشاسته بریزید و به آن 100 میلی‌لیتر آب اضافه کنید.
۳- سه لوله آزمایش تمیز بردارید و آنها را شماره‌گذاری کنید.
۴- در لوله آزمایش شماره 1، دو میلی‌لیتر از محلول نشاسته و در لوله آزمایش شماره 2، یک میلی‌لیتر بزاق بریزید؛ سپس به محتویات هر لوله، یک قطره لوگول بیفزایید.
۵- در لوله آزمایش شماره 3، دو میلی‌لیتر محلول نشاسته و دو میلی‌لیتر بزاق، و یک قطره لوگول بریزید.
۶- هر سه لوله آزمایش را با استفاده از حمام آبگرم، در دمای 37 درجه قرار دهید.

تغییرات را مشاهده و یادداشت کنید. علت تغییراتی را که مشاهده کردید، توضیح دهید.

پاسخ: در لوله‌ی شماره‌ی ۱، به دلیل اینکه لوگول از طریق جذب سطحی به مولکول‌های نشاسته جذب می‌شود؛ رنگ شفاف محلول نشاسته و رنگ نارنجی (گوجه‌ای) لوگول به آبی تیره تبدیل می‌شود.

در لوله‌ی شماره‌ی ۲، بعد از افزودن لوگل تغییر رنگ ایجاد نمی‌شود چون بزاق است و نشاسته نداریم.

در لوله‌ی شماره‌ی ۳، تغییر رنگ حاصل می‌شود یعنی رنگ آبی تدریجاً زدوده می‌شود. در این لوله لوگل سبب تغییر رنگ محلول نمی‌شود زیرا در آن نشاسته تبدیل به مادۀ دیگری شده است. (مالتوز) مالتوز یک دی‌ساکارید است. در ادامه کمی محلول بندی که در لوله ۳ می‌ریزیم و حرارت می‌دهیم. رنگ آجری حاصل نشان‌ دهندۀ حضور مالتوز تجزیه نشاسته می‌باشد.

پاسخ فعالیت ۲۶ صفحه گفتار ۲ فصل دوم زیست دهم

یک برگه آزمایش خون را، که مواد موجود خون در آن ثبت شده است بررسی کنید. میزان طبیعی لیپوپروتئین پرچگال (HDL)، لیپو پروتئین کم‌چگال (LDL)، نسبت HDL / LDL و تری گلیسرید در خون چقدر است؟

پاسخ: کلسترول خوب خون = HDL – نسبت کلسترول به HDL بهتر است کمتر از 5 باشد.
کلسترول بد خون = LDL – به توصیه پزشکان بهتر است کمتر از 130 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد.
نسبت HDL / LDL ارزش تشخیصی زیادی دارد و بهتر است این نسبت کمتر از 3 باشد در آن‌هایی که این نسبت بین 3 تا 6 قرار دارد جزو گروه ریسک متوسط هستند و اگر این نسبت بیشتر از 6 باشد گروه پر خطر خواهند بود. میزان تری‌گلیسیرید معمولاً زیر 150 تا 200 است.

درباره تفاوت چربی اشباع و غیر اشباع و اثر آن در تغذیه، اطلاعاتی جمع آوری، و به کلاس ارائه کنید.

پاسخ: چربی‌های اشباع نسبت به غیر اشباع‌ها دارای دوام بیشتری هستند، این چربی‌ها به علت پایداری ساختار مولکول، نقطه ذوب بالاتری دارند و در دستگاه گوارش دیرتر هضم می‌شوند، در عوض چربی‌های غیر اشباع به علت ناپایداری مولکول، نقطه ذوب پایین‌تری دارند و زودتر گوارش می‌یابند. ضمناً رسوب چربی‌های غیر اشباع در رگ‌های خونی کمتر است. چربی‌های اشباع بیشتر در غذاهای جانوری و چربی‌های غیراشباع بیشتر در غذاهای گیاهی و روغن های گیاهی مانند روغن زیتون دیده می‌شوند.

جواب فعالیت صفحه ۲۸ گفتار ۲ فصل دو زیست دهم

ذخیره بیش از اندازه چربی در کبد موجب بیماری «کبد چرب» می‌شود. چگونه می‌توان از این بیماری پیشگیری کرد؟ در این باره اطلاعاتی جمع‌آوری کنید و به کلاس ارائه دهید.

چگونه می توان از بیماری کبد چرب پیشگیری کرد ؟

پاسخ: ورزش و پیشگیری از کبد چرب: اولین گام موثر جهت تسکین و برطرف کردن علائم عارضه کبد چرب و همچنین مهار آن کاهش وزن است. پزشک با ارائه یک برنامه ترکیبی متشکل از تمرینات ورزشی و تغذیه سلامت سعی می‌کند بیمار را در پروسه کاهش وزن هدایت و کمک کند. خوب است بدانید که کاهش وزن آهسته و پیوسته تأثیر فوق‌العاده موثری در کنترل نشانه‌ها و اثرات کبد چرب دارد. بسیاری از مبتلایان موفق شده‌اند با انجام تمرینات ورزشی به‌صورت پیوسته و منظم سلامت کبد خود را بازیابند.

قهوه برای کاهش آنزیم‌های غیرطبیعی: برای اینکه آنزیم‌های غیرطبیعی کبدی را کم یا مهار کنید توصیه می‌کنیم در طول روز ۲ فنجان قهوه بنوشید. قهوه می‌تواند از کبد در برابر NAFLD (کبد چرب غیرالکلی) محافظت کند. در مطالعاتی که در سال ۲۰۲۱ انجام شد، قهوه‌ را به‌عنوان عامل کاهش ریسک ابتلا به کبد چرب غیرالکلی معرفی کردند. تحقیقات نشان می‌دهند که قهوه می‌تواند ریسک ابتلا به فیبروز کبدی و پیشرفت این وضعیت را در افرادی که سابقه ابتلا به NAFLD دارند، کاهش دهد. جالب است بدانید که کافئین موجود در قهوه، چای و دیگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار در کاهش ریسک ابتلا به سایر بیماری‌های کبدی نیز موثر هستند.

سبزی و پیشگیری از رسوب چربی: همیشه متخصصین تغذیه به افراد توصیه می‌کنند که سهم بزرگی از بشقاب غذای خود را به سبزیجات اختصاص دهند. ترکیبات موثری که در بسیاری از سبزیجات به خصوص اسفناج و دیگر سبزیجات برگ‌دار سبز تیره وجود دارد، می‌توانند از کبد در برابر ابتلا به بیماری کبد چرب محافظت کنند. محققین در مطالعات جدید خود متوجه شدند که ترکیبات موجود در اسفناج به طرز چشمگیری در کاهش ریسک ابتلا به NAFLD موثر هستند.

جو دوسر و افزایش فیبر: حتماً بارها شنیده‌اید که فیبر‌ موجود در غلات و سبزیجات چه تأثیر مثبتی بر بدن و به‌خصوص دستگاه گوارش دارند. مواد غذایی که سرشار از غلات کامل هستند و فیبرهای سالمی همچون بلغور جو دوسر را در خود گنجانده‌اند، می‌توانند ریسک ابتلا به بیماری‌های کبدی را کاهش دهند. به مبتلایان کبد چرب توصیه می‌شود، که هر روز مقدار کافی غلات کامل و جو دوسر میل کنند. فیبر موجود در جو دوسر می‌تواند تری گلیسیرید را در این افراد کاهش دهد. همچنین فیبر موجود در جو دوسر به کاهش نشانه‌های منفی کبد چرب در این گروه کمک می‌کند.

چربی‌های اشباع‌نشده: بهتر است از امروز مصرف سوسیس، گوشت چرب، کره و دیگر منابع چربی اشباع را متوقف کنید. اما در مقابل مواد غذایی مصرف کنید که حاوی چربی‌های غیراشباع هستند. مثلاً می‌توانید روغن زیتون، آووکادو، ماهی چرب و کره آجیل مصرف کنید. این چربی‌ها برای کاهش علائم کبد چرب و بهبود وضعیت این عارضه مفید هستند. برخی از متخصصین به افراد مبتلا به کبد چرب توصیه می‌کنند، از رژیم مدیترانه‌ای پیروی کنند. رژیم مدیترانه‌ای حاوی مواد غذایی است که از چربی غیراشباع نیز بهره می‌برند. چربی‌های غیراشباع در کاهش کلسترول و عوارض کبد چرب موثر هستند.

چند نکته پایانی برای پیشگیری از کبد چرب :

مهم‌ترین اصل در جلوگیری از بروز عارضه کبد چرب، پیروی از یک سبک زندگی سلامت است. اما یادتان باشد که ورزش کردن و دوری از چند ماده غذایی و نوشیدنی می‌تواند تا حدود زیادی شما را در برابر ریسک ابتلا به کبد چرب محافظت کند. در زیر به چند نکته در این رابطه اشاره خواهیم کرد:

الکل: نوشیدن الکل یا نوشیدنی‌های حاوی الکل در درازمدت و کوتاه‌مدت تأثیری سو بر سلامت کلی بدن شما خواهد داشت. الکل یکی از علل اصلی ابتلا به کبد چرب معرفی‌ می‌شود. بنابراین اگر مبتلا به کبد چرب هستید، کم‌کم مصرف الکل را کنار بگذارید

فست فود: مصرف غذاهای فست فودی و سرخ‌شده را به حداقل برسانید.

مصرف شکر: هر ماده غذایی که حاوی شکر است، حتی آبمیوه‌های صنعتی برای شما مضر هستند. افزایش قند خون رابطه مستقیم با تجمع چربی در کبد دارد.

مصرف نمک: مطالعات ثابت می‌کنند که افزایش مصرف نمک رابطه مستقیم با افزایش ریسک ابتلا به کبد چرب دارد. اگر علاوه بر کبد چرب درگیر فشارخون بالا هم هستید، این مسئله را جدی بگیرید.

مصرف نان سفید، برنج و ماکارونی: هر ماده غذایی که با آرد سفید تهیه می‌شود و فرآوری شده است می‌تواند برای کبد مضر باشد.

مصرف گوشت قرمز: گوشت گاو و دیگر انواع فرآورده‌های گوشتی که حاوی مقدار زیادی چربی‌های اشباع‌شده هستند، عامل دیگر افزایش ریسک ابتلا به کبد چرب تلقی می‌شوند. بنابراین لازم است از مصرف این مواد غذایی نیز اجتناب کنید

پاسخ فعالیت صفحه ۳۲ گفتار ۳ فصل دوم زیست دهم

درباره ارتباط بین گوارش نشخوار کنندگان با گرم شدن کره زمین اطلاعاتی جمع‌آوری کنید و در کلاس ارائه دهید.

پاسخ: متان یکی از گازهای گلخانه‌ای است که افزایش آن در جو زمین، باعث گرم‌تر شدن کره زمین می‌شود. طی فرایند گوارش و هضم مواد گیاهی توسط باکتری‌ها، مقداری گاز متان تولید می‌شود.

گاوها عامل تولید 10 تا 15 درصد از گاز متان در سطح زمین هستند؛ حدود 95 درصد از این گاز متان در هنگام نشخوار کردن علوفه، از دهان این حیوان خارج می‌شود.

بنابراین، گوارش غذا در نشخوار کنندگان، همراه با تولید گاز متان است که می‌تواند منجر به گرم‌تر شدن کرۀ زمین شود.

همچنین بخوانید: گام به گام جغرافیا دهم با جواب

توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته علوم تجربی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب فعالیت های فصل های اول تا هفتم کتاب زیست شناسی دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله توضیح و جواب فعالیت های فصل ۲ دوم زیست شناسی دهم تجربی ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 🌹

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + شانزده =