مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

چرا خاک رس و ماسه برای کشاورزی مناسب نیست

پاسخ سوال چرا خاک رس و ماسه را نمی توان به تنهایی برای کشاورزی و پرورش گیاهان استفاده کرد؟

چرا خاک رس و ماسه برای کشاورزی مناسب نیست کتاب علوم پنجم دبستان، جواب این سوال را در بخش آموزش و پرورش ماگرتا می خوانیم.

مطلب پیشنهادی: تفاوت خاک رس و ماسه

چرا خاک رس و ماسه برای کشاورزی مناسب نیست علوم پنجم

علت خوب نبودن خاک رس و ماسه برای کشاورزی

جواب کوتاه: دانه های خاک رس پس از خیس شدن به هم می چسبند و ریشه گیاه نمی تواند در آن رشد کند و غذای لازم را از زمین بگیرد.

همچنین گیاهان با ساقه یا برگ گل خود باید قادر به تنفس باشند یا بتوانند آب و مواد معدنی را از خاک بیرون بکشند و ماسه یا رس خاکی نیستند که بتوانند مواد معدنی را از آن به خوبی جمع آوری کنند به همین دلیل برای کشاورزی چندان مناسب نیستند. خاک مناسب برای کشاورزی مخلوطی از ماسه، رس و مقداری کود می باشد زیرا ماسه نفوذپذیری آب و هوا را بیشتر می کند و رس باعث حفظ و ذخیره‌سازی رطوبت می شود.

در ادامه به بررسی کامل تر می پردازیم :

خاک های رسی از استحکام چسبندگی بالایی برخوردار بوده و اصطلاحاً خاک های سنگین هستند. پس از آبیاری تمام منافذ خاک پر شده و به دلیل خواص خاک های رسی حجم خاک افزایش یافته و منافذ هوا از بین می رود. در نتیجه ریشه ها در خطر خفگی قرار می گیرند.

پس از خشک شدن، خاک رس ترک می خورد. این ترک ها باعث از بین رفتن مواد معدنی خاک می شوند و ریشه های موجود در خاک مانند خاک رس یا ماسه نمی توانند به خوبی رشد کنند و مشکلاتی مانند سرمازدگی و یا گرمازدگی ایجاد می شود.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های فصل ۱۰ علوم پنجم

✅ در این مقاله به سوال چرا خاک رس و ماسه برای کشاورزی مناسب نیست علوم پنجم پاسخ دادیم، اگر شما نیز مطلبی برای گفتن دارید آن را از قسمت دیدگاه با سایر کاربران به اشتراک بگذارید. برای مشاهده سایر مطالب درسی در انتهای سرچ های خود در گوگل عبارت ماگرتا را اضافه کنید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 5 =