سبک زندگی

جواب درس پنجم دین و زندگی یازدهم انسانی صفحه ۵۶ ، ۵۹ ، ۶۰ و ۶۳

گام به گام پاسخ و حل پرسش های فعالیت های صفحه 56 ، 59 ، 60 و 63 درس 5 پنجم دینی یازدهم علوم انسانی

جواب درس پنجم دینی یازدهم انسانی ؛ در این مطلب از بخش آموزش و پرورش ماگرتا با پاسخ و جواب سوالات تدبر در قرآن ، کشف رابطه و اندیشه و تحقیق صفحه ۵۶ ، ۵۹ ، ۶۰ و ۶۳ درس ۵ پنجم مسئولیت‌های پیامبر (ص) کتاب دین و زندگی ۲ پایه یازدهم ادبیات و علوم انسانی آشنا می شوید. در ادامه با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید: جواب درس چهارم دین و زندگی یازدهم انسانی

جواب درس پنجم دین و زندگی یازدهم انسانی
جواب درس پنجم دین و زندگی یازدهم انسانی

جواب تدبر در قرآن صفحه ۵۶ درس پنجم دین و زندگی یازدهم انسانی

به کمک دوستان خود بیان کنید که آیهٔ زیر، به کدام‌یک از مسئولیت‌های پیامبر اشاره دارد: 

لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ [سورهٔ آل عمران / ۱۶۴]

پاسخ: تعلیم و تبیین تعالیم قرآن (مرجعیت دینی)

پاسخ تدبر در قرآن صفحه ۵۹ درس پنجم دین و زندگی یازدهم انسانی

در آیات زیر تفکر کنید و مشخص کنید که دلایل مطرح شده در بحث ضرورت تشکیل حکومت اسلامی، (دلایل الف و ب) با کدام یک از آیات زیر مرتبط است.

۱- اَلَم تَرَ اِلَی الَّذینَ یَزعُمونَ اَنَّهُم ءامَنوا بِما اُنزِلَ اِلَیکَ وَ ما اُنزِلَ مِن قَبلِکَ یُریدونَ اَن یَتَحاکَموا اِلَی الطّاغوتِ وَ قَد اُمِروا اَن یَکفُروا بِهٰ وَ یُریدُ الشَّیطٰنُ اَن یُضِلَّهُم ضَلٖلًا بَعیدًا [سورهٔ نسا / ۶۰]
آیا ندیده‌ای کسانی که گمان می‌کنند به آنچه بر تو نازل شده و به آنچه پیش از تو نازل شده ایمان دارند، اما می‌خواهند داوری به نزد طاغوت برند، حال آنکه به آنان دستور داده شده که به آن کفر بورزند و شیطان می‌خواهد آنان را به گمراهی دور و درازی بکشاند.

۲- لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَ اَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَ المیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ [سورهٔ حدید / ۲۵]
به راستی که پیامبرانمان را همراه با دلایل روشن فرستادیم و همراه آنان کتاب آسمانی و میزان نازل کردیم تا مردم به اقامهٔ عدل و داد برخیزند.

۳- … وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا. [سورهٔ نساء / ۱۴۱]
 و خداوند هرگز راهی برای سلطهٔ کافران بر مؤمنان قرار نداده است.

آیهدلیل
سورهٔ نساء، آیهٔ ۶۰پذیرش ولایت الهی و نفی حاکمیت طاغوت
سورهٔ حدید، آیهٔ ۲۵ضرورت اجرای احکام اجتماعی اسلام
سورهٔ نساء، آیهٔ ۱۴۱ضرورت حفظ استقلال جامعهٔ اسلامی

جواب جدول کشف رابطه صفحه ۵۹ و ۶۰ درس ۵ دینی یازدهم انسانی

امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی، بزرگ‌ترین شخصیت عصر حاضر است که به تبیین ضرورت حکومت اسلامی پرداخته و با بیان روشنگرانهٔ خود، توجه مردم را بدان جلب کرده است. در سخنانی که از ایشان نقل می‌شود، بیندیشید و ببینید که با کدام یک از دلایل تشکیل حکومت ارتباط دارد.

سخنان امام خمینیدلیل
به این دلیل که هر نظام سیاسی غیراسلامی، نظامی شرک‌آمیز است، چون حاکمش «طاغوت» است، ما موظفیم آثار شرک را از جامعهٔ مسلمانان و از حیات آنان دور کنیم و از بین ببریم.پذیرش ولایت الهی و نفی حاکمیت طاغوت
مذهب اسلام هم‌زمان با اینکه به انسان می‌گوید که خدا را عبادت کن و چگونه عبادت کن، به او می‌گوید چگونه زندگی کن و روابط خود را با سایر انسان‌ها چگونه باید تنظیم کنی و
حتی جامعهٔ اسلامی با سایر جوامع چگونه روابطی باید برقرار نماید. هیچ حرکتی و عملی از فرد و جامعه نیست، مگر اینکه مذهب اسلام برای آن حکمی مقرر داشته است.
ضرورت اجرای احکام اجتماعی اسلام

جواب اندیشه و تحقیق صفحه ۶۳ درس پنجم دینی یازدهم انسانی

۱- نمونه‌هایی از احکام اجتماعی اسلام را که اجرای آنها نیازمند تشکیل حکومت است، بیان کنید.

پاسخ: خمس – زکات – حقوق – مسئولیت های خانواده و جامعه – امر به معروف – نهی از منکر – مبارزه با ظلم و جهاد با تجاوزگران و ستمکاران

۲- به نظر شما کدام یک از احکام و دستورات دین اسلام نیاز بیشتری به تشکیل حکومت الهی دارد؟

الف) نماز و روزهٔ واجب
ب) حج
ج) امر به معروف و نهی از منکر
د) حجاب و پوشش
ه‍) توانمندی نظامی و ایجاد رعب در دل دشمنان
و) نفی سلطهٔ بیگانگان
ز) کمک به مسلمانان گرفتار در نقاط مختلف جهان

پاسخ: همه احکام الهی، برای تحقق و صورت پذیرفتن، نیاز به تشکیل حکومت اسلامی و نظام سیاسی حکومتی سالم دارند. اما احکامی که جنبه اجتماعی آنها بر جنبه فردی آنها غلبه دارد (موارد ه – و – ز) آنها در سایه تشکیل حکومت امکان تحقق دارند.

۱) توانمندی نظامی و ایجاد رعب در دل دشمنان ۲) نفی سلطهٔ بیگانگان ۳) کمک به مسلمانان گرفتار در نقاط مختلف جهان

۳- با توجه به حدیث امام باقر (ع) بیان کنید که چرا ولایت از نماز و روزه و سایر عبادات مهم‌تر است؟

پاسخ: زیرا با تأمین امنیت و… شرایط بهتری برای انجام عبادات فردی و اجتماعی فراهم می‌آورد و نقش تعیین کننده و تأثیرگذار دارد.

مطلب پیشنهادی: جواب درس سوم دین و زندگی یازدهم انسانی

توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه یازدهم انسانی متوسطه دوم اگر می خواهید به راحتی به تمام مطالب آموزشی کتاب دین و زندگی (۲) پایه یازدهم رشته علوم انسانی دسترسی داشته باشید، تنها کافیه جواب درس مورد نظرتان را به همراه عبارت « ماگرتا » در گوگل جست و جو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله حل فعالیت های درس پنجم کتاب دین و زندگی پایه یازدهم انسانی متوسطه دوم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =