استارتاپ و کارآفرینیکسب و کار

لغت نامه ی استارتاپ، اصطلاحاتی که هر کارآفرینی باید بداند !

آیا می دانید دیکشنری استارت آپ ها چیست ؟

افرادی که با استارتاپ ها درگیر هستند، از اصطلاحات خاصی برای بیان مقاصد خود استفاده می‌کنند و احتمالا شما هم تعدادی واژه یا اصطلاح رو دائما اینجا و آنجا شنیده اید. اگر هنوز به دنبال پیدا کردن معنای آن ها نرفته اید و یا به معنای برخی از آن ها شک دارید نگران نباشید، کافیست در ادامه همراه ماگرتا باشید.

اولین واژه، خود کلمه استارتاپ

استارتاپ شرکت یا کسب‌ و کاری می باشد که معمولا به تازگی و در نتیجه کار آفرینی ایجاد شده‌ و رشد سریعی دارد و با هدف نوآورانه و دوام‌ پذیر برای رفع یک نیاز در بازار شکل گرفته‌ است. استارتاپ ها معمولا مبتنی بر ایده‌ هایی ریسک‌ پذیر هستند که مدل کسب و کارشان مشخص نیست و بازار هدفشان نیز در حد فرض است.

چند اصطلاح پایه ولی مهم

  • Users
     کاربران سرویس گیرنده استارتاپ شما هستند.
  • CrowdFunding
     سرمایه گذاری جمعی روی یک استارتاپ (مثلا دانشجو های یک دانشگاه).
  •  Customers
    افرادی کی در چرخه جاری ایده و استارتاپ ، موجب کسب درآمد شما می شوند.
  •  SaaS
    محصول نرم‌افزاری که از راه دور به وسیله‌ی اینترنت یا سیستم رایانش ابری کنترل می‌شود.
  •  Pivot
    زمانی است که استارتاپ جهت استراتژی‌های خودش را سریعا تغییر می‌دهد. معمولا این تغییرات به دلیل عدم بازدهی اتفاق می‌افتند و طی آن تمرکز بر روی ویژگی‌های دیگر محصولات یا مشتری‌ها گذاشته می شود.
  •  Burn Rate
    میزان هزینه کرد یک استارتاپ در زمان مشخص در واقع مبلغی است که یک استارتاپ در حال حاضر بطور ماهانه خرج می کند تا جوابگوی مخارج خود قبل از سوددهی اولیه باشد.
  • Prototype
    نمونه‌ اولیه راهی سریع و ارزان برای بازخورد گرفتن از مشتریان هست و استارتاپ‌ ها می تونن به کمک بازخورد مشتریان موفقیت خودشون رو تضمین کنند.

بنیان‌گذار استارتاپ – Founder

اشخاصی که یک استارتاپ را راه‌اندازی می کنند معمولا علاقه‌ای به کار کردن برای دیگران ندارند و باور دارند که می‌توانند با تلاش‌های بی‌وقفه‌ی خود دنیا را تغییر دهند. این افراد می‌توانند با تعدادی از دوستان خود در این راه شریک شوند و وظایف سنگین را بین خودشان تقسیم کنند. راه‌اندازی یک استارتاپ هیچ وقت کار آسانی نبوده و در طی آن، به بنیان‌گذاران آن فشار زیادی وارد خواهد شد. اما اگر فعالیته‌های آن‌ها موفقیت‌آمیز باشد، نتیجه‌ی آن هم از نظر احساسی و هم از نظر مالی بسیار خوب خواهد بود.

بنیانگذاران استارتاپ
بنیانگذاران استارتاپ

منتور – Mentor

منتور
منتور

منتور کسی است که دانش خود را با فردی که تجربهٔ کمتری دارد به اشتراک می‌گذارد به عبارتی، مِنتی همان فردی است که نیازمند راهنمایی‌ها، دستورالعمل‌ها و توصیه‌های منتور است.
یک نکته مهم : برخورداری از منتور نه تنها نقطه ضعف محسوب نمی‌گردد، بلکه این قضیه به حدی در فضای کسب‌وکار حائز اهمیت می باشد که بتوان گفت داشتن منتور به نوعی نشان‌دهندهٔ نگاه حرفه‌ای منتی (شاگر یا راهنمایی‌گیرنده) است اما در عین حال توجه داشته باشیم که معیارهای زیادی برای انتخاب یک منتور خوب وجود دارد که حتما باید آنها را رعایت کنید.

بیشتر بدانید : وظایف منتور چیست؟

مهم‌ترین وظیفه‌ یک منتور هدایت کردن منتی در جهت و مسیر درست می‌باشد اما در عین حال لیستی از وظایف را می‌توان برای یک منتور حرفه‌ای در نظر گرفته که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  •  صداقت داشتن
  •  قابل دسترسی در هر زمان
  •  دید همه جانبه داشته باشد
  •  اشتباهات را سریعا گوشزد کند
  •  هدایت کردن منتی در مسیر درست
  •  الهام بخش باشد و اشتباهات را سریعا گوشزد کند
  •  توانایی ترسیم رودمپ

حداقل محصول قابل عرضه – Minimum Viable Product

حداقل محصول قابل عرضه در این مرحله جهت آزمایش تهیه میشود. ممکن است اعضاء یک تیم استارتاپ تصور کنند که روی معدنی از ایده ها را در ذهن خود دارند ، اما ساختن یک محصول کاملاً عملی بدون دانستن این که آیا آن محصول دقیقاً نیاز مشتری است، اتلاف منابع ارزشمند است. این جا دقیقا همانجاییست که MVP وارد می شود و به تیم اجازه می دهد که بیشترین میزان مطالعه را در مورد مشتری انجام دهند. همچنین با استفاده از آن می توانند پیش از اینکه وقت زیادی را صرف کنند، ایده خود را به بوته آزمایش گذارند.

  •  وجود MVP به شما کمک می کند تا مشتریان خود را بهتر شناخته و بفهمید کجا می توانید آن ها را بیابید و در کل رفتار آنها را مطالعه کنید.
  •  از طریق MVP می توان فهمید که مشتریان چگونه شما را پیدا می کنند.
  •  MVP به شما می گوید که مشتریان شما حاضرند تا چه قیمتی بپردازند .
  • قبل از این که وقت و پول خود را برای توسعه این محصول صرف کنید، MVP به شما می گوید که آیا این کار صحیح است یا خیر.

نکته مهم این می باشد که نه روی MVP1 (اولین محصول) زیاد بمانید و نه در طول مدت زمان کوتاهی به MVP2  برسید.

متودولوژی Lean Startup

متودولوژی لین استارتاپ به شما یاد می‌دهد که چگونه یک استارتاپ را هدایت کنید، چه موقع آن را تغییر دهید و از چه راه‌هایی برای رشد آن استفاده کنید. 

متودولوژی Lean Startup
متودولوژی Lean Startup

لین استارتاپ یک رویکرد علمی برای ساختن و مدیریت کردن استارتاپ‌ در اختیار شما قرار می دهد و کمک می‌کند که محصول خودتان را سریع‌تر به دست مشتری برسانید. بسیاری از استارتاپ‌ها ایده‌ی ساختن محصول مورد نیاز مردم را در سر دارند، آن‌ها ماه‌ها و حتی سال‌ها زمان صرف می‌کنند که محصول خود را به بهترین نحو شکل دهند بدون اینکه آن را به مشتری نشان بدهند و موضوع باعث شکست خوردن بسیاری از آن‌ها می‌شود. زیرا آن‌ها با مشتری‌ها صحبت نمی‌کنند و در مورد محصولات خود از آن‌ها بازخورد نمی‌گیرند. زمانی که مشتری‌ها نتوانند با یک استارتاپ ارتباط برقرار کنند، به ایده‌ی آن اهمیتی نمی‌دهند و درنتیجه استارتاپ شکست می‌خورد.

استارتاپ اسب تک شاخ – Unicorn Startup

 استارتاپ تک شاخ یا یونیکورن استارتاپ ، به استارتاپی گفته می‌شود که ارزش سهام آن از یک بیلیون دلار (یک میلیارد دلار) فراتر رود.
این لغت اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط سرمایه‌گذاری به نام آیلین لی ارائه شد . او از میان حیوانات افسانه‌ای، تک شاخ را به‌عنوان نماد این مدل استارتاپ‌ انتخاب کرد. ازجمله بزرگ‌ترین این استارتاپ‌ها می‌توان به Uber ،Xiaomi ،Airbnb ،Dropbox و Pinterest اشاره کرد.

استارتاپ تک شاخ

پیمان نامه عدم افشا – Non Disclosure Agreement

قراردادی که طی آن طرفین موافقت می‌کنند که اطلاعاتی که در قرارداد بر روی آن توافق کرده‌اند را فاش نکنند. یک پیمان‌نامهٔ عدم افشا، مراوده‌ای محرمانه میان دو دسته می باشد که به منظور مصون داشتن هر نوع اطلاعات محرمانه، انحصاری یا اسرار تجاری نوشته می شود.

تفاهم نامه عدم افشا
تفاهم نامه عدم افشا

برای مثال، دو دسته می‌توانند قراردادی با هم امضا کنند که در آن اسرار تجاری خود را با هم به اشتراک بگذارند، ولی ان را برای دیگران فاش نکنند.

اصطلاحات در زمینه مالی و تجارت

تجارت B2C

B2C مخفف عبارت Business to customers است و به کسب‌و‌کارهایی گفته می‌شود که محصولات و خدمات خود را به مشتری‌های عرضه می‌کنند.

تجارت B2B

این اصطلاح کوتاه شده‌ی عبارت Business to Business است و به کسب‌و‌کاری گفته می‌شود که محصولات و خدمات خود را به یک کسب‌و‌کار دیگر ارائه می‌دهد. این نوع تجارت در مقابل تجارت بی تو سی (B2C) قرار دارد.

تجارت C2C

نوعی از سرویس است که کاربران با استفاده از آن، خدمات و کالاهای خود را به دیگر کاربران عرضه می‌کنند. وب‌سایت‌ها و سرویس‌های خرید و فروش اجناس دست دوم، از نمونه‌های تجارت Customer to Customer هستند.

فرشتگان کسب و کار – Angel Investors

افرادی می باشند که با ورود خود به یک استارتاپ ، به غیر از امید، تجربه، شبکه افراد و سرمایه می آورند. تفاوتی که آن ها با سرمایه گذاران معمولی دارند ریسک پذیری بالا، نوع مشارکت آن ها و میزان زمانی است که بروی استارتاپ می گذارند، می باشد.

فرشتگان کسب و کار
فرشتگان کسب و کار

سرمایه مرحله کشت ایده یا بذری – Seed funding 

اولین حامی استارتاپ ها سرمایه‌ گذاران مرحله کشت ایده هستند. یک کارآفرین با یک جستجوی محلی یا اینترنتی می تواند افراد مختلفی برای سرمایه‌ گذاری پیدا کند. در این مرحله سرمایه‌ گذار طبق قوانین و فرمت‌ های پذیرفته شده در بازار بخشی از سهام شرکت استارتاپ خود رو خریداری می‌کند. شرکت، ارزش گذاری اولیه می‌شود و سپس سرمایه جذب می‌شود.

حق جلوگیری از رقیق شدن سهام – Anti Dilution Right

شخصی که این حق را دارد می تواند به مدت معینی از رقیق شدن سهام خود که به واسطه جذب سرمایه اتفاق می افتد جلوگیری کند. درصد سهم کلیه سهامداران یک شرکت با جذب سرمایه جدید از طریق شخص ثالث، کاهش می یابد البته بخشی از سهام که دارای حق جلوگیری از رقیق شدن باشد، مشمول این کاهش نمی شود.

شتاب دهنده ها – Accelerators

شرکت هایی خصوصی که وظیفه ی آنها حمایت فکری، فنی و مالی استارتاپ ها می باشد و از ابتدا استارتاپ ها را بر اساس شرایط داخلی خود پذیرفته و از آنها حمایت می کنند. روش پذیرش توسط هر شتاب دهنده با دیگری متفاوت است. به این صورت که برخی با برگزاری جلسات متعدد بصورت تک به تک، به بررسی ایده و تیم اجرایی می پردازند و برخی دیگر در یک فضای کاری و رقابتی، تیم‌ها را به معرفی ایده های خود دعوت کرده و بین چند ایده برتر یک رقابت فشرده برگزار کرده و در آخر بر روی یک یا چند ایده سرمایه‌ گذاری نهایی را انجام می‌ دهند.
همچینین این شرکت‌ها درصدی از مالکیت استارتاپ را می‌گیرند؛ اما در عوض خدماتی مانند آموزش توسط مربی‌ها و آشنا کردن آن‌ها با سرمایه‌گذاران و متخصصان آن رشته را برایشان فراهم می‌کنند و از همه مهم تر شانس موفقیت استارتاپ و پیدا کردن سرمایه‌ی بالقوه برای فعالیت‌ شما را بالا می‌برند.

مراکز رشد – Incubators 

مراکز رشد یا دولتی هستند یا وابسته به مراکز دولتی و شرکت‌ های زیر مجموعه آن ها دقیقا برعکس شتاب دهنده ها. این مراکز بیشتر از استارتاپ‌ هایی حمایت می‌کنند که راستای سیاست‌ گذاری‌ های کلان کشوری هدف‌ گذاری شوند. مثلا در مقطعی که تولیدات محیط زیست و یا خدمات دولت الکترونیک دغدغه مسئولان و نیاز فوری جامعه باشد از آن حمایت می کند.

سرمایه گذاری خطر پذیر – Venture Capital

سرمایه گذاری خطرپذیر یک روش تامین مالی می باشد که این نوع سرمایه گذاران در انتظار سود بالاتر، ریسک‌های بالاتر را می‌پذیرند.رویه آن به این شکل است که در آن افراد متخصص و با تجربه پول های جمع آوری شده از سوی سرمایه گذاران را همراه با کمک های مدیریتی خود در اختیار استارتاپ ها برای رشد و توسعه قرار می دهند. این تامین مالی منبع مهمی برای شرکت‌ های نوپا است؛ چرا که معمولا به سبب تاریخچه کوتاه این شرکت ها، امکان تامین مالی از طریق منابع سنتی هچون بانک ها و بازار سرمایه، برای آن ها فراهم نمی باشد.

سرمایه گذاری خطر پذیر - VC
سرمایه گذاری خطر پذیر – VC

بازگشت سرمایه – ROI

نسبت پول بدست آمده از سرمایه گذاری به سرمایه اولیه می باشد که این عدد معمولا به صورت درصد بیان می شود. با اين شاخص مي توان فهميد كه يك شركت تا چه حد از سرمايه اش براي سودآوري بيشتر استفاده بهينه كرده است. پس هرچه اين شاخص بالاتر باشد فرصت سرمایه گذاری جذاب تر است.
 به‌عنوان مثال اگر یک سرمایه‌گذار مبلغ ۲ میلیون دلار برای خرید ۲۰ درصد سهام یک شرکت خرج کرده باشد و شرکت با مبلغ ۴۰ میلیون دلار به فروش برسد، این یعنی آن سرمایه‌گذار مبلغ ۸ میلیون دلار از فروش شرکت دریافت خواهد کرد.

بوت‌استرپ – Bootstrapped

برخی از کسب‌وکارها از ابتدا کار خودکفا هستند. به فرآیند راه‌اندازی آنها Bootstrapping می‌گویند. یعنی بدون نیاز به کمک و منابع مالی خارجی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در دنیای استارتاپ صاحبان هر کسب و کار با استفاده از سود فعالیتشان و سرمایه گذاری آن در همان استارتاپ می‌توانند شرایط مالی و پیشرفت شرکت را کنترل کنند.

اصطلاحات در زمینه واگذاری استارتاپ

ادغام و خرید – Merge and Acquisition

زمانی است که یک استارتاپ توسط شرکت بزرگتر از خود با اهداف استراتژیک خریداری می شود و یا با شرکتی هم اندازه ادغام می گردد. در حالت خرید، صاحبین سهام در ازای دریافت مبلغی بر اساس ارزش شرکت آنرا واگذار می نمایند.

Vesting

نوع تخصیص سهامی که بنیانگذاران را در برابر یکدیگر محافظت می نماید. بطور مثال اگر ۲ بنانگذار هر کدام ۵۰ درصد شرکت را داشته باشند و قرار باشد سهام خود را طی ۵ سال دریافت کنند، در صورتی که یکی از آنها پس از ۲ سال از شرکت خارج شود تنها ۲۰ درصد از سهام شرکت را خواهد داشت و در واقع ۳۰ درصد باقیمانده به سهامدار دیگر برمی گردد. وستینگ سهام، بنیانگذاران را از هم محافظت می کند، ریسک را کاهش می دهد و اجازه میدهد که تنها نگرانی شما پیشرفت استارتاپتان باشد.
به تعبیری دیگر نوعی تخصیص سهامی باشد که طی آن بعد از گذشت مدت زمانی، مقدار سهم تعیین‌شده به کارمندان داده می‌شود. به‌عنوان مثال اگر به یک کارمند ۲۰۰ سهام طی ۱۰ سال داده شود، یعنی بعد از گذشت هر سال ۲۰ سهم به او اختصاص پیدا می‌کند. این کار به کارمندان انگیزه می‌دهد که عملکرد خوبی داشته باشند و برای مدت زمان زیادی در شرکت کار کنند.

عرضه اولیه عمومی – Initial Public Offering

زمانی که یک استارتاپ، سهام خود را در یک فراخوان در بورس به عموم پیشنهاد می دهد و دیگر یک استارتاپ نیست.
همچنین بررسی تحقیقات نشان می‌ دهد که حوزه اصلی مطالعات در زمینه IPO ، ارزیابی کارآیی روش‌های مختلف قیمت‌ گذاری و تخصیص سهام در عرضه‌ های عمومی می باشد. روش‌های مختلفی وجود دارد که شرکت می‌تواند برای عرضه‌ی عمومی اوراق‌بهادار خود از آن استفاده کند.

خروج – Exit

به زمانی گفته می شود که یک بنیانگذار یا سرمایه گذار از استارتاپ خارج می شود و سود حاصل از تلاش یا سرمایه گذاری خود را نقد می کند. معمولا خروج در زمان IPO و یا M&A اتفاق می افتد.

استارتاپ ویکند و گرایند

استارتاپ ویکند (Startup Weekend)
استارتاپ ویکند یک رویداد آموزشی-تجربی ۵۴ ساعته می باشد که معمولا در آخر هفته برگزار می‌شود. در این رویداد افراد مختلفی مانند علاقه‌مندان به استارتاپ، توسعه‌دهندگان، برنامه‌نویسان، مدیران کسب‌و‌کارها، بازاریاب‌ها و طراحان گرافیک حضور دارند. ایده‌ها در این رویداد مطرح می‌شوند و افراد گروه تشکیل می‌دهند تا طرح اولیه یا دموی ایده‌ی خود را پیاده‌سازی کنند.

استارتاپ گرایند (Startup Grind)
ولی استارتاپ گرایند یک برنامه‌ی جهانی است که در آن از کارآفرینان موفق دعوت می‌شود تا داستان موفقیت‌ و چالش‌های استارتاپ خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. افراد می‌توانند در این برنامه با پروژه‌های یکدیگر آشنا شوند و از تجربیات هم استفاده کنند.

اگر فکر می کنید که واژه یا اصطلاحی رو زیاد شنیدید که از این لیست جا مانده است لطفا آن را از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

  1. بسیار عالی بود
    من دنبال اصطلاح بنیانگذار بودم ولی به نظر بنده فرد بنیانگذار در ایران کسیه که از اول ایده و کسب و کار حضور داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 8 =