جواب پودمان ۸ امور اداری و مالی کاروفناوری هشتم صفحه ۱۲۱ تا ۱۳۳
گام به گام پاسخ نامه و حل تمرین های کار کلاسی و غیر کلاسی ، بارش فکری پودمان امور اداری و مالی کار و فناوری هشتم صفحه 121 ، 122 ، 126 ، 127 و 133
در این مطلب با پاسخ و جواب تمرین های کار کلاسی ، بارش فکری ، کار غیر کلاسی و جدول های صفحه ۱۲۱ ، ۱۲۲ ، ۱۲۶ ، ۱۲۷ و ۱۳۳ درس پودمان ۸ امور اداری و مالی کتاب کاروفناوری پایه هشتم متوسطه اول آشنا می شوید. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
بعدی: جواب پودمان ۹ معماری و سازه ماکت سازی کاروفناوری هشتم
جواب کار کلاسی صفحه ۱۲۱ پودمان امور اداری و مالی کار و فناوری هشتم
بررسی ساختار اداری مدرسه: با هم اندیشی در گروه و همکاری مسئولین دبیرستان، ساختار اداری مدرسه را بررسی کنید و نموداری را مانند نمودار ۲-۸ بکشید. برای این کار می توانید در اینترنت یا تارنمای یک اداره واژهٔ چارت سازمانی را جست و جو کنید.
پاسخ: در تصویر زیر می توانید جواب این تمرین را مشاهده نمایید:
جواب بارش فکری صفحه ۱۲۱ پودمان امور اداری و مالی کاروفناوری هشتم
شناسایی واحدهای سازمانی: پدر یکی از دانش آموزان که یک کار تولیدی راه اندازی کرده است برای تسویه حساب به اداره مربوطه مراجعه می کند. وی در عین حال نیاز به راهنمایی دارد. اکنون شما با بارش فکری در گروه و بررسی جدول ۱ــ۸، به او بگویید برای تسویه حساب به چه بخش هایی برود.
جدول ۱ــ۸ . نام و وظایف بخشهای یک سازمان
ردیف | نام بخش | برخی از کارهای بخش |
---|---|---|
۱ | دبیرخانه | دریافت، فرستادن و ثبت نامهها، پخش نامهها |
۲ | کارگزینی | تأمین و سازماندهی نیروی انسانی، برکناری از کار، برقراری حقوق و مزایای کارکنان |
۳ | تدارکات و پشتیبانی | آماده کردن نیازمندیها، نگهداری و اداره انبارها |
۴ | بایگانی | سازماندهی و نگهداری اسناد برای دسترسی آسان |
۵ | حسابداری | جمعآوری و ثبت اطلاعات و آماده کردن گزارشهای مالی و حسابداری، پرداخت دستمزد |
۶ | مدیریت | بررسی عملکرد بخش ها، برقراری قوانین و مقررات، تایید نهایی |
پاسخ: ۱) کارگزینی ۲) دبیرخانه ۳) حسابداری ۴) مدیریت
پاسخ طولانی تر: ابتدا برای دریافت نامه و ثبت در سیستم و ارجاع به واحد دیگر باید به دبیرخانه مراجعه کند سپس واحد تدارکات و پشتیبانی، نامه مربوطه را بر اساس نیاز شخص امضا و برآورد هزینه می کند سپس واحد حسابداری اطلاعات را جمع آوری کرده و حساب را برآورد کرده و تسویه حساب خواهد کرد.
پاسخ بارش فکری صفحه ۱۲۱ پودمان امور اداری و مالی کار و فناوری هشتم
در گروه خود بررسی کنید، پیش از انجام کار اداری، برای آشنایی با روند کار و دریافت راهنمایی، چه فعالیتی باید انجام دهید؟
پاسخ: راهنمایی های لازم را می توان از قسمت اطلاعات اداره دریافت کرد. همچنین قسمت های مختلف دفتر معمولا با تابلوهای راهنمایی مشخص می شود که به راحتی می توان اطلاعات لازم را به دست آورد.
