مطلب پیشنهادی :
ad
+
استارتاپ و کارآفرینیکسب و کار

اهمیت هدف در کسب و کار ، مهم ترین عامل حرکت و خلق آینده

هدف چه نقشی در موفقیت کسب وکار ما دارد ؟

مهمترین عامل در کسب هر موفقیتی ، تدوین و مشخص کردن دقیق اهداف می باشد. هدف گذاری مهمترین عامل حرکت و خلق آینده است ، هدف ها هستند که مقصد و مسیر زندگی فردی و سازمانی را روشن می کنند. این قاعده در کسب و کار نیز باید اجرا شود ، هدف در کسب و کار می تواند تفاوت پیروزی و شکست شما باشد.

فرایند هدف گذاری 

اهداف از ماموریت ها و چشم اندازها نشات می گیرند و بستگی به جواب سه سئوال ذیل دارد :در حال حاضر ،کجا هستیم ؟به کجا می خواهیم برویم ؟برای رسیدن به هدف چه باید بکنیم؟برای هدف گذاری اطلاع ازماموریت ها چشم انداز و وظایف سازمان ها لازم و ضروری است . اهداف باید در تحقق ماموریت و وظایف سازمانی باشد . 

هدف در کسب و کار - هدف گذاری
هدف گذاری

وقتی که هدف در کسب و کار مشخص شد برای چگونگی رسیدن به اهداف باید طرح ها و برنامه هایی تدوین گردیده ولیست کلیه فعالیت هایی که منجر به تحقق اهداف می شوند را مشخص نمود و پس از اجرای برنامه ها و فعالیت ها باید نتایج و دستاوردها با اهداف مقایسه شوند تا اصلاحات لازم در اهداف ، برنامه ها و فعالیت ها به عمل آید . 

محاسن و مزایای هدف گذاری در کسب و کار

مشخص‌شدن فعالیت‌های بیهوده

از طریق هدف گذاری (چه در زمینه کاری و چه در زمینه شخصی) می‌توان فعالیت‌هایی که شما را از اهداف‌تان دورتر می‌کنند یا در رسیدن به اهداف مشخص شده، اختلال ایجاد می‌کنند را شناسایی و حذف کنید.

افزایش انگیزه و روحیه

هدف در کسب و کار - افزایش انگیزه
افزایش انگیزه

هدف گذاری در کسب و کار ، انگیزه شما را برای دستیابی به اهداف چندین برابر می‌کند. همچنین انجام این کار، باعث بالارفتن روحیه می‌شود و شما را در مسیر رسیدن به اهداف‌تان، یاری می‌کند.

افزایش اعتماد به نفس

هدف در کسب و کار- افزایش اعتماد به نفس
افزایش اعتماد به نفس

داشتن هدف به خودی خود، اعتماد به نفس را تا حد بالایی افزایش می‌دهد. اینکه در ذهن، خودتان را در حال رسیدن به اهداف‌تان تجسم کنید، اعتماد به نفس‌تان را برای ادامه راه افزایش می‌دهد.

ایجاد هماهنگی بین کارها

داشتن هدف گذاری در کسب و کار ، این امکان را به ما می‌دهد تا بدانیم چه مقدار در کارمان پیشرفت کرده‌ایم. همچنین می‌توان زمان رسیدن به اهداف را، تخمین زد.

تعیین میزان اثربخشی کارکنان و سازمان

زمانی که برای کسب و کارتان هدف تعیین می‌کنید، می‌توانید اثربخشی کارکنان و مجموعه کاری‌تان را بسنجید. می‌توان کارآیی افراد را از این طریق مشخص کرد.

امکان اندازه‌گیری پیشرفت کارها

یکی دیگر از مزایای هدف گذاری در کسب و کار ، ایجاد هماهنگی بین کارها است. زمانی که هدفی را در نظر می‌گیرید و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنید، یک جبری به صورت خودکار برای دستیابی به آن، در شما ایجاد می‌شود و شما را به سمت هدف پیش می‌برد. همچنین با داشتن هدف، از سردرگمی در کارها جلوگیری می‌شود.

رابطه بین هدف و ارزیابی عملکرد 

نظارت و ارزیابی های زیادی در سازمانها و واحدها انجام می شود که اگر معطوف به هدف نباشد اتلاف منابع خواهد بود . هدفها هستند که به ارزیابی معنی و جهت می بخشند . بدون هدف گذاری ارزیابی مقدور نیست ، زیرا هدف ارزیابی میزان تحقق اهداف است اگر اهداف معین و مشخص نباشند ارزیابی امکان پذیر نخواهد بود. ارزیابی عملکرد فرایندی است که نتایج را با اهداف مورد مقایسه قرار داده و فاصله را معین می کند. شاخص ها و معیارهای ارزیابی عملکرد باید براساس اهداف پیش بینی شده تدوین گردند. 

مطالعات اخیری که توسطPrice WaterhouseCoopers  انجام شده، فاصله یا شکافی را در رابطه با نقش “هدف” در دنیایکسب و کار و شرکت های آمریکا آشکار کرده است. 79 درصد از رهبران کسب و کار که در این بررسی حضور داشته اند، اعلام کرده اند که نقش مرکزی و اصلی “هدف” را در موفقیت کسب و کار خود در نظر گرفته اند؛ این در حالیست که تنها یک سوم تیم های مدیریتی، از “هدف” در تصمیم گیری های حیاتی کسب و کار استفاده می کنند.

بهترین زمان برای هدف

هدف در کسب و کار

هدف در کسب و کار - بهترین زمان برای هدف
هدف در کسب و کار – بهترین زمان برای هدف

برای کارآفرینانی که به ثباتی رسیده اند، تغییرات نسل ها می تواند دلیلی را فراتر از دستاوردهای شخصی ایجاد کند، دلیلی که تعهد آنها به ماموریت اصلی شرکت را بازیابی می کند.

برای مثال یکی از این تغییرها به این شکل است: با نزدیک شدن به سال 2015، نسل بسیار جوان آمریکا، سنین کودکی و نوجوانی را رسما پشت سر گذاشته و به عنوان بزرگ ترین دسته ی سنی شناخته می شوند؛ و انتظار می رود که افراد این نسل تا سال 2025، 75 درصد از نیروی کار را تشکیل دهند. با توجه به فراوانی این جمعیت و با در نظر داشتن اهداف حرفه ای متفاوت آنها، برآورد می شود که نظام سرمایه داری تغییر کند.

به لطف افراد این نسل، هدف و دلیل شکل گیری شرکت ها، مهم تر از منافع مالی بالقوه در آینده خواهد بود. تقریبا تمامی افراد این نسل (94 درصد) که به تازگی وارد عرصه ی بزرگسالی شده اند، اعلام کرده اند که قصد دارند از مهارت ها و توانایی های خود برای انجام دادن یک کار ارزشمند و پر محتوا استفاده کنند. بیش از نیمی از آنها اعلام کرده اند که حتی حاضرند برای پیدا کردن کاری که با ارزش های آنها همخوانی داشته باشد، دریافتی اندکی داشته باشند. با این اوصاف، دلیل شکل گیری یک شرکت در سال های آینده به یکی از فاکتورهای قدرتمند برای پیدا کردن بهترین استعدادها تبدیل خواهد شد.

به همین دلیل است که تمرکز اساسی روی ماموریت و هدف اصلی شرکت، بیش از هر چیز دیگری می تواند به نفع شما تمام شود. 91 درصد از افراد نسل جوان که به نام های تجاری مورد علاقه ی خود وفادار هستند، اعلام کرده اند که برای تشویق کسب و کارهایی که با عقاید آنها، سازگاری بیشتری دارد، حاضرند نام تجاری مورد علاقه ی خود را تغییر دهند.

تکنیک‌های هدف گذاری در کسب و کار

اهداف قابل سنجش را برای خودتان تعریف کنید

اولین گام در تعیین اهداف کسب و کار این است که دقیقا مشخص کنید چه می خواهید و اطمینان حاصل کنید که هدف شما ارزش تلاش کردن را دارد. در مورد اینکه چگونه می توانید اهدافتان را طراحی کنید و به اینکه چگونه این کار را انجام دهید که به موفقیت دست پیدا کنید فکر کنید و در مقابل، اگر این آخرین فرصت شما باشد استراتژی شما چه خواهد بود؟
این بسیار حائز اهمیت است که اهداف تان را تنظیم کنید و شما باید دقیقاً بدانی که می خواهید به کجا برسید و اگر فکر می کنید که در مسیرتان هرگز با شکست مواجه نخواهید شد بهتر است از هدفتان چشم پوشی کنید.

باید تا حد ممکن خاص و منحصر به فرد باشید بنابراین شما قادر خواهید بود مشخص کنید که چه زمانی به هدفتان خواهید رسید.

 تعیین نقشه راه

یکی از مهم‌ترین اقدامات در هدف گذاری در کسب و کار ، تعیین نقشه راه است. حتماً باید روند رسیدن به هدف‌تان را تعیین کنید. تصور کنید می‌خواهید به یک سفر طولانی بروید، اگر نقشه آغاز تا پایان مسیر را داشته باشید، مطمئناً زمان رسیدن به مقصد بسیار کوتاه‌تر می‌شود، همچنین خیال‌تان از بابت اینکه مبادا راه را اشتباه بروید، راحت است. علاوه بر این می‌توانید تا حدودی تخمین بزنید که چه زمانی به مقصد (هدف) می‌رسید.

مسیر رسیدن به هدف
مسیر رسیدن به هدف

داشتن نقشه راه هم دقیقاً مانند مثال بالا است. مسیری که شما طی خواهید کرد، مسیر مستقیمی نیست. در بعضی مواقع نیاز به استراحت دارید یا باید بایستید و نقشه راه را، دوباره بررسی کنید تا از مسیر منحرف نشوید یا اگر منحرف شدید (در کسب و کارتان شکست کوچکی را تجربه کردید)، بتوانید مسیر درست را پیدا کنید و به حرکت‌تان ادامه دهید.

به کارمندان کمک کنید تا همه چیز را برای خود بدانند.

در هر فرصتی که به دست می آورید، ماجرای شکل گیری شرکت را برای کارمندان خود تعریف کرده و آنها را در چیزی که به آن اعتقاد دارید، سهیم کنید. برای مثال، محصولاتHousehold  با برند Method، سه روز از سال را در اختیار کارمندان می گذارد تا برای ماموریت شرکت شخصیت پردازی کنند. اعضای تیم تشویق می شدند تا جوامع خود را به همان شکلی که می خواستند، پاکسازی کنند.

هدف در کسب و کار انتخاب همه کارآفرینان برای بهتر کردن اوضاع جهانبوده است ، اما شرایط عرصه ی کسب و کار باعث می شود که این رویا به فراموشی سپرده شود. اما زمان آن فرا رسیده که دوباره به آن اهداف و رویاها متعهد شویم.  

برای هدفی که دارید که مهلت و محدوده زمانی deadline مشخص کنید

محدوده زمانی deadline
محدوده زمانی deadline

اگر شما محدودیت زمانی برای خودتان نداشته باشید هدفتان با شکست مواجه خواهد شد.اهدافی که بدون محدودیت زمانی و بازه زمانی مشخص تعریف شده اند نشان می دهند که شما به طور کامل به آنها متعهد نخواهید بود. پس بهتر است یک تاریخ معقول که نه بیش از حد نزدیک باشد که از واقعیت به دور باشد و نه خیلی دور باشد که شما را سست کند برای هدفتان تعیین کنید. زیرا در غیر این صورت ممکن است همیشه انجام کارهایتان را به تعویق بیاندازید و در نهایت از دستیابی به هدفتان دلسرد شوید.

به خودتان پاداش دهید

در روند تعیین هدف، یک چیز بسایر حایز اهمیت است و آن هم « شما » هستید. هنگامی که به هدفی که می خواستید دست پیدا می کنید و یا به نقطۀ عطفی در هدفتان نائل می شوید مطمئن باشید که فرصت ها را نشانه رفته اید.

روی زمان و انرژی به شکل باورنکردنی تمرکز کنید تا به هدفتان برسید . مطمئن باشید که در آن لحظه موفقیت خود را جشن خواهید گرفت.

پاداش
پاداش

 هدف گذاری برای تبلیغات و بازاریابی

بازاریابی همیشه یکی از ارکان اصلی هر کسب و کاری محسوب می‌شود. هزینه‌هایی که برای تبلیغات می‌شود باید بتواند مشتریان جدیدی را جذب کسب و کار شما بکند، در غیر این‌صورت، تبلیغات‌تان بی‌ثمر خواهد بود و علاوه بر هزینه، زمان‌تان نیز از دست خواهد رفت و در همین مدت از رقبای‌تان عقب افتاده‌اید.

پس، برای موفقیت در بازاریابی و تبلیغات، نیاز به هدف در کسب و کار و سپس برنامه‌ریزی کاملاً دقیقی است. روش‌های زیادی برای بازاریابی وجود دارد، مانند: بازاریابی ویروسی، بازاریابی دهان به دهان، بازاریابی چریکی (پارتیزانی)، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و … .

هدف گذاری برای جذب پرسنل در آینده

یکی از دغدغه‌های اصلی هر شخص، در ابتدای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی خود، این است که چه زمانی باید پرسنل جذب کند. اگر کسب و کار نسبتاً کوچکی دارید و می‌توانید تا زمانی مشخص، خودتان امور مربوط به آن را انجام دهید، نیازی نیست در ابتدا پرسنل جذب کنید و از لحاظ مالی خودتان را در مضیقه قرار دهید. البته کسب و کار اینترنتی نیاز به انجام تلاشِ تمام‌وقت دارد که باید بررسی کرد که می‌توان به تنهایی کارها را پیش برد یا خیر؟

در ابتدای کار، تقریباً می‌توانید خودتان به تنهایی کارهایتان را انجام دهید (در کسب و کارهای اینترنتی کوچک). اما زمانی که درآمد وب‌سایت شما، به حدی برسد که بخواهید کسب و کارتان را توسعه بدهید، اینجاست که نیاز هست پرسنل جذب کنید. یعنی باید اطمینان حاصل کنید که درآمد شما می‌تواند برای پرداخت حقوق پرسنل‌تان کافی باشد.

حتی شرکت‌های بزرگی مانند: اپل، گوگل، مایکروسافت و … کار خود را از یک اتاق کوچک شروع کرده‌اند و به طور معمول این شرکت‌ها، در ابتدای راه با دو نفر اداره می‌شدند و کم‌کم کسب و کار خود را توسعه داده تا به اینجا رسیدند. این نشان می‌دهد که نیازی نیست در آغاز راه، با استخدام چند نفر، مشکلاتی را برای خود ایجاد نمایید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − هفت =