مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره قاآنی شیرازی ⚜️ + زندگینامه و آثار

مقاله جامع و کامل درباره زندگینامه قاآنی شیرازی و سبک اشعار او

تحقیق درباره قاآنی شیرازی و حکایتی از او: وی از شاعران و قصیده سرایان درباره فتحعلی شاه و محمد شاه قاجار بود که در این مطلب از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم به زندگینامه او بپردازیم با ما همراه شوید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق در مورد شاعر شمس تبریزی

تحقیق درباره قاآنی شیرازی

زندگینامه قاآنی شیرازی

میرزا حبیب الله در سال ۱۲۲۳ قمری در شیراز چشم به جهان گشود، پدر او محمد علی گلشن بود که در سن هفت سالگی او درگذشت و تحصیلات مقدماتی خود را در شهر شیراز فراگرفت. سپس در اوایل جوانی عازم مشهد شد تا در آنجا به ادامه تحصیل بپردازد.

قاآنی در ادبیات عرب و فارسی مهارت فوق‌العاده‌ای داشت و به حکمت علاقه زیادی داشت، در حکمت هم پایه ملاصدرا، حاج ملا هادی سبزواری بود، فتحعلی شاه قاجار او را مجتهد الشعرا نامیده است و محمد شاه قاجار به او لقب حسان‌العجم داد.

قاآنی اولین شاعر ایرانی بود که تسلط کامل به زبان فرانسوی داشت، همچنین تبحر زیادی در ریاضیات، کلام و منطق داشت، متاسفانه قاآنی از این همه علم برای مضامین شعری استفاده نکرد و شعر را وسیله‌ای برای ارتزاق و تفنن می‌دانست.

قاآنی از لحاظ لفظی و به کار بردن صنایع شعری و ابتکار در قافیه بی نظیر بود، قاآنی یک دیوان شعر دارد که حدود هفده هزار بیت است و کتابی به نام پریشان که سبک گلستان در نثر نوشته است. سرانجام قاآنی شیرازی در سال ۱۲۷۰ در شهر تهران جهان را بدرود گفت و در حرم شاه عبدالعظیم در ری به خاک سپرده شد.

سبک شعری قاآنی شیرازی

قاآنی مهارت زیادی در انواع شعر به خصوص ترکیب بند و مسمط داشت و هنر بزرگ او مسمط‌های روانی و زیبایی کا است سروده است، قصاید او بیشتر در مدح محمد شاه و پسرش ناصر الدین شاه بود و از نظر ادبی شایستگی زیادی نداشت.

حکایتی از قاآنی شیرازی

دزدی به خانه‌ای رفت، جوانی را خفته دید. پرده‌ای که بر دوش داشت بگسترد تا هرچه باید در وی نهاده بر دوش کشد. جوان بغلتید و در میان پرده بخفت. دزد هرچه گشت چیزی نیافت. چون مراجعت کرد که پرده را بردارد و بیرون رود، جوان را دید با هیبت شیران و هیبت دلیران در میان پرده خفته است.

با خود گفت حالی مصلحت در آن است که ترک پرده گویم تا پرده از روی کار نیفتد. پرده را به خانه بگذاشت و از خانه بیرون شد. جوان آواز داد که «دزدا» در را ببند تا کسی به خانه نیاید. دزد گفت: به جان تو در نبندم، زیرا که من زیرانداز تو آوردم، باشد که دیگری رو انداز تو آورد!

شعر کوتاه از قاآنی شیرازی

دل شکسته من آهش ار اثر دارد
دعا کنم که خدایش شکسته‌تر دارد
ز سیم اشک و زر چهره‌ام توان دانست
که شهر عشق گدایان معتبر دارد
مراست خانه بیابان و دل ز خون دریا
تو عشق بین که مرا میر بحر و بر دارد
دلم به زلف تو آهی کشید و جانم سوخت
درست شد که به شب آه دل اثر دارد
به چشم سرمه کشد یارب این بلای سیاه
ز بهر مردم مسکین چه در نظر دارد
بدین امید دلم در رهت به خاک افتاد
که خم شود سر زلفت ز خاک بر دارد
چنین که زلف تو از ناز سر فکنده به پیش
محققست که بس فتنه زیر سر دارد
سخن ز سنبل و نرگس مگوی قاآنی
که زلف و چشم بتان حالت دگر دارد

همچنین بخوانید:
تحقیق درباره محمود پوروهاب
و
تحقیق در مورد فردوسی

✅ به پایان تحقیق درباره قاآنی شیرازی رسیدیم اگر در این خصوص نظر یا پیشنهادی دارید حتما آن را برای ما بنویسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =