اخبارورزشی

تحقیق درباره ورزش چوگان ⭕️ تاریخچه و فواید ورزش چوگان + PDF

تحقیق در مورد تاریخچه ورزش چوگان و فواید آن ، چوگان بازی اختراع چه کسانی بود؟

تحقیق درباره رشته ورزشی چوگان : ورزش چوگان یکی از ورزش های کهن ایرانی است که امروزه به یک ورزش جهانی تبدیل شده است در این نوشته از بخش تحقیق ماگرتا می خواهیم درباره این ورزش مطالبی را ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره ورزش فوتبال

تحقیق درباره ورزش چوگان

ورزش چوگان چیست؟

ورزش چوگان یک ورزش قدیمی در کشور ما ایران است یعنی ایران مبدا این ورزش است و از آنجا که میان شاهان و بزرگان رواج داشت به بازی شاهان معروف است نام چوگان از چوبی که در این بازی استفاده می شود گرفته شده است.

امروزه ۷۷ کشور مسابقات ورزشی چوگان را برگزار می کنند همچنین این ورزش در مسابقات جهانی المپیک بازی شده و به عنوان یک ورزش جهانی شناخته می شود اما این ورزش در خواستگاه خود ایران مورد استقبال زیادی قرار نگرفته است.

تاریخچه ورزش چوگان

خواستگاه اصلی بازی چوگان کشور ایران است و در زمان هخامنشیان بازی می شده است این بازی در زمان کشور گشایی داریوش اول به هند رواج یافت و پس از اسلام نیز ایرانیان بازی چوگان را آموختند و بسیاری از شاعران ایرانی از جمله رودکی، فردوسی، مولانا و حافظ به این بازی در اشعار خود اشاره کرده اند.

بازی چوگان در دوران صفویه به اوج شکوفایی خود می رسد و شاه عباس پس از انتقال پایتخت به اصفهان در میدان نقش جهان اصفهان بازی چوگان را اجرا می کرد این بازی پس از دوران صفویه کمرنگ شد حتی در دوران پهلوی نیز توجه کمی به آن نمی شد امروز سعی می شود که به این بازی توجه بسیاری کنند و اقداماتی برای تاسیس زمین سر پوشیده برای بازی زنان انجام شده است.

هدف و قوانین بازی چوگان

هدف از این بازی فرستادن توپ به دروازه حریف می باشد و هنگامی که توپ از پشت دروازه خارج شود پرتاب توپ به تیم مورد حمله تعلق می گیرد و او یک پرتاب آزاد از ۸۴ متری محل خروج دارد پس از گل دو تیم باید زمین خود را تعویض کنند و در صورتی که دو تیم مساوی شوند وقت اضافی تعلق میگیرد و اولین تیمی که گل بزند برنده خواهد شد.

هنگامی که توپ در سمت راست بازیکن قرار دارد هیچ کس اجازه ندارد راه او را سد کند مگر در یک فاصله معقول که خطری نداشته باشد.

مدت زمان و تعداد بازیکنان چوگان

یک بازی چوگان به ۶ دوره زمانی ۷ دقیقه‌ای تقسیم می شود و بین هر زنان ۳ دقیقه استراحت و بین دو نیمه ۵ دقیقه استراحت در نظر گرفته شده است.

در هر تیم چهار نفر بازی می‌کنند که نفر اول مهاجم است ک کار او حمله می باشد نفر دوم نیز مهاجم است و نقش مهمی در دفاع دارد و نفر سوم که بهترین بازیکن تیم است و وظیفه دارد تا حرکات دفاعی را به ضد حمله تبدیل کند.

نفر چهارم نیز مدافع می باشد وظیفه دارد توپ را از دروازه دور کند از آنجا که بازی چوگان یک بازی سریع و سرعتی است ممکن است بازیکنان در یک تیم در قسمت های مختلف زمین قرار بگیرند که مربوط به یک بازیکن دیگری است در این حالت باید وظایف آن بازیکن را انجام دهند.

خطاهای بازی چوگان

بازی چوگان نیز مانند سایر بازی خطاهایی دارد که عبارتند از: ‌

  • قطع مسیر سوار کاری که در مسیر خود در حال توپ زدن است.
  • ضربه زدن از سمت چپ
  • زدن ضربه سوارکار‌ ها به گونه‌ای که خطرناک باشد.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره ورزش ژیمناستیک
تحقیق در مورد ورزش بدمینتون
تحقیق در مورد ورزش شنا و قوانین آن

☑️ به پایان تحقیق درباره ورزش چوگان رسیدیم چنانچه در این خصوص نظر یا پیشنهادی دارید حتما آن را برای ما بنویسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =