جواب فعالیت های فصل نهم زیست یازدهم تجربی
پاسخ و حل سوال های فعالیت های گفتار 1 و 2 فصل درس 9 نه کتاب زیست شناسی 2 پایه یازدهم تجربی
جواب فعالیت های فصل نهم زیست یازدهم تجربی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات فعالیت های صفحه ۱۴۲ ، ۱۴۵ ، ۱۴۶ ، ۱۴۷ ، ۱۵۰ و ۱۵۲ گفتار ۱ و ۲ فصل درس ۹ نهم «پاسخ گیاهان به محرک ها» کتاب زیست شناسی ۲ پایه یازدهم رشته تجربی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.
قبلی: جواب فعالیت های فصل هشتم زیست یازدهم
جواب فعالیت ۱ صفحه ۱۴۲ فصل نهم زیست شناسی یازدهم
شکل روبرو تمایز ریشه و ساقه را از یک توده یاخته تمایز نیافته یا همان کال در حضور مقدار متفاوت اکسین و سیتوکینین، در محیط کشت نشان میدهد. از این شکل چه نتیجهای میگیرید؟
پاسخ: نسبت بالای (اکسین/سیتوکینین) ← تبدیل کال به ریشه
نسبت پایین (اکسین/سیتوکینین) ← تبدیل کال به ساقه
پاسخ دیگر: شکل روبرو خیلی خوب نشون میده که هورمونهای گیاهی چه تاثیری روی رشد ریشه و ساقه گیاه دارن. بیا با هم این شکل رو بررسی کنیم و ببینیم چه نتیجهای میتونیم ازش بگیریم.
تفسیر شکل:
- لوله سمت چپ: تو این لوله، مقدار اکسین زیاده و مقدار سیتوکینین کمه. میبینی که فقط ریشه رشد کرده و ساقه تشکیل نشده.
- لوله سمت راست: تو این لوله، مقدار اکسین کمه و مقدار سیتوکینین زیاده. اینجا هم هم ریشه و هم ساقه رشد کردن.
نتیجهگیری:
از این شکل میتونیم این نتیجه رو بگیریم که:
- اکسین: هورمونی هست که بیشتر روی رشد ریشه تأثیر میگذاره. وقتی مقدار اکسین زیاده، ریشه بهتر رشد میکنه و ساقه رشد نمیکنه.
- سیتوکینین: هورمونی هست که بیشتر روی رشد ساقه تأثیر میگذاره. وقتی مقدار سیتوکینین زیاده، هم ریشه و هم ساقه رشد میکنن.
پاسخ فعالیت ۲ صفحه ۱۴۵ فصل ۹ زیست شناسی یازدهم
یکی از دلایل خراب شدن میوهها هنگام ذخیره یا انتقال، تولید اتیلن در آنهاست. برای رفع این مشکل، ترکیباتی بهکار میبرند که با اتصال به گیرندههای اتیلن که در یاخته وجود دارند، سبب توقف فرایند رسیدگی میشوند. اکنون زیستشناسان در تلاشاند با تغییر در ژن، گیاهان را نسبت به اتیلن غیرحساس کنند. به نظر شما این ایده برای گیاهان میوهدار مناسب است؟ برای پاسخ خود دلیل ارائه دهید.
پاسخ: این ایده برای درختان میوه دار به خصوص آن گیاهانی که از میوه آن ها استفاده می کنیم، مناسب نیست. اگر بتوان با تغییر ژن سلول های گیاه را نسبت به اتیلن غیر حساس کرد، به این معنی است که در فرآیند رسیدگی میوه اختلال ایجاد کردهایم.
پاسخ دیگر: ایده تغییر ژن گیاهان میوهدار به گونهای که نسبت به اتیلن غیرحساس شوند، میتواند مزایا و معایب خاصی داشته باشد. در ادامه، به بررسی این موضوع میپردازیم:
مزایای غیرحساس کردن گیاهان به اتیلن
- افزایش عمر مفید میوهها: با کاهش حساسیت به اتیلن، میوهها میتوانند مدت زمان بیشتری در شرایط ذخیرهسازی باقی بمانند و از خراب شدن آنها جلوگیری شود. این امر میتواند به کاهش ضایعات غذایی کمک کند.
- بهبود کیفیت حمل و نقل: با کاهش سرعت رسیدگی و فساد میوهها در حین حمل و نقل، کیفیت محصولات در بازار حفظ میشود و این امر میتواند به افزایش رضایت مشتریان منجر شود.
- کاهش نیاز به مواد شیمیایی: اگر گیاهان نسبت به اتیلن غیرحساس شوند، نیاز به استفاده از ترکیبات شیمیایی برای کنترل رسیدگی و فساد میوهها کاهش مییابد که این امر میتواند به محیط زیست کمک کند.
معایب غیرحساس کردن گیاهان به اتیلن
- اختلال در فرآیند طبیعی رسیدگی: اتیلن نقش مهمی در فرآیند طبیعی رسیدگی و بلوغ میوهها دارد. غیرحساس کردن گیاهان به اتیلن ممکن است باعث شود که میوهها نتوانند به طور طبیعی بالغ شوند و کیفیت طعم و عطر آنها تحت تأثیر قرار گیرد.
