فرهنگ و هنر

جواب فعالیت درس ۲ تاریخ دهم انسانی ☑️ پاسخ تاریخ؛ زمان و مکان

گام به گام درس دوم تاریخ دهم انسانی و پاسخ فعالیت و پرسش های نمونه درس 2 تاریخ؛ زمان و مکان

جواب فعالیت درس ۲ تاریخ دهم انسانی : گام به گام درس دوم تاریخ ۱ ایران و جهان باستان پایه دهم رشته انسانی که شامل جواب های فعالیت ها و پرسش های نمونه درس 2 تاریخ زمان و مکان فصل اول تاریخ شناسی؛ کاوش گذشته است را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا آماده کرده ایم.

همچنین بخوانید : جواب فعالیت های درس ۱ تاریخ دهم انسانی

جواب فعالیت های درس ۲ تاریخ دهم انسانی

جواب فعالیت های درس ۲ تاریخ دهم انسانی

در ادامه با پاسخ درس دو تاریخ ۱ رشته انسانی پایه دهم داریم :



جواب فعالیت ۱ صفحه ۱۳ تاریخ انسانی دهم

با استفاده از تقویم، اسامی ماه های جدول بالا را تکمیل کنید.

هجری خورشیدیهجری قمریمیلادی
فروردینمحرّمژانویه
اردیبهشتصفرفوریه
خرداد ربیع الاول مارس
تیر ربیع الثانی آوریل
مردادجمادی الاولمه
شهریورجمادی الآخرژوئن
مهررجب ژوئیه
آبان  شعباناوت
آذررمضانسپتامبر
دی شوالاکتبر
بهمنذی القعدهنوامبر
اسفندذی الحجهدسامبر

جواب فعالیت ۲ صفحه ۱۵ تاریخ انسانی پایه دهم

الف- برداشت شما از معانی اسامی روزها در گاه‌شماری اوستایی چیست؟

اعتقادات برگرفته از دین زرتشت که در آنها احترام به خالق و اصول پاکی و درستی و همچنین مکان عناصر طبیعی (آب ، باد ، آتش و خاک) محترم شمرده می شد.

ب- به جدول صفحهٔ قبل نگاه کنید و بگویید نام چه تعداد از روزهای ماه، با نام ماه‌های گاه‌شماری اوستایی یکسان است؟ با راهنمایی دبیر خود، مشخص کنید ه مزمانی روز و ماه در این گاه‌شماری با چه رویدادی همراه بود؟



نام چهارده روز با نام ماههای گاه شماری اوستایی مطابقت دارد.

پ- محاسب کبیسه در گاه‌شماری اوستایی چگونه انجام می‌شد؟ با تغییر در طبیعت ، تاجگذاری پادشاهان یا اعتقادات مذهبی.

جواب فعالیت ۳ صفحه ۱۵ تاریخ انسانی دهم

جواب فعالیت ۳ صفحه 15 تاریخ انسانی دهم

الف- با استفاده از فرمول‌های تطبیق و تبدیل سال‌های میلادی، هجری قمری و هجری شمسی که دبیر محترم در اختیار شما قرار می‌دهد، چند نمونه تطبیق و تبدیل سال‌های میلادی، هجری شمسی و هجری قمری را انجام دهید.

برای تبدیل سال شمسی به میلادی، سال شمسی را با عدد 621 (در صورتی که ماه آن قبل از 11 دی باشد) و یا با عدد 622.
(در صورتی که ماه آن بین 11 دی تا 30 اسفند باشد) جمع می‌کنیم.
مثلاً سال 1350 هـ. ش (سوم اسفند) را وقتی بخواهیم به سال میلادی تبدیل کنیم: میلادی 1972=622+1350
فرمول تبدیل سال قمری به میلادی ( ۳۲/۳۳ + ۶۲۲ = سال میلادی )

مثلاً زاد روز فردی سال 1380 است و می‌خواهد این تاریخ شمسی را به سال میلادی تبدیل کند: 2002 = 622+1380

ب- چه نوع گاه‌شماری‌هایی در تصویر بالا مشاهده می‌کنید؟ زاد روز خود را با این گاه‌شماری‌ها بنویسید. پاسخ : گاه شماری شمسی، میلادی و قمری



جواب فعالیت ۴ صفحه ۱۶ تاریخ انسانی دهم

با راهنمایی دبیر و همفکری با یکدیگر، توضیح دهید که تقسیم‌ بندی‌های ردیف‌های ب، پ و ث براساس چه معیارهایی انجام گرفته است.

ردیف ب: نوع شکار و ابزار کار
ردیف پ: شیوه زندگی از طبیعت گردی تا کشاورزی
ردیف ث: ورود اسلام به سرزمین ایران

جواب فعالیت ۵ صفحه ۱۶ تاریخ انسانی پایه دهم

با راهنمایی دبیر خود رویدادهای زیر را بر روی نمودار خط زمان نشان دهید.
1- 559 ق.م. 2-: به قدرت رسیدن کورش در پارس 2 539 ق.م. : فتح مسالمت آمیز بابل توسط سپاه هخامنشی و صدور منشور کورش 3- 53 ق.م.: شکست کراسوس سردار معروف روم از سورِنا سردار ایرانی 4- 224م.: پیروزی اردشیر ساسانی بر آخرین پادشاه اشکانی 5- 651 م. : مرگ یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی

جواب فعالیت 5 صفحه ۱۶ تاریخ انسانی پایه دهم

جواب پرسش های نمونه صفحه ۱۹ درس دوم تاریخ انسانی دهم

1- چرا زمان و مکان، دو رکن علم تاریخ به شمار می‌روند؟


زیرا همه رویدادها و تحولات در بستر زمان و مکان اتفاق می افتد و بدون در نظر گرفتن آثار این دو عامل ، امکان مطالعه وقایع و رویدادهای تاریخی وجود نخواهد داشت.

2- دو مورد از تفاو‌ت‌ها و شباهت‌های تقویم اوستایی با تقویم هجری شمسی را توضیح دهید.

در هر دو تقویم ، سال به 12 ماه تقسیم می شود و 365 روز دارد. اما سال کبیسه در هر دو تقویم متفاوت محاسبه می شود. در تقویم اوستایی هر 120 سال یک ماه به سال اضافه می شد که سیزده ماه بود ، اما در تقویم هجری شمسی هر چهار سال یک روز به سال اضافه می شود که در ماه اسفند سی روز است.


3- پنج مورد از عوامل جغرافیایی و محیطی را که بر رویدادهای تاریخی اثرگذار بوده‌اند، فهرست کنید.

وجود پستی ها و ارتفاعات (کوه ها و بیابان ها) ، رودخانه ها و دریاها و داشتن سواحل ، آب و هوا ، موقعیت سرزمینی و ارتباطات و غیره.

4- دو رویداد تاریخی را که عوامل جغرافیایی در آن نقش مهمی داشته اند، مثال بزنید.

1- تشکیل دولت علویان در سرزمین طبرستان که عوامل جغرافیایی در آن نقش بسزایی داشتند.
2- وجود منابع نفتی زیرزمینی که باعث توجه قدرت های استعمارگر به ایران شد.

5- چگونه می‌توانیم از نقشه‌های تاریخی در مطالعۀ تاریخ استفاده کنیم؟

نقشه های تاریخی انواع مختلفی از اطلاعات تاریخی را نشان می دهد ، مانند: قلمرو دولت ها ، مرزها ، پایتخت ها ، شهرها ، ساختمان های مهم ، محل دقیق وقایع ، به ویژه جنگ ها ، شبکه های جاده ای ، مسیرها و مبارزات مهاجرت و تقسیمات اداری و مالیاتی. آنها حتی می توانند به طور گسترده برای نمایش دستاوردهای فرهنگی و تمدنی مورد استفاده قرار گیرند. با کمک این نقشه ها می توان به اقتدار و اهمیت یا ضعف یک دوره تاریخی پی برد.

⭐️ اگر سوالی در رابطه با جواب فعالیت ها و پرسش های نمونه درس ۲ تاریخ انسانی دهم دارید آن را از قسمت دیدگاه بپرسید. همچنین جهت مشاهده گام به گام سایر درس های کتاب کافیست شماره درس را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.