فرهنگ و هنر

جواب فعالیت های درس ۱۵ تاریخ دهم انسانی ☄️ زبان، علم و آموزش

گام به گام درس پانزدهم تاریخ دهم انسانی و پاسخ فعالیت و پرسش های نمونه درس 15 زبان، علم و آموزش با راه حل

جواب فعالیت های درس ۱۵ تاریخ دهم انسانی : گام به گام درس پانزدهم تاریخ (۱) ایران و جهان باستان پایه دهم رشته انسانی که شامل جواب فعالیت ها و پرسش های نمونه درس 15 زبان، علم و آموزش از فصل سوم ایران در عصر باستان ؛ سرآغاز هویت ایرانی در صفحه های ۱۳۷ ، ۱۳۸ ، ۱۳۹ ، ۱۴۰ و ۱۴۲ است را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا آماده کرده ایم.

پاسخ درس بعدی : جواب فعالیت های درس ۱۶ تاریخ دهم انسانی

گام به گام درس پانزدهم تاریخ دهم انسانی
گام به گام درس پانزدهم تاریخ دهم انسانی

جواب فعالیت های درس ۱۵ تاریخ دهم انسانی

در ادامه با پاسخ درس پانزده تاریخ ۱ رشته انسانی پایه دهم داریم :

جواب فعالیت ۱ صفحه ۱۳۷ تاریخ انسانی دهم

به نظر شما استفاده از زبان‌های ایلامی و بابلی در اسناد رسمی هخامنشیان، نشان دهندۀ کدام ویژگی حکومت هخامنشی است؟

نشان از جایگاه این زبان ها در سلسله هخامنشیان است و حکومت هخامنشی را حکومتی فراگیر می دانستند که از دستاوردهای تمدن های دیگر استفاده می کرد.

جواب فعالیت ۲ صفحه ۱۳۸ تاریخ انسانی دهم

به نظر شما چه ارتباطی می‌تواند میان گسترش داستا‌ن‌های حماسی و پهلوانی با شرایط سیاسی  اجتماعی حاکم بر اوایل دوران حکومت اشکانیان، وجود داشته باشد؟

نشان دهنده احساس بیگانگی مردم ایران با فرهنگ یونانی دوره سلوکی بود و در اوایل دوره اشکانی به عنوان وسیله ای برای گسترش قدرت خانواده های ایرانی از جمله اشکانیان مورد استفاده قرار گرفت.

جواب فعالیت ۳ صفحه ۱۳۹ تاریخ انسانی دهم

به نظر شما چرا زرتشتیان در اواخر عصر ساسانی و اوایل دوران اسلامی، به نگارش آثار دینی و ادبی خود روی آوردند؟

ترس از فراموشی آموزه های زرتشتی و نابودی این دین و نیز رواج ادیان و آیین های دیگر در امپراتوری ساسانی به ویژه مسیحیان و تمسخر زرتشتیان به دلیل نداشتن کتاب موبدان، آنان را مجبور به نوشتن آثار زرتشتی کرد.

جواب فعالیت ۴ صفحه ۱۴۰ تاریخ انسانی دهم

الف) هر کدام از متن های شمار. 1، 2 و 3 به کدام یک از ابعاد تعلیم و تربیت اشاره می‌کنند؟

متن اول: ابعاد دینی، اخلاقی و اجتماعی ذکر شده است.
متن 2: ابعاد جسمانی و اخلاقی ذکر شده است.
متن 3: تمام ابعاد را پوشش می دهد.

ب) با همفکری بگویید متن شمارهٔ 3، شما را به یاد کدام یک از شعرهای مولانا می‌اندازد؟ دیوان غزلیات شمس را به کلاس بیاورید و آن شعر را بخوانید.

روزها فکر من این است و همه شب سخنمکه چراغ غافل از احوال دل خویشتنم
از کجا آمده‌ام، آمدنم بهر چه بود به کجا می‌روم؟ آخر ننمایی وطنم

همچنین بخوانید : جواب فعالیت های درس ۱۳ تاریخ دهم انسانی

جواب پرسش های نمونه صفحه ۱۴۲ درس پانزدهم تاریخ انسانی دهم

1- چهار مورد از مهم‌ترین زبا‌ن‌های ایرانی دوران باستان را فهرست کنید و دلیل اهمّیت هر یک از آنها را بیان کنید.

1- زبان ایلامی به عنوان زبان نوشتاری دوره هخامنشی به کار می رفته است.زبان پارتی یا پهلوی زبان رسمی دربار حکومت اشکانی و نواحی شمالی و شمال شرقی ایران بود.
3- زبان فارسی میانه یا پهلوی ساسانی زبان رسمی و درباری حکومت ساسانی بوده است.
4- زبان اوستایی زبان دینی زرتشتیان بوده است.
5- زبان ایرانی نو، زبانی که در دوران اسلامی به تدریج در نقاط مختلف ایران رواج یافت.

2- به نظر شما چرا آثار ادبی مکتوبی از دوران هخامنشیان و اشکانیان بر جا نمانده است؟ (دو دلیل ذکر نمایید)

در ایران باستان، روایت شفاهی داستان ها و آموزه های دینی و ادبی بر نوشتار ترجیح داده می شد. از این رو نگارش متون ادبی و دینی چندان مرسوم نبود و فقط اسناد مربوط به سیاست و تا حدودی اقتصاد نوشته می شد. از دوره اشکانی تقریباً هیچ نوشته ای به زبان و خط حزب وجود ندارد؛ اما شواهد فراوانی بر وجود ادبیات شفاهی پربار در آن زمان وجود دارد و بسیاری از آثار و نوشته های آن زمان بر اثر جنگ ها یا عوامل طبیعی و … از بین رفته است.

3- گوسان‌ها، چه نقش فرهنگی‌ای در تاریخ ایران در عصر اشکانیان داشتند؟

آنها داستان های ملی و پهلوانی را به نسل های بعدی منتقل کردند و مانع از بین رفتن ادبیات شفاهی کهن ایران در گذر زمان شدند.

4- مهم‌ترین اهداف تعلیم و تربیت در ایران باستان چه بوده است؟

1- تربیت فرزندان عاقل، متقی، شجاع، بردبار، مطیع و پرتلاش و نیز تأکید بر ارزش علم و خرد 2- آموزش و انتقال فنون به فرزندان هر طبقه سیاسی، نظامی، اداری یا مذهبی 3- تدریس متون دینی .

5- با توجه به مطالبی که در درس 12 درباره ویژگی‌های نظام طبقاتی عصر ساسانی خواندید، چه ارتباطی میان این نظام با آموزش و تحصیل وجود داشته است؟

آموزش در انحصار و در اختیار طبقات حاکم جامعه مانند مقامات سیاسی و نظامی، موبدان و معلمان قرار می گرفت و همچنین وسیله ای برای حفظ امتیازات سیاسی، اجتماعی و مذهبی بود.

پاسخ درس قبلی : جواب فعالیت های درس ۱۴ تاریخ دهم انسانی

⚡️ اگر سوالی در رابطه با جواب فعالیت ها و پرسش های نمونه درس ۱۵ تاریخ انسانی دهم دارید آن را از قسمت دیدگاه بپرسید. همچنین جهت مشاهده گام به گام سایر درس های کتاب کافیست شماره درس را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

‫۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 11 =