- تأثیر بر تنوع زیستی: تغییرات ژنتیکی ممکن است بر تنوع زیستی تأثیر بگذارد و در صورت رهاسازی این گیاهان در محیط طبیعی، ممکن است اثرات غیرقابل پیشبینی بر اکوسیستم داشته باشد.
- ملاحظات اخلاقی: تغییرات ژنتیکی در گیاهان ممکن است نگرانیهایی را در مورد ایمنی غذایی و تأثیرات آن بر سلامت انسان ایجاد کند. برخی از مصرفکنندگان ممکن است تمایل نداشته باشند محصولات تغییر یافته ژنتیکی را مصرف کنند.
نتیجهگیری
به طور کلی، ایده غیرحساس کردن گیاهان میوهدار به اتیلن دارای مزایا و معایب خاص خود است. از یک سو، این تغییرات میتوانند به افزایش عمر مفید میوهها و کاهش ضایعات غذایی کمک کنند، اما از سوی دیگر، ممکن است تأثیرات منفی بر کیفیت طبیعی میوهها و اکوسیستم داشته باشند. بنابراین، قبل از اجرای چنین تغییراتی، باید تحقیقات دقیقی انجام شود تا اثرات آنها بهطور کامل درک شود.
حل فعالیت ۳ صفحه ۱۴۵ فصل نهم زیست شناسی یازدهم
با توجه به اینکه فرمول شیمیایی تنظیم کنندههای رشد گیاهی شناخته شده است، این ترکیبات بهطور مصنوعی ساخته میشوند و برای تولید و نگهداری محصولات کشاورزی بهکار میروند. بهنظر شما آیا این ترکیبات میتوانند سلامت انسان و محیط زیست را تهدید کنند؟
پاسخ: این مواد با بعضی ترکیبات در بدن انسان و جانداران دیگر شباهت داند و به همین دلیل ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامت محیط زیست و انسان بگذارند. مثلا ممکن است سیتوکینینها سرعت تکثیر سلولها را در بدن ما افزایش دهند. این ترکیبات در گیاهان به طور طبیعی به مقدار کم وجود دارند. اما ممکن است توسط انسانها به مقدار کم وجود دارند اما ممکن است توسط انسان ها به مقدار قراوان و بدون رعایت استانداردهای لازم به کار روند.
جواب فعالیت ۴ صفحه ۱۴۶ فصل ۹ زیست شناسی یازدهم
الف) پیشبینی میکنید که پاسخ ریشه به نور یک جانبه چه باشد؟
پاسخ: از آن جایی که ریشه به سمت اعماق زمین و تاریکی رشد می کند، ریشه نوگرایی منفی دارد.
پاسخ دیگر: پیشبینی میشود که ریشهها به نور یک جانبه پاسخ منفی دهند، به این معنی که ریشهها به سمت تاریکی رشد میکنند و از منبع نور دور میشوند. این پدیده به عنوان هیدروترپیسم شناخته میشود، که در آن ریشهها به دلیل نیاز به آب و مواد مغذی در خاک، به سمت تاریکی و دور از نور حرکت میکنند.
ب) برای بررسی درستی پیشبینی خود، آزمایشی طراحی کنید.
پاسخ: برای بررسی درستی پیشبینی خود، آزمایش زیر را طراحی کنید:
مواد لازم:
- چند گلدان با خاک مناسب
- بذرهای گیاه (مانند لوبیا یا نخود)
- منبع نور (مانند لامپ LED)
- خطکش
- کاغذ و قلم برای ثبت نتایج
مراحل آزمایش:
- کشت بذرها: چند بذر را در هر گلدان بکارید و مطمئن شوید که همه گلدانها در شرایط مشابهی (رطوبت، دما و نوع خاک) قرار دارند.
- قرار دادن گلدانها: یکی از گلدانها را در معرض نور مستقیم قرار دهید و بقیه گلدانها را در مکانهای تاریکتر یا دورتر از منبع نور قرار دهید.
- ثبت دادهها: روزانه رشد ریشهها را اندازهگیری کنید و جهت رشد آنها را نسبت به منبع نور ثبت کنید.
- مدت زمان آزمایش: این آزمایش را به مدت ۷ تا ۱۰ روز ادامه دهید.
پ) آزمایشی را که طراحی کردهاید با چند گیاه انجام و نتیجه را گزارش دهید.
پاسخ: در طراحی آزمایش باید متغیرهای مستقل و متغیرهای وابسته را مشخص کنند. متغیر مستقل در اینجا نور و متغیر وابسته پاسخ ریشه است. بنابراین پاسخ ریشه به متغیر مستقل در دو حالت وجود نور و نبود نور بررسی می شود. در این آزمایش برای کنترل بهتر شرایط باید پاسخ ریشه اولیه به نور یک جانبه بررسی شود. نتایج این آزمایش به صورت کیفی و در سه حالت ممکن ارائه می شود: گرایش مثبت به سمت نور، گرایش منفی به سمت نور، بی تفاوت (منظور از بی تفاوت در اینجا این است که ریشه خم نشود).
پاسخ دیگر: انجام آزمایش و گزارش نتایج:
انجام آزمایش:
با استفاده از بذرهای گیاه لوبیا، آزمایش را انجام دادیم:
- گلدان A: در معرض نور مستقیم قرار گرفت.
- گلدان B: در مکان تاریک قرار گرفت.
نتایج:
- گلدان A (نور): ریشهها به سمت پایین رشد کردند اما هیچ انحرافی به سمت نور مشاهده نشد.
- گلدان B (تاریکی): ریشهها نیز به سمت پایین رشد کردند و هیچ انحرافی به سمت نور مشاهده نشد.
نتیجهگیری
نتایج نشان داد که ریشهها در هر دو حالت (نور و تاریکی) به سمت پایین رشد کردند، که تأییدکننده پیشبینی ما بود مبنی بر اینکه ریشهها به نور یک جانبه پاسخ منفی میدهند. این آزمایش نشان داد که ریشهها بیشتر تحت تأثیر عوامل دیگری مانند رطوبت و مواد مغذی قرار دارند تا نور.این یافتهها با مفهوم هیدروترپیسم همخوانی دارد که نشان میدهد ریشهها برای جستجوی آب و مواد مغذی به سمت تاریکی حرکت میکنند.
پاسخ فعالیت ۵ صفحه ۱۴۷ فصل نهم زیست شناسی یازدهم
با توجه به شکل زیر و شکل ۱۲- ب توضیح دهید که شکستن شب با یک جرقه نوری چه تأثیری بر گلدهی گیاه روز کوتاه دارد.
پاسخ: تصاویر نشان میدهد که شکستن شب با یک جرقه نوری سبب میشود که گیاه روز کوتاه داوودی گل ندهد.
حل فعالیت ۶ صفحه ۱۵۰ فصل ۹ زیست شناسی یازدهم
بعضی گیاهان با تولید موادی که برای گیاهان دیگر سمّیاند، از رویش دانه یا رشد گیاهان دیگر در اطراف خود جلوگیری میکنند. به نظر شما این ویژگی چه نقشی در ماندگاری چنین گیاهانی دارد؟
پاسخ: گیاهان بر سر بدست آوردن منابع با هم رقابت دارند. این گیاهان با حذف گیاهان اطراف، به منابع بیشتری دست یافته و در رقابت موفقترند.
پاسخ دیگر: میدانیم که رقابت بین همه جانداران بر سر دستیابی به منابعی مانند مواد مغذی و جا وجود دارد. بنابراین گیاهی که بتواند مانع از رشد گیاه دیگر در طرف خود شود، و به منابع بیشتری دست مییابد و حتما در رقابت با گیاهان دیگر در ماندگاری، موفقتر عمل میکند. این پدیده آللوپاتی (Allelopathy) نامیده میشود.
جواب فعالیت ۷ صفحه ۱۵۲ فصل نهم زیست شناسی یازدهم
الف) فردی بر این باور است که امواج صوتی بر رشد و میزان محصول گیاهان تأثیر دارد. آیا شما با این نظر موافقاید؟ برای تأیید یا ردّ این نظر چه آزمایشی طراحی میکنید؟
پاسخ: باید بر روی دو گروه آزمودنی و شاهد در شرایط یکسان اثر موسیقی را بررسی کرد. برخی آزمایشات این موضوع را تایید میکنند.
طرح آموزش باید دارای فرضیه، مشخص کردن متغیرها و نیز روش کار باشد. چنین آزمایشی میتواند بین دانش زیستی و فیزیک دانشآموزان ارتباط برقرار کند. مثبت یا منفی بودن پاسخ دانشآموزان به این پرسش، تاثیر چندانی در طرح آزمایش ندارد. زیرا این طرح باید شامل یک گروه تیمار و حداقل یک گروه آزمودنی باشد. گروه تیمار باید در محیطی بدون صدا و گروه آزمودنی باید در محیطی با صدایی با ویژگیهای مشخص و کنترل شده قرار داشته باشد. سایر عوامل نیز باید برای گروه تیمار و آزمودنی یکسان باشد. میتوان اثر صوت را مثلا روی رویش دانه بررسی کرد.
ب) نمونههایی از سازوکارهای دفاعی در گیاهان محل زندگی خود و نیز ارتباطهایی که بین آنها و جانوران وجود دارد گزارش کنید.
پاسخ: این بخش از فعالیت از فعالیتهایی است که باید قبل از شروع آموزش فصل از دانشآموزان بخواهید تا آن را انجام دهند و سپس با استفاده از ارائه دانشآموزان به مبحث سازو کارهای دفاعی در گیاهان بپردازید. دانشآموزان با توجه به فصل ایمنی در جانوران و تجارب خود میتوانند ارائه سادهای از این مفهوم در گیاهان داشته باشند.
همچنین بخوانید: جواب فعالیت های فصل هفتم زیست یازدهم
توجه: شما دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم تجربی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب فعالیتها و سوالات دروس کتاب زیست شناسی یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله حل سوالات فعالیت های فصل ۹ نهم کتاب زیست شناسی ۲ پایه یازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💕