پاسخ دیگر: می توان از قسمت اطلاعات اداره، راهنمایی های لازم را دریافت کرد. همچنین معمولا بخش های مختلف اداره را تابلوهای راهنمایی نصب شده مشخص شده است که با مراجعه به آن به راحتی می توان اطلاعات لازم را به دست آورد.
جواب کار غیر کلاسی صفحه ۱۲۱ و ۱۲۲ پودمان امور اداری و مالی کار و فناوری هشتم
شناخت مشاغل: با هماهنگی در گروه و مراجعه به یک اداره، گفتوگوی با بستگان و نزدیکانی که کارمند هستند یا روشهای دیگر، دادههای خواسته شده را درباره چند کار اداری یا مالی مانند کارگزینی، حسابدار، تحویل دار بانک، متصدی باجهٔ پست، کارگزار بیمه، گردآوری کنید و با تکمیل جدول ۲ــ۸، آن را در کلاس ارائه دهید.
جدول ۲ــ۸ . شناخت برخی مشاغل
ردیف | پست (جایگاه شغلی) | شرح شغل | شرایط کار |
---|---|---|---|
۱ | تحویلدار بانک | دریافت و پرداخت پول در باجهٔ بانک، بررسی درستی چک و نقد کردن آنها | کار روزانه در پشت میز، کار با رایانه و دستگاه پولشمار، ارتباط با مشتریهای زیاد در هر روز |
۲ | حسابدار | تنظیم تکمیل عملیات حسابداری در دفاتر مالی، رسیدگی به دخل و خرج شرکت، انجام امورات مربوط به حقوق کارکنان، پرداخت بدهی شرکت و … | داشتن انواع دفاتر مالی، رجوع به بانک، رابط بین شرکت و مشتریان |
۳ | کارگزین | انجام امورات مربوط به کارکنان، انجام مراحل استخدام و تشکیل پرونده پرسنلی، انجام امورات بازنشستگی و بازخرید پرسنل، تنظیم فیش حقوقی و … | انجام امور محوله به اداره، تعامل و ارتباط با کارکنان و کارمندان اداره و شرکت |
۴ | کارگزار بیمه | انجام امور مربوط به بیمه، تکمیل و صدور انواع بیمه نامه، تکمیل فرم قرارداد بیمه با افراد و شرکت ها، بیمه افراد حقیقی و حقوقی | ارتباط با مشتریان جهت صدور بیمه و ارتباط با شرکت بیمه و انجام امور مربوطه، پرداخت و دریافت حق بیمه افراد و … |
۵ | متصدی پست بانک | انجام امورات پستی، انجام امورات دریافت و ارسال مرسولات و تکمیل فرم های مربوطه، قرارداد با شرکت پست، انجام تعهدات و … | دریافت مرسولات و ارسال آن به اداره پست، قرارداد با سایر ادارات و شرکت ها برای انجام امورات پستی، ارتباط با مشتریان و … |
۶ | پلیس +۱۰ | انجام امور مربوط به گذرنامه، کارت سوخت، کارت پایان خدمت و کلیه تعهداتی که به شرکت ها و ادارات مختلف دارد. | انجام امورات و مکاتبات و فعالیت های ادارات و شرکت های دولتی و خدمت رسانی به مردم برای تسهیل در انجام کارهای مشتریان |
پاسخ کار غیر کلاسی صفحه ۱۲۶ پودمان امور اداری و مالی کار و فناوری هشتم
سیاست های کلی نظام اداری کشور
– …
– خدماترسانی برتر، نوین و کیفی بهمنظور ارتقای سطح رضایتمندی و اعتماد مردم؛
– نهادینهسازی وجدان کاری، انضباط اجتماعی، فرهنگ خود کنترلی، امانتداری، صرفهجویی، سادهزیستی و حفظ بیتالمال؛
– حمایت از روحیهٔ نوآوری و ابتکار و اشاعهٔ فرهنگ و بهبود مستمر بهمنظور پویایی نظام اداری؛
– … .
