سبک زندگی

سوالات متن درس دهم دینی یازدهم انسانی با جواب

نمونه سوال و جواب متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس 10 دهم دین و زندگی پایه یازدهم رشته انسانی

سوالات متن درس دهم دینی یازدهم انسانی با جواب ؛ در این مقاله پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن درس ۱۰ دهم احیای ارزش های راستین کتاب دین و زندگی ۲ یازدهم رشته ادبیات و علوم انسانی متوسطه دوم را قرار داده ایم. در ادامه با بخش دین و زندگی یازدهم انسانی ماگرتا همراه ما باشید.

سوالات درس قبلی: سوالات متن درس نهم دینی یازدهم انسانی

سوالات متن درس دهم دینی یازدهم انسانی با جواب
سوالات متن درس دهم دینی یازدهم انسانی با جواب

پاسخ تمرینات این درس: جواب درس دهم دین و زندگی یازدهم انسانی

نمونه سوال های امتحانی متن درس 10 دهم دین و زندگی یازدهم انسانی با جواب

۱) امام علی (ع) در یکی از سخنرانی هایش جامعه پس از خودش را چگونه توصیف می کند؟

پاسخ: «به زودی پس از من، زمانی فرا می‌رسد که در آن زمان، چیزی پوشیده‌تر از حق و آشکارتر از باطل و رایج‌تر از دروغ بر خدا و پیامبرش نباشد. نزد مردم آن زمان، کالایی کم بهاتر از قرآن نیست، وقتی که بخواهد به درستی خوانده شود و کالایی رایج‌تر و فراوان‌تر از آن نیست، آنگاه که بخواهند به صورت وارونه و به نفع دنیاطلبان معنایش کنند. در آن ایام، در شهرها، چیزی ناشناخته‌تر از معروف و خیر و شناخته شده‌تر از منکر و گناه نیست».

۲) امام علی (ع) پس از بیان اوضاع و احوال پس از خود و آگاه کردن مردم و هشدار به آنها چه فرمود؟

پاسخ: «در آن شرایط، در صورتی می‌توانید راه رستگاری را تشخیص دهید که ابتدا پشت کنندگان به صراط مستقیم را شناسایی کنید و وقتی می‌توانید به عهد خود با قرآن وفادار بمانید که پیمان شکنان را تشخیص دهید؛ و آن گاه می‌توانید پیرو قرآن باشید که فراموش کنندگان قرآن را بشناسید».

«پس همهٔ اینها را از اهلش طلب کنید. آنان‌اند که نظر دادن و حکم کردنشان، نشان دهندهٔ دانش آنهاست، آنان هرگز با دین مخالفت نمی‌کنند و در دین اختلاف ندارند».

۳) چرا آنچه امام علی (ع) پیش بینی می کرد به وقوع پیوست و بنی امیه با دنیای اسلام چه کرد؟

پاسخ: به علت عدم توجه مسلمانان به هشدارهای امیرالمؤمنین علی (ع)، آنچه آن امام پیش بینی می‌کرد، به وقوع پیوست؛ بنی‌امیه بر مردم حاکم شدند و دنیای اسلام را تا حدّ زیادی به دوران جاهلیت بازگرداندند.

۴) چند مورد از اقدامات بنی امیه را نام ببرید.

پاسخ: آنان به نام اسلام و جانشینی پیامبر، اهل بیت گرامی ایشان و مجاهدان راه حق را یا شهید کردند، یا به زندان انداختند، یا در سخت‌ترین شرایط زندگی قرار دادند.

۵) ائمه اطهار (ع) چگونه با حاکمان زمان خود مبارزه می کردند؟

پاسخ: ائمهٔ اطهار از پا ننشستند و به شکل‌های گوناگون با این حاکمان مبارزه کردند و در مقابل تفسیرهای غلط از اسلام و تحریف دین، آموزه‌های قرآن و سخنان واقعی پیامبر را در اختیار جامعه قرار دادند.

۶) تعلم و تفسیر قرآن کریم یکی از اقدامات مربوط به مرجعیت دینی امامان (ع) است، آن را توضیح دهید.

پاسخ: در حالی که حاکمان زمان به افراد فاقد صلاحیت میدان می‌دادند تا قرآن را مطابق با اندیشه‌های باطل خود تفسیر کنند، امامان بزرگوار در هر فرصتی که به دست می‌آوردند، معارف این کتاب آسمانی را بیان می‌کردند و رهنمودهای آن را آشکار می‌ساختند. در نتیجهٔ این اقدام، مشتاقان معارف قرآنی توانستند از این کتاب الهی بهره ببرند.

۷) حفظ سخنان سیره پیامبر یکی از اقدامات مربوط به مرجعیت دینی امامان (ع) است، آن را توضیح دهید.

پاسخ: بعد از رحلت رسول خدا نوشتن سخنان ایشان ممنوع شد و این ممنوعیت آثار زیان باری برای مسلمانان داشت. البته امیرالمؤمنین و حضرت فاطمه به این ممنوعیت توجه نکردند و سخنان پیامبر را به فرزندان و یاران خود آموختند و از آنان خواستند که این آموخته‌ها را به نسل‌های بعد منتقل کنند.

۸) امام رضا (ع) راویان حدیث سلسله الذهب را چگونه معرفی می کند؟

پاسخ: «من از پدرم، امام کاظم (ع) شنیدم و ایشان از پدرش، امام صادق (ع) و ایشان از پدرش، امام باقر (ع) و ایشان از پدرش، امام سجاد (ع) و ایشان از پدرش، امام حسین (ع) و ایشان از پدرش، امام علی (ع) و ایشان از رسول خدا (ص) شنید که فرمود: خداوند می‌فرماید:

کَِلمَةُ لا الٰهَ الَّا اللّٰهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی؛
کلمهٔ لا اله الّا اللّٰه قلعهٔ محکم من است، هرکس به این قلعهٔ محکم من وارد شود، از عذاب من در امان است».

۹) حدیث کَِلمَةُ لا الٰهَ الَّا اللّٰهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی را ترجمه کنید.

پاسخ: کلمهٔ لا اله الّا اللّٰه قلعهٔ محکم من است، هرکس به این قلعهٔ محکم من وارد شود، از عذاب من در امان است».

پس از اندکی درنگ، امام فرمود:

بِشُروطها و أَنا مِن شروطها؛
اما به شرط‌های آن، و من از جملهٔ شرط‌های آن هستم.

۱۰) مقصود امام رضا (ع) از بیان حدیث سلسله الذهب چیست؟

پاسخ: مقصود امام این بود که توحید تنها یک لفظ و شعار نیست، بلکه باید در زندگی اجتماعی ظاهر شود و تجلی توحید در زندگی اجتماعی با ولایت امام که همان ولایت خداست، میسر می‌شود.

۱۱) نحوه بیان حدیث سلسله الذهب نشان دهنده چیست و بگویید که چرا به این مشهور است؟

پاسخ: نحوهٔ بیان امام در نقل این حدیث نشان می‌دهد که چگونه احادیث رسول خدا (ص)، از امامی به امام دیگر منتقل می‌شده است. این حدیث، به جهت توالی و پشت سرهم آمدن اسامی پیشوایان معصوم در آن، به حدیث سلسلة الذهب (یعنی زنجیرهٔ طلایی) مشهور است.

۱۲) تبیین معارف اسلامی متناسب با نیازهای نو یکی از اقدامات مربوط به مرجعیت دینی امامان (ع) است، آن را توضیح دهید.

پاسخ: با گسترش سرزمین‌های اسلامی، سؤال‌های مختلفی در زمینه‌های احکام، اخلاق، افکار و نظام کشورداری پدید آمد. ائمه اطهار با تکیه بر علم الهی خود، به دور از انزوا و گوشه‌گیری و با حضور سازنده و فعال، دربارهٔ همهٔ این مسائل اظهارنظر می‌کردند و مسلمانان را از معارف خود بهره‌مند می‌ساختند. ثمرهٔ این حضور سازنده، فراهم آمدن کتاب‌های بزرگ در حدیث و سیرهٔ ائمهٔ اطهار در کنار سیره پیامبر و قرآن کریم است.

۱۳) مهمترین مجموعه هایی که سخنان پیامبر و ائمه اطهار (ع) را گردآورده اند را نام ببرید.

پاسخ: «کافی» از کلینی، «من لایحضره الفقیه» از شیخ صدوق، «تهذیب» و «استبصار» از شیخ طوسی. به این چهار کتاب، «کتب اربعه» می‌گویند.

۱۴) تربیت شخصیت های اسلامی یکی از اقدامات مربوط به مرجعیت دینی امامان (ع) است، آن را توضیح دهید.

پاسخ: یکی از اقدامات مهم ائمه اطهار تربیت شاگردان و دانشمندان برجسته و بزرگ بود. آنان شخصیت‌های برجسته‌ای تربیت کردند که در علم، ایمان، تقوا و جهاد در راه خدا سرآمد انسان‌های زمان خویش بودند و اندیشه‌های اسلام راستین را در میان مسلمانان گسترش دادند.

۱۵) برخی از یاران برجسته رسول خدا (ص) را نام ببرید.

پاسخ: یاران برجستهٔ رسول خدا (ص) مانند سلمان فارسی، عمار، ابوذر و مقداد پس از رحلت آن بزرگوار، گرد امام علی (ع) جمع شدند.

۱۶) امام علی (ع) چه انسان هیی را تربیت کردند؟

پاسخ: آن امام علاوه بر توجه به آنان، گروه زیادی از انسان‌های دانشمند، مجاهد و صاحب فضیلت مانند اویس قرنی، کمیل بن زیاد، میثم تمار و رُشَیْد هجری (پیشروان عرفان و معنویت)، عبدالله بن عباس (مفسر قرآن کریم،) مالک اشتر و محمدبن ابی‌بکر (پیشتازان جهاد و مبارزه) را که در پایه‌گذاری فرهنگ اسلامی نقش برجسته‌ای داشتند، تربیت کرد.

۱۷) دو تن از شاگردان امام سجاد (ع) را نام ببرید.

پاسخ: در میان آنان، شخصیت‌های برجسته‌ای چون ابوحمزهٔ ثمالی و سعیدبن جبَیر قرار داشتند که در دانش و تقوا و بصیرت و جهاد نام‌آور بودند.

۱۸) در دوران امام باقر (ع) و بعد از ایشان کدام اندیشه ها شکل گرفتند؟

پاسخ: دوران امام باقر (ع) به بعد، عصر شکل‌گیری و حضور اندیشه‌های گوناگون و مذاهب مختلف در جامعه بود به گونه‌ای که حتی منکران خدا به ترویج افکار خود می‌پرداختند.

۱۹) ………. به سبب پیروی از امام، به وسیلهٔ فرماندار بنی‌امیه به صورتی فجیع به شهادت رسید.

پاسخ: سعید بن جبیر

۲۰) کدام شخصیت ها از محضر امامان بزرگوار بهره علمی برده اند؟

پاسخ: ابوحنیفه، امام مذهب حنفی، محمدبن ادریس، امام مذهب شافعی، مالک بن انس، پیشوای مذهب مالکی و نیز سفیان ثوری، از جملهٔ کسانی‌اند که از محضر امامان بزرگوار، بهرهٔ علمی برده‌اند.

۲۱) تلاش ائمه اطهار (ع) سبب چه چیزی شد؟

پاسخ: تلاش ائمه سبب شد تا حقیقت اسلام برای جویندگان حقیقت پوشیده نماند و کسانی که طالب حقیقت‌اند بتوانند در میان انبوه تحریفات به تعلیمات اصیل اسلام دست یابند و راه حق از باطل را تشخیص دهند.

همچنین تعلیمات گران‌قدر ائمه اطهار (ع) ذخیرهٔ بزرگی از علم و دانش دین برای آیندگان پدید آورد که مجتهدان و دانشمندان در همهٔ زمان‌ها بتوانند از این ذخیرهٔ بزرگ استفاده کنند و احکام اسلام را مطابق با زمان برای مردم بیان نمایند.

۲۲) امام علی (ع) چگونه سرنوشت و آینده نابسامان جامعه اسلامی را پیش بینی می کرد؟

پاسخ: ایشان وقتی رفتار مسلمانان روز گار خود را مشاهده می کرد، با روشن بینی و درک عمیقی که از نتیجه رفتارها و وقایع داشت، سرنوشت و آینده جامعه اسلامی را پیش بینی می کرد و در زمان های مختلف و در سخنرانی های متعدد، مسلمانان را نسبت به عاقبت رفتارشان بیم می داد.

۲۳) تلاش و مجاهدت امامان (علیهم السلام) را می توان در قالب کدام مسئولیت های مقام امامت بررسی کرد بنویسید.

پاسخ: الف) اقدامات مربوط به مرجعیت دینی
ب) مجاهده در راستای ولایت ظاهری

۲۴) ائمه اطهار (علیهم السلام) می کوشیدند آن بخش از اقدامات و مبارزات خود را که دشمن به آن حساسیت دارد، در قالب «ققیه» پیش ببرند؛ یعنی چه؟

پاسخ: یعنی، اقدامات خود را «مخفی نگه دارند» و در عین ضربه زدن به دشمن، کم تر ضربه بخورند.

۲۵) از اقدامات مربوط به مرجعیت دینی امامان (علیهم السلام)، تعلیم و تفسیر قرآن کریم» را توضیح دهید.

پاسخ: در حالی که حاکمان زمان به افراد فاقد صلاحیت میدان می دادند تا قرآن را مطابق با اندیشه های باطل خود تفسیر کنند، امامان بزرگوار (علیهم السلام) در هر فرصتی که به دست می آوردند، معارف این کتاب آسمانی را بیان می کردند و رهنمودهای آن را آشکار می ساختند. در نتیجه این اقدام، مشتاقان معارف قرآنی توانستند از معارف این کتاب الهی بهره ببرند.

۲۶) رفتار ائمه اطهار (علیهم السلام) در طول ۲۵۰ سال بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) تا امامت حضرت مهدی (عج) و غیبت ایشان، چگونه بوده است؟ توضیح دهید.

پاسخ: چنان «مکمل یکدیگر» است که گویی یک شخص می خواهد برای رسیدن به یک مقصد مسیری را بپیماید، ولی مسیر یک دست نیست؛ گاهی هموار است و گاهی ناهموار، گاهی لغزنده و خطرناک است و گاهی دشوار! ولی همه این جاده با همه این اختلاف ها، به «یک هدف» ختم می شود، به گونه ای که گویی یک انسان است که ۲۵۰ سال زندگی کرده است و در شرایط مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی روش های مناسب را برگزیده و عمل کرده است.

۲۷) امام رضا (ع) به اجبار کدام خلیفه عباسی از «مدینه» به «مرو» رفت؟

پاسخ: مأمون

۲۸) چرا هزاران نفر از مردم مرو، به استقبال امام رضا (ع) آمده بودند؟

پاسخ: تا هر چه ایشان می گوید، بنویسند و برای خود و آیندگان نگه دارند.

۲۹) حدیثی که به جهت توالی و پشت سر هم آمدن اسامی امامان (علیهم السلام) در آن، از امامی به امامی دیگر منتقل می شده است، به چه چیزی مشهور است و به کدام یک از اقدامات مربوط به مرجعیت دینی این بزرگواران، اشاره دارد؟

پاسخ: حدیث «سلسله الذهب» یا «زنجیره طلایی» – «اقدام برای حفظ سخنان و سیره پیامبر (ص)»

۳۰) اصول کلی امامان بزرگوار (علیهم السلام) در مبارزه با حاکمان را فقط نام ببرید.

پاسخ: ۱) عدم تأیید حاکمان
۲) معرفی خویش به عنوان امام برحق
۳) انتخاب شیوه های درست مبارزه

۳۱) امامان بزرگوار (علیهم السلام) در راستای ولایت ظاهری تشکیل حکومت اسلامی، از « دو جهت» با حاکمان زمان خود مبارزه می کردند؛ آنها را بنویسید.

پاسخ: اول آن که رهبری و اداره جامعه از جانب خداوند به آنان سپرده شده و لازم بود برای انجام دادن این وظیفه به پا خیزند و در صورت وجود شرایط و امکانات، حاکمان غاصب را برکنار کنند.
دوم؛ آن که این حاکمان غاصب، قوانین اسلام را زیر پا می گذاشتند و به مردم ستم می کردند؛ امامان (علیهم السلام) نیز وظیفه داشتند که بر اساس اصل «امر به معروف و نهی از منکر» با آنان مقابله کنند و مانع زیر پا گذاشتن قوانین اسلام شوند و از حقوق مردم دفاع نمایند.

۳۲) فراهم آمدن کتاب هایی مانند «نهج البلاغه» از حضرت علی (ع) و «صحیفه سجادیه» از امام سجاد(ع)، به کدام یک از اقدامات مربوط به مرجعیت دینی امامان (علیهم السلام) اشاره دارد؟

پاسخ: تبیین معارف اسلامی متناسب با نیازهای نو

۳۳) پایتخت حکومت مأمون که امام رضا(ع) به اجبار این خلیفه عباسی به سوی آن می آمد، کدام است؟

پاسخ: مرو

۳۴) اقدامات مربوط به مرجعیت دینی امامان (علیهم السلام) را فقط نام ببرید.

پاسخ: ۱) تعلیم و تفسیر قرآن کریم 
۲) حفظ سخنان و سیره پیامبر (ص)
۳) تبیین معارف اسلامی متناسب با نیازهای نو

۳۵) «بنی امیه»طبق پیش بینی امیرالمؤمنین حضرت علی (ع)، بر مردم حاکم شدند و دنیای اسلام را تا حد زیادی به دوران جاهلیت بازگرداندند.

پاسخ: این جمله صحیح است.

۳۶) به علت عدم توجه مسلمانان به هشدارهای حضرت علی (ع) آنچه امام پیش بینی می کرد، به وقوع پیوست.

پاسخ: این جمله صحیح است.

۳۷) شیعه بودن به اسم، بدون عمل هم صحیح است.

پاسخ: این جمله غلط است.

۳۸) بنی امیه، طبق پیش بینی حضرت علی (ع) بر مردم حاکم شدند و دنیای اسلام را تا حد زیادی به دوران جاهلیت باز گرداندند.

پاسخ: این جمله صحیح است.

۳۹) برخی از امامان علیهم السلام حاکمان زمان خود را تایید می کردند.

پاسخ: این جمله غلط است.

۴۰) بعد از رحلت رسول خدا، نوشتن سخنان ايشان ممنوع نشد.

پاسخ: این جمله غلط است.

۴۱) در دوران امام باقر (ع)، حتی منکران خدا به ترویج افکار خود می پرداختند.

پاسخ: این جمله صحیح است.

۴۲) بهره مندی از محضر ائمه اطهار فقط به شیعیان اختصاص داشت.

پاسخ: این جمله غلط است.

۴۳) یاران برجسته رسول خدا (ص) مانند سلمان فارسی، عمار، ابوذر و مقداد پس از رحلت آن بزرگوار، گرد امام علی (ع) جمع شدند.

پاسخ: این جمله صحیح است.

۴۴) كتاب ……….. از سخنان حضرت على (ع) و كتاب ……….. از دعاهای امام سجاد (ع) است.

پاسخ: نهج البلاغه – صحیفه سجادیه

۴۵) سعیدبن جبیر به سبب پیروی از امام سجاد (ع)، به وسیله ………….. به صور تی فجیع به شهادت رسید.

پاسخ: فرماندار بنی امیه

۴۶) دوران امام باقر (ع) به بعد، عصر شکل گیری و حضور اندیشه های گوناگون و …………. در جامعه بود.

پاسخ: مذاهب مختلف

۴۷) در تاریخ نقل کرده اند …………. میان صاحبان مذاهب و ادیان، جلسات مناظره تشكيل مى داد.

پاسخ: مأمون عباسی

۴۸) ابوحنیفه، امام …………. و محمدبن ادريس، امام …………. است.

پاسخ: مذهب حنفی – مذهب شافعی

نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.

سوالات درس بعدی: سوالات متن درس یازدهم دینی یازدهم انسانی

نمونه سوالات متن درس ۱۰ دهم کتاب دینی یازدهم انسانی متوسطه دوم با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =