مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره حروف مقطعه و سوره هایی که با آن شروع می شوند

تحقیق در مورد حروف مقطعه و اسامی آن برای دانش آموزان کلاس سوم تا هفتم

تحقیق راجب حروف مقطعه برای تمامی پایه ها ؛ حروف مقطعه به معنی جدا جدا بوده است، یعنی اینکه به شکل جدا از یکدیگر خوانده خواهد شد. این دسته از حروف چند نوع دارد که در اوایل سوره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این حروف پس از آیه ابتدایی سوره‌ها که همان بسم الله الرحمن الرحیم می‌باشد استفاده شده که برای مثال می توان به حرف «الم» که در ابتدای سوره بقره آمده است اشاره کرد.

این دسته از حروف در کتابت پشت سر یکدیگر نوشته شده‌اند، ولی در حقیقت هیچ کلمه‌ای را تشکیل نداده و به شکل جدا از هم خوانده می‌شوند. به همین منظور به آن‌ها حروف مقطعه می‌گویند. در ادامه به مطالب بیشتری درباره حروف مقطعه می‌پردازیم؛ پس با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

تحقیق درباره حروف مقطعه و سوره هایی که با حروف مقطعه شروع می شود

حروف مقطعه چیست؟

این حروف، حروف گسسته‌ای هستند که در ابتدای شروع برخی سوره‌های قرآنی آمده‌اند. باید بدانید که این حروف به شکل چسبیده و پیوسته به هم نوشته شده ولی به شکل جدا از یکدیگر خوانده می‌شوند. برای مثال شما حرف «الم» را در نظر بگیرید. این حرف به شکل چسبیده نوشته شده ولی به شکل جدا خوانده خواهد شد. در واقع این حرف به شکل الف «لام» میم خوانده می‌شود.

در چه سوره هایی از حروف مقطعه استفاده شده است؟

در برخی از سوره‌ها از این دسته حروف استفاده شده است که قادر هستند به شکل جزئی از آیات و برخی دیگر نیز آیه کامل و مستقلی نشان دهند. حروف مقطعه بکار رفته در قرآن ۷۸ عدد بوده که در صورت حذف حروف تکراری ۱۴ حرف باقی خواهد ماند. سوره‌هایی که در آن‌ها حروف مقطعه استفاده شده عبارتند از:

  • سوره اعراف
  • سوره طه
  • سوره قلم
  • سوره یونس
  • سوره قصص
  • سوره مریم
  • سوره هود
  • سوره غافر

حروف مقطعه بکار رفته در ابتدای برخی سوره ها

باید بدانید که این دسته از حروف در ابتدای برخی از سوره‌های قرآنی آورده شده‌اند و به راحتی می‌توانید با کمی دقت به آن‌ها پی ببرید. از حروف مقطعه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • برخی از این حروف تک حرفی همانند “ن”، “و”، “ق” هستند.
  • برخی دیگر به شکل دوحرفی همانند “یس”، “حم”، “طه”، “طس” می‌باشند.
  • نوع دیگر نیز به صورت سه حرفی مثل “طسم”، “الم”، “الر” هستند.
  • در نهایت برخی دیگر نیز به شکل چهار حرفی همانند “حم عسق”، “کهیعص” می‌باشند.

این چهار نوع، به همین شکل در برخی آیات اولیه ۲۹ سوره قرآن استفاده شده‌اند.

نظریه های کشف شده درمورد حروف مقطعه

برخی از محققان با تحقیقات پی‌درپی خود قادر شدند تا چندین نظریه راجع به حروف مقطعه کشف کنند. آن‌ها با این کار خود قصد داشتند تا معنا و مفهوم کاملی درمورد این دسته از حروف در اختیار مردم قرار دهند. در ادامه به معرفی نظریه‌های موجود حروف مقطعه می‌پردازیم.

۱. حروف مقطعه از جمله متشابهات موجود در قرآن می‌باشند که به هیچ عنوان امکان حل آن‌ها وجود ندارد. این حروف مجهول خواهند ماند و هیچ کسی از عهده رمزگشایی آن‌ها بر نخواهد آمد.

۲. حروف مقطعه رمزهایی میان خداوند و رسول اکرم (ص) هستند که به غیر از اولیای مقرب الهی، هیچ کس اجازه راه و ورود به آن‌ها را ندارد.

۳. حروف مقطعه در واقع حروف مجرده بوده و به غیر از ویژگی آوایی و آهنگی خود، چیز دیگری ندارند. یعنی در واقع هیچ معنی و رمز خاصی در آن‌ها وجود ندارد.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره توکل بر خدا
و
تحقیق درباره‌ی رازداری و فواید آن

به پایان تحقیق درباره‌ی حروف مقطعه رسیدیم؛ اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫6 دیدگاه ها

  1. ععععععععععععععااااااااااااااااااااالللللللللللللللللللللیییییییییییییییییییییی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − پنج =