جواب فعالیت های درس ۱۲ مطالعات نهم
پاسخ سوال های صفحه ۷۷ ، ۷۹ و ۸۱ و ۸۲ مطالعات اجتماعی پایه نهم ، جواب فعالیت های درس 12 در جستوجوی پیشرفت و رهایی از سلطهی خارجی فصل ششم مطالعات پایه ۹
پاسخ فعالیت های درس ۱۲ مطالعات نهم : در این نوشته به جواب فعالیت های درس دوازدهم 12 مطالعات اجتماعی پایه نهم در صفحات ۷۷ ، ۷۹ ، ۸۱ و ۸۲ مربوط به درس دوازده در جست و جوی پیشرفت و رهایی از سلطه خارجی در بخش آموزش و پرورش ماگرتا پرداخته ایم.
پاسخ درس بعدی: جواب فعالیت های درس ۱۳ مطالعات نهم

پاسخ فعالیت درس ۱۲ مطالعات نهم
در جواب فعالیت درس 12 مطالعات اجتماعی نهم داریم :
جواب فعالیت صفحه ۷۷ درس دوازدهم مطالعات اجتماعی نهم
۱- چرا عباس میرزا به فکر نوسازی و اصلاح کشور افتاد؟
پاسخ: با توجه به شکست سپاه ایران از ارتش روسیه و انگلیس، علیرغم رشادتها و دلارهای فراوان و پی بردن به پیشرفت علمی و صنعتی کشورهای اروپایی و ارتش با دانش و تجهیزات مدرن نظامی خود.
۲- فکر میکنید اگر یک کشور از دشمن خود درخواست کمک کند، دشمن تمام تجربهها و دانش مورد نیاز برای اصلاح یا پیشرفت آن کشور را در اختیارش قرار میدهد؟ چرا؟
پاسخ: خیر چون دشمن به فکر منافع خود می باشد.
۳- به نظر شما، چرا اگر کشوری به سلاح علم و دانش مجهّز نباشد، نمیتواند قوی شود و در مقابل دشمنانش، مقتدرانه بایستد؟
پاسخ: چون با علم میتوان پیشرفت کرد و به سلاح های پیشرفته مجهز شد و روی پای خود ایستاد.
جواب فعالیت صفحه ۷۹ مطالعات اجتماعی نهم درس دوازدهم
۴- الف) انگیزه و اهداف امیرکبیر از اقدامات اصلاحی چه بود؟
پاسخ: در داخل نوسازی و کارآمدی نهادهای دولتی و مبارزه با مفاسد اداری و اقتصادی و خارج از آن توجه ویژهای به حفظ استقلال کشور و قطع نفوذ و دخالت روسیه و انگلیس در ایران میشود.
ب) شما کدامیک از اصلاحگریهای امیرکبیر را مؤثرتر میدانید؟ اگر شما جای امیرکبیر بودید، چه کارهایی برای پیشرفت ایران در آن زمان میکردید؟
پاسخ: تأسیس مدرسه دارالفنون به دلیل اینکه افراد بیشتری تربیت شدند.
پ) به نظر شما، چرا امیرکبیر بر استخدام نکردن معلمان و استادان روسی و انگلیسی در مدرسهٔ دارالفنون، اصرار میکرد؟
پاسخ: آنها با توجه به سابقه استعماری در ایران و اینکه به دنبال منافع و نفوذ خود در ایران بودند، ممکن بود با آموزه های خود کشور را دوباره به وابستگی بکشانند.
۵- چند مورد از اقدامات امیرکبیر را در زمینهٔ رواج عدالت و پیشرفت علمی و فرهنگی بنویسید.
پاسخ: اصلاح قانون مالیات
اجبار مالکان بزرگ به پرداخت مالیات
تأسیس مدرسه دارالفنون
نشر روزنامه وقایع اتفاقیه
۶- به نظر شما با توجه به اصلاحات امیرکبیر، چرا شاهزادگان و درباریان قاجار و عوامل وابسته خارجی برای برکناری و قتل امیرکبیر توطئه کردند؟
پاسخ: چون از حقوق و اموال فراوانی که داشتند محروم بودند و منافعشان به خطر افتاد.
جواب فعالیت صفحه ۸۱ درس ۱۲ مطالعات نهم
۷- الف) دلیل اصلی شکل گیری نهضت تنباکو چه بود؟
پاسخ: دادن امتیاز اقتصادی به روسیه و انگلستان و تسلط آنها بر منابع و ثروت و بازار کشور و اعتراض مردم به این امر.
ب) موفقیت نهضت تنباکو از نظر سیاسی و اجتماعی چه اهمیتی داشت؟
پاسخ: جنبش مردمی باعث عقب نشینی دولت شد و لغو این قرارداد حس اعتماد به نفس و روحیه مقاومت و مبارزه مردم را در مردم تقویت کرد.
۸- با راهنمایی دبیر خود متن سند را در کلاس بخوانید و به پرسشهای زیر پاسخ دهید:
الف) فرمان لغو قرارداد توتون و تنباکو توسط چه کسی صادر و توسط چه کسی به مردم ابلاغ شد؟
پاسخ: توسط ناصرالدین صادر و توسط امین السلطان ابلاغ شده
ب) فکر میکنید چرا در این فرمان، هیچ اشارهای به اشتباه شاه و حکومت در انعقاد اولیه قرارداد با استعمارگران نشده است و بلکه در مقابل، لغو آن به لطف و مرحمت شاه نسبت داده شده است؟
پاسخ: به دلیل چاپلوسی زیاد
پ) در کدام قسمتهای فرمان، میتوانید تکبّر و خودخواهی شاهانه را ببینید؟ آیا فکر نمیکنید که یکی از عوامل پیشرفت نکردن ایران در گذشته، وجود چنین حکومت و شاهانی بوده است؟
پاسخ: مردم باید با دعا برای وجود مسعود همایونی و سپاسگزاری از رحمت کامل همایون خسروانه خود را از این گرفتاری و تحمیل رهایی یافته و از برخی حرکات جاهلانه به کلی جلوگیری کنند.
یقیناً وجود چنین پادشاهانی که هیچ حقی برای مردم قائل نبودند و ثروت کشور را جزئی از ثروت خود می دانستند و تنها به دنبال خوش گذرانی و ظلم به مردم بودند مانع هر گونه پیشرفتی برای کشور بود.
ث) وقتی متن این سند را میخوانید چه نکتههایی شما را بیشتر به فکر وامی دارد یا توجه شما را جلب میکند؟
پاسخ: من با خواندن این سند درود به امیرکبیر می فرستم و ازینکه همیشه خائنین در کشور جلو پیشرفت ایران را می گرفتند ناراحت می شوم.
به کار ببندیم صفحه ۸۲ کتاب درسی مطالعات نهم درس ۱۲
۱- با مراجعه به پایگاه اینترنتی شبکهٔ رشد به نشانی www.roshd.ir و یا کتابهایی دربارهٔ زندگانی و خدمات میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی، خلاصهای از زندگینامهٔ او را تهیه کنید و در کلاس بخوانید.
پاسخ: میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی، یکی از شخصیتهای برجستهٔ تاریخ ایران در دورهٔ قاجار، در سال ۱۱۵۸ هجری شمسی (۱۱۷۷ هجری قمری) در هزاوهٔ فراهان، اراک به دنیا آمد. او فرزند میرزا عیسی قائم مقام، وزیر برجستهٔ دورهٔ زندیه و قاجار، بود. میرزا ابوالقاسم در دامان پدری دانشمند تربیت یافت و علوم متداول زمان را آموخت.
خدمات و سمتها:
- وزارت نایبالسلطنه: پس از درگذشت پدرش در سال ۱۲۲۴ هجری قمری، میرزا ابوالقاسم به جای او به مقام وزارت نایبالسلطنه عباس میرزا رسید و در این سمت به اصلاحات اداری و نظامی پرداخت.
- صدر اعظمی: در سال ۱۲۳۸ هجری قمری، با لقب «قائم مقام»، به صدر اعظمی رسید و در دولت محمدشاه به اصلاحات گستردهای در امور داخلی و خارجی پرداخت.
اصلاحات و اقدامات:
- اصلاحات اداری و نظامی: میرزا ابوالقاسم به بهبود ساختار اداری و نظامی کشور اهتمام داشت و تلاش کرد تا کارایی دولت را افزایش دهد.
- موازنهٔ تجاری: او به تنظیم موازنهٔ تجاری و کاهش وابستگی به کشورهای خارجی توجه داشت که این امر موجب نارضایتی نمایندگان روس و انگلیس شد.
نهایت کارنامه:
اقدامات مستقلانهٔ قائم مقام، بهویژه در حوزهٔ تجارت و سیاست خارجی، با واکنشهای منفی از سوی نمایندگان روس و انگلیس مواجه شد. این تنشها و توطئههای داخلی منجر به قتل او در سال ۱۲۱۴ هجری شمسی (۱۸۳۵ میلادی) در باغ نگارستان تهران شد.
۲- پرسوجو کنید که آیا در شهر یا روستای محل زندگی شما آثاری از دورهٔ قاجار باقی مانده است. در صورت وجود چنین آثاری، دربارهٔ یکی از آنها گزارشی به همراه عکس تهیه و به کلاس ارائه کنید.
پاسخ: برای پیدا کردن اطلاعات درباره آثار دورهٔ قاجار در شهر یا روستای محل زندگی شما، بهتر است با جستجو در منابع مختلف، از جمله اینترنت و پایگاههای اطلاعاتی محلی مانند وبسایتهای گردشگری یا موزهها، اطلاعاتی جمعآوری کنید. علاوه بر این، مراجعه به منابع و کتابهایی که تاریخ محلی را بررسی کردهاند، میتواند مفید باشد.
اگر در محل زندگی شما آثار دورهٔ قاجار وجود دارد، مانند ساختمانهای تاریخی، مسجدها، کاروانسراها، حمامها یا دیگر بناهای مرتبط با این دوره، میتوانید گزارشی دربارهٔ یکی از این آثار تهیه کرده و همراه با عکسی از آن، به کلاس ارائه دهید.
در این گزارش، موارد زیر را در نظر بگیرید:
- نام اثر: نام دقیق بنای تاریخی.
- تاریخ ساخت: زمانی که اثر در دورهٔ قاجار ساخته شده است.
- ویژگیهای معماری: توضیحاتی در مورد سبک معماری و ویژگیهای خاص آن اثر.
- اهمیت تاریخی: نقش این اثر در تاریخ محلی یا ملی.
- وضعیت کنونی: وضعیت فعلی اثر، اینکه آیا مرمت شده یا نیاز به حفاظت دارد.
- عکس اثر: عکسی از اثر تاریخی (اگر امکانپذیر باشد).
۳- با مطالعهٔ متن به پرسشهای زیر پاسخ دهید.
«تعداد دستگاه های بافندگی دستی شیراز که در اوایل حکومت قاجار ۵۰۰ واحد بود، حدود ۶۰ سال بعد به ۱۰ واحد کاهش یافت که آنها هم پارچههای زبر و خشن می بافتند. در همان دوره، تعداد کارگاه های حریربافی اصفهان نیز از ۱۲۵۰ واحد به ۱۲ واحد رسید و مردم آن شهر، مصرف کننده پارچه های نخی کارخانههای انگلستان شدند.»
منبع: مقاومت شکننده، تاریخ تحولات اجتماعی ایران از صفویه تا انقلاب اسلامی، تألیف جان فوران، ترجمه احمد تدین، ناشر: رسا، ۱۳۷۷ش، ص ۱۹۶
الف) دلیل کاهش تعداد کارگاههای بافندگی در دو شهر شیراز و اصفهان چه بوده است؟
پاسخ: زیرا واردات آن از انگلستان میشد.
ب) به نظر شما، کاهش تعداد کارگاههای بافندگی در دوره قاجار، از نظر اقتصادی چه آثار و نتایجی برای مردم ایران داشت؟
پاسخ: باعث فقیر تر شدن مردم ایران شد زیرا بافندگی از شغلهای مهم آن زمان بوده است.
ج) از این موضوع تاریخی برای اقتصاد کشور در شرایط کنونی چه پندی میتوان گرفت؟
پاسخ: روی اقتصاد مقاومتی و تقویت تولید داخلی تمرکز کرد.
پاسخ درس قبلی: جواب فعالیت های درس ۱۱ مطالعات نهم
⭐️ در آخر جواب فعالیت های درس ۱۲ مطالعات نهم در صفحات ۷۷ ، ۷۹ ، ۸۱ و ۸۲ به پایان رسید، اگر سوال یا مشکلی دارید از قسمت دیدگاه با ما یا سایر دانش آموزان بحث و گفتگو کنید و نظرات خود را بگذارید. تمام سوالات را کامل و صحیح پاسخ دادیم. میتوانید آن ها را هم خلاصه بنویسید. برای بهتر پیدا کردن ما در آخر عبارت جستجو شده خود در گوگل کلمه ماگرتا را بنویسید.😎🌹















خیلی ممنون که فعالیت ها و
کار برگ ها رو میذارید