اخبارعلمی

تحقیق درباره ایران باستان و اوضاع اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی آن

بهترین مقاله درباره ایران باستان و اوضاع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن برای دانش آموزان کلاسی و تمامی پایه ها

تحقیق درباره ایران باستان و اوضاع اجتماعی آن : دوره ایران باستان جزو یکی از دورانی بوده که در آن دولت مادها شکل گرفته و تا اتمام دوران ساسانیان و حمله عرب به ایران ادامه دار بوده است. در آن زمان اقوام‌ گوناگونی با برخورداری از تمدن‌های مختلفی در ایران زندگی می‌کردند.

سرزمین ایران جزو یکی از بخش‌های بزرگ جغرافیایی بنام فلات ایران بوده است. این سرزمین دارای تنوع اقلیمی و زیستی بسیاری است و به همین منظور توانسته افراد زیادی را تحت تاثیر قرار دهد.

لازم است بدانید که پس از حکومت مادها، هخامنشیان و پس از آن سلوکیان و پس از آن اشکانیان و سپس ساسانیان به حکومت رسیده‌اند و توانسته‌اند تا مدتی در این سرزمین بلند بالا حکومت کنند. در ادامه به مطالب بیشتری درباره ایران باستان و اوضاع اجتماعی آن می‌پردازیم؛ پس با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق در مورد صنایع دستی ایران

تحقیق درباره ایران باستان و اوضاع اجتماعی آن

وضع اجتماعی ایران باستان

بدون هیچ ‌گونه شک و تردیدی می‌توان گفت که سرزمین ایران جزو یکی از قدیمی‌ترین مراکز برای زندگی مردم بوده که افراد بسیاری از قدیم تا به حال در آن زندگی کرده و می‌کنند. از قدیم تا الان تغییرات اقلیمی زیادی در این سرزمین رخ داده است.

به عنوان مثال می‌توان گفت که مردم در زمان‌های قدیم در غار ساکن بودند، ولی حال هر کدام از آن‌ها برای خود خانه‌ای ساخته و در آن ساکن هستند. در ایران باستان زن دارای نقش بسیاری بوده است؛ چرا که از زمان قدیم تا حال پا به پای مرد هم در بیرون از منزل و هم در منزل کار کرده و برای تأمین نیازات خود و منزل تلاش کرده است.

البته زن علاوه بر همه این‌ها نقش فرزندآوری و بزرگ کردن آن را نیز برعهده داشته و به همین منظور نقش او بسیار و مهم‌تر از مرد در جامعه بوده است. فردی بنام ویل دورانت درمورد این دوران بیان کرده که در زمان‌های قدیم که دوره مادرشاهی نام داشته، حق قضاوت و اداره امور خانواده و سایر کارها بر عهده زن بوده است.

به شکلی که مرد برای تأمین نیازات منزل به شکار می‌رفت و از هر مکانی شکاری را به دست می‌آورد تا از این طریق بتواند شکم خانواده را سیر کند. پس از شکار او آن را آورده و به زن تحویل می‌داد و زن موظف بود که شکار مرد را بین تمامی اعضای خانواده به شکل مساوی تقسیم بندی کند.

باید بدانید که در آن زمان اختلاف نیروهای بدنی زن و مرد چندان مطرح نبوده و نیروهای آن‌ها یکسان به شمار می‌رفت. لازم به ذکر است که زن‌های قدیم دست کمی از مردان نداشته و با استفاده از نیرو و تلاش خود می‌توانستند خانواده را مدیریت کرده و در هنگام حمله دشمنان نیز همانند مردان مبارزه بکنند و از این طریق از خانواده خود محافظت نمایند. هر یک از زنان دارای سعی و تلاش بسیاری بودند و به همین منظور می‌توانستند تا همانند مردان ایستادگی کرده و تا سر حد مرگ بجنگند.

تحقیقات پیشنهادی : تحقیق درباره تخت جمشید
و
تحقیق در مورد تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
و
تحقیق درباره جاهای دیدنی ایران

به پایان تحقیق درباره ایران باستان و اوضاع اجتماعی آن رسیدیم؛ اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 11 =