ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب سوالات درس هفتم فارسی نهم پرتو امید صفحه ۵۶ و ۵۷

گام به گام پاسخ نامه و حل پرسش های تمرینات خود ارزیابی ، گفت و گو کنید و فعالیت های نوشتاری صفحه 56 و 57 درس 7 هفت ادبیات فارسی نهم

جواب خودارزیابی و فعالیت های نوشتاری درس هفتم فارسی نهم ؛ در این نوشته به پاسخ و جواب سوالات تمرین های خودارزیابی ، گفت و گو و فعالیت های نوشتاری صفحه ۵۶ و ۵۷ درس ۷ هفتم پرتو امید کتاب فارسی نهم متوسطه اول پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

بعدی: معنی کلمات درس هشتم فارسی نهم
جواب سوالات درس هشتم فارسی نهم
معنی و آرایه های شعر دوراندیشی فارسی نهم

جواب سوالات درس هفتم فارسی نهم

جواب خودارزیابی صفحه ۵۶ درس ۷ پرتو امید فارسی نهم

۱) چه چیزی پذیرش سختی‌ها را برای حافظ، آسان کرده است؟

پاسخ: امید به آینده بهتر، و اینکه اوضاع شود و احوال روزگار دائما یکسان نیست.

۲) انسان عاقل در برابر حوادث و مشکلات زندگی، چگونه باید رفتار کند؟

پاسخ: انسان عاقل هیچ وقت غم و ناراحتی ندارد و امید خود را از دست و نمی دهد و با توکل به خدا، خونسردی، تدبیر و هوشیاری، به همراه تلاش خود بر مشکلات پیش رو پیروز می شود.

۳) بیت زیر با کدام یک از بیت‌های درس ارتباط بیشتری دارد؟

غواص اگر اندیشه کند کام نهنگ / هرگز نکند دُرّ گرانمایه به چنگ (سعدی)

پاسخ: با بیت «ای دل ار سیل فنا بنیاد هستی بر کَند / چون تو را نوح است کشتیمان، ز توفان، غم مخور»

یا بیت «گرچه منزل، بس خطرناک است و مقصد، بس بعید / هیچ راهی نیست، کان را نیست پایان، غـم مخور»

جواب گفت و گو صفحه ۵۶ درس هفتم فارسی نهم

۱) غزلی دیگر از دیوان حافظ انتخاب کنید و درباره پیام های آن در کلاس، گفت و گو کنید.

نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد / عالم پیر دگرباره جوان خواهد شد

ارغوان جام عقیقی به سمن خواهد داد / چشم نرگس به شقایق نگران خواهد شد

این تطاول که کشید از غم هجران بلبل / تا سرا پرده گل نعره زنان خواهد شد

گر ز مسجد به خرابات شدم خرده مگیر / مجلس وعظ دراز است و زمان خواهد شد

ای دل ار عشرت امروز به فردا فکنی / مایه نقد بقا را که ضمان خواهد شد

ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید / از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد

گل عزیز است غنیمت شمریدش صحبت / که به باغ آمد از این راه و از آن خواهد شد

مطربا مجلس انس است غزل خوان و سرود / چند گویی که چنین رفت و چنان خواهد شد

حافظ از بهر تو آمد سوی اقلیم وجود / قدمی نه به وداعش که روان خواهد شد

پیام ها: مژده آمدن بهار و یادآوری این است که بدانیم هر گلی شانس کمی برای زنده ماندن دارد. همه گل ها با هم شکوفا نمی شوند. بلکه به ترتیب شکوفا می شوند. خداوند نیز نعمت را با هم به انسان نمی دهد، بلکه هر کدام را در زمان خودش می دهد. ما باید قدر زندگی خود را بدانیم و لحظه به لحظه از آن استفاده کنیم. شاعر در غزل به شأن گل اشاره می کند و قدر گل دانستن و ارزش گذاری زمان را توصیه می کند. رفتن به باغ و تماشای گل و بهار از دیگر توصیه های شاعر است و در پایان بیان می کند که ای شنوندهشعر و ای کسی که از خواندن و شنیدن غزل لذت می‌بری، بدان که خداوند حافظ را برای تو آفریده است. برای خداحافظی با او. بیاید که رفتنی می باشد. (یعنی تا وقتی هستیم باید قدر همدیگر را بدانیم و حواسمان به حال هم باشد، چون زندگی خیلی زود می گذرد و یک روز باید با این دنیا خداحافظی کنیم.)

۲) چهار نمونه تخلّص از شاعران دیگر انتخاب کنید و بیت کامل آنها را در کلاس بخوانید.

پاسخ:

سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز / مرده آن است که نامش به نکویی نبرند

ز نوای مرغ یا حق بشنو که در دل شـب / غم دل به دوست گفتن چه خوش است شهریارا

بیش از همه کس افتاد در دام غمت / امید کز این غم شاد تا روز پسین بادا

تا نگردد جذبۀ توفیق صائب دستگیر / از گل تعمیر، پای خود کشیدن مشکل است

پاسخ فعالیت های نوشتاری صفحه ۵۷ درس هفتم پرتو امید فارسی نهم

۱) واژگانی را که نشانه جمع دارند، مشخّص کنید و مفرد هر یک را بنویسید.

كنعان، گلستان، دودمان، احزان، پيروان، كشتيبان، پايان، آزادگان

پاسخ: كنعان: مفرد است
دودمان: مفرد است
گلستان: مفرد است
احزان: جمع، حزن ها
پيروان: جمع پیرو
كشتيبان: مفرد است
پايان: مفرد است
آزادگان: جمع آزاده

۲) در بیت زیر، قافیه‌ها را مشخّص کنید و سه واژه هم قافیه با آنها بنویسید.

همای اوج سعادت به دام ما افتد / اگر تو را گذری بر مقام ما افتد (حافظ)

پاسخ: قافیه ها: دام و مقام
واژه های هم قافیه عبارت اند از: رام، جام، خام، رهام، پدرام، زمام، نمام، شام، بام، گام، وام، دوام، نام، سلام، مشام و…

۳) بیت زیر، با کدام یک از بیت‌های درس، ارتباط معنایی دارد؟ دلیل ارتباط آن را بنویسید.

عزیز مصر به رغم برادرانِ غیور / ز قعر چاه، برآمد به اوجِ ماه رسید (حافظ)

پاسخ: با بیت «دور گردون، گر دو روزی بر مراد ما نرفت / دائماً یکسان نباشد حال دوران، غم مخور» ارتباط دارد.

هر دو بیت به ناپایداری امور دنیوی اشاره دارد و اینکه سختی و راحتی ماندگار نیستند. همانطور که حضرت یوسف (ع) با تمام بدخواهی برادرانش سرانجام از قعر چاه در آمد و به مقام عزیزی مصر رسید.

توجه: برای مشاهده معنی و آرایه های ادبی درس هفتم فارسی نهم، وارد لینک «معنی شعر و آرایه های درس هفتم فارسی نهم» شوید.

قبلی: معنی و آرایه های ادبی حکایت شو خطر کن فارسی نهم
جواب سوالات درس ششم آداب زندگانی فارسی نهم
معنی و آرایه های ادبی درس ششم آداب زندگانی فارسی نهم
جواب درس پنجم آزاد فارسی نهم ادبیات بومی ۱

توجه: شما دانش آموزان پایه نهم متوسطه اول عزیز اگر می خواهید به راحتی به معنی کلمات و جواب سوال های کتاب فارسی نهم دسترسی داشته باشید، تنها کافیه جواب و معنی کلمات درس مورد نظرتان را به همراه عبارت « ماگرتا » در گوگل جست و جو کنید.

در انتها امیدواریم که جواب سوال های خودارزیابی ، گفت و گو کنید و فعالیت های نوشتاری صفحه 56 و 57 درس 7 هفتم فارسی نهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و از آن استفاده و بهره برده باشید. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 😉

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۷ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =