ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب خودارزیابی و نوشتن درس هشتم فارسی نهم صفحه ۶۲ و ۶۳

گام به گام پاسخ نامه و حل پرسش های تمرینات خود ارزیابی ، گفت و گو کنید و نوشتن درس 8 هشت ادبیات فارسی نهم صفحه 62 و 63

جواب خودارزیابی و نوشتن صفحه ۶۲ و ۶۳ درس هشتم فارسی نهم ؛ در این مقاله از بخش آموزش و پرورش ماگرتا پاسخ و جواب سوالات تمرین های خودارزیابی و گفت و گو و نوشتن صفحه 62 و 63 درس 8 هشتم همزیستی با مام میهن کتاب ادبیات فارسی نهم متوسطه اول را قرار داده ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید: جواب خودارزیابی و نوشتن درس هفتم فارسی نهم

جواب خودارزیابی و نوشتن صفحه ۶۲ و ۶۳ درس هشتم فارسی نهم
جواب خودارزیابی و نوشتن صفحه ۶۲ و ۶۳ درس هشتم فارسی نهم

جواب خودارزیابی صفحه 62 درس 8 همزیستی با مام میهن فارسی نهم

۱) چرا میهن را به مادر تشبیه می کنند؟

پاسخ: چون مثل یک مادر عزیز، بزرگ و ناز است، و هیچ کس نمی تواند با او برابری کند. سرنوشت فرزند به مادر بستگی دارد و سرنوشت مردم نیز به سرزمین مادری بستگی دارد. بدون مادر هیچ فرزندی وجود نخواهد داشت و ملت نیز بدون سرزمین مادری وجود خارجی نخواهد داشت. هم میهن و هم مادر بچه هایشان را در آغوش می گیرند.

۲) به نظر شما منظور از دو سویه بودن رابطه مادر و فرزند چیست؟

پاسخ: چون هم مادر به فرزندان خود عشق می ورزد و جان و مال خود را فدای فرزندان می کند، فرزندان نیز نسبت به مادر خود عشق و محبت و علاقه دارند؛ پس این یک رابطه دو طرفه می باشد.

۳) یک جامعه همدل چه ویژگی هایی دارد؟

پاسخ: یک جامعه همدل اعضایش هم صدا هستند، با اینکه همه آنها تفاوت های فکری دارند، اما یک دل هستند. اعضای یک جامعه متحد، با هم همکاری می کنند تا برای پیشرفت جامعه برنامه ریزی کرده و رو به جلو حرکت می کنند.

جواب گفت و گو صفحه 63 درس هشتم فارسی نهم

۱) شعری با محتوای همدلی و اتحاد، انتخاب کنید و درباره آن، گفت و گو کنید.

یاد ایامی که با هم آشنا بودیم ما / هم خیال و هم صفیر و هم نوا بودیم ما

معنی یک بیت بودیم از طریق اتحاد / چون دو مصرع گر چه در ظاهر جدا بودیم ما

بود دایم چون زبان خامه حرف ما یکی / گر چه پیش چشم صورت بین دو تا بودیم ما

چون دو برگ سبز کز یک دانه سر بیرون کند / یکدل و یکروی در نشو و نما بودیم ما

می چرانیدیم چون شبنم ز یک گلزار چشم / از نوا سنجان یک بستانسرا بودیم ما

بود راه فکر ما در عالم معنی یکی / چون دو دست از آشنایی یکصدا بودیم ما

دوری منزل حجاب اتحاد ما نبود / داشتیم از هم خبر در هر کجا بودیم ما

اختر ما سعد بود و روزگار ما سعید / از سعادت زیر بال یک هما بودیم ما

چاره جویان را نمی دادیم صائب درد سر / دردهای کهنه هم را دوا بودیم ما

برای زنده بودن، برای هم مردن، برای هم خندیدن، برای هم گریه کردن، برای هم جان دادن، برای هم سوختن، برای هم فدا شدن، برای هم مرهم گذاشتن و… باعث سر زندگی و شادابی یک ملت می شود. اگر تک تک افراد یک ملت به همان شکلی که در شعر گفته شده است متحد شوند، هیچکس نمی تواند آن ملت را نابود کند.

۲) نمونه هایی از همزیستی و همدلی اقوام ایرانی را در کلاس مطرح کنید.

پاسخ: کشورمان ایران با وجود داشتن اقوام مختلف مانند ترک، کرد، لر، گیلک، بلوچ و … که هر کدام زبان، آداب و رسوم و فرهنگ خاص خود را دارند و همچنین با وجود پیروان مذاهب و ادیان مختلف در کشور و .. تاکنون شاهد هیچ گونه اختلاف قومیتی، قبیله ای و مذهبی نبوده و نخواهد بود. مردم با تمام وجود در مواجهه با ناملایمات به یکدیگر کمک کرده اند.

پاسخ نوشتن صفحه 63 درس هشتم فارسی نهم

۱) ده واژه مهم املایی متن درس را بیابید و بنویسید.

پاسخ: جلوه های مهربانی، شوق انگیز، نظام اسلامی، لهجه و گویش و آیین، آبشخور، روی و رخساره، گزند اهرمن خویان، اقوام یک صدا، دریغ، دلاورانه، مهرآشیانِ وطن، بدخواهان، رخسار، کُنام

۲) در گروه های اسمی مشخّص شده، هسته، وابسته و نوع آنها را بنویسید.

الف) فرزندان در پرتوِ گرم و گوارای مادر، جان می‌گیرند.

پاسخ: پرتوِ: هسته
گرم و گوارای: وابسته پسین (صفت)
مادر: وابسته پسین (مضاف الیه)

ب) در همین دوران دفاع مقدّس، ایرانیان همه برای وطن، تن را سپر کرده‌اند.

پاسخ: همین: وابسته پیشین (صفت اشاره)
دوران: هسته
دفاع: وابسته پسین (مضاف الیه)
مقدّس: وابسته پسین (صفت)

۳) پیام عبارت زیر را بنویسید.
«ایران ما به گلستانی می‌ماند که در دل و دامان خود، عزیزکانی را می‌پروراند و شیرۀ جان خویش در کامشان می‌دارد.»

پاسخ: انسان های آزاده در سرزمین عزیزمان رشد کردند و حس انسانیت، میهن پرستی و شور و اشتیاق و غیرت را از نیاکان سرزمین خود به ارث می برند.

۴) جمله و بیت های زیر را از نظر رابطه تضاد معنایی واژه ها بررسی کنید و نتیجه را بنویسید.

تا کی آخِر چو بنفشه، سَرِ غفلت در پیش / حیف باشد که تو در خوابی و نرگس بیدار

پاسخ: خواب ، بیدار

گر تکبّر می‌کنی، با خواجگان سِفله کن / وَر تواضع می‌کنی با مردم درویش کن

پاسخ: تکبر ، تواضع / خواجگان ، درویش

به نزد مِهان و به نزد کِهان / به آزار موری، نیرزد جهان

پاسخ: مهان ، کهان

… با آرامش آن آرمیده‌اند و در آشوبش بی‌قراری کرده‌اند.

پاسخ: آرامش ، آشوب / آرمیده‌اند ، بی‌قراری کرده‌اند.

همچنین بخوانید: جواب خودارزیابی و نوشتن درس ششم آداب زندگانی فارسی نهم

توجه: شما دانش آموزان پایه نهم متوسطه اول عزیز اگر می خواهید به راحتی به معنی کلمات و جواب سوال های کتاب فارسی نهم دسترسی داشته باشید، تنها کافیه جواب و معنی کلمات درس مورد نظرتان را به همراه عبارت « ماگرتا » در گوگل جست و جو کنید.

در انتها امیدواریم که جواب تمرینات خودارزیابی ، گفت و گو و نوشتن صفحه 62 و 63 درس هشتم فارسی نهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و از آن استفاده و بهره برده باشید. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 🤗

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫15 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + شش =