اخبارورزشی
موضوعات داغ

اینفوگرافی کامل از بازی دو تیم پرسپولیس سپاهان جام حذفی ایران

کدام تیم سرانجام به بازی پایانی جام حذفی صعود می کنند ؟ سپاهان یا پرسپولیس !

تقابل پرسپولیس و سپاهان اصفهان به عنوان یکی از مهم‌ترین مسابقات فوتبال باشگاهی در ایران شناخته می‌شود. همچنین در چند سال گذشته از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین بازی‌های لیگ برتر فوتبال ایران یاد شده و در هر بازی ورزشگاه پر از تماشاگر می‌شود. دیدار این دو تیم در چند سال گذشته به ال‌کلاسیکو ایران معروف شده و نتیجه این بازی در قهرمانی تعیین‌کننده بوده‌است. 

[su_highlight background=”#ff6d70″]این بازی با نتیجه 1 بر 0 به نفع پرسپولیس در دقیقه 121 با گل احمد نورالهی به پایان رسید.[/su_highlight]

تاریخ و ساعت بازی جام حذفی پرسپولیس سپاهان

بازی پرسپولیس سپاهان روز [su_highlight background=”#ff6d70″]چهارشنبه ساعت 21 [/su_highlight] در استادیوم نقش جهان برگزار می شود و برنده این دیدار راهی بازی پایانی جام حذفی می شود . بازی ای که یک طرف آن تیم دسته دومی داماش گیلان حاضر خواهد بود. تیمی که این فصل در یک قدمی صعود به لیگ یک قرار داشت اما با شکست در بازی پایانی در برابر نیروی زمینی از صعود بازماند.

تاریخچه دیداری پرسپولیس و سپاهان

تاریخچه دیداری پرسپولیس و سپاهان
تاریخچه دیداری پرسپولیس و سپاهان

با این که پرسپولیس و سپاهان هر دو ریشه در باشگاه فوتبال شاهین دارند، در گذشته بازی این دو باشگاه هماوردی به‌شمار نمی‌رفت. با آغاز جام خلیج فارس و قهرمانی باشگاه‌های اصفهانی در جام‌های فوتبال ایران، به اهمیت بازی‌های رودرروی باشگاه‌های اصفهان و تهران افزوده شد. پس از نبرد قهرمانی پرسپولیس و سپاهان در جام حذفی ۸۵-۱۳۸۴ و لیگ برتر ۸۷–۱۳۸۶، این حساسیت و اهمیت دوچندان شد.

دو تیم پرسپولیس تهران و سپاهان اصفهان تاکنون ۷۰ بار با هم مسابقه داده‌اند که حاصل کار، ۲۴ برد برای پرسپولیس و ۱۹ برد برای سپاهان بوده و ۲۷ دیدار با نتیجه تساوی به پایان رسید. این دو تیم برای اولین بار در روز جمعه ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۰ در اصفهان به مصاف هم رفتند که آن بازی با نتیجه ۲–۱ به نفعپرسپولیس به پایان رسید. نخستین پیروزی سپاهان (۲۲ سال) پس از نخستین دیدار دو تیم و در سال ۷۲ به دست آمد که تیم سپاهان با تک گل حمید مطهری به برتری رسید.

داور بازی سپاهان – پرسپولیس


آقای زاهدیفرد به عنوان داور بازی سپاهان – پرسپولیس به طور رسمی از سوی سایت فدراسیون فوتبال اعلام شده است.

آقای زاهدی فرد
آقای زاهدی فرد

این دیدار بر اساس اعلام سازمان لیگ باید با حضور 50-50 تماشاگران دو تیم برگزار شود. موضوعی که البته با اعتراض باشگاه سپاهان همراه بوده است و آنها حتی اعلام کرده اند به خاطر مسایل امنیتی از حضور در این بازی خودداری خواهند کرد! آخرین بازی دو تیم در اصفهان در چارچوب بازی های لیگ برتر انجام شد که دو تیم به نتیجه مساوی یک بر یک دست یافتند. داور این دیدار علیرضا فغانی بود که سپاهانی ها می گفتند گل پرسپولیس در شرایط خطا به ثمر رسیده است. بعد از بازی هم امیر قلعه نویی علیه علیرضا فغانی صحبت کرد و البته داور بازی رده بندی جام جهانی 2018 هم این صحبت ها را بدون جواب نگذاشت.

دستمزد داور سپاهان- پرسپولیس: 234 هزار تومان

بر اساس جدول حق الزحمه داوران کمک های مسابقه سپاهان و پرسپولیس 183 هزار تومان ، داور چهارم 91 هزار تومان و ناظر داوری و نماینده فدراسیون هرکدام 100 هزار تومان دستمزد خواهند گرفت که از این مبالغ 10 درصد مالیات کسر خواهد شد!


از سوی دیگر بر اساس جدول مذکور حق الزحمه داوران برای لیگ برتر نیز 910 هزار تومان است که بسیار پایین به نظر می رسد. با یک حساب سرانگشتی می توان متوجه شد که حق الزحمه کل داوران در طول لیگ برتر به یک میلیارد تومان هم نمی رسد. به عبارت بهتر در لیگ برتر 240 مسابقه انجام می شود که تقریبا برای هر مسابقه حدود 3 میلیون تومان حق قضاوت کنار گذاشته می شود. با یک ضرب و تقسیم ساده می شود فهمید همه داوران لیگ برتر به طور کلی یک میلیارد تومان خرج روی فدراسیون نمی گذارند و این مساله به خوبی دستمزدهای پایین آنها را نشان می دهد!

دستمزد داور سپاهان- پرسپولیس
دستمزد داور سپاهان- پرسپولیس

سرمربی جدید سپاهان و پرسپولیس را می بیند

 از آنجایی که این یکی از مهمترین بازی های فصل است و حتی ممکن است بخشی از ملی پوشان آینده تیم ملی از بین دو تیم انتخاب شوند فدراسیون فوتبال قصد دارد سرمربی جدید تیم ملی را به عنوان میهمان ویژه به این بازی ببرد.اگر ویلموتس به موقع برسد و مشکل خاصی پیش نیاید او به نقش جهان رفته و تماشاگر بازی حساس سپاهان و پرسپولیس در نیمه نهایی جام حذفی خواهد بود.

بازی های بزرگ و پرحادثه

بازی های پرسپولیس و سپاهان در جام حذفی بازی هایی است که از همان قبل از شروع بازی و روی سکوها همه چیز مشخص است. همیشه انگار در ورزشگاه گرد و خاک قبل از جنگ برپا شده است و مسابقاتشان در جام حذفی یک جنگ تمام عیار بوده است و پر از حاشیه و اتفاق. از آن پنالتی که مسعود مرادی در اصفهان نگرفت تا پنالتی محسن قهرمانی در تهران در دقیقه 86 بازی، تا اشک های مهدی وقتی چهار گوشه زمین را در حالی که جام از دست رفته بود می بوسید و شادی بی پایان علی دایی وقتی در اولین سال های حضورش روی نیمکت پرسپولیس سپاهان را در جام حذفی شکست داد.

جشن سپاهان در روز اشک های مهدی

در حالی که سپاهانی ها جشن قهرمانی برگزار می کردند مهدی مهدوی کیا با آن گزارش شورانگیز عادل فردوسی پور و خشم علی کریمی که بعد از بازی خداحافظی کرد، داشت دور تا دور زمین را برای همیشه می بوسید. ابتدا کریم انصاریفرد برای پرسپولیسی ها گل زد اما از بدترین روزهای نیلسون دروازه بان پرسپولیس بود که باعث شد جواهیر سوکای بازی را مساوی کند. محمد نوری در وقت اضافه پرسپولیس را پیش انداخت اما ده دقیقه بعد باز هم نیلسون یکی از بدترین گل های تاریخش را خورد تا بازی برده به پنالتی کشیده شود. پنالتی ها و جشنی که پشت اشک های مهدی گم شد.

فکت های بازی

  •  آخرین بازی دو تیم در جام حذفی در پانزدهم اردیبهشت سال 1392 برگزار شد که با برتری سپاهان در فینال جام حذفی به پایان رسید.
  • این سومین بار است که دو تیم در خردادماه در جام حذفی به مصاف هم می روند. اولین بار در سال 78 پرسپولیس و سپاهان در تهران 2 بر 2 شدند هرچند پرسپولیس در مجموع رفت و برگشت برنده شد.
  • چهاربازی از هشت بازی قبلی دو تیم در وقت معمول بازی مساوی شده است.
  • در مجموع هشت بازی جام حذفی هر تیم تا به حال توانسته سه بار تیم دیگر را حذف کند.
  • دومین بازی دوتیم در یازدهم خرداد 86 برگزار شد که سپاهان با نتیجه 4 بر یک پرسپولیس را در تهران شکست داد.
  • سومین بازی دو تیم در جام حذفی و در سومین ماه سال هشتم خرداد نود برگزار شد که پرسپولیس در پایان با نتیجه 4 بر دو در پنالتی ها به پیروزی رسید.
  • لوکا بوناچیچ با دو بار شکست پرسپولیس در جام حذفی بهترین عملکرد را در میان مربیان دارد.
  • محمود کریمی با 3 و حمید شفیعی با 2 گل بهترین گلزنان بازی های رودروی دو تیم در جام حذفی و هر دو سپاهانی هستند.
  • سه بار بازی های دو تیم در جام حذفی به پنالتی کشیده شده که دو بار سپاهان و یک بار پرسپولیس پیروز شده اند.
  • امیر قلعه نویی تا به حال با سپاهان در جام حذفی نتوانسته برابر پرسپولیس پیروز شود و تنها مسابقه اش را ضربات پنالتی به دایی باخته است.

خرید بلیط بازی پرسپولیس و سپاهان

 کمیته مسابقات سازمان لیگ اعلام کرد که با توجه به آیین‌نامه مسابقات جام حذفی، به علت اینکه مسابقات به صورت تک حذفی برگزار می‌شود، ظرفیت ورزشگاه به صورت مساوی در اختیار تماشاگران تیم‌های میهمان و میزبان قرار می‌گیرد، اما درآمد حاصل از بلیت‌فروشی متعلق به تیم میزبان است. 

خرید آنلاین بلیط بازی

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =