10 قدم تا کسب برند ؛صفر تا صد مراحل برندسازی و برندینگ بیزینس
مراحل برند سازی یک محصول و Branding کسب و کار
قدم به قدم مراحل برندسازی یک محصول و یا یک کسب و کار ✅: برند سازی یک موضوع بسیار مهم و تأثیرگذار برای شرکتهایی است که قصد دارند میزان فروش و تعداد مشتریان خود را افزایش دهند. روش برند سازی در شرکتهای بزرگ و کوچکی که در موضوعات مختلفی فعالیت میکنند با یکدیگر تفاوتهایی دارد اما هدف کلی آن در همه شرکتها یکی است.
برای هر مدیر شرکتی لازم است تا بداند که برند سازی یک موضوع بسیار با اهمیت است و چگونگی انجام این کار موضوعی است که باید با استراتژی خاص و دقیق صورت پذیرد. در این میان خیلی از شرکتهای کوچک تصور میکنند اگر روند شرکتهای بزرگتر را در پیش بگیرند، حمایت مردم را جلب خواهند کرد اما همیشه این طور نیست.
از این رو تصمیم گرفتیم در این مقاله از کسب و کار ماگرتا به روشهایی اشاره کنیم که در فرآیند برند سازی برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ به آنها کمک میکند تا این مسیر را بهتر و درستتر طی کنند. با ما همراه باشید. 😉
اهمیت برند سازی
اهمیت برند سازی یکی از اصلیترین سوالاتی است که برای مدیران کسب و کارها و شرکتهای کوچک و بزرگ مطرح میشود. اهمیت این سؤال زمانی مشخص میشود که مدیری از سطح شناخت برند و میزان افزایش فروش سازمان خود توقع بالاتری داشته اما بنا به هر دلایلی به آن دست پیدا نکرده باشد.
در این صورت به دنبال حل این مشکل، در مسیر برندسازی قدم میگذارد. برند سازی برای کسب و کارها خیلی مهم است. چرا که بر ترجیحات مصرف کننده اثر میگذارد.
یعنی اگر کسب و کار شما به عنوان یک برند شناخته شود، مشتریان دیگر به دنبال شرکتهای دیگر یک محصول خاص نرفته و مستقیماً از شما خرید میکنند. همچنین برند سازی موجب افزایش سهم شرکت شما از بازارهای هدف شده و این موضوع ضامن ادامه حیات کسب و کار شماست.
علاوه بر این برند سازی موجب افزایش ارزش برند و افزایش بهرهوری کارکنان و فعالیتهای کلی شرکت خواهد شد. در کنار این، هنگامی که به عنوان یک برند شناخته شوید میتوانید قیمت محصولات خود را افزایش داده و از این طریق سود بیشتری کسب کنید.
برند چیست؟
قبل از اینکه مراحل برند سازی و اهمیت آن را برای شما عزیزان توضیح دهیم، بهتر است با مفهوم برند و برندینگ بیشتر آشنا شوید. اگر بخواهیم تعریف سادهای از برند عنوان کنیم، میتوان گفت برند شما توسط دیدگاه کلی مشتری از کسب و کار شما تعریف میشود.
مثلاً سامسونگ یک برند موفق و معتبر در زمینه تولید انواع محصولات بوده و هنگامی که از شما درباره یک مارک تلویزیون یا موبایل سؤال کنند، حتماً نام سامسونگ را هم در میان نامهای دیگری که وجود دارند مطرح میکنید.
این موضوع نشان میدهد شما بدون آن که تمام تلویزیونها یا موبایلهای سامسونگ را امتحان کرده باشید، محصولات سامسونگ را معتبرتر و باکیفیتتر از سایرین می دانید و همین امر نشان دهنده موفقیت یک برند است.
یک برند موفق همیشه باید در ارتباطات و تجارب با ثبات باشد. به طوری که در تمام مراحل با توجه به اصول و قواعد مشخصی که با نوع کسب و کار مرتبط است عمل کند.
در مراحل برندسازی مسائلی مانند محل استراتژی فروش، بازاریابی و فعالیت در شبکههای اجتماعی، طراحی لوگو و نماد حرفهای، بسته بندی شیک و جلب توجه کننده، وب سایت حرفهای با منوهای دسترسی آسان، تبلیغات آنلاین و محیطی، بازاریابی محتوا، رسانههای اجتماعی و … باید در نظر گرفته شود.
با اطلاع از این موارد آیا فکر میکنید ساخت یک برند آسان است؟ اگر بخواهیم واقعیت را در نظر بگیریم باید بگوییم خیر؛ چرا که برند سازی فرآیندی است که یک شبه و حتی پس از چند ماه جواب نمیدهد و باید زمانهای طولانی و مداوم روی آن کار کنید تا در نهایت ثمره آن را مشاهده کنید.
اگر بتوانید به برندی موفق و معتبر تبدیل شوید، اتفاقات خوب زیادی انتظارتان را میکشد. کسب برند باعث افزایش مداوم فروش و تعداد مشتریان، داشتن پروژههای بیشتر جهت توسعه و گسترش فعالیتهای شرکت، تبلیغ مردمی و معرفی مشتری توسط خود مردم، وفاداری مشتری نسبت به محصولات و خدمات شما و … از جمله این موارد هستند. در ادامه به مراحل برند سازی اشاره کردهایم.
10 مرحله تا کسب برند ؛ مراحل برند سازی
برای کسب یک برند معتبر و منحصر به فرد در ذهن مخاطبان، راه درازی را در پیش دارید. اگر این راه را به درستی طی کنید، نتیجهای که در نهایت نصیب شما میشود بسیار ارزشمند خواهد بود. در این قسمت 10 قدم که در مسیر برندینگ به شما کمک میکند را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.
قبل از همه چیز بازار هدف خود را بشناسید
اولین مرحله در برند سازی شناخت هر چه بیشتر مشتریان است. به طوری که باید بدانید مشتریهای هدف شما چه کسانی هستند؟ اگر در جواب این سوال بگویید تمام افرادی که در جامعه وجود دارند مشتریان هدف ما هستند، اشتباه بزرگی کردهاید.
چرا که هر شرکت و هر کسب و کار به انجام یک فعالیت مشخص میپردازد و به جز چند حوزه مشخص، بقیه حوزهها مخاطبین خاص خود را داشته و نمیتوان گفت تمام افراد به صورت بالقوه مشتریان شما هستند.
هرچقدر بتوانید بازار مشتریان اصلی خود را بیشتر و بهتر تشخیص دهید، سرعت رشد شما در برند سازی بیشتر و بیشتر خواهد شد. برای رسیدن به این حالت، باید مدتی به صورت برنامه ریزی شده و هدفمند فعالیت کرده و با جمع آوری دادههایتان، به تحلیل ویژگیهای مشتریان خود بپردازید.
برنامه ریزی استراتژیک و هدفمند
برنامه ریزی مشخص و هدفمند در تمام کارها، شما را زودتر به هدفتان میرساند. یک برند قوی و معتبر که نسبت به سایر برندها از موفقیت بیشتری برخوردار است، حتماً از یک برنامه ریزی مدون استفاده کرده است که در ذکر شده در نهایت و آخر خط برند چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و در واقع برند به چه شکلی درخواهد آمد.
که به خوبی از دیگر برندها تمییز داده میشود، کار توسعه دادن شرکت شما را راحتتر میکند. بنابراین تعیین کنید که چه نوع شرکتی میخواهید باشید. شیوههای راهبردی که در کسب و کارتان در پیش میگیرید، پایه شکل گیری برندتان است.
پس برنامه ریزی یک سری شیوه راهبری نقطه شروع ماجرای برندینگ است. تعیین دقیق و صحیح چشمانداز، مأموریتها و مشکلاتی که ممکن است در مسیر برایتان پیش آید در این برنامه ریزی میبایست به چشم بخورد.
اگر خودتان به طور واضح می دانید که برندتان را به چه سمت و سویی سوق دهید، پس مطمئن باشید به هدفتان خواهید رسید.
با ویژگی های مشتریان خود بیشتر آشنا شوید
شرکتهای بزرگی مثل اپل و سامسونگ همواره در حال آزمون مشتریان خود هستند تا با ویژگیهای آنها بیشتر آشنا شده و بتوانند محصولات مرتبط با سلیقهشان تولید کنند. اکثر شرکتهایی که روی مشتری هدفشان پژوهشهایی را انجام میدهند، رشد بهتر و سریعتری نسبت به سایر کسب و کارها داشته و سودآورتر هستند.
تحقیقات به شما در درک دیدگاه و اولویت مشتریان هدفتان کمک زیادی میکند. همچنین این تحقیقات به شما کمک میکند نیازهای مشتریانتان را به خوبی درک کرده و پیامهایی که در ذهن آنها ماندگار خواهد شد را بیان کنید.
تحقیقات به شما نشان میدهد که مخاطبان در مورد نقاط قوت و برند شرکت شما چه نظری دارند. یک پژوهش مخاطب درست و صحیح که نتایج آن به درستی جمع بندی شده باشد، به طور چشمگیری میزان خطرپذیری برنامه بازاریابی شما را کاهش داده و مسیر برند سازی را برای شما آسانتر خواهد کرد.
جایگاه خود را در بازار پیدا کنید
اصل برند سازی به شما میگوید شرکت شما در چه جایگاهی قرار گرفته است. همان طور که بر همگان واضح است، هر کسب و کار و شرکتی یک جایگاه مشخص در میان بازار و سایر رقبا دارد و شرکتی که بتواند خود را به عنوان یک برند معتبر تثبیت کند، این جایگاه را ارتقاء خواهد داد.
پس از آن که با ویژگیهای مشتریان خود آشنا شده و یک برنامه ریزی مدون و حرفهای برای کسب و کارتان آماده کردید، حال نوبت به آن است که جایگاه خود را در میان سایر رقبا نیز تعیین کنید.
این جایگاه به شما میگوید وجه تمایز شرکت شما نسبت به دیگر شرکتها و رقبایتان چیست؟ چرا مشتریان بالقوه شما که در قلمرو مخاطبین هدفتان قرار دارند باید شما را برای همکاری انتخاب کنند؟
چه افرادی در مواجه با برند شما، آن را رد کرده و برند دیگری را انتخاب میکنند و … . پاسخ به این سؤال ها جایگاهتان را مشخص کرده و شما میتوانید با توجه به جایگاهتان به ادامه مسیر برندینگ بپردازید.
ایجاد ارتباط برای جلب اعتماد مشتریان
فرآیند برند سازی که در این مقاله از ماگرتا به آن اشاره کردیم، فرآیندی است که در 10 قدم خلاصه میشود. این مرحله پنجمین قدم از برند سازی بوده و در آن میبایست استراتژی انتقال پیامهایتان به مخاطبین را مشخص کنید.
همان طور که می دانید شرکتها و برندهای مختلف میتوانند پیامهای مختلفی را برای مشتریان خود داشته باشند. این پیامها برای هر شرکت و برند به توجه به ویژگیهای آن برند مشخص و منحصر به فرد است.
مثلاً فرض کنید شما برندی هستید که تلفن همراه تولید میکنید و دوربینهایی که در تلفنهای همراه تولید شده توسط شما وجود دارد بسیار باکیفیت و حرفهای تر از سایر دوربینهاست.
شما نمیتوانید به صورت مستقیم در تبلیغات خود بگویید که دوربینهای ما بهترین است؛ چرا که این نوع پیامها بسیار کلیشه بوده و مخاطب در مواجه با آن واکنش مثبتی نشان نخواهد داد. اینکه “دوربینهای ما بهترین هستند” یک پیام از جانب یک برند به مخاطب خود است که اگر استراتژی آن به درستی صورت پذیرد میتواند تأثیر بسیار خوبی روی فروش داشته باشد.
مثلاً شما به جای گفتن این جمله به صورت ساده، میتوانید پیام خود را در قالب “با دوربینهای ما، دنیا را به شکل جدید میبینید” به مخاطب منتقل کرده و احساس هیجان و کنجکاوی را در وی به وجود آورید.
این مثال تنها یک نمونه از شیوه انتقال پیام صحیح به مخاطبان بوده و شما میتوانید پیامهای تبلیغاتی خود را به شکل حرفهای تر و خلاقانهتر به مشتریانتان منتقل کنید.
طراحی لوگوی خاص، در ذهن مشتریان ماندگار شوید
برند سازی موفق برندسازی ای است که در آن برند شما در ذهن مخاطب ثبت شود. در واقع ثبت برند در ذهن مخاطب به سادگی صورت نمیپذیرد. چرا که در بازارهای مختلف، صدها برند وجود دارد و اگر قرار باشد مخاطبین تک تک این برندها را به خاطر بسپارند، هیچوقت برند سازی انقدر مهم و ویژه نخواهد بود.
برای این که برند خود را در ذهن مخاطبانتان ثبت کنید، در ابتدا باید یک نام زیبا و خلاقانه برای محصولات یا شرکتتان انتخاب کنید. اغلب شرکتها نیازی به تغییر نام ندارند اما اگر شرکت جدیدی را راهاندازی کرده و یا در حال ادغام واحدهای تجاری مختلف با یکدیگر هستید، و یا نامی دارید که دیگر مناسب جایگاه شما نیست حتماً نام شرکتتان را تغییر داده و یک عنوان در خور انتخاب کنید.
پس از انتخاب نام نوبت به طراحی لوگو است. لوگو تصویری از برند شماست که روی محصولات و … ثبت شده و در واقع مخاطب با دیدن آن به یاد کسب و کار شما می افتد. انتخاب لوگو در بسیاری از کسب و کارها تاثیر زیادی روی فروش محصولات دارد.
به طوری که اگر لوگوی برند شما جذاب و خلاقانه نباشد، مشتری به راحتی از کنار آن عبور کرده و سراغ برندهای دیگر با عناوین و لوگوهای جذابتر میرود. در این بین حتماً به یاد داشته باشید که عنوان شرکت، لوگو و شعار شرکت شما تمام چیزهای مورد نیاز برای برندینگ نیستند!
در واقع این موارد، به عنوان راههایی شناخته میشوند که برای ایجاد برند یا سمبل برند شما موردنیاز میباشند.
در فضای مجازی قدم بردارید
عصر امروز عصر دیجیتال است و تمام کسب و کارهای برای این که به موفقیت و میزان فروش بالا برسند، خواه یا ناخواه باید در فضای مجازی نیز فعالیت کنند. در عصر اینترنت، بازاریابی محتوا یکی از انواع دیجیتال مارکتینگ است که هرگز نباید نادیده گرفته شود.
دیجیتال مارکتینگ در واقع نوعی از بازاریابی است که در فضای مجازی رخ داده و به شما کمک میکند بدون صرف هزینههای زیاد، به اهداف تبلیغاتی خود دست پیدا کنید. به یاد داشته باشید که قدرت برند شما با اعتبار و میزان دیده شدن برند شما رابطه مستقیم دارد.
به طوری که هرچقدر بیشتر دیده شوید در نظر عموم جامعه هدفتان معتبر تر خواهید بود. البته این افزایش دیده شدن باید همراه با نکات مثبت باشد و اگر مردم شما را به نکات منفیتان بشناسند اصلاً خوب نیست. به همین علت افزایش میزان دیده شدن به تنهایی نمیتواند ضامن موفقیت برند شما باشد.
پس سعی کنید در فضای مجازی به گونهای فعالیت کنید که ویژگیهای مثبت محصولاتتان پررنگتر از نقاط منفی آن بوده و مشتریانتان شما را به واسطه این ویژگیها بشناسند. فعالیت در فضای مجازی شامل ایجاد صفحات در شبکههای مجازی، طراحی یک سایت حرفهای، تبلیغات ویدئویی و … باشد.
یک وبسایت حرفه ای ایجاد کنید
به زعم بسیاری از کارشناسان حوزه دیجیتال، درصد بالایی از کسب و کارهایی که تمرکز خود را در ارتقاء وبسایت و فروش خود از این طریق گذاشتهاند، پس از گذشت مدت زمان کوتاهی به بازار بزرگی از مشتریان دست پیدا کردهاند.
در دنیای امروز که اکثر افراد جامعه بیشتر زمان خود را در سایتها و شبکههای اجتماعی سپری میکنند، داشتن یک وبسایت حرفهای یکی از مهمترین ابزارهای توسعه برند به شمار میرود. وبسایت کسب و کار شما در واقع جایی است که تمام مخاطبین شما مطلع میشوند چهکاری انجام داده یا چه محصولاتی به فروش میرسانید، چگونه آن را انجام میدهید و سایر مشتریهایتان چه کسانی بوده و چه نظراتی در رابطه با محصولات و خدمات شما دارند.
البته این موضوع را حتماً در نظر داشته باشید که مشتریان بالقوه شما، برندتان شما را صرفاً به خاطر داشتن وبسایت انتخاب نخواهند کرد. چه بسا برندهایی که اصلاً هیچ فعالیتی در فضای مجازی نداشته اما از بازار خوبی برخوردارند.
علاوه بر این موارد، فراموش نکنید داشتن وبسایت و تمرکز روی بالا آوردن آن در موتورهای جست و جویی مثل گوگل، سایت شما را در جست و جوی کاربران بالاتر از سایر سایتها نشان داده و همین امر باعث افزایش چشمگیر مشتریان بدون صرف هزینههای گزاف تبلیغاتی خواهد شد.
نظرسنجی از مشتریان
هر کاری که شما انجام میدهید برای مشتریانتان است. بسیاری از کسب و کارها ارتباط نزدیکی با مخاطبین خود نداشته و همین امر باعث میشود محصولات و خدمات را به شکلی ارائه کنند که دلچسب مشتریان نبوده و پس از مدتی آنها را از شما دور میکند.
به همین علت اگر میخواهید عمر فعالیت خود را در میان رقبا افزایش دهید، کمی زرنگ به خرج داده و با مشتریان خود ارتباط نزدیکی برقرار کنید. این کار از دو وجه بسیار خوب است؛ یکی این که ایجاد ارتباط نزدیک به افزایش اعتماد بین طرفین منجر شده و اگر مخاطب به شما اعتماد کند، از محصولات و خدمات شما استفاده کرده و در واقع کسب سود میکنید.
از طرفی، مشتریان میتوانند ایدههایی را به شما بدهند که اگر چندین سال هم تحقیق کنید نتوانید خودتان این ایدهها را کشف نمایید. بنابراین حتماً با مشتریان خود در ارتباط بوده و نظرات آنها را به طور مرتب درباره فعالیتهایتان جویا شوید.
اجرای ایده ها و بررسی آن ها
مرحله آخر از فرآیند برند سازی، در واقع اولین مرحلهای است که شما پا در عرصه برندهای معتبر خواهید گذاشت. همان طور که در 9 مورد بالا عرض کردیم، فرآیند مشخصی برای برند سازی طی میشود که حاصل آنها کسب یک سری ایده، انجام این ایدهها و اصلاح آنها در صورت نیاز است.
بسیار واضح است که استراتژی توسعه برند شما هرقدر هم که قوی باشد، اگر اجرایی نشود کار خاصی انجام نمیدهد. پس تمام ایدههایی که در طول این مسیر کسب کردهاید را به مرور اجرا کنید.
همچنین با پرسیدن نظرات مشتریان در رابطه با این ایدهها، اگر مشکلی وجود دارد آن را رفع کرده و اصلاح نمایید. در نتیجه، شما اگر ایدههایتان را به خوبی عمل و اصلاح کنید، میتوانید امیدوار باشید کسب و کارتان به یک برند محبوب و پرسود برایتان تبدیل خواهد شد.
از اینکه تا پایان این بخش همراه ما بودید از شما متشکریم. در صورت تمایل از سایر مطالب ماگرتا نیز دیدن فرمایید. راستی نظر شما درباره برندسازی چیست؟ آیا مرحله دیگر برند سازی را بلدید؟ تجربیات خود را از طریق بخش دیدگاه برای ما کامنت کنید.