بازاریابی و فروشکسب و کار

تبلیغات ارزان ، پیش نیاز تبلیغات ارزان چیست؟

پیش نیاز تبلیغات ارزان کدامند و چطور یک تبلیغات ارزان اما پر بازده انجام دهیم؟

اگه شما هم به تازگی کسب و کار خودتون رو راه انداخته باشید احتمالا به دنبال روش های تبلیغات ارزان هستید . خیلی ها اعتقاد دارند که تبلیغات ارزان جوابگو نیست ! اما باید بگیم اگه تبلیغات ارزان ، به درستی انجام بشه قطعا و حتما به رشد کسب و کار شما کمک میکنه. پس تا پایان این مقاله تبلیغات ارزان ما رو همراهی کنید .

پیش نیاز تبلیغات ارزان

قبل از اینکه به معرفی انواع تبلیغات ارزان بپردازیم باید برای خودمون یه استراتژی تبلیغاتی داشته باشیم . برای اینکه یه استراتژی صحیح طراحی کنیم باید به موارد زیر دقت کنیم .

ابزارهای تبلیغاتی رو بشناس

این خیلی مهمه که شما در مورد ابزار های تبلیغاتی اطلاعات کافی داشته باشید . ابزار های تبلیغاتی رو می تونیم به دو دسته تبلیغات محیطی و تبلیغات آنلاین یا دیجیتالی تقسیم بندی کنیم. شاید فک کنید تبلیغات محیطی گران قیمت هستند اما عجله نکنید در ادامه شیوه هایی از تبلیغات محیطی رو معرفی می کنیم که با هزینه کم هم بتونید این گونه تبلیغات رو انجام بدید.

هر چقدر تعداد ابزار های تبلیغاتی بیشتری رو بشناسید دست شما برای انتخاب بهترین ابزار های تبلیغاتی بازتر هست. این شناخت به شما این امکان رو میده که ابزار های تبلیغاتی متناسب با شرایط کاری خودتون رو انتخاب کنید.

هدف گزینی کن

خیلی مهمه که هدف شما از تبلیغات چی باشه . کسب و کارها زمانی که شروع به تبلیغ می کنن معمولا به این مساله آگاه نیستن . به همین دلیل هم کورکورانه از ابزارهای تبلیغاتی استفاده می کنن . بررسی هدف این امکان رو به شما میده تا ابزار های تبلیغاتی مناسب رو به کار بگیرید.
هدف تبلیغاتی کسب و کارها ، معمولا یکی از موارد زیر هست. ( توجه داشته باشید که ما در مورد تبلیغات محلی و کسب و کارهای کوچک صحبت می کنیم )

  • معرفی برند یا نام کسب و کار به مشتری های بالقوه :
    مثلا تصور کنید یه رستوران به تازگی در یک محله افتتاح شده . این رستوران برای اینکه حضور خودش رو اعلام کنه باید از طریق تبلیغات محلی این کار رو انجام بده
  • معرفی محصولات و کالاهای جدید :
    فروشگاه ها ، به ویژه فروشگاه های پوشاک مدام در حال به روز کردن کالاهای خودشون هستن ، از طریق برخی از شیوه های تبلیغاتی میشه این کالاهای جدید رو به کاربرها معرفی کرد و فروش رو به طرز چشم گیری افزایش داد.
  • آگاهی بخشی به مشتری ها :
    گاهی وقتا مشتری ها اصلا از کاربرد برخی کالاها اطلاع ندارند به همین دلیل هم هست که از برخی از کالاها استقبال نمی کنن. از طریق تبلیغات میشه در مورد فواید و کارایی برخی کالا یا خدمات به مردم آگاهی داد و فروش را به طرز چشم گیری افزایش داد.
  • اطلاع رسانی :
    یکی از کاربردهای تبلیغات ، اطلاع رسانی هست . مثلا شما یک افتتاحیه دارید می تونید از طریق تبلیغات به مخاطبان خود اطلاع رسانی کنید. یا حراج های خود را از طریق تبلیغات اثرگذار به گوش مشتریان خودتون برسونید. ( البته باید بگیم که افتتاحیه و حراج هم خودشون به نوعی روش تبلیغاتی به حساب میان )
تبلیغات ارزان قیمت

تخم مرغات رو تو یه سبد نزار

به یه روش تبلیغاتی پیله نکن . سعی کن حداقل از 3 ابزار تبلیغاتی متنوع استفاده کنی . تحقیقات نشون داده واسه اینکه یک تبلیغات تاثیر خودش رو بزاره باید حداقل سه نقطه تماس با مخاطب ایجاد کنه. بنابراین سعی کنید از تمام ابزار های تبلیغاتی در دسترس استفاده کنید.

بودجه بندی کن

اول اینکه تعیین کن که هزینه استفاده از هر ابزار تبلیغاتی برات چقدر تموم میشه . بعد یادداشت کن که براورد تو از تبلیغات چیه ؟ هر ابزار تبلیغاتی قراره چقدر آورده برای کسب و کارت داشته باشه ؟ حالا که مقایسه کردی از روش تبلیغاتی کم هزینه تر استفاده کن . یادت باشه بیشتر از ظرفیت کسب و کارت برای تبلیغات هزینه نکنی

ظرفیت سنجی کن

ما با هر هدفی که تبلیغ می کنیم در نهایتت به دنبال افزایش فروش هستیم . یکی از روش های افزایش فروش هم افزایش مشتری هست. بنابراین شما باید قبل از تبلیغات امکانات خودتون روبررسی کنید. مثلا اگه یه کافه دارید که مدام صندلی هاش پره ! تبلیغ برای جذب مشتری جدید فقط میتونه باعث ازدحام و نارضایتی مشتری های جدید و قدیمی بشه . در این صورت تبلیغات به جای اینکه کمک دهنده باشه میتونه به ضرر کسب و کار شما تموم شه .

روحیات مشتریت رو بشناس

رو حیات مشتریت رو بشناس ! یه جمله کوتاه و ساده است اما کلی معنا و مفهوم در خودش داره . روحیات مشتریت رو بشناس یعنی پرسونای مخاطبت رو بررسی کن . شناخت و تعریف پرسونای کسب و کار ، یکی از مهم ترین امور در هر کسب و کاری هست. ( می تونید در این مورد به یک مقاله در آکادمی ادنل مراجعه کنید)
شناخت پرسونای مخاطب به شما چه کمکی میکنه ؟

  • کمک اول : به شما کمک میکنه طرح تبلیغاتی خودتون رو با توجه به پرسونا طراحی کنید.
  • کمک دوم : لحن گفتگوی شما در تبلیغات رو معین میکنه.
  • کمک سوم : به شما میگه مخاطبان شما معمولا در کدوم فضاهای آنلاین و آفلاین حضور دارن تا در همون جاها تبلیغ کنید.
  • کمک چهارم : به شما میگه زمان حضور مخاطبین شما در مکان های مختلف چه زمانی هست تا در همون زمان ها تبلیغ کنید.
  • کمک پنجم : کمک میکنه بفهمید کدوم ابزارهای تبلیغاتی روی مخاطب شما تاثیر گذارتر هست.

آنالیز و بررسی کن

بعد ازاینکه کمپین تبلیغاتی رو اجرا کردی … نرو حاجی حاجی مکه ! این که اولین و آخرین کمپین تبلیغاتی کسب و کارت نیس ، در آینده قراره کلی کمپین تبلیغاتی برای رشد کسب و کارت داشته باشی بنابراین لازمه که نقاط قوت و ضعفت رو بررسی کنی تا در تبلیغات بعدی موفق تر عمل کنی . همین موفق عمل کردن باعث میشه کلی در هزینه هات صرفه جویی بشه.

روش های تبلیغات ارزان

مقدمه تبلیغات ارزان خیلی طولانی شد. اما لازم و ضروری بود . چون خیلی از ما ها فک میکنیم تبلیغات ارزان فقط از طریق یه سری ابزار انجام میشه اما برنامه ریزی های قبل تبلیغ میتونه تاثیر خیلی زیادی در بهینه سازی بودجه ما داشته باشه.

تبلیغات محیطی ارزان

یادتون باشه در بخش قبلی گفتیم میشه تبلیغات محیطی ارزان داشت . در این جا به بخشی از تبلیغات ارزان محیطی اشاره می کنیم.

تبلیغات اشتراکی :

تبلیغات اشتراکی یکی از روش های تبلیغی تقریبا بدون هزینه به حساب میاد. در تبلیغ اشتراکی شما باید کسب و کاری رو پیدا کنید که مکمل کسب و کار شماست و مخاطبان یکسانی داره . از طرفی کسب وکارهایی که قصد تبلیغات اشتراکی رو دارن باید هم اندازه باشن. اگه براتون جا نیفتاده با یه مثال توضیح میدم.
دو تا کسب و کار رو در نظر بگیرید:

کسب و کار اول : فروشگاه لوازم آشپزخانه ( فروش لوازم برقی آشپزخانه مثل چرخ گوشت ، آبمیوه گیری ، پلوپز و غیره )
کسب و کار دوم : فروشگاه لوازم خانگی ( فروش یخچال ، تلویزیون ، اجاق گاز و غیره )
این دو تا کسب و کار مخاطب های یکسانی دارند . به خصوص تازه عروس ها زمانی که به سراغ لوازم آشپزخانه میرن قطعا لوازم خانه هم میخرن . هر کدوم از این کسب و کار ها می تونن بروشور کسب و کار شریک رو در اختیار مشتری هاشون قرار بدن و اون ها رو ترغیب به خرید از شریک تبلیغی خودشون بکنن.

مثال دوم از این نوع تبلیغ هم میتونه پارچه فروشی و خیاطی باشه

تبلیغات ارزان و موثر

تبلیغات ترانزیتی :

حتما شما هم بدنه تاکسی ، اتوبوس ها و قطارهای شهری رو دیدید که برای تبلیغات مورد استفاده قرار میگیره . به این نوع تبلیغات ، تبلیغات ترانزیتی گفته میشه. هزینه تبلیغات ترانزیتی برای کسب و کارهای محلی و کوچیک ممکنه زیاد باشه. شما می تونید هم از تاکسی های محلی برای تبلیغات ترانزیتی استفاده کنید هم اینکه اتوموبیل شخصی خودتون رو رنگ آمیزی کنید و از اون برای تبلیغات استفاده کنید. در این صورت فقط هزینه طراحی روی خودرو رو خواهیدداد.

پخش تراکت :

یکی از مرسوم ترین روش های تبلیغات محلی ، پخش کردن تراکت هست . خیلی از افراد این نوع تبلیغات رو مفید نمی دونن . اما باید گفت که اگه روش صحیح تبلیغات تراکتی رو بلد باشید و اصول کپی رایتینگ رو رعایت کنید این تبلیغات میتونه پربازده باشه.

تبلیغات فروشگاهی :

سوپر مارکت ها و فروشگاه های زنجیره ای یکی از پر رفت و آمد ترین مکان ها به حساب میان . تبلیغ کردن در این مکان ها از طریق پوستر یا استیکر تبلیغاتی هزینه های کمی برای شما خواهد داشت.

تبلیغات دهان به دهان :

درسته که کیفیت کالا و نحوه برخورد شما با مشتری زمینه رو برای تبلیغات دهان به دهان فراهم میکنه . اما شیوه های دیگه ای هم وجود داره که میشه این نوع از تبلیغات رو افزایش داد. به طور مثال به مشتری هاتون یه کپن تخفیف بدید و بگید که در صورتی که فردی از طرف اون ها معرفی بشه به هر دو نفر تخفیف n درصدی خواهید داد.

حضور در رویداد ها :

در کشور ما مراسم آینی و مذهبی زیادی برگزار میشه و مردم معمولا فعالیت های اجتماعی زیادی دارن. مثلا جشن 22 بهمن ، جشن های اعیاد شعبانیه و غیره . این اجتماعات موقعیت مناسبی رو برای تبلیغ کسب و کار شما فراهم میکنه. کانتر های تبلیغاتی و تبلیغات سمپلینگ میتونه برای شما مفید باشه.

تبلیغات ارزان و آنلاین

در این بخش به روش های تبلیغات ارزان قیمتی خواهیم پرداخت که در فضای آنلاین انجام میشه.

سرویس های اشتراک ویدئو :

مردم دیگه مثل قبل روی هزینه اینترنتشون حساسیت ندارن. از طرفی زیرساخت های اینترنت هم قوی تر شده و لود ویدئو ها در بستر وب با سرعت قابل قبولی هست. به همین دلیل استقبال مردم از محتوای ویدئویی افزایش پیدا کرده. حتی میشه گفت که خیلی ها دیگه حوصله محتوای متنی رو ندارن و دوست دارن محتوا رو به شکل شنیداری و دیداری دریافت کنن. به همین دلیل شما می تونید از طریق معرفی کسب و کارتون در سرویس های اشتراک ویدئو مثل آپاراتو یوتویوب بیشترین بهره رو ببرید. همون طور که می دونید این دو تا سرویس برای همه رایگان هست.

ثبت نام در دایرکتوری مشاغل

خوشبختانه تعداد سایت های رایگان دایرکتوری مشاغل این روزها خیلی زیاد شده. شما می تونید به راحتی کسب و کار خودتون رو در این سایت ها ثبت کنید. در بسیاری از این دایرکتوری ها امکان ثبت شماره تماس ، لوکیشن و آدرس فراهم شده. اگه فردی مثلا در گوگل سرچ کنه مکانیکی در پاسداران ممکنه شما در نتایج گوگل نمایش داده بشید.

وب سایت ها

وب سایت رو ما به همه کسب و کارها توصیه نمی کنیم . چون اعلاوه بر هزینه راه اندازی سایت ، برای اینکه سایتی رسالت خودش رو به درستی انجام بده نیاز به هزینه های ماهانه مثل پشتیبان فنی ، محتوانویس ، سئو کار داره. بنابراین اگه کسب و کار شما در حال گذار از کسب و کار کوچک به سمت متوسط و بزرگ هست و ظرفیت گسترش داره از وب سایت استفاده کنید.

شبکه های اجتماعی

تو شرایطی که حتی بقالی های محلی هم به سمت شبکه های اجتماعی روی آوردن ، بدیهیه که شما هم باید از این فرصت پیش اومده نهایت استفاده رو بکنید. من تعداد زیادی کسب و کار محلی و کوچیک رو میشناسم که در فضای مجازی مثل اینستاگرام حضور دارن. اما تعداد کمی از این کسب و کارها منظم و پیوسته کار می کنن. می دونید چرا ؟
چون ما با این فکر به سمت در آمد زایی از شبکه های اجتماعی میریم که فعالیت در بستر این شبکه ها مجانی هست. اما در عمل اینطور نیس ، چون عمر و زمان ما هم ارزشمند هست. مثلا برای عکاسی جذاب و کاربر پسند از محصول ما به یه سری امکانات احتیاج داریم .
دوم اینکه ما عجول هستیم و پشتکار نداریم . بنابراین هرچند این شبکه های اجتماعی مجانی هستن اما استفاده از اونها مستلزم کوشش هست.

تبلیغات محلی آنلاین

الان در اینستاگرام که بگردید حتما شبکه اجتماعی روستای پدری تون رو هم پیدا می کنید . معمولا افرادی به صورت خود جوش ، پیج یا وبلاگ یا وبسایت هایی برای محله ، شهرک یا شهری که در اون زندگی می کنن راه اندازی کردن..
دراین فضاهای آنلاین ، خاطرات ، فضاهای دیدنی ، رویداد هایی که در شهرک یا محله اتفاق میفته رو به اشتراک میزارن. همین محتوا های مشترک باعث میشه افراد محله یا شهرک مدام این پیج ، وبلاگ یا سایت رو چک کنن و همین حضور مردم باعث میشه بستر مناسبی برای تبلیغات فراهم بشه. بنابراین اگه شما یه کسب و کار محلی دارید این فضاهای آنلاین مخاطب هدف شما رو در خودش داره و بهترین مکان برای تبلیغات محلی به حساب میاد.

ادنل چیست ؟

ادنل یک سامانه رزرواسیون تبلیغات محیطی هست. ادنل فضایی رو در بستر وب فراهم کرده تا صاحبان رسانه های تبلیغاتی بتونن ، ابزار تبلیغاتی خودشون رو در معرض دید قرار بدن . از طرفی صاحبان کسب و کار ها که خواهان اجاره رسانه های تبلیغاتی هستن می تونن به راحتی تابلو تبلیغاتی مورد نظر خودشون رو انتخاب و به صورت آنلاین اجاره کنن.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.