استارتاپ و کارآفرینیکسب و کار

چگونه یک تیم استارتاپ ایی قوی تشکیل دهیم ؟

الزامات داشتن یک تیم استارتاپی قوی چیست ؟

خیلی از دوستان فکر می کنند استارت آپ یا استارتاپ به کسب و کارهایی گفته می شود که برای اولین بار توسط شخص یا شرکتی راه اندازی می شوند و قبل از آن نمونه ای دیگری از آن در آن کشور یا حتی در دنیا وجود نداشته است و هیچ تیم استارتاپ ایی آن را نساخته است.

اما واقعا مفهوم استارت آپ به این کسب و کارها ختم نمی شود. تعاریف مختلفی از استارت آپ وجود دارد که قبلا درباره آن صحبت کردیم.

تفاوت بین یک تیم استارتاپی و یک گروه کاری در چیست ؟



  • در گروه افراد به صورت شخصی کارهای مشخص را انجام می‌دهند تا به هدف برسند.
  • در تیم بین افراد هم افزایی داریم و همه به دنبال هدف مشترکند.
  • در تیم مهارتها مکملند و افراد با توجه به عملکردشان ارزیابی می‌شوند.
یک تیم استارتاپی و یک گروه کاری

الزامات داشتن یک تیم استارتاپی قوی

  • داشتن افراد هوشمند و با مهارت‌های جامع
  • توانایی کار کردن در کنار یکدیگر، و توانایی مدیریت کردن تعارضات بین افراد
  • درک  تفاوت توسعه یک محصول با تحقیق و پژوهش
  • دارا بودن دیدگاه کسب و کاری (سرمایه گذاران علاقه ای به افراد غیر بیزینسی ندارند)
  • درک تفاوت صنعت و دانشگاه

نقش های تیم در مدل Belbin – بلبین

در سال 1970 دکتر Meredith Belbin و گروه تحقیقاتی وی در کالج مدیریت Henley، با هدف ارائه‌ی یک راهکار به منظور جلوگیری از ناکامی تیم‌های کاری، به بررسی عوامل موفقیت و ناکامی این تیم‌ها پرداختند.

تحقیقات نه ساله این گروه نشان داد که موفقیت و ناکامی یک تیم صرفا وابسته به عواملی مانند هوش افراد نبوده و بیشتر متاثر از نوع رفتار  اعضاء تیم است.

بلبین در تحقیق خود، ۹ نقش  را شناسایی و آنها را در قالب سه دسته‌ی فعالیت محور (Action Oriented)، مردم محور (People Oriented) و تفکر محور (Thinking Oriented) طبقه بندی کرده است و به بررسی هر یک از این ۹ نقش  از نظر شخصیت شناسی پرداخته است.



نقش های تیم در مدل Belbin - بلبین
نقش های تیم در مدل Belbin – بلبین | تیم استارتاپ

نقش های تفکر محور در یک تیم کاری بر اساس مدل Belbin

نوآور (Plant): این افراد خلاق و ایده پرداز هستند و رویکرد های جدیدی را عنوان می کنند. این افراد معمولاً درون گرا بوده و ترجیح می‌دهند جدا از تیم فعالیت کنند، این افراد ممکن است روابط عمومی ضعیفی داشته باشند.

متخصص (Specialist): این افراد دارای دانش تخصصی هستند که برای اتمام کار لازم است. تخصص آن‌ها در تیم نقش محوری دارد و برای وضعیت حرفه‌ای خود تلاش می‌کنند. این امر ممکن است مشارکت آن‌ها را در تیم کمتر کند.

ارزیابی کننده (Monitor Evaluator): این افراد ایده‌های نوآوران را ارزیابی  می‌کنند. آنها متفکران کلیدی بوده و به دقت تمام جنبه های هر ایده را بررسی می‌کنند اما گاهی از نظر انگیزه دادن ضعیف هستند.

نقش های حرکت‌محور در یک تیم کاری بر اساس مدل Belbin



شکل دهنده (Shaper): این افراد معمولاً برای پیشرفت سایر اعضای تیم، آن‌ها را به چالش می‌کشند. شکل دهنده‌ها معمولاً پویا هستند و بهترین راه حل را برای هر مشکلی پیدا می‌کنند. ایراد این تیپ افراد، بحث کردن بیش از حد آن‌ها است.

تمام کننده (Completer-Finisher): این افراد ایرادها و مشکلات را بررسی می‌کنند تا آن‌ها را برطرف کنند. آن‌ها کوچکترین چیزها را باید بررسی کنند، به زمان اتمام کار بسیار اهمیت داده و افراد کمال گرا و مضطربی هستند.

اجرا کننده (Implementer): این افراد ایده‌ها را به مرحله عمل می‌رسانند و معمولاً محافظه کار و منضبط هستند. ایراد آن‌ها غیر قابل انعطاف بودن و مقاومت در برابر تغییرات است.

نقش های مردم محور در یک تیم کاری بر اساس مدل Belbin

هماهنگ کننده (Co-ordinator): این افراد نقش رهبری سنتی را بر عهده دارند، اغلب شنوندگانی عالی بوده و قادرند ارزشی که هر عضو تیم ایجاد می‌کند را تشخیص دهند. این افراد برون گرا بوده و قادر به مدیریت تنش‌ها هستند.

تحقیق کننده‌ی منابع (Resource Investigator): این افراد خلاق و کنجکاو و خوشبین بوده و تمام گزینه های موجود را بررسی می‌کنند و ذینفعان خارجی را برای کمک به تیم  شناسایی می‌کنند.  از طرفی ممکن است اشتیاق خود را به سرعت از دست بدهند.نقش‌های مردم محور در یک تیم کاری بر اساس مدل Belbin

انجام دهنده کار تیمی (Team Worker): این افراد از انجام کار تیمی در گروه اطمینان حاصل می‌کنند و نقش پشتیبان را دارند. آنها با اعضای تیم مذاکره می‌کنند و معمولاً انعطاف پذیر، با سیاست و دارای درک بالایی هستند.

سه ویژگی مهم که افراد در هر تیم باید داشته باشند

  1. هوشمندی
  2. فروتنی
  3. اشتیاق سوزان در کار و یادگیری
ویژگی کار در تیم
تیم استارتاپ و مدل بلبین

چرا هوشمندی ؟

  • باعث کنترل تنش‌ها را کنترل می‌کند.
  • باعث توانمندی در ارتباطات می‌شود.
  • شنوایی موثر در بین افراد را بهبود می‌بخشد.

چرا فروتنی؟

  • افراد فروتن، متکبر نیستند.
  • به افراد بها می‌دهند.
  • در موفقیت‌های تیم همه را سهیم می‌دانند.
  • خودخواه نیستند.

چرا اشتیاق داشتن؟

  • این افراد به طور خودجوش عمل می‌کنند.
  • مسئولیت بیشتری دارند.
  • ولع داشتن باعث شوق یادگیری می‌شود.
  • اشتیاق زیادی برای انجام کار دارند.

دشمن کار تیمی چه چیزهایی است ؟

  1. نبود اطمینان متقابل بین افراد؛
  2. عدم تعهد
  3. ترس از تعارض‌ها (گاهی اوقات تعارض‌ها سازنده هستند و اجتناب از آنها راه حل نیست)
  4. بی توجهی به هدف و نتیجه
  5. کوتاهی در مسئولیت ها

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.