بررسیفناوری

با اندروید Q و ویژگی های آن آشنا شوید

با این‌که اندروید 9 پای هنوز فراگیر نشده اولین نسخه از اندروید Q نیز به بیرون درز کرده است. حالا می‌توانید پیش از رونمایی رسمی با برخی قابلیت‌های نسخه آینده اندروید آشنا شوید. با ماگرتا همراه باشید ..

معرفی اندروید Q

همان‌طور که می‌دانید گوگل حرف اول نسخه‌های مختلف اندروید را به ترتیب حروف الفبای انگلیسی انتخاب می‌کند و به این ترتیب پس از اندروید Pie نوبت به اندروید Q خواهد رسید.

اندروید Q از لحاظ مجوز اپلیکیشن‌ها، کنترل بیشتری به کاربر می‌دهد، از گوشی‌های تاشو پشتیبانی می‌کند و روی هم رفته با بهبودهای جزئی در دیگر بخش‌ها، تجربه کاربری بهتری را رقم می‌زند.

به‌تازگی برخی از توسعه‌دهندگان انجمن XDA Developers به نسخه آزمایشی اولیه اندروید Q دست پیدا کرده‌اند و آن را بر روی پیکسل 3XL گوگل آزمایش کرده‌اند. به لطف این توسعه‌دهندگان حالا می‌توانید با برخی ویژگی‌های اندروید ۱۰ آشنا شوید. تاریخ ساخت این رام هفته گذشته بوده و با وصله امنیتی ماه فوریه ۲۰۱۹ ساخته شده است. با این‌که بسیاری از قابلیت‌ها در این نسخه آزمایشی گنجانده نشده است اما می‌توان با برخی ویژگی‌های جدید اندروید Q آشنا شد.

Android Q
Android Q

ویژگی های اندروید Q

کنترل بیشتر برای مجوز دسترسی به موقعیت مکانی:

در حال حاضر اپلیکیشن‌ها یا به‌صورت کلی به موقعیت مکانی کاربران دسترسی دارند یا اینکه این مجوز به‌طور کلی لغو می‌شود و اگر کاربری مجوز موردنظر را تایید کند، اپلیکیشن‌ها حتی در مواقعی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند می‌توانند از موقعیت مکانی کاربر خبردار شوند. گوگل حالا در بخش مجوزها گزینه‌ای اضافه کرده که با فعال کردن آن، اپلیکیشن‌ها فقط در زمانی که مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند به این داده‌ها دسترسی داشته باشند. البته گوگل خاطرنشان کرده برخی از اپلیکیشن‌ها اگر در پس‌زمینه فعال باشند و به‌طور کامل بسته نشوند، حتی در صورت خاموش شدن صفحه نمایش یا بازگشت به هوم اسکرین همچنان می‌توانند از این داده‌ها استفاده کنند.

مجوز دسترسی به موقعیت مکانی

حالت تاریک با Dark Theme :

به نظر می‌رسد گوگل سرانجام حالت تاریک را به‌صورت سیستمی به اندروید Q آورده است. ویژگی جالب این حالت این است که حتی اگر اپلیکیشنی از حالت تاریک پشتیبانی نکند اندروید آن را تا حد امکان سازگار خواهد کرد.

 Dark Theme

 حالت دسکتاپ :

به این ترتیب گوشی‌های مجهز به اندروید Q را می‌توانید با کابل USB-C به مانیتور متصل کرده و از آن‌ها مشابه یک کامپیوتر کامل استفاده کنید؛ چیزی که پیش از این در گوشی‌های هواوی و همچنین در حالت DeX گوشی‌های سامسونگ دیده بودیم.

 حالت دسکتاپ

کنترل و مشاهده بهتر دسترسی‌ها :

منوی دسترسی‌ها بهبود یافته و حالا می‌توانید کنترل بهتری روی اجازه دسترسی اپلیکیشن‌ها به بخش‌های مختلف گوشی داشته باشید. نکته جالب این‌که همیشه در نوار وضعیت بالای صفحه می‌توانید ببینید اپلیکیشن در حال اجرا از چه دسترسی‌هایی استفاده می‌کند و با لمس آن می‌توانید دسترسی خاصی را در صورت تمایل قطع کنید.

 مشاهده بهتر دسترسی‌ها

نمایش مدت‌ زمان دوام باتری :

زمانی که در اندروید Q منوی quick settings را به پایین می‌کشید، آیکون مربوط به درصد باقی‌مانده از شارژ باتری تبدیل به مدت‌زمان دوام آن می‌شود. البته کاملاً واضح است که چنین تخمینی با توجه به نحوه مصرف کاربر می‌تواند تغییر پیدا کند ولی روی هم رفته قابلیت جذابی محسوب می‌شود و یادآور قابلیت مشابه در لپ‌تاپ‌ها است.

 مدت‌ زمان دوام باتری

سایر ویژگی‌های اندروید Q :

حالت پنجره‌های Freeform دوباره به اندروید بازگشته تا امکان تغییر اندازه دلخواه پنجره‌ها وجود داشته باشد. البته مشخص نیست آیا این قابلیت برای همه اپلیکیشن‌ها فعال خواهد بود یا خیر.

همچنین قابلیت صفحه‌نمایش همیشه روشن نیز می‌تواند والپیپر شما را نمایش دهد. از جمله قابلیت‌های دیگر اندروید Q می‌توان به سوییچ برای خاموش کردن همه سنسورها، فایل منیجر بهبود یافته و تغییر اعلان‌ها اشاره کرد.

گفتنی است نسخه نهایی اندروید Q تا پاییز سال آینده عرضه نخواهد شد اما در این مدت مطمئناً ویژگی‌ها و قابلیت‌های بیشتری را از اندروید ۱۰ خواهیم شنید.

نکته پایانی

همواره توصیه می‌شود که اولین نسخه بتا در گوشی روزمره نصب نشود، زیرا چنین نسخه‌هایی سرشار از باگ‌های مختلف هستند و بیش از هر چیزی برای آشنایی بیشتر توسعه‌دهندگان با تغییرات سیستم‌عامل عرضه می‌شود.

با توجه به این نکات، اگر یک گوشی پیکسل بلااستفاده دارید، این نسخه بتا را نصب کنید زیرا گشت‌وگذار در محیط یک سیستم‌عامل جدید تجربه‌ی لذت‌بخشی است. در این مطلب به مهم‌ترین ویژگی‌های جدید اولین نسخه بتا اندروید Q می‌پردازیم و باید خاطرنشان کنیم که گوگل بسیاری از ویژگی‌های مهم این سیستم‌عامل را در کنفرانس I/O معرفی خواهد کرد و در دیگر نسخه‌های بتا شاهد ارائه‌ی آن‌ها خواهیم بود.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =