مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق در مورد حکومت هخامنشیان کلاس چهارم ⚜️ + پادشاهان معروف

مقاله درباره پادشاهان و تاریخچه حکومت هخامنشیان با توضیح کامل

تحقیق مختصر در مورد حکومت هخامنشیان : هخامنشیان یکی از سلسله‌های باستانی ایران بودند که در زمان کوروش دوم تبدیل به یک امپراتوری عظیم شد، در این نوشتار از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم مطالبی را در خصوص تاریخچه حکومت هخامنشیان ارائه دهیم با ما همراه شوید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره خسرو انوشیروان

تحقیق در مورد حکومت هخامنشیان

اطلاعاتی درباره حکومت هخامنشیان

قوم پارس پس از کوچ کرده از شمال ایران به جنوب در نواحی جنوبی و غربی حکومتی بزرگ را تشکیل دادند هخامنشیان نام سر سلسله دود مان خود هخامنش را بر روی سلسله خود نهادند، سلسله هخامنشی از سال ۵۵۰ پیش از میلاد با روی کار آمد کوروش بزرگ تبدیل به یک شاهنشاهی شد.

این سلسله هخامنشی در مدت کوتاهی توانست بخش‌هایی از یونان و بابل را تحت سلطه خود در آورد و جغرافیای سیاسی خود را توسعه دهد در آن زمان هیچ امپراتوری در جهان وجود نداشت از این رو شاهنشاهی هخامنشی اولین امپراتوری تاریخ جهان می‌دانند.

پادشاهان معروف دوره هخامنشی

در این قسمت می‌خواهیم معروف‌ترین پادشاهان هخامنشی را معرفی کنیم:

کوروش دوم

کوروش دوم با هوش و خردی که داشت توانست مناطق تحت فرمانروایی پارس‌ها را یکپارچه کند و حاکم آن‌ها شود، سپس در سال ۵۵۰ پیش از میلاد با تسخیر هگمتانه توانست حکومت مادها را سرنگون کند و امپراتوری هخامنشیان را بنیان گذاشت.

کوروش فرمانروایی با درایت، نیک خواه و عادل بود از او منشوری بزرگ به خط میخی یادگار مانده که اولین منشور حقوق بشر شناخته می‌سود او توانست تمام مناطق متمدن جهان را تحت تسلط خود در بیاورد.

کمبوجیه دوم

کمبوجیه دوم عدالت و درایت پدرش را به ارث نبرده بود تا جایی که از ترس خیانت برادرش بردیا او را مخفیانه به قتل رساند، همچنین کمبوجیه با حمله به مصر سبب انقراض حکومت سه هزار ساله ان سرزمین شد.

داریوش کبیر

پس از مرگ کمبوجیه ایران دچار هرج و مرج شد، داریوش که از اقوام نزدیک کمبوجیه بود توانست با غلبه بر سایرین حکومت را بدست بگیرد او دست به فتوحات زیادی زد و در زمان حکومت او ۲۵ کشور به سرزمین ایران الحاق شدند.

از اقدامات مهم داریوش کبیر می‌توان به دیوان سالاری منظم و سازماندهی حکومت، پرداخت دقیق حقوق مردم و تامین اجتماعی آن‌ها، سیستم مالیاتی منظم، ضرب سکه با نام خودش، تقویت قوای نظامی، سیستم آمارگیری افراد و درآمدها، تامین امنیت مرزها، ساخت راه‌های شاهی برای اتصال هگمتانه، پارسه، شوش، پاسارگاد، بابل به یک دیگر، سیستم دقیق و منظم پستی، سواد آموزی رایگان، لایروبی کانال سوئز، بیرون راندن سکاها اقوام متجاوز به خاک ایران

خشایار اول

خشایار اول فرزند داریوش بود که مهم‌ترین اقدام او حمله به یونان است او در ابتدا توانست آتن و آکروپلیس را تصرف کند اما در نبر دریایی در سالامین شکست خورد و پس از آن به هیچ جنگی اقدام نکرد. او به توسعه تخت جمشید پرداخت و سازه‌های دروازه ملل از کاخ صد ستون در دوران او به تخت جمشید اضافه شد.

پس از خشایار شاه به ترتیب پسران او برای مدت کوتاهی حکومت را دست گرفتند اما به طور کلی بعد از خشایار اول امپراتوری هخامنشی به دوران افول خود پای نهاد.

داریوش سوم

آخرین پادشاه هخامنشی داریوش سوم بود که به نام دارا شناخته می‌شود در حمله اسکندر مقدونی با کمک مقدونیه‌ها و یونانی‌ها به ایران او متواری شد و سپس در ساتراب باختر کشته شد. اسکندر مقدونی پس از مشاهده شکوه و عظمت تخت جمشید احساس حقارت کرد و دستور داد تخت جمشید را به آتش بکشند.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره ایران باستان
و
تحقیق در مورد صنایع دستی ایران

✅ به پایان تحقیق در مورد حکومت هخامنشیان کلاس چهارم رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =