مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق در مورد فضیلت آراستگی ❤️ + احادیثی درباره آن

مقاله درباره فضیلت آراستگی و انواع آن با توضیح کامل

تحقیق در مورد فضیلت آراستگی و انواع آن : آراستگی یعنی شخص از نظر ظاهری و لباس پوشیدن مرتب و منظم باشد و نوع پوشش آن با توجه به جامعه اسلامی و مطابق دین باشد. همچنین یعنی اینکه به خود رسیدن شخص از حد معمول نگذرد و او را به را انحراف و فساد نکشاند.

امامان و پیامبران هم آراستگی را نوعی فضیلت و کمال می‌دانستند و حتی پیامبر هم همیشه لباس‌هایی را به تن می‌کرد که منظم و آراستگی او را نشان می‌داد. اسلام بر روی مرتب بودن و پاکیزه نگه داشتن بدن و لباس خود، حمام کردن، مسواک زدن تأکید بسیاری دارد. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

تحقیق در مورد فضیلت آراستگی

انواع آراستگی

آراستگی را می توان به دو شکل ظاهری و باطنی بیان کرد.

آراستگی ظاهری: خداوند تمامی موجودات روی زمین را در هفت شبانه روز آفرید و هرکدام را به شکلی زیبا به وجود آورد؛ از آسمان‌ها و زمین گرفته تا طبیعت، حیوانات و جانوران و به خصوص انسان که اشرف مخلوقات خداوند است و برای فهم و درک انسان به طریقی بر او نشان‌هایی فرستاده است.

در آیات قرآنی فرموده است : النظافة من الإيمان
از نشانه‌های ایمان پاکیزگی است؛ یعنی مرتب بودن انسان ایمان او را بیان می کند.

پیامبر اکرم (ص) در حدیثی می‌فرماید: پروردگار فرد آلوده و به هم ریخته را دشمن می‌داند.

آراستگی باطنی: در صورتی آراستگی ظاهری می‌تواند خود را نشان دهد که انسان بتواند آراستگی باطنی خود را پیدا کند. آراستگی باطنی یا روحی را در سه دسته برای شما توضیح خواهیم داد.

  • آراستگی اندیشه

زمانی که انسان علم و ادب، شخصیت با کمالات را به دست بیاورد آراستگی اندیشه در آن رونمایی می‌کند، به نقل از امام علی علیه السلام (پیوسته با حکمت باش که زینتی گران بها است).

  • آراستگی گفتار

وقتی که فردی در صحبت کردن با دیگران از کلمات ناپسند و زشت استفاده نکند؛ به آن آراستگی گفتار می‌گویند؛ به همین صورت آدمی انسانیت را در بیان کردن کلمات صالح، سالم و بدون ناسزا و دشنام می‌داند.

امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: (سکوت گنجی فراوان و زینت شخص بردباراست و پوششی برای جاهل و نادان).

  • آراستگی کردار

کردار آدمی در صورتی آراسته و از نظر خداوند پسندیده می‌شود که اخلاق نیکو، صداقت، صبر، وفاداری، حیا، و گذشت را دارا باشد.

امام علی علیه السلام می‌فرمایند :
(بخشندگی دوستی می‌آورد و اخلاق را زینت می‌بخشد)،(وفاداری زیور خرد است و نشانه شرافت).

حدیث‌هایی در مورد فضیلت آراستگی

قرآن کریم در رابطه با آرامش به بندگان این‌گونه اشاره کرده است:
(وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذینَ یَمْشُونَ عَلَی الاَْرْضِ هَوْناً…): و بندگان خدای رحمان کسانی هستند که روی زمین با فروتنی راه می‌روند و غرور و خودپسندی را در کردار خود پرورش نمی‌دهند.

امام علی علیه السلام می‌فرمایند:
(سُرْعَةُ الْمَشْیِ یَذْهَبُ بِبَهاءِ الْمُؤ مِنِ) (۱۴۲): به تندی راه رفتن ارزش مؤمن را از بین می‌برد.

امیرالمومنین می‌فرمایند:
(تنظفوا بالماء من النتن الريح الذي يتأذي به، تعهدوا أنفسکم، فإن الله عزوجل يبغض من عباده القاذورة الذي يتأنف به من جلس إليه): خودتان را به وسیله آب از بوی نامطبوعی که مایه آزار دیگران است پاکیزه کنید، به (سر و شکل) خودتان برسید؛ زیرا خداوند از افرادی که نظافت را انجام نمی‌دهند و در کثافت می‌مانند را از خود دور می‌کند.

مقالات پیشنهادی: تحقیق در مورد سوره مومنون
و
تحقیق درباره حروف مقطعه
و
تحقیق درباره صلوات و آثار و برکات آن

☑️ به پایان تحقیق در مورد فضیلت آراستگی و انواع آن رسیدیم؛ اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − سه =