جواب فعالیت های درس ۱۷ مطالعات نهم ⚡️ فرهنگ
پاسخ سوال های صفحه ۱۱۶ ، ۱۱۷ ، ۱۱۹ ، ۱۲۰ و ۱۲۱ مطالعات اجتماعی پایه نهم ، جواب فعالیت های درس 17 فرهنگ فصل نهم مطالعات پایه ۹ ام
پاسخ فعالیت های درس ۱۷ مطالعات نهم : در این نوشته به جواب فعالیت های درس هفدهم 17 مطالعات اجتماعی پایه نهم در صفحات ۱۱۶ ، ۱۱۷ ، ۱۱۹ ، ۱۲۰ و ۱۲۱ مربوط به درس هفده فرهنگ در بخش آموزش و پرورش ماگرتا پرداخته ایم.
پاسخ درس بعدی: جواب فعالیت های درس ۱۸ مطالعات اجتماعی نهم

پاسخ فعالیت درس ۱۷ مطالعات نهم
در جواب فعالیت درس 17 مطالعات اجتماعی نهم داریم :
جواب فعالیت صفحه ۱۱۶ درس هفدهم مطالعات اجتماعی نهم
۱- فرهنگ چیست؟ شما چه برداشتی از واژه فرهنگ دارید؟
پاسخ: مجموعه ای از آداب و رسوم و باورهای یک جامعه که نسل به نسل منتقل می شود.
برداشت خود را از واژهٔ فرهنگ بنویسید و به نوبت در کلاس بخوانید. معلم نکات مشترک را روی تخته بنویسد. پس از پایان درس، یک بار دیگر نوشتهٔ خودتان و نکات روی تخته را مرور کنید و بگویید برای تکمیل توضیح فرهنگ، چه نکات دیگری را اضافه می کنید.
پاسخ: فرهنگ آموختنی است – فرهنگ نوعی نگرش است – فرهنگ نشانه شخصیت است – فرهنگ آگاهی جامعه را بالا می برد و …
جواب فعالیت صفحه ۱۱۷ مطالعات اجتماعی نهم درس ۱۷
۲- اگر اعضای خانوادهتان برای زیارت یا سیاحت به کشورهای همسایه یا سایر کشورها سفر کردهاند، بگویید در هنگام گفتوگو از خاطرات سفر به چه نکاتی دربارهٔ شیوهٔ زندگی مردم آن کشورها اشاره میکنند؟
پاسخ: ۱. مقدمه: اعضای خانوادهام برای زیارت یا سیاحت به چند کشور سفر کردهاند. در این گفتوگو، آنها به تفاوتهای فرهنگی، سبک زندگی، آداب معاشرت و ویژگیهای اجتماعی مردم این کشورها اشاره کردند.
۲. خاطرات سفر به کشورهای مختلف
الف) سفر به عراق (زیارت کربلا و نجف)
✅ مهمترین مشاهدات:
- میزبانداری گرم عراقیها: در مسیر کربلا، خانوادههای عراقی به زائران چای، غذا و اسکان رایگان تعارف میکنند.
- احترام به زائران: مردم عراق برای ایرانیها احترام زیادی قائلند و گاهی با لهجهی ایرانی “سلام بر حسین” میگویند.
- شلوغی و ازدحام: حرم امام حسین (ع) همیشه پرازدحام است، اما نظم خاصی دارد.
ب) سفر به ترکیه (استانبول و آنتالیا)
✅ مهمترین مشاهدات:
- ترافیک سنگین و زندگی شلوغ: استانبول شهری پرسرعت و پرترافیک است، اما مردم به قوانین راهنمایی و رانندگی پایبندند.
- میزان بالای گردشگری: در مناطق توریستی مانند سلطان احمد، اکثر مغازهداران به چند زبان صحبت میکنند.
- تفاوت در غذاها: مردم ترکیه چای سیاه را در استکانهای کوچک و بدون نعلبکی مینوشند و وعدهی صبحانهشان بسیار مفصل است.
ج) سفر به دبی (امارات متحدهی عربی)
✅ مهمترین مشاهدات:
- شهری مدرن ولی با قوانین سختگیرانه: در دبی سیگار کشیدن در مکانهای عمومی جریمه دارد و حتی آدامس به دیوار چسباندن غیرقانونی است!
- تنوع فرهنگی بالا: به دلیل حضور مهاجران از سراسر دنیا، دبی شهری چندفرهنگی است.
- گرانی زندگی: هزینهی مسکن و خوردو بسیار بالاست و فقط ثروتمندان میتوانند در مناطق لوکس زندگی کنند.
د) سفر به پاکستان (لاهور و اسلامآباد)
✅ مهمترین مشاهدات:
- مهماننوازی بینظیر: پاکستانیها اصرار دارند که حتماً برای ناهار یا شام در خانهی آنها بمانید.
- علاقهی شدید به ایران: بسیاری از پاکستانیها فارسی بلدند و شعرهای حافظ و سعدی را از بر میخوانند.
- فقر در برخی مناطق: در حاشیهی شهرها، کودکان بسیاری بدون تحصیل در خیابانها کار میکنند.
۳. نتیجهگیری
- سفر به کشورهای دیگر دیدگاه انسان را گستردهتر میکند.
- مهماننوازی و احترام در کشورهای اسلامی مشترک است.
- برخی کشورها مانند دبی بسیار مدرن ولی کمعمق هستند، درحالیکه کشورهایی مثل عراق و پاکستان صمیمیتر ولی با مشکلات اقتصادی بیشتری روبهرو هستند.
۳- اگر دربارهٔ شیوهٔ زندگی یک جامعه در سایر مناطق جهان کتابی خواندهاید یا فیلمی دیدهاید، نکتههایی از آن را برای هم کلاسیهایتان توضیح دهید.
پاسخ: ۱. مقدمه: من اخیراً کتاب “کودک، سرباز، صلح” (داستان زندگی کودکان در جنگزدهی آفریقا) را خواندهام و همچنین مستند “زندگی در ژاپن” را تماشا کردم. در این ارائه، نکات جالبی دربارهٔ سبک زندگی مردم در این مناطق را با شما به اشتراک میگذارم.
۲. نکات آموزنده از کتابها و فیلمها
الف) کتاب “کودک، سرباز، صلح” (آفریقا)
✅ شرح داستان:
این کتاب دربارهٔ پسری به نام ایشمال بیه است که در جنگ داخلی سیرالئون مجبور به سربازی میشود.
✅ نکات کلیدی دربارهٔ زندگی در آفریقای جنگزده:
- کودکان به جای مدرسه، اسلحه به دست میگیرند و توسط گروههای شورشی ربوده میشوند.
- مردم روستاها برای زنده ماندن، در جنگلها پنهان میشوند و از ریشهی گیاهان تغذیه میکنند.
- نقش سازمانهای بینالمللی مانند یونیسف در نجات کودکان سرباز.
📌 درسی که گرفتم:
“جنگ نه تنها خانهها، بلکه روح و آیندهی کودکان را نابود میکند.”
ب) مستند “زندگی در ژاپن”
✅ مشاهدات جالب از فرهنگ ژاپنیها:
- انضباط بالا:
- دانشآموزان ژاپنی خودشان مدرسه را تمیز میکنند (حتی سرویسهای بهداشتی!).
- در مترو، همه بیصدا و بدون صحبت با تلفن همراه سفر میکنند.
- احترام به طبیعت:
- در فصل بهار، جشن هانامی (تماشای گیلاسهای شکوفه) برگزار میشود و مردم زیر درختان پیکنیک میگذارند.
- زبالهها را به ۱۰ نوع مختلف تفکیک میکنند!
- غذا و سلامت:
- ژاپنیها آهسته غذا میخورند و وعدههای غذایی کوچک ولی متنوع دارند.
- ماهی و سبزیجات تازه، پایهی اصلی غذای آنهاست.
📌 درسی که گرفتم:
“نظم و احترام به محیط زیست، ژاپن را به کشوری پیشرفته تبدیل کرده است.”
۳. مقایسهی سبک زندگی
| منطقه | ویژگیهای مثبت | چالشها |
|---|---|---|
| آفریقا (جنگزده) | روحیهی مقاومت مردم | فقر، جنگ، کودکسربازی |
| ژاپن | نظم، پیشرفت تکنولوژی، عمر طولانی | فشار کاری زیاد، جامعهی رقابتی |
۴. فعالیت پیشنهادی برای کلاس
- نقاشی دو تصویر از زندگی در آفریقا و ژاپن بر اساس توصیفات.
- بحث گروهی دربارهٔ این سوال:
“اگر شما رئیسجمهور بودید، چه برنامهای برای کاهش مشکلات کودکان در جنگ اجرا میکردید؟”
جمعبندی: آشنایی با زندگی مردم در نقاط مختلف جهان دید ما را وسعت میبخشد و به ما یادآوری میکند که چقدر زندگی ما در آرامش، موهبتی ارزشمند است.
جواب فعالیت صفحه ۱۱۹ مطالعات نهم درس هفدهم
۴- فرض کنید کودکی از هر نوع ارتباط با آدمهای دیگر محروم باشد و فقط نیازهای طبییعیاش برطرف شود تا زنده بماند. به نظر شما این کودک چه ویژگیهایی خواهد داشت؟
پاسخ: این کودک هنگام صحبت با دیگران احوالپرسی نمیکند، خوب صحبت نمیکند، آداب غذا خوردن را نمیداند، به دیگران احترام نمیگذارد و عموماً فردی است که دیگران به دلیل اینکه مراحل اجتماعی را طی نکرده است با تعجب به رفتار او نگاه می کنند. در نتیجه آینده موفق نخواهد بود و همواره مورد سرزنش جامعه قرار خواهد گرفت.

۵- با توجه به تصاویر بالا، معنای هریک از نمادها و رفتارهای نمادین را بیان کنید.
پاسخ: به ترتیب از چپ به راست: نماد مقاومت و پیروزی – نماد احترام سیاسی – نماد احترام نظامی
جواب فعالیت پایین صفحه ۱۱۹ مطالعات نهم درس ۱۷
۶- درباره نمادها و هنجارهای مربوط به سلام و احوالپرسی و تعارفات در چند منطقه کشور متفاوت پرسوجو کنید و نتیجه را در کلاس بیان کنید.
پاسخ: ۱. مقدمه: ایران با تنوع فرهنگی بالا، آداب و رسوم متفاوتی در سلام کردن و احوالپرسی دارد. در این تحقیق، با پرسوجو از همکلاسیها و دوستانی از مناطق مختلف، اطلاعات جالبی جمعآوری کردیم.
۲. نمادها و هنجارهای سلام و احوالپرسی در مناطق ایران
الف) آذربایجان (تبریز و ارومیه)
✅ سلام کردن:
- “سلام، چوخ یاخشیسنیز؟” (سلام، خوب هستید؟)
- تعارف چای: بلافاصله پس از ورود مهمان، چای تعارف میکنند.
✅ هنجارهای خاص: - بوسیدن دست بزرگترها به نشانه احترام (در گذشته رایجتر بود).
- اگر مهمان غذا نخورد، میگویند: “ناخوش گلیبسن!” (یعنی ناراحت شدیم!).
ب) خراسان (مشهد و نیشابور)
✅ سلام کردن:
- “سلام، حالتون چطوره؟ قربونتون برم!”
✅ هنجارهای خاص: - تعارف شیرینی و نقل در اولین دیدار پس از سفر.
- اگر کسی تعارف را رد کند، میگویند: “حاجت بگیرم!” (یعنی دعا میکنم حاجت روا بشوی!).
ج) خوزستان (اهواز و آبادان)
✅ سلام کردن:
- “سلامتی، شلونکی؟” (سلامتی، چطوری؟)
✅ هنجارهای خاص: - مهماننوازی افراطی: تا مهمان غذا نخورد، اصرار میکنند.
- عبارت محبتآمیز: “یهودت خوش اومدی!” (یعنی خیلی خوش آمدی!).
د) گیلان (رشت و لاهیجان)
✅ سلام کردن:
- “سلام، خوش بومهدی!” (سلام، خوش آمدید!)
✅ هنجارهای خاص: - تعارف باقالی و ترشجات همراه با چای.
- اگر کسی تعارف را قبول نکند، میگویند: “بخور ناخدا جون!” (بخور، جانم!).
ه) سیستان و بلوچستان (زاهدان)
✅ سلام کردن:
- “سلام، حالتان چیه؟ چرایی؟” (یعنی چرا دیر آمدی؟)
✅ هنجارهای خاص: - دادن قهوهی تلخ به مهمان به نشانه احترام.
- اصرار برای خواباندن مهمان: “امشب پیش ما میمونی!”.
۳. مقایسهی آداب تعارف در مناطق مختلف
| منطقه | نوع سلام | هنجار تعارفات | جملهٔ معروف |
|---|---|---|---|
| آذربایجان | “چوخ یاخشیسنیز؟” | چای + بوسیدن دست بزرگترها | “ناخوش گلیبسن!” |
| خراسان | “قربونتون برم” | شیرینی و نقل | “حاجت بگیرم!” |
| خوزستان | “شلونکی؟” | اصرار به غذا خوردن | “یهودت خوش اومدی!” |
| گیلان | “خوش بومهدی!” | باقالی و ترشجات | “بخور ناخدا جون!” |
| بلوچستان | “چرایی؟” | قهوه + اصرار به ماندن | “امشب پیش ما میمونی!” |
۴. نتیجهگیری
- مهماننوازی در تمام مناطق ایران مشترک اما با روشهای متفاوت است.
- زبان محلی و خوراکیهای سنتی نقش مهمی در احوالپرسی دارند.
- رد کردن تعارف در برخی مناطق (مثل خوزستان) ممکن است بیاحترامی تلقی شود!
جواب فعالیت صفحه ۱۲۰ و ۱۲۱ درس ۱۷ مطالعات نهم
گفتوگو کنید
۷- هر یک از هنجارهای زیر مبتنی بر کدام ارزشها و عقاید است؟ توضیح دهید.
الف) برخی نانواها، شبهای جمعه یک یا چند تنور نان خود را به صورت رایگان و صلواتی به مردم میدهند.
پاسخ: ارزش اسلامی و اعتقادات دینی
ب) مردها در هنگام ورود به خانهٔ دیگران با صدای بلند «یا اللّٰه» میگویند. پاسخ: ارزش اجتماعی و عرفی و دینی
ج) افراد در موقع دیدن کودک «ماشاءاللّٰه» میگویند. پاسخ: عقیده اسلامی و عرفی
د) رزمندگان مسلمان هنگام پیروزی در نبرد «الله اکبر» میگویند. پاسخ: ارزش دینی
۸- همهٔ ارزشها و هنجارها، مفید و خوب نیستند. برای مثال، ممکن است در یک گروه دوستان، یک مدل نامناسب لباس به هنجار تبدیل شود یا در بین عدهای، فال گیری رواج پیدا کند یا یک گروه عادت کنند تیم ورزشی رقیب را با نامهای زشت خطاب کنند یا در بعضی خانوادهها خودنمایی و خرید اسباب و اثاثیهٔ گران قیمت متداول شود. آیا پیروی کورکورانه از همهٔ هنجارها درست است؟ ملاک تشخیص درست و مفید بودن ارزشها و هنجارها چیست؟
پاسخ: خیر – وجود باورها، نمادها و ارزشها در یک جامعه و حفظ یکپارچگی آن و عدم تخریب فرهنگ یک جامعه میتواند معیار مناسبی برای صحت ارزشها و هنجارها باشد.
۹- عوامل مختلفی میتوانند نمادها، ارزشها و هنجارهای یک جامعه را تغییر دهند و در فرهنگ آن جامعه تغییر و دگرگونی پدید آورند. دربارهٔ این عوامل و چگونگی تأثیر آنها بر فرهنگ گفتوگو کنید و مثالهایی بیاورید.
| عوامل | مصداق | تغییر در نمادها، ارزشها و هنجارها |
|---|---|---|
| پیشرفتهای صنعتی و فناوری | زندگی کاشانه نشینی (آپارتماننشینی) پیشرفت وسایل حمل و نقل و افزایش مسافرت | خانههای چند طبقه، فضای کمتر برای بازی بچهها و… |
| رسانههای جمعی | ماهواره – استفاده از موبایل | مدل مو، فرم لباس، کاهش روابط اجتماعی |
| نفوذ فرهنگی بیگانگان و کشورهای سلطهگر | ماهواره | قهرمانان فیلم |
۱۰- کاربرگه شماره (۱۳) را انجام دهید.
پاسخ: برای دیدن پاسخ کاربرگ شماره ۱۳ روی دکمه مربوطه زیر کلیک کنید یا بزنید.
پاسخ درس قبلی: جواب فعالیت های درس ۱۶ مطالعات اجتماعی نهم
⭐️ در آخر جواب فعالیت های درس ۱۷ مطالعات نهم در صفحات ۱۱۶ ، ۱۱۷ ، ۱۱۹ ، ۱۲۰ و ۱۲۱ به پایان رسید، اگر سوال یا مشکلی دارید از قسمت دیدگاه با ما یا سایر دانش آموزان بحث و گفتگو کنید و نظرات خود را بگذارید. تمام سوالات را کامل و صحیح پاسخ دادیم. میتوانید آن ها را هم خلاصه بنویسید. برای بهتر پیدا کردن ما در آخر عبارت جستجو شده خود در گوگل کلمه ماگرتا را بنویسید.😎🌹















اون کسی بود که بردن داشتن بعضی از حواس خود نمیتوانست بادریگران ارتباط درست برقرار کنه
اما اون با کمک گرفتن از معلم خودش تونست
یک نویسنده بشه و کتاب هایی را بنویسیه که هرگز تصوری از فکر های فرد نویسنده توی ذهنت نداشته بودی