بندهای فوق مربوط به سیاستهای کلی نظام اداری کشور است که توسط مقام معظم رهبری (مُدَّ ظِلُّهُ العالی) در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۳۸۹ در جهت پایهریزی یک جامعهٔ اداری متعالی در راستای »سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران افق ۱۴۰۴» ابلاغ شده است.
پس از دریافت متن کامل آن از شبکهٔ اینترنت و بررسی بندها در گروه، بیان کنید برای اجرای مطلوب پروژههای طراحی و ساخت درس کار و فناوری چه نکاتی باید در نظر گرفته شوند؟
پاسخ: حضرت آیتالله خامنهای با ابلاغ «سیاستهای کلی نظام اداری» که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، کلیهی مخاطبان این سیاستها را موظف کردند که زمانبندی مشخص برای عملیاتی شدن آن را تهیه و پیشرفت آن را در فواصل زمانی معین گزارش کنند.
متن «سیاستهای کلی نظام اداری» که به رؤسای قوای سهگانه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شده است، بدین شرح است:
۱- نهادینه سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش های اسلامی و کرامت انسانی و ارج نهادن به سرمایه های انسانی و اجتماعی.
۲- عدالت محوری در جذب، تداوم خدمت و ارتقای منابع انسانی.
۳- بهبود معیارها و روزآمدی روشهای گزینش منابع انسانی به منظور جذب نیروی انسانی توانمند، متعهد و شایسته و پرهیز از تنگ نظری ها و نگرشهای سلیقه ای وغیرحرفه ای.
۴- دانش گرایی و شایسته سالاری مبتنی بر اخلاق اسلامی در نصب و ارتقای مدیران.
۵- ایجاد زمینه رشد معنوی منابع انسانی و بهسازی و ارتقای سطح دانش، تخصص و مهارتهای آنان.
۶- رعایت عدالت در نظام پرداخت و جبران خدمات با تأکید بر عملکرد، توانمندی، جایگاه و ویژگیهای شغل و شاغل و تأمین حداقل معیشت با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی.
۷- زمینه سازی جذب و نگهداری نیروهای متخصص در استانهای کمتر توسعه یافته و مناطق محروم.
۸- حفظ کرامت و عزت و تأمین معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران و بهره گیری از نظرات و تجارب مفید آنها.
۹- توجه به استحکام خانواده و ایجاد تعادل بین کار و زندگی افراد در نظام اداری.
۱۰- چابک سازی، متناسب سازی و منطقی ساختن تشکیلات نظام اداری در جهت تحقق اهداف چشم انداز.
۱۱- انعطاف پذیری و عدم تمرکز اداری و سازمانی با رویکرد افزایش اثربخشی، سرعت و کیفیت خدمات کشوری.
۱۲- توجه به اثربخشی و کارآیی در فرآیندها و روشهای اداری به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات کشوری.
۱۳- عدالت محوری، شفافیت و روزآمدی در تنظیم و تنقیح قوانین و مقررات اداری.
۱۴- کل نگری، همسوسازی، هماهنگی و تعامل اثربخش دستگاههای اداری به منظور تحقق اهداف فرابخشی و چشم انداز.
۱۵- توسعه نظام اداری الکترونیک و فراهم آوردن الزامات آن به منظور ارائه مطلوب خدمات عمومی.
۱۶- دانش بنیان کردن نظام اداری از طریق بکارگیری اصول مدیریت دانش و یکپارچه سازی اطلاعات، با ابتناء بر ارزشهای اسلامی.
۱۷- خدمات رسانی برتر، نوین و کیفی به منظور ارتقای سطح رضایتمندی و اعتماد مردم.
۱۸- شفاف سازی و آگاهی بخشی نسبت به حقوق و تکالیف متقابل مردم و نظام اداری با تأکید بر دسترسی آسان و ضابطه مند مردم به اطلاعات صحیح.
۱۹- زمینه سازی برای جذب و استفاده از ظرفیت های مردمی در نظام اداری.
۲۰- قانونگرایی، اشاعه فرهنگ مسئولیت پذیری اداری و اجتماعی، پاسخگویی و تکریم ارباب رجوع و شهروندان و اجتناب از برخورد سلیقه ای و فردی در کلیه فعالیت ها.
۲۱- نهادینه سازی وجدان کاری، انضباط اجتماعی، فرهنگ خود کنترلی، امانت داری، صرفه جویی، ساده زیستی و حفظ بیت المال.
۲۲- تنظیم روابط و مناسبات اداری بر اساس امنیت روانی، اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی، فرهنگی و نیز رفاه نسبی آحاد جامعه.
۲۳- حفظ حقوق مردم و جبران خسارتهای وارده بر اشخاص حقیقی و حقوقی در اثر قصور یا تقصیر در تصمیمات و اقدامات خلاف قانون و مقررات در نظام اداری.
۲۴- ارتقای سلامت نظام اداری و رشد ارزشهای اخلاقی در آن از طریق اصلاح فرآیندهای قانونی و اداری، بهره گیری از امکانات فرهنگی و بکارگیری نظام موثر پیشگیری و برخورد با تخلفات.
۲۵- کارآمد سازی و هماهنگی ساختارها و شیوه های نظارت و کنترل در نظام اداری و یکپارچه سازی اطلاعات.
۲۶- حمایت از روحیه نوآوری و ابتکار و اشاعه فرهنگ و بهبود مستمر به منظور پویایی نظام اداری.
پاسخ کار کلاسی صفحه ۱۲۷ پودمان امور اداری و مالی کاروفناوری هشتم
نامهای را با موضوع «ارائه گزارش پروژه طراحی و ساخت کیف» تنظیم و به صورت رایانامه برای دبیر خود ارسال کنید.
پاسخ: یک نمونه نامه اداری به دبیرتان با موضوع ارائه گزارش پروژه طراحی و ساخت کیف را آورده ایم:
بسمی تعالی
شماره: مثلا ۱۱۲
تاریخ: ۱۴۰۰/۱۱/۲۵ (تاریخ روز مورد نظرتان)
پیوست: ….
از (نام و نام خانوادگی شما) به (نام دبیرتان)
موضوع: ارائه گزارش پروژه طراحی و ساخت کیف
سلام علیکم.
با احترام و آرزوی سلامی برای دبیر محترم، در این نامه گزارشی از پروژه طراحی و ساخت کیف را برای شما آماده کرده ایم.
(در این بخش متن گزارش خود را بنویسید.)
(نام و نام خانوادگی فرستنده)
جواب کار کلاسی ۱۳۳ پودمان امور اداری و مالی کار و فناوری هشتم
یک ماشین حساب رومیزی مانند ماشین حساب شکل ۹-۸ را از دبیر خود بگیرید و با آن محاسبههای داده شده در جدول 9-7 را در گروه خود انجام دهید.
پاسخ: در تصویر زیر می توانید جواب این تمرین را مشاهده کنید:
همچنین بخوانید: جواب پودمان معماری و سازه کار و فناوری هشتم
توجه: شما دانش آموز پایه هشتم متوسطه اول می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب سوالات پودمان های کتاب کار و فناوری پایه هشتم متوسطه اول ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات و تمرینات پودمان امور اداری و مالی کتاب کاروفناوری هشتم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. نظرات و سوال های خود را در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید. 😍
خوب بود ولی اگه میشه پاسخ کارکلاسی صفحه ۱۰۴ بزارید🙂🥀
خوب بود ولی اگه میشه جدول صفحه ۱۰۳ رو هم بزارید ممنون